Değerli Hocam;
BMW premium marka olarak ve marka değeri bakımından üstün; ancak Golf ile onu karşılaştırmak C segmenti orta sınıfı ile C segmenti premium sınıfı karşılaştırmak anlamına gelecektir.
Dolayısıyla elma ile armutu karşılaştırmış oluruz.
Birisi Önden çekişli, diğeri arkadan itişli geceyle gündüz kadar farklı.
Biri acemi arabası diğerinde onca elektronik sisteme karşın arkadan itişli aracın ağırlık değişimlerini ve arkasını (kontrolsüz olarak) kaydırmak işten bile değil. Dolayısıyla deneyim şart
Birisi lastik ebatları , açıklıkları motor gücü söz konusu olduğunda besbelli ki spor otomobil tahtına göz diken haşarı ve dinamik bir genç.
Karşılaştırmak icap etse dengi yok ama Olsa olsa ACT ile karşılaştırınca ACT onun karşısında ağır başlı bir sedan sayılacak neredeyse.
DSG ile ZF8 karşılaştırmak gerekirse:Tamam DSG ciddi bir konfor sunuyor ve düz yazı formunda yazılmış güzel bir yazı gibi akıcı ama BMW'nin sahip olduğu şanzıman adeta şiir
Fakat oturma alanı bakımından, servis maliyetleri bakımından BMW Golf'ün gerisinde kalacaktır.
Değerli Tarık Üstadımın çok zaman önce kaleme aldığı bir yazı. Halen unutmamışım.
Kendisinin fikirlerine her daim saygı duyarım.
Altına da imza atsam hakkının iadesi için yeterli olur mu bilmem?
@M.L.Crassus
Yaklaşık 2 gün boyunca güney sahillerimzin güzide virajlı yollarında bana yol arkadaşlığı eden ve elimden geldiğince her türlü testi gerçekleştirmek için şartlarını zorladığım BMW 1.16d hakkındaki izlenimlerimi paylaşıyorum. Elbetteki karşılaştırmaların Golf 7 merkezli olacağından 1 serisi sahibi arkadaşlar yorumlarımı kötü niyetli olarak algılamasınlar. Artılarına da yer vereceğim
1. Müzik sistemi; aracın üzerinde standart gelen müzik sistemi hiç yeterli değil. 1 serisi sahibi olacak olsam kesinlikle aracı almadan önce varsa opsiyon listesinde daha güçlü bir müzik sistemi onu tercih ederdim. Araçla gelen müzik sisteminin ne tizleri tiz ne bası bas. Bmw adına yakışmayan çok silik bir ses sistemi standart donanımda mevcut. Golf 7 nin sistemi standart haliyle gayet tatminkar ve kaliteli ses düzenine sahip.
2. Ön koltuklarda koltukların oturma bölümü ile pedalların olduğu bölüm arasında zeminde kot farkı var. Zemin pedallara doğu alçalarak iniyor ve pedal bölümünün aşağıda olması nedeniyle şayet düz yolda sol ayağınızı kendinize doğru çekerek araç kullanıyorsanız ayakkabının topuk bölümü zemine takılıyor bu da rahatsızlık veriyor. Golf ‘ün zemini dümdüz sorunsuz.
3. 1 serisinin dikiz aynası bana çok küçük geldi, tasarımdan ötürü arka cam da dar olduğu için seyir anında arkayı takip etmek sorun yaratabiliyor. Tasarım işlevselliğe tercih edilmiş.
4. Arka koltuklarda diz mesafesi çok dar. Boyum 1.75 dolaylarında olmasına rağmen Golf’te kullandığıma yakın pozisyonda oturduğumda arka koltukta oturanın dizlerinin rahat etmesine imkan yok. Ön koltuk arkaları plastik yapılmış ve arkada oturanın dizine koltuk devamlı değmeye başlayınca rahatsızlık veriyor. Ön koltuklarda da ön cam şoföre çok yakın konumlandırılmış. A sütununun dik olması buna en büyük etken.
5. Aracın dizel olmasından mı bilemiyorum vites topuzunda inanılmaz titreşim vardı. Vites topuzu seyir halinde tir tir titriyordu. Ayrıca vites geçişleri Golf’e oranla çok sert yapılmış. Devamlı vitesle oynamak yorucu olabiliyor. Hele benim gibi sağ bileğiniz rahatsızsa durum sıkıntılı olabiliyor. Geri vitese geçiş de alışkanlık istiyor. En sola bir kademe yapmışlar. Vitesi sola dayayıp bir tık atlattırıp 1. vites bölümüne doğru ileri sürüyorsunuz. Bu işlem de sağlam kuvvet talep ediyor. Golf manuel şanzımanın geçişleri çok çok daha rahat.
6. Direksiyon ve Vites topuzu derileri Golf’te daha iyi ve kaliteli dokunma hissi veriyor. Direksiyon tasarımı Golf 7’de daha başarılı bence.
7. 1 serisinin kapılarında kapı kilidi düğme veya çubukları mevcut. Kapılar kilitli de olsa açık da olsa bu çıkıntılar kapının cam bölümüne dirsek koyarak araç kullanmanıza imkan vermiyor. Kalem arkası gibi bir çıkıntıya BMW gibi bir markada ne gerek olduğunu anlamak mümkün değil.
8. Cam açma kapama düğmeleri ve el freninin düğmeleri plastik fakat kaliteleri çok düşük ne yazık ki. Ayrıca far açma kapama düğmesi de hemen bozulacak gibi bir açma kapama hissi veriyor. Şalter geçişi daha oturaklı yapılabilirmiş.
9. Kullanmış olduğum 1.16d’de kapı içi ceplerde halı kaplama mevcut değildi. Bu nedenle kapı içi ceplere konan su şişesi , anahtar , kalem gibi şeyler tıkırtı olarak geri dönüyor. Golf’ün böyle noktalardaki ince düşünce hissiyatı mutluluk verici.
10. Şoför tarafındaki cam açma düğmelerinin yeri ergonomik değil. Dirseği kapı kolunun dibine dayadığınızda bile düğmeler el bileği hizasında kalıyor. Bileğinizi bükerek geriye doğru kolunuzu hafifçe kaldırarak cam açma düğmelerini kumanda etmeniz gerekiyor. Cam açma düğmeleri kapı tutamağının uç bölümüne yerleştirilse daha iyi olurmuş. Burada da tasarım işlevsellik önüne geçmiş.
11. Kullandığım araca özel olarak sol kapı cam bölümü ve ön göğüste yer alan ekranın oralardan, sağ torpido dolaylarından tıkırtı sesleri geliyordu. Aslında kokpitte işçilik iyi gözükmekle beraber tıkırtı yapmak artık günümüzdeki tüm araçlarda mevcut bir huy galiba.
12. Direksiyon simidi ile sol ön kapı tutamağı arasındaki mesafe çok dar. Uzun yolda diz geri çekilip oturunca ki yukarıda 2.maddede de bunu belirttim; dizimiz direksiyon ile kapı kolu arasına sıkışıyor. Bu tarz bir kullanımda direksiyonu çevirmek imkansız oluyor. Kendi alışkanlığımdan ötürü sol dizi kendime doğru çekerek oturmayınca uzun yol bana yorucu geliyor. Nitekim kendi aracımda mevcut rahatlığı bu nedenle 1 serisinde bulamadım.
13. Direksiyon sistemi bana çok ağır geldi. Araçta 3 ayar mevcuttu. Eco Pro, Sport ve Comfort. Comfort modda bile direksiyon yeterince yumuşamıyor bu nedenle uzun yolda fazla rahatsız edici olmayan bu ağırlık şehiriçi ve park manevralarında yorucu oluyor. Açıkçası 1 serisi bayanların kullanımına pek uygun bir araç değil bu nedenle. Ayrıca sağ el bileğim rahatsız olduğu için direksiyon ağırlığı beni de epey zorladı diyebilirim.
14. Koltuk yükseklik ve sırt ayarlamaları çok kullanışsız. Koltuk yüksekliğini ayarlamanız için araçtan inerek koltuğu en üst seviyeye almanız gerekiyor, sonra oturunca koldan sadece aşağı indirebiliyorsunuz. Ben doğrusunu çözemediysem ve gerçek sistem böyleyse böyle saçmalık olmaz diyorum. Koltuğu en üst seviyeye almak için neden araçtan inmek gereksin yada koltukta niye kaykılınmak gereksin ki! 1 serisi tercih edilerek alınacaksa mutlaka elektrikli ayarlanabilir koltuk opsiyonlara eklenmeli. Sırtlık ayarı da eski şahin koltukları gibi bir kol yardımıyla yapılıyor ve koltukta mevcut kademeler arasında sırtlık geziniyor. Golf’te mevcut yuvarlak çevirmeli sistemde olduğu gibi her kademede istediğiniz gibi ayarlayamıyorsunuz. Golf koltukları çok daha başarılı ve ayarlanabilirlikleri çok daha üst seviyede bunu rahatlıkla söyleyebilirim.
15. Ön koltuklar arasında yer alan orta kol dayamada kademe ve yükseklik ayarı mevcut değil. İçindeki cep Golf kol dayamasından çok daha dar. Ancak kol dayamanın ayarlanamıyor olması en kötü özellik. Dirseği kol dayamaya koyunca sağ kol istenenden yüksekte kalıyor ve omuz rahatsız edici şekilde yüksekte kalıyor. Bu bölümde yer alan açık renk plastik kaplamalar da benim şahsi zevkime uygun değillerdi, kalite algısını törpüleyen bir görüntüleri vardı.
Özetle 1 serisi kullanım olarak sert,güç isteyen ve içinin dar olması nedeniyle bir takım sorunlar yaşatan bir araç olmuş. Peki artıları yok mu ?
1 serisi sayesinde kaçıracağım uçağı yakaladım diyebilirim. Yiğidi öldür hakkını yeme demişler ki 1 serisi şimdiye kadar kullandığım en dinamik araç. Araç virajlar için yaratılmış sanki ve direksiyonu ağır olmasına rağmen uzun yolda yönlendirilebilirlik kabiliyeti sorunsuz. Yol tutuş , motorun ataklığı ve aracın yalıtımının çok iyi olması en büyük artıları. Açıkçası Golf ile 80km/h dolaylarında girebileceğim virajları 100km/h – 110km/h ile rahatlıkla dönebilmek büyük özgüven vericiydi. Yolda bir kere Ford Focus ile kapıştık ve arada farkın açıldığı yer yolun en virajlı ve rampalı olduğu bölüm oldu. Araç arkadan itiş olmasının ve süspansiyonlarının spor sertlikte ayarlanmış olması nedeniyle yana yatmadan ve güvensizlik hissi vermeden virajları dönebiliyor. Ancak düz yolda süratli gidişlerde ise direksiyondaki netlik ve aracın yapısı nedeniyle Golf lerimiz kadar stabil bir his vermediğini de söylemek istiyorum. Golf’ler yan rüzgardan etkilenmemek ve stabil gidiş konusunda bence daha başarılı. Daha büyük motorlu 1 serileri için durum farklı olabilir. Angel farlar ve BMW ambleminin getirdiği özgüvenli duruşa da söz söylemek mümkün değil.