Şok bir Ötv zammı geldi! Şahsen her ne kadar Porsche Taycan ve türevleri araçlar, düşük ötv nin getirmiş olduğu fiyat avantajıyla göze batacak kadar çok satılmış olsalar da, dünyanın emisyon dediği bir dönemde bu denli bir Ötv artışı beklemiyordum. Fosil yakıtlı motorla benzer aracı %220 ÖTV ile alıp, elektrikli olunca %15 ÖTV ile almak, en yeni teknolojiye sahip ve üretimi daha maliyetli olan elektrikli araçları, elektrikli olmayan araçlardan daha ucuza almamıza olanak sağlıyordu.Böylelikle o furya bitmiş oldu.
Ötv deki temel sebeplerden biri cari açığı düşürmek, ama burada yasa bence artık zayıf kalıyor, tamamen motor hacmini ve/veya motor gücünü temel alıyor, bunun yerine fiyatı temel alıp kümülatif bir şekilde artan sisteme dönülmeli diye düşünüyorum.
Şu anda elektrikli araçlarda motor gücü 120 kw dan 121 kw ya çıkınca ÖTV direk %25 den %60 a sıçrıyor.
Elektrikli olmayan motorlu araçlarda durum daha da vahim, 1600 cc ve altındaki araçlarda baz fiyat 130.000 TL olunca ÖTV %50, baz fiyat 130.001 TL olunca %80, yani bu şu demek. Baz fiyattaki 1 TL lik değişim araç fiyatını KDV dahil 230 100'den, 276 120'e fırlatıyor. Ve bu da ciddi manada suistimale uğruyor, normalde kanun gereği 230 000 TL ve 276 000 TL aralığında sıfır km araç fiyatı olması mümkün değil. Ama maalesef 250k, 260k bandında fiyat alan çok kişiler oldu ve hala da oluyor. 230k üstünü bazı bayiler aksesuar olarak faturalandırmış, bazıları hiç ona bile yeltenmemiş. Direk elden almış.
Motor hacmi değişince işler hepten sarpa sarıyor, %50 ve %80 ler, %130, %150, %220 gibi uçuk rakamlara ulaşıyor. Ve motor hacmi yüzünden yurtdışında nice normal fiyatlı 2.0 ve/veya 2.0 üstü motorlu araçlar ülkeye hiç gelmiyor, böylelikle daha az aktörün/distribütörün olduğu bir piyasa oluşuyor, bu da bence hem vatandaşa hem de devlete zarar getiriyor. Rekabeti arttırıcı adımlar atmak,her koşulda ülkenin çıkarına olacaktır diye düşünüyorum.
Şahıs şirketlerinde uygulanan gelir vergisine benzer bir model uygulanıp vergi kümülatif bir şekilde artarsa, mağduriyetlerin azalacağını düşünüyorum. Hülasa, aracın 130. 000TL ye kadar olan kısmına %50, 200.000TL ye kadar olam kısmına %80 ötv gibi bir sistem uygulanabilir. Örnekle anlatayım 150 000 baz fiyatlı araç olsun, ilk 130 000 için %50 üzerinden 65 000 TL ötv, kalan kısmı 20 000 TL için %80 üzerinden 16 000 TL ötv tahakkuk ettirilebilir.
Motor hacmini baz almayı bırakıp tamamen matrah bazlı sisteme geçip bu aralıkların sayısı arttırılabilir. Böylelikle benzer baz fiyatlı lüks markanın 1.6sı yerine orta sınıf bir markanın 2.0 ına binebiliriz. Veya bir aracın 1.6 sı yerine 2.0 ına binmek isteyince cebimizden çıkan rakam direk 2 katına çıkmaz.