orjinal otomobil boyası


ladinkayin

Üye
Katılım
5 Nis 2016
Mesajlar
244
Tepkime puanı
33
İsim
H
Arkadaşlar bu başlıkta boya nedir ve araçların üzerinde ne tür kaplamalar var bununla ilgili çok genel bir özet yapacağım. Belki ilginizi çeker :)

Boya : reçine (bağlayıcı ortam), solvent (tiner, inceltici), pigment (renk verici toz), ve katkıların (belli özellikleri boyaya kazandırmak için kullanılan kimyasallar) belli proseslerden geçirilmesiyle üretilir. Boya üretiminde kimyasal bir proses yoktur tamamen fiziksel prosestir yani karıştırma, boya içine eklenen tozların öğütülmesi gibi.

Otomobil boyasındaki reçineler sentetiktir yani doğal yollardan değil kimyasal sentezlerle üretilmişleridir. Doğal reçine nedir diyen olursa çam ağacından çıkan reçineyi örnek verebilirim. Sakız ağacının sakızı da reçinedir örneğin.

Pigmentlerin yani renk verici tozların, organik (örn.Karbon siyahı), inorganik (örn. beyaz rengi veren titan dioksit), metalik (örn.Aluminyum metal pigmentler) ve pearl-inci (mika türevi farklı açılardan farklı renkler veren pigmentler) gibi çeşitleri vardır.

Boya ve ham maddeleri hk.da bu çok genel bilgilerden sonra araç üzerindeki boyalara geçelim :

Astar : dolgu vermek amacıyla uygulanır ve üzerine gelecek bazkat veya sonkat için uygun yüzeyi hazırlamak için araç üzerine atılır. Korozyona karşı koruyucu özelliği yoktur, taş çarpma direncinin yüksek olması istenir.

Bazkat veya sonkat : Kurşun gri, Tornado Kırmızı vd diye bahsettiğimiz boya budur. Beyaz-düz mavi-düz kırmızı gibi güneş altında metal efekti olmayan boyalara düz renk, opak renk veya pastel renk denir. Metal efekti olan boyalara da bazkat diyoruz. Opak veya düzrenk boyalar genelde astar üzerine tek kat atılır (30-40 mikron) bu uygulama genelde ticari araçlara yapılır veya ince bir kat atılıp (20-25 mikron)  üzerine vernik uygulanır (35-40 mikron). Metalik veya inci-pearl renklerdeyse önce bu pigmentleri içiren bazkat atılır (10-20 mikron) sonra üzerine vernik atılır.

Vernik : metal pigment içeren bazkat üzerine uygulanan şeffaf katmandır (35-40 mikron).

mikron : milimetrenin 1/1000 dir.

çelik rulolar görmüşsünüzdür tırlar taşırken . Bu lehvalar kalıp ve preslere girerler ve kapı, çamurluk, kaput olarak çıkarlar.

Ekli dosyayı görüntüle 3568

Kalıptan çıkan metal parçalar (kapı, kaput, çamurluklar, bagaj kapagı vd.) kaynaklanır ve aracın iskeleti hazırlanır .

Ekli dosyayı görüntüle 3563

Metal yüzeyler yağlıdır ve araç iskeleti önce yağ alma ve fosfatlama işleminden geçirilir. Fosfat tabakası 8-10 mikron kalınlığındadır ve korozyon dayanımı ve sonrasındaki kaplamalar için tutunma vazifesi görür.

Ekli dosyayı görüntüle 3570

Sonraki işlem kataforez kaplama işlemidir (iç kısımlar 6-10, dış kısımlar 15-30 mikron). Araç komple 300-600 ton malzeme alan bir tanka daldırılır ve elektirik yardımıyla içi dışı tamamen kaplanır. Asıl korozyon direncini kazandıran kaplama budur. Araç daha sonra yüksek sıcaklıkta fırınlanır.

Ekli dosyayı görüntüle 3564

Bu iki işlem sonrası sıra gelir üstte anlattığım astar -bazkat/sonkat-vernik uygulamasına. Bunuda robotlar elektrostatik olarak aracın yüzeyine uygular. Araçlar fırına girer son yüzey kontrolleri ve gerekirse tamirleri yapıldıktan sonra. Trim dediğimiz aracın giydirme kısmına alınır. Burada ön göğüslük, koltuk, motor, lastik, elektirk kabloları döşemeler vd aklınıza ne geliyorsa bu boyanmış iskelete monte edilir. son kontroller ve yol testi sonrası araçlar bayilere gitmeye hazır hale gelir.

Ekli dosyayı görüntüle 3565

otomobilin gövdesindeki katmanların yandan kesiti de aşağıdaki gibidir.

Ekli dosyayı görüntüle 3567

Devamında birkaç şey daha gelecek arkadaşlar :)

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
ilave bilgi :boya koruma ve seramik kaplama hk.da daha önce foruma yazdıklarım

Boya koruma dedikleri okuduğum kadariyla pasta ve bir çeşit Wax uygulaması. Pasta uygulaması metalik bazkat + vernik boya uygulaması yapılmış arac yuzeylerindeki vernik tabakasını asindirir. Bu sebeple yeni araca boya koruma kesinlikle tavsiye etmeyecegim. Ayrıca günümüzde kullanılan orjinal araba verniklerinin teknolojisi üst seviyede bu sebeple yikamasini güzel yaptirirsaniz fırça vd kullandirmazsaniz arabanız uzun yıllar görünümünü muhafaza edecektir.

Seramik kaplama konusunu da vosmer Alsancak ta sordum Williams marka seramik kaplama yapıyorlarmış. Bana 2 katlı uygulama yapıldığı ve sertlestirici kullanıldığı söylendi. Bu su anlama gelebilir : orjinal araba vernigiyle sadece fiziksel değil kimyasal bir bağlanma da muhtemeldir. Orjinal ic dosemenin ustune baska bir kumasi yapistirici kullanarak yapistirmak gibi bir sey ki bence anlamsiz ve riskli.Sertlestirici lafını duyduğumda Seramikten de vazgeçtim. 

Aciklamalarimin özeti : ne boya koruma ne de seramik kaplamaya gerek olmadığını düşünüyorum. Arabaya özen gösterip kuş pisligi, ağaç reçinesi vd bunları gördüğünüzde temizlerseniz ve Aracı fırçasız yikatirsaniz kendi vernigiyle albenisini uzun süre devam ettirecektir.

Kuş pisligi ve ağaç reçinesi demişken özellikle beyaz arabasi olan arkadaşların bir konuya dikkatini çekmek isterim. Eğer aracınızı demiryollari istasyonlar vd demir tozunun yoğun olduğu yerlere park ediyorsanız dikkat etmekte fayda var. O demir tozları boyanın üstüne konar sonra yağmur veya nemle aracın üstünde pas renginde küçük kahverengi lekelere sebep olur. Bununla ilgili otomobil ureticilerine çok şikayet gelir bilginiz olsun bunu hata kabul etmezler.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
İlave bilgiler : bu başlıkta verilen bilgiler orjinal otomobil boyasi hakkındadır ve bu boyalari piyasada bulamazsiniz . Bunlar fırın kurumalidir 140 C/ 30-40 dakika metal sicakliginda kurlenme gerekir. Kimsenin başına gelmesin diyelim ama oldu da aracınızı çarptıniz surttunuz ve boya zarar gördü. Servislerde kullanılan boyalar oto tamir boyaları diye geçer. Bunlarda düşük sicakliklarda  (ortam sıcaklığı veya infrared ile 80 C de ) kurlenmeleri için daha çok sertlestirici katılarak kullanılır. 2K (2 komponentli) boyalardir.

Su bazlı boya veya solvent bazlı boya nedir: Su veya solvent bazlı boya diye bir şey yoktur arkadaşlar burda yanlış terminoloji kullanılıyor. Doğrusu solventli veya sulu boyadir. Bu sınıflandırma boyanın recinesinin solvent te veya suda cozunebilir olmasına göre yapılır. Sulu boya sadece sudan oluşmaz içerisinde solvent te vardır fakat uçucu solvent miktarı solventli boyalara göre daha azdır. Boya üreticileri çevresel kısıtlamalardan dolayı ucucu organik solventleri azaltmak için sulu boyaları gelistirmislerdir. Arada performans farkı yoktur. Birisi diğerinden üstündür diyemeyiz.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
İlave bilgiler : bu başlıkta verilen bilgiler orjinal otomobil boyasi hakkındadır ve bu boyalari piyasada bulamazsiniz . Bunlar fırın kurumalidir 140 C/ 30-40 dakika metal sicakliginda kurlenme gerekir. Kimsenin başına gelmesin diyelim ama oldu da aracınızı çarptıniz surttunuz ve boya zarar gördü. Servislerde kullanılan boyalar oto tamir boyaları diye geçer. Bunlarda düşük sicakliklarda  (ortam sıcaklığı veya infrared ile 80 C de ) kurlenmeleri için daha çok sertlestirici katılarak kullanılır. 2K (2 komponentli) boyalardir.
Mükemmel ve bilgi eksikliği çekilen, subjektif olmaya son derece müsait bir alanda aktardığınız bu bilgiler için teşekkür ediyorum öncelikle. Benden kurtulamazsınız artık onlarca sorum olacak :))

1. Sorum: Bu durumda şu görüş "Her ne kadar araç yetkili serviste de onarılmış olsa, orijinal fabrikasyon kalınlık, korozyon, renk, ton vb. boya özelliklerinin sağlanamayacağı" dolayısıyla değer kaybı olacağı"

Doğru mudur?

 
ilave bilgi :boya koruma ve seramik kaplama hk.da daha önce foruma yazdıklarım

Boya koruma dedikleri okuduğum kadariyla pasta ve bir çeşit Wax uygulaması. Pasta uygulaması metalik bazkat + vernik boya uygulaması yapılmış arac yuzeylerindeki vernik tabakasını asindirir. Bu sebeple yeni araca boya koruma kesinlikle tavsiye etmeyecegim. Ayrıca günümüzde kullanılan orjinal araba verniklerinin teknolojisi üst seviyede bu sebeple yikamasini güzel yaptirirsaniz fırça vd kullandirmazsaniz arabanız uzun yıllar görünümünü muhafaza edecektir.

Seramik kaplama konusunu da vosmer Alsancak ta sordum Williams marka seramik kaplama yapıyorlarmış. Bana 2 katlı uygulama yapıldığı ve sertlestirici kullanıldığı söylendi. Bu su anlama gelebilir : orjinal araba vernigiyle sadece fiziksel değil kimyasal bir bağlanma da muhtemeldir. Orjinal ic dosemenin ustune baska bir kumasi yapistirici kullanarak yapistirmak gibi bir sey ki bence anlamsiz ve riskli.Sertlestirici lafını duyduğumda Seramikten de vazgeçtim. 

Aciklamalarimin özeti : ne boya koruma ne de seramik kaplamaya gerek olmadığını düşünüyorum. Arabaya özen gösterip kuş pisligi, ağaç reçinesi vd bunları gördüğünüzde temizlerseniz ve Aracı fırçasız yikatirsaniz kendi vernigiyle albenisini uzun süre devam ettirecektir.

Kuş pisligi ve ağaç reçinesi demişken özellikle beyaz arabasi olan arkadaşların bir konuya dikkatini çekmek isterim. Eğer aracınızı demiryollari istasyonlar vd demir tozunun yoğun olduğu yerlere park ediyorsanız dikkat etmekte fayda var. O demir tozları boyanın üstüne konar sonra yağmur veya nemle aracın üstünde pas renginde küçük kahverengi lekelere sebep olur. Bununla ilgili otomobil ureticilerine çok şikayet gelir bilginiz olsun bunu hata kabul etmezler.
Bu bilgiler de beni mest etti. Ben de gereksiz pasta + kaplama olaylarının orijinal boyaya zarar verdiğine inanıyorum. 12 yıl paslanmazlık garantisi veren firmanın otomobilin boyası rahat bırakılmalı bana göre. O pasta ve kaplamalar ilk uygulamada parlak görüntü veriyorlar sonrasında ise boyaya zarar verdikleri için tekrar tekrar yapılmaları gerekiyor ve aracın boyasının orijinalliği bozuluyor bence.

 
Soru 2. Uygulamada en büyük problemler özellikle Türkiye'de "boya kalınlık değerleri". Benim bildiğim

- Toyota fabrikada imalat aşamasında bir hata olduğunda 2. kat boyayı vurmadığını iddia etti bize. Yani bir Toyota fabrikadan 220 mikron boya kalınlığı ile çıkmış olamaz buna göre.

- Oysa VW, fabrika gezisinde özellikle, imalat aşamasında yapılan ufak rötuşları göstererek 2. kat boya ve farklı kalınlıkların olabileceğini söylüyor VW için. Bu durumda 200 mikron üzerinde kalınlık olan VW, Seat vb. taşıtlar olabiliyor. Bir Jetta ben gördüm örneğin.

Fabrikadan 2 kat boyanması ile sonradan serviste vb. 2 kat boyanması hem teknik olarak hem de ticari olarak tamamen farklı. Fabrikadan 2 kat boyansa bile piyasada 2. elde değer kaybına yol açtığı için bunun müşteriye taşıt 0 km olarak satılırken söylenmesi gerekiyor. Ancak Türkiye'de söylenmiyor. Oysa bu tür tamir görmüş taşıtların bilgisi künyelerinde işleniyor ve satıcı veya distribütör biliyor.

Öğrenmek istediğim: Boya kalınlıkları ile ilgili imalatçıların uygulamaları hakkında bir bilgi var mı?

Çok teşekkürler bilgileriniz için, bu başlık çok önemli bana göre.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
evimin onunde kapi vururgu sonucu cok kucuk bi iz farkettim. hemen makro bi cekim yaptim. tabi vah tuh'ten sonra.. daha detayli gormek icim. sanirim bu gorunen boyanin altindaki bazkat katmani...

Ekli dosyayı görüntüle 3572

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Rica ederim:) elimden geldiğince cevap vermeye çalışırım. 

1.oto tamir boyalarıyla aracın gerçek rengini tutturmak hiç kolay değildir. Özellikle metalik renkler çok zordur. Mesela Renault Clio en çok satılan rengi Rouge flame  (alev kirmizi) renginde seffaf degil kırmızı renkli vernik kullanılır. O rengi alan arkadaslara kolay gelsin :). Oto tamir boyaları genelde spot tamir dediğimiz küçük tamirler için kullanılır. Tamir edilecek alan büyüdükçe orjinal boyadan renk farkı olmasi muhtemel olacağı için örneğin kapıda küçük bir boya işi var diyelim servisler kapının tamamını bile boyayabilirler. Mutlaka gormusunuzdur bir arabaya yandan bakınca on veya arka kapısının rengi diğerinden köyü veya açık durur. İşte bu bahsettigim durumdur.

Oto tamir boyaları orjinal boyanın tam yerini tutamaz fakat kullanılan vernik 2 komponentli olduğu için yinede yakın performans gösterecektir. Yalnız bilindik oto tamir boyalari üreticilerinin urunleri veya yetkili servisler tercih edilmeli.

Korozyon başka bir konu. Eğer konuda bahsettigim ve paslanmaya koruma sağlayan kataforez kaplamaya bir şey olmadıysa sorun yok. Eğer kaplamalar çıplak saça kadar kalktiysa o nokta Korozyon için risklidir uzun dönemde pas ilerleyebilir.

Aracınızin boyasi düz renk beyaz kırmızı mavi vd. Tamirle renk tutturmada sorun olmaz. En kolay tamir edilen renkler düz renklerdir sonra metalikler gelir en zoru da pearl pigmentli boyalardir.

Aracınıza tamir yapıldı. 2 -3 metre uzaklıktan farklı açılardan tamir yapılan yerle orjinal boya olan yere bakın. Renk farkını görmeye çalışın. Özellikle güneş altında yapın bunu. Sizrenk farkı gormuyorsaniz sorun yoktur:)

 
Soru 2. Uygulamada en büyük problemler özellikle Türkiye'de "boya kalınlık değerleri". Benim bildiğim

- Toyota fabrikada imalat aşamasında bir hata olduğunda 2. kat boyayı vurmadığını iddia etti bize. Yani bir Toyota fabrikadan 220 mikron boya kalınlığı ile çıkmış olamaz buna göre.

- Oysa VW, fabrika gezisinde özellikle, imalat aşamasında yapılan ufak rötuşları göstererek 2. kat boya ve farklı kalınlıkların olabileceğini söylüyor VW için. Bu durumda 200 mikron üzerinde kalınlık olan VW, Seat vb. taşıtlar olabiliyor. Bir Jetta ben gördüm örneğin.

Fabrikadan 2 kat boyanması ile sonradan serviste vb. 2 kat boyanması hem teknik olarak hem de ticari olarak tamamen farklı. Fabrikadan 2 kat boyansa bile piyasada 2. elde değer kaybına yol açtığı için bunun müşteriye taşıt 0 km olarak satılırken söylenmesi gerekiyor. Ancak Türkiye'de söylenmiyor. Oysa bu tür tamir görmüş taşıtların bilgisi künyelerinde işleniyor ve satıcı veya distribütör biliyor.

Öğrenmek istediğim: Boya kalınlıkları ile ilgili imalatçıların uygulamaları hakkında bir bilgi var mı?

Çok teşekkürler bilgileriniz için, bu başlık çok önemli bana göre.
İmalat esnasında aracın boyasinda bir sorun olursa iki şekilde halledilir : online repair (yürüyen hat uzerinde cok kucuk hatalara nokta tamiri) veya offline repair (araç yürüyen hat üzerinden alınır ve bahsettigim tamir boyaları ile tamir edilir. Üretici renk farkını engellemek için orjinal boya içerisine düşük sıcaklıkta kürlenmeyi sağlayacak katkı girer ve bunu da kullanabilir). Tüketiciler bu tamirleri gözle anlayamaz. Bazen aracın tüm yüzeyinde veya tamirle halledilemeyecek sorunlar olabilir. Bu durumda araç tekrar boyanır. Buna da recoat diyoruz. Film kalinliklarinin aşırı artmaması için Sonkat veya bazkat vernik tabakasıni almak icin astar görünene kadar komple zımpara yapılır. Tüm araç üreticileri ticari veya binek farketmez Toyota da dahil tekrar boya yapabilir. İstisnası olmaz. Kimse aracı boyadık olmadı diye 5 bin € luk iskeleti (binek arac icin yaklasik iskelet maliyeti) çöpe atmaz:).

Araç üzerinde kaç katman var bunları yazmıştım. Çıplak saçın galvaniz kaplaması dahil (yaklaşık 10 mikrondur) fosfat kataforezi astar bazkat vernik hepsini toplayın 100-140 mikron ideal tek defa boyanmış araçtaki toplam kalınlıktir.

 
evimin onunde kapi vururgu sonucu cok kucuk bi iz farkettim. hemen makro bi cekim yaptim. tabi vah tuh'ten sonra.. daha detayli gormek icim. sanirim bu gorunen boyanin altindaki bazkat katmani...

Ekli dosyayı görüntüle 3572
Resim pek net değil ama göründüğü kadariyla orda boya kalmamış yani renk veren kısım gitmiş. Tamiri kolaydır. Bir ince suluboya fırçası ile oraya 1 damla boya koyup üstüne biraz vernik işlem tamam. Geçmiş olsun:)

 
ilave bilgi :boya koruma ve seramik kaplama hk.da daha önce foruma yazdıklarımBoya koruma dedikleri okuduğum kadariyla pasta ve bir çeşit Wax uygulaması. Pasta uygulaması metalik bazkat + vernik boya uygulaması yapılmış arac yuzeylerindeki vernik tabakasını asindirir. Bu sebeple yeni araca boya koruma kesinlikle tavsiye etmeyecegim. Ayrıca günümüzde kullanılan orjinal araba verniklerinin teknolojisi üst seviyede bu sebeple yikamasini güzel yaptirirsaniz fırça vd kullandirmazsaniz arabanız uzun yıllar görünümünü muhafaza edecektir.

Seramik kaplama konusunu da vosmer Alsancak ta sordum Williams marka seramik kaplama yapıyorlarmış. Bana 2 katlı uygulama yapıldığı ve sertlestirici kullanıldığı söylendi. Bu su anlama gelebilir : orjinal araba vernigiyle sadece fiziksel değil kimyasal bir bağlanma da muhtemeldir. Orjinal ic dosemenin ustune baska bir kumasi yapistirici kullanarak yapistirmak gibi bir sey ki bence anlamsiz ve riskli.Sertlestirici lafını duyduğumda Seramikten de vazgeçtim. 

Aciklamalarimin özeti : ne boya koruma ne de seramik kaplamaya gerek olmadığını düşünüyorum. Arabaya özen gösterip kuş pisligi, ağaç reçinesi vd bunları gördüğünüzde temizlerseniz ve Aracı fırçasız yikatirsaniz kendi vernigiyle albenisini uzun süre devam ettirecektir.

Kuş pisligi ve ağaç reçinesi demişken özellikle beyaz arabasi olan arkadaşların bir konuya dikkatini çekmek isterim. Eğer aracınızı demiryollari istasyonlar vd demir tozunun yoğun olduğu yerlere park ediyorsanız dikkat etmekte fayda var. O demir tozları boyanın üstüne konar sonra yağmur veya nemle aracın üstünde pas renginde küçük kahverengi lekelere sebep olur. Bununla ilgili otomobil ureticilerine çok şikayet gelir bilginiz olsun bunu hata kabul etmezler.
Değerli Hocam, Boya koruma yapılmayan yeni araçlara ayda bir kere koruyucu olarak amatör ürünlerle sıvı wax yapılmasının da zararı olur mu ?

Araçlarımızı mümkün olduğunca kendimiz fırça kullanmadan yıkamaya çalışıyoruz, şampuan olarak meguiarsın sarı şampuanını kullanıyoruz, ki sanırım bu şampuanın içinde de koruyucu maddeler var, bu tür ürünlerin olumlu/olumsuz etkileri nelerdir?

 
Zararı olmaz hocam hatta faydası olur. İnsanin arabasıyla bizzat ugrasmasinin verdiği mutlulukta yanına kar kalır :) pasta uygulaması içinde asindirici madde olduğu için yeni arabanın vernigini asindiracaktir. Bundan kacinmak lazim. Tabii araba eskiye pasta ihtiyaç o ayrı.  Wax ların ve cila katkılı şampuanların bir zararı olmaz. Hatta vernik uzerinde geçici bir tabaka oluşturacağı için dış etkenler karşı iyi de olur.

 

Zararı olmaz hocam hatta faydası olur. İnsanin arabasıyla bizzat ugrasmasinin verdiği mutlulukta yanına kar kalır :- ) pasta uygulaması içinde asindirici madde olduğu için yeni arabanın vernigini asindiracaktir. Bundan kacinmak lazim. Tabii araba eskiye pasta ihtiyaç o ayrı.  Wax ların ve cila katkılı şampuanların bir zararı olmaz. Hatta vernik uzerinde geçici bir tabaka oluşturacağı için dış etkenler karşı iyi de olur.
Değerli hocam, ben henüz yeni aldım aracımı, bu hafta da boya koruma yaptıracaktım ancak kararsızdım,

bizlere sunduğunuz bu saf katıksız ansiklopedik bilgiler için teşekkür ederiz...

 

Geri
Üst Alt