ladinkayin
Üye
- Katılım
- 5 Nis 2016
- Mesajlar
- 244
- Tepkime puanı
- 33
- İsim
- H
Arkadaşlar bu başlıkta boya nedir ve araçların üzerinde ne tür kaplamalar var bununla ilgili çok genel bir özet yapacağım. Belki ilginizi çeker
Boya : reçine (bağlayıcı ortam), solvent (tiner, inceltici), pigment (renk verici toz), ve katkıların (belli özellikleri boyaya kazandırmak için kullanılan kimyasallar) belli proseslerden geçirilmesiyle üretilir. Boya üretiminde kimyasal bir proses yoktur tamamen fiziksel prosestir yani karıştırma, boya içine eklenen tozların öğütülmesi gibi.
Otomobil boyasındaki reçineler sentetiktir yani doğal yollardan değil kimyasal sentezlerle üretilmişleridir. Doğal reçine nedir diyen olursa çam ağacından çıkan reçineyi örnek verebilirim. Sakız ağacının sakızı da reçinedir örneğin.
Pigmentlerin yani renk verici tozların, organik (örn.Karbon siyahı), inorganik (örn. beyaz rengi veren titan dioksit), metalik (örn.Aluminyum metal pigmentler) ve pearl-inci (mika türevi farklı açılardan farklı renkler veren pigmentler) gibi çeşitleri vardır.
Boya ve ham maddeleri hk.da bu çok genel bilgilerden sonra araç üzerindeki boyalara geçelim :
Astar : dolgu vermek amacıyla uygulanır ve üzerine gelecek bazkat veya sonkat için uygun yüzeyi hazırlamak için araç üzerine atılır. Korozyona karşı koruyucu özelliği yoktur, taş çarpma direncinin yüksek olması istenir.
Bazkat veya sonkat : Kurşun gri, Tornado Kırmızı vd diye bahsettiğimiz boya budur. Beyaz-düz mavi-düz kırmızı gibi güneş altında metal efekti olmayan boyalara düz renk, opak renk veya pastel renk denir. Metal efekti olan boyalara da bazkat diyoruz. Opak veya düzrenk boyalar genelde astar üzerine tek kat atılır (30-40 mikron) bu uygulama genelde ticari araçlara yapılır veya ince bir kat atılıp (20-25 mikron) üzerine vernik uygulanır (35-40 mikron). Metalik veya inci-pearl renklerdeyse önce bu pigmentleri içiren bazkat atılır (10-20 mikron) sonra üzerine vernik atılır.
Vernik : metal pigment içeren bazkat üzerine uygulanan şeffaf katmandır (35-40 mikron).
mikron : milimetrenin 1/1000 dir.
çelik rulolar görmüşsünüzdür tırlar taşırken . Bu lehvalar kalıp ve preslere girerler ve kapı, çamurluk, kaput olarak çıkarlar.
Ekli dosyayı görüntüle 3568
Kalıptan çıkan metal parçalar (kapı, kaput, çamurluklar, bagaj kapagı vd.) kaynaklanır ve aracın iskeleti hazırlanır .
Ekli dosyayı görüntüle 3563
Metal yüzeyler yağlıdır ve araç iskeleti önce yağ alma ve fosfatlama işleminden geçirilir. Fosfat tabakası 8-10 mikron kalınlığındadır ve korozyon dayanımı ve sonrasındaki kaplamalar için tutunma vazifesi görür.
Ekli dosyayı görüntüle 3570
Sonraki işlem kataforez kaplama işlemidir (iç kısımlar 6-10, dış kısımlar 15-30 mikron). Araç komple 300-600 ton malzeme alan bir tanka daldırılır ve elektirik yardımıyla içi dışı tamamen kaplanır. Asıl korozyon direncini kazandıran kaplama budur. Araç daha sonra yüksek sıcaklıkta fırınlanır.
Ekli dosyayı görüntüle 3564
Bu iki işlem sonrası sıra gelir üstte anlattığım astar -bazkat/sonkat-vernik uygulamasına. Bunuda robotlar elektrostatik olarak aracın yüzeyine uygular. Araçlar fırına girer son yüzey kontrolleri ve gerekirse tamirleri yapıldıktan sonra. Trim dediğimiz aracın giydirme kısmına alınır. Burada ön göğüslük, koltuk, motor, lastik, elektirk kabloları döşemeler vd aklınıza ne geliyorsa bu boyanmış iskelete monte edilir. son kontroller ve yol testi sonrası araçlar bayilere gitmeye hazır hale gelir.
Ekli dosyayı görüntüle 3565
otomobilin gövdesindeki katmanların yandan kesiti de aşağıdaki gibidir.
Ekli dosyayı görüntüle 3567
Devamında birkaç şey daha gelecek arkadaşlar
Boya : reçine (bağlayıcı ortam), solvent (tiner, inceltici), pigment (renk verici toz), ve katkıların (belli özellikleri boyaya kazandırmak için kullanılan kimyasallar) belli proseslerden geçirilmesiyle üretilir. Boya üretiminde kimyasal bir proses yoktur tamamen fiziksel prosestir yani karıştırma, boya içine eklenen tozların öğütülmesi gibi.
Otomobil boyasındaki reçineler sentetiktir yani doğal yollardan değil kimyasal sentezlerle üretilmişleridir. Doğal reçine nedir diyen olursa çam ağacından çıkan reçineyi örnek verebilirim. Sakız ağacının sakızı da reçinedir örneğin.
Pigmentlerin yani renk verici tozların, organik (örn.Karbon siyahı), inorganik (örn. beyaz rengi veren titan dioksit), metalik (örn.Aluminyum metal pigmentler) ve pearl-inci (mika türevi farklı açılardan farklı renkler veren pigmentler) gibi çeşitleri vardır.
Boya ve ham maddeleri hk.da bu çok genel bilgilerden sonra araç üzerindeki boyalara geçelim :
Astar : dolgu vermek amacıyla uygulanır ve üzerine gelecek bazkat veya sonkat için uygun yüzeyi hazırlamak için araç üzerine atılır. Korozyona karşı koruyucu özelliği yoktur, taş çarpma direncinin yüksek olması istenir.
Bazkat veya sonkat : Kurşun gri, Tornado Kırmızı vd diye bahsettiğimiz boya budur. Beyaz-düz mavi-düz kırmızı gibi güneş altında metal efekti olmayan boyalara düz renk, opak renk veya pastel renk denir. Metal efekti olan boyalara da bazkat diyoruz. Opak veya düzrenk boyalar genelde astar üzerine tek kat atılır (30-40 mikron) bu uygulama genelde ticari araçlara yapılır veya ince bir kat atılıp (20-25 mikron) üzerine vernik uygulanır (35-40 mikron). Metalik veya inci-pearl renklerdeyse önce bu pigmentleri içiren bazkat atılır (10-20 mikron) sonra üzerine vernik atılır.
Vernik : metal pigment içeren bazkat üzerine uygulanan şeffaf katmandır (35-40 mikron).
mikron : milimetrenin 1/1000 dir.
çelik rulolar görmüşsünüzdür tırlar taşırken . Bu lehvalar kalıp ve preslere girerler ve kapı, çamurluk, kaput olarak çıkarlar.
Ekli dosyayı görüntüle 3568
Kalıptan çıkan metal parçalar (kapı, kaput, çamurluklar, bagaj kapagı vd.) kaynaklanır ve aracın iskeleti hazırlanır .
Ekli dosyayı görüntüle 3563
Metal yüzeyler yağlıdır ve araç iskeleti önce yağ alma ve fosfatlama işleminden geçirilir. Fosfat tabakası 8-10 mikron kalınlığındadır ve korozyon dayanımı ve sonrasındaki kaplamalar için tutunma vazifesi görür.
Ekli dosyayı görüntüle 3570
Sonraki işlem kataforez kaplama işlemidir (iç kısımlar 6-10, dış kısımlar 15-30 mikron). Araç komple 300-600 ton malzeme alan bir tanka daldırılır ve elektirik yardımıyla içi dışı tamamen kaplanır. Asıl korozyon direncini kazandıran kaplama budur. Araç daha sonra yüksek sıcaklıkta fırınlanır.
Ekli dosyayı görüntüle 3564
Bu iki işlem sonrası sıra gelir üstte anlattığım astar -bazkat/sonkat-vernik uygulamasına. Bunuda robotlar elektrostatik olarak aracın yüzeyine uygular. Araçlar fırına girer son yüzey kontrolleri ve gerekirse tamirleri yapıldıktan sonra. Trim dediğimiz aracın giydirme kısmına alınır. Burada ön göğüslük, koltuk, motor, lastik, elektirk kabloları döşemeler vd aklınıza ne geliyorsa bu boyanmış iskelete monte edilir. son kontroller ve yol testi sonrası araçlar bayilere gitmeye hazır hale gelir.
Ekli dosyayı görüntüle 3565
otomobilin gövdesindeki katmanların yandan kesiti de aşağıdaki gibidir.
Ekli dosyayı görüntüle 3567
Devamında birkaç şey daha gelecek arkadaşlar
Moderatör tarafında düzenlendi: