silvershadow
Emekli
- Katılım
- 6 May 2015
- Mesajlar
- 8,996
- Tepkime puanı
- 1,342
- İsim
- Murat İNCİ
Turbo nedir? Nasıl Çalışır?
Bu bilgiler için, TiFoSi_BJK nickli Emir Hocama teşekkürler.
motora hava filtresinden alınan hava intercooler'ın içinden geçerek yanmaya aktarılır, yanma odasından egzoz valfleri vasıtasıyla atılan hava burada turbo salyangozunun içinden geçerek bir mil üzerine bağlı ama iki değişik çarkı döndürür. bu milin bir tarafındaki çark egzoz gazı tahrikli olup diğer tarafındaki çark ise atmosferden hava filtresine normalin üzerinde hava alınmasını sağlar. (elektrik süpürgesi gibi çalıştığını düşünün, tek fark emiş çarkını döndüren elektrik değil arabanın bir önceki çevrimde yaktığı benzin hava karışımı yani egzoz gazı)
motora alınan daha fazla hava bundan sonra intercooler'da soğutularak birim hacme daha fazla hava sığması sağlanır.
bunun amacı 2.0 litrelik motora daha fazla hacimde hava yakıt karışımı göndermektir.
zaten turbolu ve turbosuz araçlardaki güç farkı da burdan çıkmakta. 2.0 turbo bir motor aslında daha yüksek hacimli bir atmosferik motora denk gelebilmektedir.
Turbolu Euro normundaki motorlardaki prensiplerden biride Ekzost manifold çıkışındaki gazların motora tekrar sokulması olayı şöyle,Dış ortam sıcaklığını sense eden motor kumanda ünitesi EGR (Elektronic Gaz Kontrol)klepesini kumanda eder ve Emme manifoldu üzerinden sıcak egzost gazları motora tekrar alınır ama nezaman kadar motor sıcaklığı 50c dereceye ulaşana kadar sonra EGR klepesi kanır ve egzost gazı alınmaz.Çünkü bu sıcaklık öncesinde Egzostan çıkan gazlar tam yanma sonucu C2O/CO olmamıştır.Çig gaz diye tabir ettiğimiz bu gazların tekrar değerlendirilmesi ve de motorun çabul çalışma sıcaklığına ulaştırılması için bu tür bir kuman sistemi tasarlanmıtır.Motorun normal çalıma süreleri içerisinde egzost gazı sürekli EGR sistemi aracılığı ile kontrol edilir,eger çiğ gaz olusumu var ise bu işlem normal süreçtede yaşanır içeri alınıp yanması sağlanır.bu hem yakıt tasarrufu hemde çevreye ZARAR VERİLMEMİŞ OLUR.neticede turbo akışı EGR sisteminin bir selonoid valfi ile sürekli temiz hava emişi yolu açılıp veya gerek görüldüğünde yarım yanmış(çiğ)gaz sisteme dahil edilecek şekilde egzost manifoldu çıkışındaki klepe acılır veya kısılır.Buna görede motorun içerisine karma bir hava alınır veya tamamen temiz hava alınır.Bu yüzden turbolu araçlar devirli kullanılmalıdır.Devirsiz kullanım neticelerinde katalizatör temiz kalır veya aşırı kirlernir ki araç arıza verir ve nefesi serviste alırsınız.değişim neticesinde(yaklasık1000 tl)normal hayata döner araç.aksi taktirde motor kendini korumaya alır ve %50 güç ile çalışır duruma gelir.
Bu bilgiler için, TiFoSi_BJK nickli Emir Hocama teşekkürler.
motora hava filtresinden alınan hava intercooler'ın içinden geçerek yanmaya aktarılır, yanma odasından egzoz valfleri vasıtasıyla atılan hava burada turbo salyangozunun içinden geçerek bir mil üzerine bağlı ama iki değişik çarkı döndürür. bu milin bir tarafındaki çark egzoz gazı tahrikli olup diğer tarafındaki çark ise atmosferden hava filtresine normalin üzerinde hava alınmasını sağlar. (elektrik süpürgesi gibi çalıştığını düşünün, tek fark emiş çarkını döndüren elektrik değil arabanın bir önceki çevrimde yaktığı benzin hava karışımı yani egzoz gazı)
motora alınan daha fazla hava bundan sonra intercooler'da soğutularak birim hacme daha fazla hava sığması sağlanır.
bunun amacı 2.0 litrelik motora daha fazla hacimde hava yakıt karışımı göndermektir.
zaten turbolu ve turbosuz araçlardaki güç farkı da burdan çıkmakta. 2.0 turbo bir motor aslında daha yüksek hacimli bir atmosferik motora denk gelebilmektedir.
Turbolu Euro normundaki motorlardaki prensiplerden biride Ekzost manifold çıkışındaki gazların motora tekrar sokulması olayı şöyle,Dış ortam sıcaklığını sense eden motor kumanda ünitesi EGR (Elektronic Gaz Kontrol)klepesini kumanda eder ve Emme manifoldu üzerinden sıcak egzost gazları motora tekrar alınır ama nezaman kadar motor sıcaklığı 50c dereceye ulaşana kadar sonra EGR klepesi kanır ve egzost gazı alınmaz.Çünkü bu sıcaklık öncesinde Egzostan çıkan gazlar tam yanma sonucu C2O/CO olmamıştır.Çig gaz diye tabir ettiğimiz bu gazların tekrar değerlendirilmesi ve de motorun çabul çalışma sıcaklığına ulaştırılması için bu tür bir kuman sistemi tasarlanmıtır.Motorun normal çalıma süreleri içerisinde egzost gazı sürekli EGR sistemi aracılığı ile kontrol edilir,eger çiğ gaz olusumu var ise bu işlem normal süreçtede yaşanır içeri alınıp yanması sağlanır.bu hem yakıt tasarrufu hemde çevreye ZARAR VERİLMEMİŞ OLUR.neticede turbo akışı EGR sisteminin bir selonoid valfi ile sürekli temiz hava emişi yolu açılıp veya gerek görüldüğünde yarım yanmış(çiğ)gaz sisteme dahil edilecek şekilde egzost manifoldu çıkışındaki klepe acılır veya kısılır.Buna görede motorun içerisine karma bir hava alınır veya tamamen temiz hava alınır.Bu yüzden turbolu araçlar devirli kullanılmalıdır.Devirsiz kullanım neticelerinde katalizatör temiz kalır veya aşırı kirlernir ki araç arıza verir ve nefesi serviste alırsınız.değişim neticesinde(yaklasık1000 tl)normal hayata döner araç.aksi taktirde motor kendini korumaya alır ve %50 güç ile çalışır duruma gelir.