Turbo nedir? Nasıl Çalışır


silvershadow

Emekli
Katılım
6 May 2015
Mesajlar
8,996
Tepkime puanı
1,342
İsim
Murat İNCİ
Turbo nedir? Nasıl Çalışır?

Bu bilgiler için, TiFoSi_BJK nickli Emir Hocama teşekkürler.

motora hava filtresinden alınan hava intercooler'ın içinden geçerek yanmaya aktarılır, yanma odasından egzoz valfleri vasıtasıyla atılan hava burada turbo salyangozunun içinden geçerek bir mil üzerine bağlı ama iki değişik çarkı döndürür. bu milin bir tarafındaki çark egzoz gazı tahrikli olup diğer tarafındaki çark ise atmosferden hava filtresine normalin üzerinde hava alınmasını sağlar. (elektrik süpürgesi gibi çalıştığını düşünün, tek fark emiş çarkını döndüren elektrik değil arabanın bir önceki çevrimde yaktığı benzin hava karışımı yani egzoz gazı)

motora alınan daha fazla hava bundan sonra intercooler'da soğutularak birim hacme daha fazla hava sığması sağlanır.

bunun amacı 2.0 litrelik motora daha fazla hacimde hava yakıt karışımı göndermektir.

zaten turbolu ve turbosuz araçlardaki güç farkı da burdan çıkmakta. 2.0 turbo bir motor aslında daha yüksek hacimli bir atmosferik motora denk gelebilmektedir.

Turbolu Euro normundaki motorlardaki prensiplerden biride Ekzost manifold çıkışındaki gazların motora tekrar sokulması olayı şöyle,Dış ortam sıcaklığını sense eden motor kumanda ünitesi EGR (Elektronic Gaz Kontrol)klepesini kumanda eder ve Emme manifoldu üzerinden sıcak egzost gazları motora tekrar alınır ama nezaman kadar motor sıcaklığı 50c dereceye ulaşana kadar sonra EGR klepesi kanır ve egzost gazı alınmaz.Çünkü bu sıcaklık öncesinde Egzostan çıkan gazlar tam yanma sonucu C2O/CO olmamıştır.Çig gaz diye tabir ettiğimiz bu gazların tekrar değerlendirilmesi ve de motorun çabul çalışma sıcaklığına ulaştırılması için bu tür bir kuman sistemi tasarlanmıtır.Motorun normal çalıma süreleri içerisinde egzost gazı sürekli EGR  sistemi aracılığı ile kontrol edilir,eger çiğ gaz olusumu var ise bu işlem normal süreçtede yaşanır içeri alınıp yanması sağlanır.bu hem yakıt tasarrufu hemde çevreye ZARAR VERİLMEMİŞ OLUR.neticede turbo akışı EGR sisteminin bir selonoid valfi ile sürekli temiz hava emişi yolu açılıp veya gerek görüldüğünde yarım yanmış(çiğ)gaz sisteme dahil edilecek şekilde egzost manifoldu çıkışındaki klepe acılır veya kısılır.Buna görede motorun içerisine karma bir hava alınır veya tamamen temiz hava alınır.Bu yüzden turbolu araçlar devirli kullanılmalıdır.Devirsiz kullanım neticelerinde katalizatör temiz kalır veya aşırı kirlernir ki araç arıza verir ve nefesi serviste alırsınız.değişim neticesinde(yaklasık1000 tl)normal hayata döner araç.aksi taktirde motor kendini korumaya alır ve %50 güç ile çalışır duruma gelir.

 
silvershadow dedi:
Bu yüzden turbolu araçlar devirli kullanılmalıdır.Devirsiz kullanım neticelerinde katalizatör temiz kalır veya aşırı kirlernir ki araç arıza verir ve nefesi serviste alırsınız.değişim neticesinde(yaklasık1000 tl)normal hayata döner araç.aksi taktirde motor kendini korumaya alır ve %50 güç ile çalışır duruma gelir.
malumunuz üzere 1750-2000 devir civarında vites değiştiriyoruz. rutin kullanım şartlarına baktığımızda 2000 devir normaldir, kimine göre de 3-4bin devir. devirli devirsiz kullanım kısmını da açabilir miyiz.

 
SB1907_23 dedi:
Bu yüzden turbolu araçlar devirli kullanılmalıdır.Devirsiz kullanım neticelerinde katalizatör temiz kalır veya aşırı kirlernir ki araç arıza verir ve nefesi serviste alırsınız.değişim neticesinde(yaklasık1000 tl)normal hayata döner araç.aksi taktirde motor kendini korumaya alır ve %50 güç ile çalışır duruma gelir.
malumunuz üzere 1750-2000 devir civarında vites değiştiriyoruz. rutin kullanım şartlarına baktığımızda 2000 devir normaldir, kimine göre de 3-4bin devir. devirli devirsiz kullanım kısmını da açabilir miyiz.
Araç zorlanmasın yeter bence. Vitesi çok aşağıda değiştirmemek lazım. 1.5 devir altında aracın bir boğulma anı var. Onun üzerinden kalmaya özen göstersek yeterli bence.

 
Turbolu araçlar atmosferik motorlu araçların karakteristikleri ile devasa farkları vardır.

Turbolu araçlarda 1550 devir civarında başlayan ve  4100 devire kadar atmosferik beslemeli motorlar gibi gittikçe artarak maksimum devrin altında bir anda azalan parabolik tork eğrileri yerine aynı yüksek torku tüm bu devir aralığı boyunca eşit olarak dağıtır.

Bunun anlamlarıdan ilki ihtiyaç duyulan anda ve uzun devir aralığında  sizi koltuğuna yapıştıracak tork üretir ve bu da ara hızlanması yapılan sollamalarda rahatlık ve hız anlamına gelir

Aracınızı atmosferik araçların devirlerinde kullanmak ve vites yükseltmek  yüksek yakıt tüketimiyle sonuçlanacaktır.

Aracın titremesi ile kendini belli edecek devir siz kullanımdan kaçınmalıdır.  Çünkü bu nedenle  motor ve parçalarının uğrayabileceği zarar, yüksek  devirlerde kullanmaktan kaynaklanan zararlardan çok daha fazladır.

Kılavuz kitapçıkta da yazdığı gibi ekonomik kullanım önerilerini açtığımızda sizi gereken yerde ve zamanda uyaracaktır.

 
silvershadow dedi:
Turbolu araçlarda 1550 devir civarında başlayan ve 4100 devire kadar atmosferik beslemeli motorlar gibi gittikçe artarak maksimum devrin altında bir anda azalan parabolik tork eğrileri yerine aynı yüksek torku tüm bu devir aralığı boyunca eşit olarak dağıtır.
Murat Bey'in dediğini alttaki grafikle de destekleyebiliriz. Atmosferik motor ile bizim kullandığımız Tsi motorların karakteristiği tamamen farklı. Grafikteki en etkileyici kısım 1550 ile 4100 devir aralığında motorun sabit bir şekilde maksimum torkta güç verebiliyor olmasıdır 8)

Vhenf2F.jpg


 
snoppy dedi:
Murat Bey'in dediğini alttaki grafikle de destekleyebiliriz. Atmosferik motor ile bizim kullandığımız Tsi motorların karakteristiği tamamen farklı. Grafikteki en etkileyici kısım 1550 ile 4100 devir aralığında motorun sabit bir şekilde maksimum torkta güç verebiliyor olmasıdır 8)

Vhenf2F.jpg
Teşekkür ederim Değerli Hocam.

İhtiyaç duyduğum grafik tam da buydu...

 
arkadaşlar bir türlü cevapları beni tatmin etmeyen bir konu var

öncelikle turbolu araçların ilk çalıştırıldığında hemen hareket etmeyip aracın turbosunun biraz kendisini yağlaması gerektiğini biliyorum (yanlış biliyorsam devamını okumanıza gerek yok  ;D )

soru : eğer turbo nun çalışma prensibi ilk kalkışta biraz bekleyerek turbonun yağlanmasını beklemek ve hatta araç stop edilmeden öncede biraz beklemek gerekiyor ise bu mantığa start stop ters değilmi?  örneğin kırmızı ışığı görünce frene asılıp aracı durdurup boşa alınca start stop devreye girip hemen motoru durduruyor aynı şekilde kalkış anında da start stop devreye girip hemen hareket ediyoruz. yağ sıcaklığı önemli ama asıl önemli olan çok fazla devir çeviren turbonun yağlanması ve yağsız kalmasının önlenmesi değil mi? bahsettiğim olaylar da araçtaki hangi sistem turboyu çok çabuk yağlıyor ki turbo yağsız kalmıyor ? cevaplar için şimdiden teşekkürler

 
yenerhoca dedi:
arkadaşlar bir türlü cevapları beni tatmin etmeyen bir konu var

öncelikle turbolu araçların ilk çalıştırıldığında hemen hareket etmeyip aracın turbosunun biraz kendisini yağlaması gerektiğini biliyorum (yanlış biliyorsam devamını okumanıza gerek yok  ;D )

soru : eğer turbo nun çalışma prensibi ilk kalkışta biraz bekleyerek turbonun yağlanmasını beklemek ve hatta araç stop edilmeden öncede biraz beklemek gerekiyor ise bu mantığa start stop ters değilmi?  örneğin kırmızı ışığı görünce frene asılıp aracı durdurup boşa alınca start stop devreye girip hemen motoru durduruyor aynı şekilde kalkış anında da start stop devreye girip hemen hareket ediyoruz. yağ sıcaklığı önemli ama asıl önemli olan çok fazla devir çeviren turbonun yağlanması ve yağsız kalmasının önlenmesi değil mi? bahsettiğim olaylar da araçtaki hangi sistem turboyu çok çabuk yağlıyor ki turbo yağsız kalmıyor ? cevaplar için şimdiden teşekkürler
Hocam tam cevap yazdım göndere bastım soruyu taşıdınız cevap güme gitti :) Aynısını buraya tekrar yazıyorum :)

Murat Hocamızın start-stop çalışma prensibi ile ilgili açtığı konuda yağlama ile ilgili yeterli bilgiyi bulabilirsiniz.

http://www.golftutkusu.com/rehber/start-stop-kullanma-kilavuzu/msg2296/#msg2296

Arabanın kullanma kılavuzunda "arabayı çalıştırınca heme harekete geçin böylece çevreyi daha az kirletirsiniz" gibi bir şey yazıyor. Yani turbo yağlanıncaya kadar bekleyin diye bir uyarı benim bildiğim kadarı ile yok. :) Hatta eko öneriler açıksa biraz beklediğinizde neden yürütmüyorsun gibilerinden bir uyarı çıkıyor :)

Ben sadece motor ısınıncaya kadar da aracı zorlamadan, devir saatini çok yukarlara getirmeden kullanmaya çalışırım. Kontağı kapatmadan önce de 2-3 dakika beklerim turbo yağlanması devam etsin diye. Bundan önceki arabam dizeldi onda da aynı şekilde kullanıyordum turbonun sağlığı için.

 
yenerhoca dedi:
arkadaşlar bir türlü cevapları beni tatmin etmeyen bir konu var

öncelikle turbolu araçların ilk çalıştırıldığında hemen hareket etmeyip aracın turbosunun biraz kendisini yağlaması gerektiğini biliyorum (yanlış biliyorsam devamını okumanıza gerek yok  ;D )

soru : eğer turbo nun çalışma prensibi ilk kalkışta biraz bekleyerek turbonun yağlanmasını beklemek ve hatta araç stop edilmeden öncede biraz beklemek gerekiyor ise bu mantığa start stop ters değilmi?  örneğin kırmızı ışığı görünce frene asılıp aracı durdurup boşa alınca start stop devreye girip hemen motoru durduruyor aynı şekilde kalkış anında da start stop devreye girip hemen hareket ediyoruz. yağ sıcaklığı önemli ama asıl önemli olan çok fazla devir çeviren turbonun yağlanması ve yağsız kalmasının önlenmesi değil mi? bahsettiğim olaylar da araçtaki hangi sistem turboyu çok çabuk yağlıyor ki turbo yağsız kalmıyor ? cevaplar için şimdiden teşekkürler
Ben çalıştırmadan önce beklerim. Araç 0.6 litre ortalama gösterene kadar. Anlık tüketimden bahsediyorum. Bu işlem bitince araçta bir rahatlama oluyor. 1-2 dakika arası sürüyor genelde. Motor soğumamışsa çok daha kısa sürüyor. Yolculuğum çok kısa olduğu için genelde durunca pek beklemiyorum.

Gelelim soruya. Alman mühendisler düşünmüştür ona bir yol. Start-Stop devreye girdiğinde motoru bizim kapatmamızla aynı işlemler olmuyordur. Araçta hala belli yerler işlevini sürdürüyordur. S-S sistemi şu an en premium markalarda var neredeyse.

Ben farkettiğim birşeyi söyleyeyim belki denk gelmiş olabilir bana. S-S devreye girdikten 5-10 dakika sonra kendiliğinden devreden çıktı. Acaba ben mi debriyaja baskı verdim yanlışlıkla bilmiyorum. Belki de artık zararlı olabileceğini düşünüp çalıştırmış da olabilir.

 
ibrahim ve yusuf arkadaşıma teşekkür ediyorum.

turbonun ayrı bir yağlama sistemi olduğunu öğrenmem beni mutlu etti. artık daha rahat kullanabilirim aracı :)

 
Siz yine de 10 saniyenin altındaki durumlarda aracı boşa almayın, bu sürenin altında start-stop devreye girmesin.

Geri sayımlı trafik ışıklarını bu yüzden çok seviyorum, ne kadar kaldığını görüp ona göre start-stop'u kullanıyorum.

burdur-trafik-%C4%B1%C5%9F%C4%B1klar%C4%B1-geri-say%C4%B1m.jpg


 
@silvershadowhocam tdı da egr iptalini biliyorum fakat benzinlide pek bilgim yok egr varmı varsa kapatmanın +- nedir sonuçta benzin mazota göre kurumsuz yakıt????

ayrıca egr benim şahsi fikrim çevreden ziyade cebe zarar bi sistem 

uzun km deki bi tdı motorun egr sinin girişini söktüğüm gün dün gibi aklımda ...resim gibi olmasada yakın bi kurum vardı ...

Ekli dosyayı görüntüle 3471

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Dediğim gibi benzinli motorlar hakkında fazla bi bilgim yok bu konuda eğer yapılabiliyorsa motorun ömrünü korumak anlamında paylaşırsanız sevinirim...

 

Dediğim gibi benzinli motorlar hakkında fazla bi bilgim yok bu konuda eğer yapılabiliyorsa motorun ömrünü korumak anlamında paylaşırsanız sevinirim...
Değerli Hocam 

Turbonun devreye girdiği 1500 devir ile  1000 devir arasında bir yerlerde yumuşak ve ağırbaşlı olan motor

Gaz pedalının tepkisiz dediğiniz kısmı burasıdır ve asıl amacı ekonomidir.

1500 ila 1750 devir arası karakteri değişir

vites 1750 -2000 devir aralığında değiştirmek uygundur.

Ben elbette yol durumuna bağlı olmak kaydıyla normal koşullarda 1750 devir civarında değiştiririm.

Motor ideal çalışma ısısına ulaşmadan sıkıştırmamalı

Uzun süre aynı devirde kalmamaya özen göstermeli 

Yalnız bir konuda daha dikkat çekmek isterim.

Düşük devirli veya devirsiz araç kullanmak,  yüksek devirli kullanmaktan daha fazla zarar verir motor ve yürüyen aksam parçalarına.

Aman dikkat...

 
Moderatör tarafında düzenlendi:

Geri
Üst Alt