ESP ya da ESC nedir? (1)


silvershadow

Emekli
Katılım
6 May 2015
Mesajlar
8,996
Tepkime puanı
1,342
İsim
Murat İNCİ
ESP ve ESC Nedir? (1.)

Vites konsolunun iki yanındaki tuşları sol üstten başlayarak açıklarsak:

1. Üzerinde mode yazan 1.tuş sürüş profili seçimi veya dcc kontrolü

2. Tuş start stop

3. Tuş esp off(anti patinaj değil komple esp off GTIve R' da geliyor)

Sağdaki 1. Sıra boş

2. Park asist

3 park pilot

Türkiye'de Esp Off dışında hepsini comfortline üstü golflerde alabiliyorsunuz

Esp off için GTI veya R gerekiyor

Güvenilir kaynak olarak sunabileceğim Wikipedia'da "Electronic stability control" başlığı altında  (ESC) bu sistem electronic stability program (ESP) veya dynamic stability control (DSC) olarak da bilinen gelişmiş sistemleri adlandırmakta kullanıldığından da bahsedilir. merak edenler için devamı http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_stability_control

Çünkü Güçlü motorlara sahip araçların yalnızca patinaj yapmasını önlemek maksadının ötesinde kullanım alanları oldukça genişleyerek

1. 4x4, 4 Motion, 4Matic, Quattro,AWD olarak da bilinen arazi/off  road/dört tekerden çekişli araçlarda arazi/ağır zemin, kar vb zor koşullarda yol tutuşunun mümkün kılınmasında

2. Torque steering, understeering veya oversteering'i önlemede asimetrik olarak farklı tekerleklere fren uygulayarak ya da motor gücünü azaltarak kontrol altına almak için

3.Toyota'da olduğu gibi direksiyona da müdahaleyi içerecek biçimde entegre bir sistem biçiminde

kullanılabilir. "anti patinaj" sistemi TCS veya ASR bunlarla entegre olabilse de farklı bir sistemdir.

Ancak Golf'ün kendi kitapçığında sayfa 178,185'te tercih edilen çeviride  "ABS, BAS, ASR ve EDS sistemleri, ESC sistemine entegre edilmiştir. Bazı sürüş konumlarında yeterli tahrik gücüne ulaşılamazsa, ASR bilgi-eğlence sisteminde (MalumDüğme) düğmesi ile ve (CAR/ESC sistemi fonksiyon) alanı üzerinden kapatılabilir." denmektedir.

EYy6rZ.jpg
2gENnA.jpg
og680b.jpg


Bunun anlamı:

"Profesyonel kullanımda" ya da "ileri sürüş teknikleri"nde  ister düz yolda isterse viraj içerisinde gücün tekerleklere aktarımı esnasında oluşabilecek güç kayıplarına tahammülün olmadığı, ESP müdahalesi ile oluşan performans kaybını engellemek, yüksek hızlarda kontrollü olarak aracın yanal savrulmasını viraj alırken lehine kullanmak biçimindeki driftingi mümkün kılmak için kapatılabilir olması gerekliliğidir.

Volkswagen'in ESP OFF özelliğini yalnızca kontrolden çıkmasını istemediği kadar güç üreten makinelere sahip GTI ve R'da değil 2,0 dizel makineye de uygulamıştır.

l7br3J.jpg
PqO605.jpg


Her 4 Motion araçta da(sadece Golf değil 6. Fotoğrafta Passat fotoğrafına da yer verdim bu yüzden) farklı donanım paketlerinde de (mesela Trendline, Comfortline veya Highline ) (Alttaki fotoğrafta dikkatle bakarsanız görebileceğiniz ESP Off özelliği mevcuttur. ancak spesifik olarak (alt kümesi değil de kesişen kümeler olmak bakımından) GTI ve R'da da bu özellik sportif kullanıma yönelik olarak mevcuttur.

JYOkaQ.jpg
GYy2Db.jpg


Aşağıda başka kaynaklara ait sitelerin adresleri de mevcuttur.

http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=2099

http://www.autocar.co.uk/car-review/volkswagen/golf/first-drives/volkswagen-golf-4motion-20-tdi-first-drive-review

 
ESP Nedir? (2)

Tüm Golflerde ESP ya da diğer ismiyle ESC standart.

Pek çok yerde araştırdığınızda ulaştığınız farklı sonuçları da paylaşırsanız açıklığa kavuşturabiliriz.

Tüm Golf'lerdeki ESP medya ekranı üzerinden geçici süre ile devre dışı bırakılabiliyor.

Fakat aslında  ESC'nin sadece kısmen patinaj kontrolü işlevi gören ASR'yi kapatan bir özellik.

Dolayısıyla tıpkı şu bisiklet kullanmayı öğrenmesi esnasında bir çocuğun kendi kendine sürüyormuş sanarak özgüven patlaması yaşatan çocukça sevincin ardındaki onu fark ettirmeden selesinin arkasından tutmak suretiyle dengede tutan ebeveynin eli gibi; ESP, standart sürücünün biraz lastik yakarak biraz yanlayarak (drift) eğlenmesine, çocukluk günlerindeki gibi yaramazlık yapmasına olanak tanırken arka planda çalışmaya devam ederek onu türlü tehlikelerden korumaya devam ediyor.

mPJ7RZ.jpg


Ancaak iki kademeli ESP'ye sahip olan GTI ve R modellerinde ilk ve yaklaşık 1 saniye kısa süreli basışta sadece ASR'yi yani Elektronik patinaj önleme sistemini kapatmış oluyorsunuz;

EYy62B.jpg
2gENPd.jpg
ZDOQno.jpg
og68NQ.jpg


3 saniye basılı tutmak suretiyle elinizin yanlışlıkla değmiş olması olasılığını da devre dışı bırakarak, ESP'yi sürücü koltuğuna göre vites konsolunda sol altta bulunan düğme yardımıyla tamamen kapatmak da mümkün. Bunu yaptığınızda ESC ile birlikte EDS ve XDS de denilen elektronik diferansiyel kilidini de kapatmış oluyorsunuz.

Unutmadan belirtilmeli ki; GTI ve R modellerinde Launch Control özelliğini kullanabilmek için mutlaka ESP devre dışı olmalı...

Siz bunlar beni kesmeyez diyerek iddianıza devam ederseniz;

Maalesef yalnızca Golf R'da standart olarak bulunan Adaptif şasi kontrolü DCC'ye bağlı olarak çalışan sürüş profili ayarlarından " RACE " modunu denemelisiniz.

Bu mod seçilince yukarıda anlatılanları otomatik olarak yapıp direksiyonu sertleştirip, süspansiyon hareketlerini kısıtlayacak şekilde amortisörleri sertleştiren ve motorun gaz tepkilerini arttırıp yetmez gibi  yüksek devir koruyucusunu red line'ın ötesine taşıyıp, vites kutusunun daha yüksek devirlerde vites değiştirmesini sağlayan  "Sport" modu var.

ancak bunun yerine  yine sadece Golf R'da bulunan  "RACE" modu seçilince  280 beygir, 380 Nm'lik tork, siz ve yollar arasında herhangi bir elektronik bakıcı, gözetici ve koruyucu kalmayacaktır.

"RACE" modu seçilince  diğer modlarda hatalarınızı, kullanım kusurlarınızı kapatırken size bir dost gibi olan elektronik kontroller artık orada olmayacaklar... Tam da ihtiyacınız olduğunda ne ASR ve ESP ne EDS veya XDS olmayacağından 4 tekerlekle bu kadar kızgın beygir ve tatlı bir kedi mırıltısına benzeyen sesi bir anda homutuya dönüşerek  hayretler içerisinde yanlamaya başlattığını göreceksiniz..

Ben yollarda değil de pistlerde tecrübeniz olması halinde bunun pastanın üzerindeki krema ve hatta üzerindeki çilek ve hatta çileğin üzerindeki çikolata misali keyifli bir hal alabileceğini de inkar etmiyorum.

VV3Xzy.jpg


Eğer gençseniz zaman kaybı olacağından buradan sonrası spoiler....

Ancak unutmayın korunmasız yapılan şeylerin sonuçları kucağınıza alabileceğinizden ve hatta omuzlarınızda taşıyabileceğinizden daha ağır olabilir. 

Okuyuculardan 18 yaşın altında olanların akıllarına kötü bir şey gelmesin diye kemer takmadan bir direk ya da ağaca hızla çarptığınızda direk veya ağaçla kucaklaşmaktan bahsediyor gibi göründüğümü inkar etmiş olmadığımı söylemiyorum....

Ancak gençliğin yanına eklenen en masum şeyin dahi nasıl tehlikeli bir kombinasyon halini alabildiğini öngörmek için kahin, akıl etmek için dahi olmanıza gerek yok... Dilerim genç olsanız da bu özelliği kapatan parmağın ucunun, bu parmağın ucunun bağlı olduğu parmağın, bu parmağın bağlı olduğu elin, bu elin bağlı olduğu kolun, bu kolun bağlı olduğu gövdenin ve bu gövdenin bağlı olduğu kalbin ve başın kendisine bağlı olduğu sorumluluk ve vicdan duygusunun o tatlı ağırlığından azade olarak yıllarını geçirmemiştir. Ki o tatlı ağırlık olgun başaklar gibi başımızı eğendir ve kimselerin dur diyemeyeceği noktalarda hesabını veremeyeceğimiz şeyleri yapmamıza tek engeldir. 32'imde öğrendiğim ve bilmediğim yıllarımı hüzünle andığım ve aklıbaşındalığın imkan darlığını en güzel anlatan atasözüyle noktalayayım...

"Göz olaaa dağların ardını göre, akıl olaaa başa gele..."

 

Geri
Üst Alt