1.0 TSI Devir aralığı ve vites geçiş hızı


Hygiei4

Yeni Üye
Katılım
13 Eki 2023
Mesajlar
8
Tepkime puanı
2
Konum
EDIRNE
İsim
Berkay
Araç
Golf 2019 1.0 TSI Midline plus
2019 WW Golf 1.0 TSI aracım var. 1.0 TSI motor kullanan arkadaşlar genel olarak kullandığınız devir aralığı nedir?
Araç vites atmayı çok erken öneriyor. 4. vitese 40km 5. vitese 50km de at diyor fakat atmıyorum.
Genel kullanımım aşağıdaki gibi
1800 devir civarında vites değiştiriyorum (araç 1500 de değiştir diye öneriyor fakat dizelden kalma alıskanlık biraz dizelde 2000-2500 civarı atıyordum)
0-20 1. vites
20-35 2. vites
35-50 3. vites
50-75 4. vites
75-100 5. vites
+100 6. vites
 

herkesin farklı görüşü var bu konuda kendi fikirlerimi de farklı başlıklar altında belirtmiştim. Naçizane çok eğimsiz ve hızlı hızlanma ihtiyacı olmayan durumlarda 2000-2500, özellikle eğimli rampa veya hızlı hızlanma durumlarında 3000-3500 min olmalı. Aksi takdirde çok fazla “blow-by” (kompresyon kaçağı olarak çevirebiliriz) ile motor kullanılmış olur.
 
Aynı aracın 2017 modeli bende var bazen ekrandaki komutlara bazen de motor sesine kulak vererek vites değiştiriyorum. Yeni nesil motorlar oldukları için 6.vites 60 km hızda gitseniz bile araç boğulma yığılma yapmıyor ki zaten vites düşürün diyor size ekranda. Bence tamamen yakıt ekonomisi odaklı vites değiştirmemizi istiyor sistem. Sanırım 1500 devir değil de 1700 devir civarında vites değiştirmemizi istiyor.
 
50-75 4. vites
75-100 5. vites
+100 6. vites

Böyle boş yere yakıt sarfiyatı yaptırırsınız hocam.

Ben 70 e geldiğimde 6 ya takmış oluyorum.

Yokuş tırmanış ve yahut hızlı kullanıma gerek yok ise 1500 - 2000 devir arası kullanmak yeterli oluyor.

Seri kalkış ve devamında hızlanmam gerekiyorsa 1 2 4 6 şeklinde vites atıyorum
 
DSG tam olarak bir viteste durmaz. Yani tam olarak 1 2 gibi viteslerde kalmaz. Örneğin D konumunda kalkarken D1'den D2'ye hızlanmadan geçer ancak vites geçişini hissetmezsiniz. Çünkü vites ilerleyerek gider, CVT şanzıman gibi düşünebilirsiniz. Sürüşe devam ederken ise size vites değiştirmenizi söyler. Örneğin 1800 devirde 5. vitesten 6. vitese geçtiniz. Devir sadece 300-350 düşerek sürüşe devam eder. Ancak bu vites değişimi 5000 6000 devirde olduğu zaman devir 2000 devir kadar gerileyek bir sonraki vitese devam eder. Sakin sürüşte tam bir vites değiştirmez, vites 5.50 gibi olur, ancak sürüş daha agresif olduğu zaman motor daha fazla torka ve beygire ihtiyaç duyar ve 5'ten 6'ya tam bir vites atarak torkun/beygirin pik noktasına tekrar ulaşır. DQ200 (aracınızda bulunan) şanzımanlarda 1. vites çok kısa örneğin, o yüzden motor ekonomi için hep 2. viteste kalkar. Ancak S veya manuel modlarda araç direkt 1. viteste kalkar. Size ikinci vitese geçmenizi, veya alt devirlerde vites değiştirmenizi önermez. Aracın hızlı hızlanması için ise vitesi düşük, devri yüksek tutarak hem kavrama ömrünüzü, hem de turbo ömrünüzü uzatmış olursunuz. Çünkü turbolar genellikle 1600-1800 devirden sonra açılır, pik noktası ise tahmini 4500-5000 devirdir.Düşük viteste aracı turbosuz düzgün kaldırabilmek için kavrama tam ayrılmaz. Bu 1800 devirde bu kadar belli değildir ancak 1500 gibi hissetmeniz mümkün. Bu da kavramayı bitirir. Hızlanırken, eğim tırmanırken viteslerin hepsini kullanmayı unutmayın, vites oranları o şekilde ayarlanıyor.
 
Böyle boş yere yakıt sarfiyatı yaptırırsınız hocam.

Ben 70 e geldiğimde 6 ya takmış oluyorum.

Yokuş tırmanış ve yahut hızlı kullanıma gerek yok ise 1500 - 2000 devir arası kullanmak yeterli oluyor.

Seri kalkış ve devamında hızlanmam gerekiyorsa 1 2 4 6 şeklinde vites atıyorum
Hocam bende bazen öyle kullanıyorum da motor cok bayılıyor, uzun dönemde sıkıntı olabilir dizel araçlarda düşük devirler kullanmak mesela kurum birikimine sebebiyet veriyor
 
Vites atma devrini; bir üst vitese geçtiğinizde hızınıza denk gelen devirde motorun ürettiği torkun, aracın o andaki tork ihtiyacını karşılayabilmesi belirler. Karışık geldiyse cümle örnek üzerinden anlatılabilir:
50km/h hızla 4.viteste giderken, 5.vitese attığınızda, hala aynı miktar gazla aynı ivmeyi alabiliyorsanız doğru zamanda vites atılmış demektir. Aynı gaz ile aracın hızı artmıyor ya da düşüyorsa erken vites atılmıştır, tekrar düşürüp hızlanmak gerekir.
Bunu motorunuzun ürettiği devir/tork grafiğini inceleyerek öğrenebilirsiniz.
Grafik anlamak da zor geliyorsa, aynı aracın otomatik vites versiyonunu kullanıp, fikir edinebilirsiniz. Otomatik viteslerin yazılımı motora göre hatasıza yakın hazırlanır.

Özet: Genelleme yapmak gerekirse, TSi motorlar 1400-1500 devirden sonra maksimum torku verebilecek şekilde tasarlandı. Vites yükselttiğinizde, deviriniz 1500 civarlarına denk gelecek şekilde ayarlarsanız, motoru en efektif şekliyle kullanmış olursunuz.
 
Hocam bende bazen öyle kullanıyorum da motor cok bayılıyor,
Bu konuda hak veriyorum 1500 devirde hızlanmaya ihtiyaç varsa vites düşürüp gaza öyle basmak gerekiyor. Aracın 1.0 tsi olduğuna çok dikkat etmeden yazmışım ben. Alışkın olduğum 1.2 tsi dan kalma bir tork aralığına göre yorum yapmışım.

Dediğiniz gibi 2000 devirden itibaren maksimum torkunu vermeye başlıyor 1.0 tsi motorlar.
Performanstan ödün vermeden kullanım gerekiyorsa 2000 2500 devir arası ideal gibi görünüyor.
 
1.0 tsi manuel aracımda genelde motor sesine ve yol şartlarına göre vites değişimi yapıyorum açıkcası hiç göstergeye bakmadım bir üst vitese geçtiğinizde aracın rahat toparlaması gerekli genel kullanımda düz yol şartlarında 1.vitesle kalkış yaptıktan sonra ortalama 2000-2500 devir gibi 2.vitese geçmiş oluyorum 2.vites ve sonrası için trafik müsait oldukça 2000-3000 aralığında değişim yapmış oluyorum yol durumuna göre aracın devrini vermek hem araç sağlığı hem de trafiğin akışı için önemli
 

Geri
Üst Alt