ESP veya ESC Nedir? (2)


silvershadow

Emekli
Katılım
6 May 2015
Mesajlar
8,996
Tepkime puanı
1,340
İsim
Murat İNCİ
ESP veya ESC Nedir? (2)

Tüm Golflerde ESP ya da diğer ismiyle ESC standart.

Pek çok yerde araştırdığınızda ulaştığınız farklı sonuçları da paylaşırsanız açıklığa kavuşturabiliriz.

Tüm Golf'lerdeki ESP medya ekranı üzerinden geçici süre ile devre dışı bırakılabiliyor.

Fakat aslında  ESC'nin sadece kısmen patinaj kontrolü işlevi gören ASR'yi kapatan bir özellik.

Dolayısıyla tıpkı şu bisiklet kullanmayı öğrenmesi esnasında bir çocuğun kendi kendine sürüyormuş sanarak özgüven patlaması yaşatan çocukça sevincin ardındaki onu fark ettirmeden selesinin arkasından tutmak suretiyle dengede tutan ebeveynin eli gibi; ESP, standart sürücünün biraz lastik yakarak biraz yanlayarak (drift) eğlenmesine, çocukluk günlerindeki gibi yaramazlık yapmasına olanak tanırken arka planda çalışmaya devam ederek onu türlü tehlikelerden korumaya devam ediyor.

mPJ7RZ.jpg


Ancaak iki kademeli ESP'ye sahip olan GTI ve R modellerinde ilk ve yaklaşık 1 saniye kısa süreli basışta sadece ASR'yi yani Elektronik patinaj önleme sistemini kapatmış oluyorsunuz;

EYy62B.jpg
2gENPd.jpg
ZDOQno.jpg
og68NQ.jpg


3 saniye basılı tutmak suretiyle elinizin yanlışlıkla değmiş olması olasılığını da devre dışı bırakarak, ESP'yi sürücü koltuğuna göre vites konsolunda sol altta bulunan düğme yardımıyla tamamen kapatmak da mümkün. Bunu yaptığınızda ESC ile birlikte EDS ve XDS de denilen elektronik diferansiyel kilidini de kapatmış oluyorsunuz.

Unutmadan belirtilmeli ki; GTI ve R modellerinde Launch Control özelliğini kullanabilmek için mutlaka ESP devre dışı olmalı...

Siz bunlar beni kesmeyez diyerek iddianıza devam ederseniz;

Maalesef yalnızca Golf R'da standart olarak bulunan Adaptif şasi kontrolü DCC'ye bağlı olarak çalışan sürüş profili ayarlarından " RACE " modunu denemelisiniz.

Bu mod seçilince yukarıda anlatılanları otomatik olarak yapıp direksiyonu sertleştirip, süspansiyon hareketlerini kısıtlayacak şekilde amortisörleri sertleştiren ve motorun gaz tepkilerini arttırıp yetmez gibi  yüksek devir koruyucusunu red line'ın ötesine taşıyıp, vites kutusunun daha yüksek devirlerde vites değiştirmesini sağlayan  "Sport" modu var.

ancak bunun yerine  yine sadece Golf R'da bulunan  "RACE" modu seçilince  280 beygir, 380 Nm'lik tork, siz ve yollar arasında herhangi bir elektronik bakıcı, gözetici ve koruyucu kalmayacaktır.

"RACE" modu seçilince  diğer modlarda hatalarınızı, kullanım kusurlarınızı kapatırken size bir dost gibi olan elektronik kontroller artık orada olmayacaklar... Tam da ihtiyacınız olduğunda ne ASR ve ESP ne EDS veya XDS olmayacağından 4 tekerlekle bu kadar kızgın beygir ve tatlı bir kedi mırıltısına benzeyen sesi bir anda homutuya dönüşerek  hayretler içerisinde yanlamaya başlattığını göreceksiniz..

Ben yollarda değil de pistlerde tecrübeniz olması halinde bunun pastanın üzerindeki krema ve hatta üzerindeki çilek ve hatta çileğin üzerindeki çikolata misali keyifli bir hal alabileceğini de inkar etmiyorum.

VV3Xzy.jpg


Eğer gençseniz zaman kaybı olacağından buradan sonrası spoiler....

Ancak unutmayın korunmasız yapılan şeylerin sonuçları kucağınıza alabileceğinizden ve hatta omuzlarınızda taşıyabileceğinizden daha ağır olabilir. 

Okuyuculardan 18 yaşın altında olanların akıllarına kötü bir şey gelmesin diye kemer takmadan bir direk ya da ağaca hızla çarptığınızda direk veya ağaçla kucaklaşmaktan bahsediyor gibi göründüğümü inkar etmiş olmadığımı söylemiyorum....

Ancak gençliğin yanına eklenen en masum şeyin dahi nasıl tehlikeli bir kombinasyon halini alabildiğini öngörmek için kahin, akıl etmek için dahi olmanıza gerek yok... Dilerim genç olsanız da bu özelliği kapatan parmağın ucunun, bu parmağın ucunun bağlı olduğu parmağın, bu parmağın bağlı olduğu elin, bu elin bağlı olduğu kolun, bu kolun bağlı olduğu gövdenin ve bu gövdenin bağlı olduğu kalbin ve başın kendisine bağlı olduğu sorumluluk ve vicdan duygusunun o tatlı ağırlığından azade olarak yıllarını geçirmemiştir. Ki o tatlı ağırlık olgun başaklar gibi başımızı eğendir ve kimselerin dur diyemeyeceği noktalarda hesabını veremeyeceğimiz şeyleri yapmamıza tek engeldir. 32'imde öğrendiğim ve bilmediğim yıllarımı hüzünle andığım ve aklıbaşındalığın imkan darlığını en güzel anlatan atasözüyle noktalayayım...

"Göz ola dağların ardını göre akıl ola başa gele..."

 
Bilgiler için teşekkürler. Benim bir sorum var; ıslak yolda esc sistemi etkinken ve araç henüz birinci vitesteyken(dsg) gaza hallice yüklenince aracın aktarma sisteminden (veya tekerleklerden, tam çözemedim) oldukça şiddetli "tak tak tak" şeklinde ses ve vuruntu geliyor. Tahminimce bunun sebebi; sistem aracın patinaj yapmasını ve savrulmasını önlemek için devreye girerek motorun gücünü tekerleklere orantılı ve tahditli bir şekilde aktartıyor. Asıl aklıma takılan bu çıkan ses ve vuruntu normal mi? Sistemin bunu sürücüye hissettirmeden yapması gerekmez mi? Yoksa benim aracımda bir sorun mu var? Şunun altını çizmek istiyorum; bunu sadece ıslak, yani hafif kaygan satıhta yapıyor.

 
AzazeL dedi:
Bilgiler için teşekkürler. Benim bir sorum var; ıslak yolda esc sistemi etkinken ve araç henüz birinci vitesteyken(dsg) gaza hallice yüklenince aracın aktarma sisteminden (veya tekerleklerden, tam çözemedim) oldukça şiddetli "tak tak tak" şeklinde ses ve vuruntu geliyor. Tahminimce bunun sebebi; sistem aracın patinaj yapmasını ve savrulmasını önlemek için devreye girerek motorun gücünü tekerleklere orantılı ve tahditli bir şekilde aktartıyor. Asıl aklıma takılan bu çıkan ses ve vuruntu normal mi? Sistemin bunu sürücüye hissettirmeden yapması gerekmez mi? Yoksa benim aracımda bir sorun mu var? Şunun altını çizmek istiyorum; bunu sadece ıslak, yani hafif kaygan satıhta yapıyor.
Hocam o ses ESP'dir. Ses çıkması gayet normal çünkü arka tekerlerden biri ani olarak duruyor ve araba anında düz bir şekle geliyor.

 
Sistem devre dışı kaldığından lastikler yere bir tutunup bir bırakma anında tak tak sesler gelir. Sanki kokpit içeriden çekiçleniyormuş gibi sesler.

Sistemin yetersiz kaldığı an. Önden çekişli güvenlik donanım seviyesi sıfır bir otomobil aynı sesi çıkarır. Dik ve ıslak yokuşlarda gaz pedalını yapıştırdığınız anda lastiklerin kudurma sesi

 
Anladığım kadarıyla ilgili vuruntu sesi sizin araçlarda da geliyor, teşekkür ederim:)

 
AzazeL dedi:
Anladığım kadarıyla ilgili vuruntu sesi sizin araçlarda da geliyor, teşekkür ederim:)
Birkaç ay önce başka bir forumda sormuştum aynı soruyu, cevap, lastikler yola tam tutunamadığı için zıplama tarzında hareketler sergilediği için vuruntu oluyor demişlerdi, aynı durum bende de mevcut :)

 
Geçen gün aynı ses bende de duyuldu. ASR ile alakalı bir durum deyip, fazla takılmadım. Şimdiye kadar sadece bir kez başıma geldi. Sistemin yetersiz kaldığı anlarda oluyor sanırım.

 
.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
@grdrx hocam o vuruntu espden geliyor olabilir mı. Araç yanlamaya başlarsa esp tutar.

 
.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:

.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:

Geri
Üst Alt