Hocam öncelikle teşekkürler.
Maalesef benim 2-3 kere antifriz değişimi yapacak bütçem yok. Tek sefer saf su yıkama ve değişim yapacağım. Şöyle konuşayım antifriz suyumda herhangi bir turunculaşma vs yok. Ve hatta yaklaşık 6lt kadar ekleme yapmışımdır eksilen sıvının yerine. Kullandığım antifriz g13 ready to use yani hazır karışım.
Soğutma suyum pis olmadığından tek seferli yıkama işimi görür diye düşünüyorum. Tek sefer dediğim sistemi saf su ile doldurup 1 gün kullanıp sonra tekrar saf su rölanti çalıştırıp son seferde antifriz dolumu yapacağım.
Yani ilk seferde yaklaşık 7lt saf su ve 1 gün kullanım
İkincide 7lt rölanti kullanım
Ve en son %50-50 karışım ve bitirme diye düşündüm.
Genleşme kabını değişme demenizin sebebi nedir?
Ve düşüncem bütün bu temizliği yaptıktan sonra son aşamada kalorifer peteğini ve genleşme kabını değişip takmak.
Bu şekilde yapacağınız işlem yeterli malesef gelmeyecektir ve bir süre sonra soğutma sıvısının tekrardan özelliğini kaybederek korozyon/ pas oluşumuna sebeb olacaktır. Yani size “tekrardan” aynı masrafınaçacaktır,
Aldığınız “ready to use” yani hazır karışım antifrizin içeriği (%50 antifriz / %50 saf su) şeklindedir, siz tamamen saf su ile doldurulmuş olan soğutma sistemine ready to use (hazır karışım) antifriz kullanmaya kalkarsanız sistemin içinde yeteri kadar antifriz miktarı olmayacağı için soğutma sistemi bundan olumsuz etkilenir yani sistemdeki bu şekide sıvıda yeteri kadar antifriz olmadığından kaynaklı sorun yaşarsınız,
Misal örnek veriyorum X marka bir aracın soğutma sıvısı kapasitesi 10 Litre olsun, Antifriz değişimi sonrası soğutma sistemi %50-50 antifriz/su karışımı olması gerekir yani sistemde 5 litre saf antifriz (konsantre antifriz) ve 5 litre saf su şeklinde olmalıdır. Ready to Use tip antifriz ile bu oranı yakalayamazsınız.!!
Bu anlattığınız şekilde yaptığınızda sistemin içindeki( antifriz / su karışımı oranı) yaklaşık olarak ( %20 antifriz %80 saf su ) civarı da olacaktır.
Ayrıca 1.6 TDI motorun soğutma sistemi kapasitesi yaklaşık 8-8,5 Litre civarındadır; Yani 7 litre saf su kullanarak sistemin içini temizleyemezsiniz, 8 litre saf su kullansanız bile sistemin içini yeteri kadar temizleyemezsiniz,
Size bunu bir örnek ile anlatayım; arkadaşıma ait olan 2021 model Golf 8 1.0 eTSI aracın soğutma sistemi kapasitesi yaklaşık 6,5 litre olmasına rağmen Antifriz değişimi esnasında saf su ile temizlik yaparken 15 Litre saf su kullanıldı, tahliye ettiğimiz suyu sucularda satılan boş su bidonuna dolduryorduk ve su bidonunun içine koyduğumuz hortumu hafiften çıkartıp suyun rengine baktığımızda berrak temiz su geldiğini gözlemledik fakat genleşme kabının geri dönüş hortumunu yerine takıp (içerdeki sıvıyı devirdaim) yaptırdığımızda halaa kirli/pis suyun olduğuna şait olduk,
demek istediğim temizlik yaparken “akan su” sizi yanıltır.!! Sonrasında 10 litre daha saf su kullanarak temizlik yaptığımızda ancak temiz bir suya kavuşabildik,
Bu bahsettiğim araç daha 30 bin km ‘de ve 4 yaşında bir araçtan bahsediyorum, ve bu kadar genç yaşta bir aracın soğutma sisteminde korozyon / pas oluşumu henüz yoktu, Sadece tecrübesiz kişiler tarafından çeşme suyu kullanılmasından dolayı antifrizin rengi bozulmuş yeni bir araçtan bahsediyorum, ve buna rağmen 6,5 litre soğutma sistemi kapasitesi olan 3 silindirli 1.0 motora sahip bir aracın temizliği ancak 25 litre saf su harcayarak tamamlanabildi,
Sizin aracın soğutma sistemi kapasitesi daha fazla olduğunu hesaba katarsak ve daha da önemlisi motorun ve soğutma sisteminde (korozyon/pas oluşumu kaynaklı) kaçaklar olan bir aracın temizliğini bu kadar az miktarda saf su kullanarak yapacağınızı düşünüyorsanız yanılırsınız.,
Zaten saf su dediğimiz şey oldukça ucuz bir sıvıdır, piyasada 10 litresi 200 tl.ye bulunabilen bir sıvıdan bahsediyoruz, Sizin malesef kötü şartlarda olan pas oluşumu kaynaklı kalorifer peteği tıkanmış bir motorda soğutma sistemi temizliği için çok daha fazla saf suya ihtiyacınız vardır,
(Son aşamada kalorifer peteğini ve genleşme kabını değiştirmekten) bahsediyorsunuz siz zaten kalorifer peteğini söktüğünüz anda yenilediğiniz yani içerdeki antifriz sıvısı boşalmış olacak, ve sistemi hava yapmış olacak, bunu hesaba katmıyorsunuz sanırım, yeni kalorifer peteği ve genleşme kabını değiştirdikten sonra kaybedilen sıvı miktarı tekrardan tamamlanması ve sistemdeki havayı tahliye etmek zorundasınız,
Ayrıca TDI motorlar bu konuda çok hassatır, kalorifer peteği değişimi sonrası sistemde kalacak havanın tahliye edilmesi işlemini her ne kadar tamirciler motoru ısıtıp fan açtırarak yapsa da sistemdeki hava tam olarak tahliye edilemiyor, bunu gidermek için bilgisayar yardımı ile sistemdeki hava tahliye edilmesi gerekmektedir, Size bunun aksini söyleyenler motoru fan açtırılarak yapılan uygulamanın yeterli geleceğini söyleyenler olacaktır, Buna kesinlikle aldanmayınız çünkü yeterli değildir, sırf bu hava alma işlemi için program geliştiren mühendisler herhalde sanayideki ustaların bilmediği birşeyleri biliyor ki son aşamada sistemin havasını bilgisayar yardımıyla yapılmasını şart koşuyorlar.,
Sistemde hava kalırsa ne olur..? Cevap basit çok ciddi tamir ve onarım maliyetleri ile karşılaşırsınız.!!
Aracınıza ait kullanım klavuzunu okumanızı öneririm, kitapçıkta soğutma sistemindeki (antifriz / saf su karışımı oranı hakkında bilgiler yer almaktadır, soğutma sisteminde (antifriz - saf su) karışımı oranı en az %40 antifriz / %60 saf su olması gerektiğini belirtmektedir, %40’tan daha az antifriz oranı riskli bir olduğunu belirmektedir,
Kitapçıkta yazan bu bahsettiğim şeyin açıklaması şudur; Eğer ki sistemde %40 ‘tan daha az antifriz sıvısı olursa sadece sıvının donma noktası olumsuz etkilenmez, aynı zamanda antifriz sıvısı yerli miktarda olmadığı için korozyon pas koruması zayıflar, Antifiriz sıvısının tek özelliği sadece donma koruması değildir, bu sıvının bir diğer önemli özelliği aynı zamanda korozyon/pas koruması sağlamaktadır,
ve yine soğutma sisteminde (antifriz - saf su karışımı) oranının en fazla %60 antifriz %40 saf su olması gerektiğini kitapçıkta belirtmektedir, %60 ‘tan daha fazla antifriz sıvısı olması demek antifriz sıvısı —> saf (konsantre) haldeyken donma noktası -12°C derecedir, Antifriz sıvısı saf su ile karıştığında kimyasal reaksiyona girerek karışım halindeki sıvının donma noktası yükselir, Ancak sıvının içindeki antifriz miktarı artıkça yani %60 ‘tan fazlayı geçerse yine olumsuz etkilenir.,
Siz soğutma sisteminin içine tamamen saf su ile doldurduktan sonra antifriz dolumunu yaparken kullanacağınız (ready to use / hazır karışım) antifriz ile yapmaya kalkarsanız sistemin içindeki soğutma sıvısı karışımı oranı yeterli gelmeyecektir, çünkü (ready to use / hazır karışım) antifrizlerin içeriğinde zaten %50 oranında saf su barındırmaktadır..!! Bunun neticesinde sistemde yeteri kadar antifriz miktarı olmadığından bir süre sonra tekrardan paslanma başlayacaktır. Yani kötü tecrübeler yaşadığınız filmin başına geri döneceksiniz.