"Yalıtım ve İzolasyon" başlığı atlında bir alt başlık olarak ele alınabileceğini düşündüğümden ayrı bir konu olarak açtım. Geçtiğimiz hafta sonu, uzun süredir araştırdığım araç altı ziftleme işlemini gerçekleştirdim. Konuya ilişkin hem özet bilgi vereceğim hem de bolca fotoğraf paylaşacağım, umarım faydalı olur.
Aracım : 2016 sonu Golf 7 1.4 TSi (125) - Otomatik. (Aynı yıl ve model araç sahipleri varsa karşılaştırma yapabilmek için belirtiyorum)
Öncelikle ziftleme denilen işlemin, aracın genel olarak korozyon ve dış etkilere karşı dayanımını arttırmak amaçlı bir işlem olduğunu hatırlatayım. İkincil olarak da yalıtım ve ses izolasyonuna hizmet ediyor. Kullanılan kimyasalın kalitesine ve türüne göre içerisinde titreşim emici mineraller de bulunduğundan bozuk zeminlerden veya asfalttan kaynaklı titreşimlerin gövde üzerinde sönümlenmesi ile konfor artışına katkısı oluyor. Yani zifti atınca ses tamamen kesilecek gibi bir yanılgıya düşmeyelim, katkılarından aşağıda bahsedeceğiz.
Fotoğrafları ile birlikte işlemin nasıl yapıldığını aşağıda aktarmaya çalışacağım :
1. Bu konuda piyasada 3-4 tane bilinen marka var (Würth, 3M, Dyo ve adını unuttuğum Tescon gibi birşeydi), yaptığım araştırma neticesinde (hem internet araştırmaları hem de uygulayan ustalardan aldığım yorumlar) bunların içerisinde en kalitelisi ve işlevseli "WÜRTH Alt Koruma" kimyasalı. Bir araca 10 kutu kullanılıyor, ben Ankara Bölge ile temasa geçtim, sağ olsunlar ilgilendiler ve uygun fiyata sağladılar.
İletişim : Emrah Bey - 0 530 285 16 24 (benim adımı verebilirsiniz)
Adres : https://goo.gl/maps/rYi6ccr46h42
İşlem için doğrudan Würth ürünlerini kullanan ve eski araç restorasyonu/ziftleme konusunda deneyimli Hayati Usta ile çalıştım. Kendisi, oğlu ile birlikte gayet hızlı bir şekilde (Yaklaşık 3 saat) tüm işlemi tamamladılar. Düzgün, kibar insanlar.
İletişim : Hayati Bey - 0 535 890 21 98 (Beyaz Golf sahibi dersiniz)
Adres : https://goo.gl/maps/mH4nzgRs7Aq
2. GOLF 7 sahipleri için aracın altında plastik bir koruma kapağı olduğunu belirteyim, bu kapak iyi var, açtığınızda aracın altının ne kadar temiz kaldığına şaşıracaksınız. Öncelikle bu kapakları söküp aracı lifte alıyoruz.
3. Aracın alttan görünümü
4. Daha sonra çamurlukların içlerindeki davlumbazları söküyoruz. Ön davlumbazlar üzerinde kabine bakan yüzde kalınca bir izolasyon süngeri mevcut. Sevindirici bir detay.
5. Ön davlumbaz (II).
6. Arka çamurluk iç görünüm. Davlumbazda kullanılan malzemenin iç tarafı daha sertçe bir plastik gibi ancak dışa bakan kısmı keçeye benziyor.
7. Ön çamurluk iç görünüm.
8. Sert fırça ile çamurluk içlerinin temizlenmesi. (Aracın altı ve çamurlukları özellikle yıkanmadı. Eğer aracınız yeni ise sert fırça ve basınçlı hava ile temizlik yeterli oluyor. Aracın yıkanması durumunda bağlantı noktaları ve küçük aralıklara giren suyun kuruması ve sağlıklı bir kimyasal uygulaması için mutlaka 1 gece yatması gerekiyormuş. Bu da sadece eski veya gerçekten altı kirli araçlarda taş eziği, vuruk vs görmek için gerekliymiş. Zaten altı kapalı araçlarda yıkamanın bir faydası olmadığını belirttiler, mantıklı geldi)
9. Basınçlı hava ile temizlik.
10. Az miktarda tiner ile olası tortu ve kirlerin temizlenmesi ve yüzeyin hazır hale getirilmesi. (Tiner sonrasında kimyasalın çok daha iyi yapıştığı belirtildi)
11. Paralelde, çıkartılan davlumbazların aracın içine bakan yüzeylerine pütür uygulanması ve kurumaya bırakılması. (Ön davlumbaz)
12. Paralelde, çıkartılan davlumbazların aracın içine bakan yüzeylerine pütür uygulanması ve kurumaya bırakılması. (Arka davlumbaz)
13. Amortisörlerin sarılarak arka çamurluk içine pütür uygulanması.
14. Isınan parçalar hariç tutularak araç altının pütürlenmesi. (Isınan yüzeylere bulaşmasında sorun olmuyormuş, sadece yüksek ısıda kimyasal sertleşip döküldüğünden buralara boşuna malzeme harcanmaması iyi olur)
15. Araç altı pütürleme.
16. Bağımsız süspansiyon bağlantıları ve hareketli elemanların pütürlenmesi. (Bu kısmı ben istedim, normalde yapmıyorlar ancak bu parçalar yoldaki tüm titreşimin lastik üzerinden gövdeye aktarıldığı noktalar. Kimyasalın titreşim emicilik özelliğini en iyi göstereceği yerler buralardır)
17. İşlem sırasında boyanın zarar görmemesi için aracın kaplanması (bundan fazla bir korumaya gerek olmuyor, kimyasal yaklaşık 1 gün boyunca çok kolay temizlenebilir şekilde duruyor)
18. iç kısım tamamlandıktan sonra davlumbazlar yerine monte ediliyor ve iç yüzeyleri de pütürlenerek keçeye benzer malzemenin ıslanarak suyu emmesi engelleniyor.
Temel olarak işlem yukarıda belirttiğim şekilde gerçekleşti.
Gelelim sonuca :
Öncelikle temel sıkıntım Golf 7 düzeyinde bir aracın içerisinde beklediğimden fazla tekerlek uğuldaması olması (lastiklerim Michelin Energy Saver ve yeniler, hava ayarları da tam) ve tümsek, çukurdan geçerken amortisörlerden biraz fazla tak/tuk sesi gelmesiydi.
Seslerde hissedilir derecede azalma olduğunu söyleyebilirim. Özellikle yollarımız genelde bozuk olduğundan sıkça karşılaştığımız tümsek, ufak tefek çukur ve bozuk yerlerde amortisör sesleri neredeyse kayboldu, araç sessizleştiği için daha yumuşak tepki verdiğini hissediyorsunuz. Kimyasalın tamamen kuruyup en iyi tepkiyi vermesi 3-5 gün alabiliyor. Sadece ilk 1-2 gün aracın yıkanmaması ve suya girmemesi gerekiyor. Sonrasında yıkanacağı zamanlarda da davlumbazlara doğrudan tazikli su tutulmaması tavsiye edildi.
Benim haricimde bir kullanıcı aynı ustada 1 gün ara ile üst üste iki kat uygulama yaptırmış ve desibel metre ile ölçüm almış. (araç Mercedes A serisiymiş). Ölçüm sonucunda birinci katta %30'a yakın ses izolasyonu sağlanırken ikinci katın yaklaşık %2 etki ettiği görülmüş. Bu nedenle üst üste uygulamanın bir faydası olmadığını anlıyoruz.
NOT : Özellikle ön davlumbazın şoför mahaline bakan iç kısmında (Kapı menteşelerinin olduğu taraf) araçların genel olarak ses ürettiğini belirttiler. Bu nedenle o bölgeye kendinden yapışkanlı esnek sünger uyguladık. Etkisi olup olmadığını kestiremiyorum anacak doldurulan veya kaplanan her boşluğun sesi azalttığına eminim.
Maliyet:
Bu konuda firma temsilcisini ve ustayı korumak adına net fiyat vermeyeceğim zira herkesin kendi pazarlık şekli var. Kabaca malzeme+işçilik (Malzeme için KDV ödeniyor) yaklaşık 800 TL diyebilirim. Piyasada bazı ustaların davlumbazları sökmeden üzerilerine pütür yaptığını biliyorum. Bu şekilde bir uygulamanın pek faydası olmayacaktır, zaten asıl işçilik ve zaman kaybı davlumbazların sökümü ve montajı.
Mutlaka malzemenizi kendiniz alın ve işlem yapılırken başında durun. Bir çok ustanın ucuz kimyasal kullanıp markalı ürün parası aldığını duydum. Zaten püskürtülen şey siyah bir sıvı, adam boya tabancasına kalın siyah astar koysa anlamayız. O nedenle malzemenizi kendiniz temin edip gözünüzün önünde uygulattırın.
Piyasada aynı uygulamayı kendi kimyasalları ile yapan tanıdık markalar var. Daha yüksek tutarlara bu uygulamayı yapıp her sene kontrole gitmeniz ve bir miktar daha ödemeniz durumunda ömür boyu garanti sunuyorlar. Öncelikle bu uygulamanın garantiye girecek bir durumu yok, bu tuzağa boşuna düşmeyin. Kimyasalı püskürtüyorsunuz ve yapışıp kalıyor. Taş gibi dış etkenlerden kolay kolay etkilenmiyor.
Senede 1 kere aracı lifte alıp altını kontrol edip varsa ezik vuruk yerlerini 1 kutu kimyasal ile yama yapsanız ömür boyu garanti olur. Maliyeti de 50 TL'yi geçmez. Kaldı ki çoğu kullanıcı hayatı boyunca aracının altını görmüyor bile O nedenle bu işlem için en iyisi boya ustalarımız. Zincir markalar her zaman göründükleri kadar kurumsal ve teknik açıdan üstün olmuyorlar, esnafımızı da destekleyelim ve fikirlerimizi aktarıp geliştirelim derim.
Sorularınız olursa takip ettikçe cevaplamaya çalışacağım.
Sağlıcakla.
Aracım : 2016 sonu Golf 7 1.4 TSi (125) - Otomatik. (Aynı yıl ve model araç sahipleri varsa karşılaştırma yapabilmek için belirtiyorum)
Öncelikle ziftleme denilen işlemin, aracın genel olarak korozyon ve dış etkilere karşı dayanımını arttırmak amaçlı bir işlem olduğunu hatırlatayım. İkincil olarak da yalıtım ve ses izolasyonuna hizmet ediyor. Kullanılan kimyasalın kalitesine ve türüne göre içerisinde titreşim emici mineraller de bulunduğundan bozuk zeminlerden veya asfalttan kaynaklı titreşimlerin gövde üzerinde sönümlenmesi ile konfor artışına katkısı oluyor. Yani zifti atınca ses tamamen kesilecek gibi bir yanılgıya düşmeyelim, katkılarından aşağıda bahsedeceğiz.
Fotoğrafları ile birlikte işlemin nasıl yapıldığını aşağıda aktarmaya çalışacağım :
1. Bu konuda piyasada 3-4 tane bilinen marka var (Würth, 3M, Dyo ve adını unuttuğum Tescon gibi birşeydi), yaptığım araştırma neticesinde (hem internet araştırmaları hem de uygulayan ustalardan aldığım yorumlar) bunların içerisinde en kalitelisi ve işlevseli "WÜRTH Alt Koruma" kimyasalı. Bir araca 10 kutu kullanılıyor, ben Ankara Bölge ile temasa geçtim, sağ olsunlar ilgilendiler ve uygun fiyata sağladılar.
İletişim : Emrah Bey - 0 530 285 16 24 (benim adımı verebilirsiniz)
Adres : https://goo.gl/maps/rYi6ccr46h42
İşlem için doğrudan Würth ürünlerini kullanan ve eski araç restorasyonu/ziftleme konusunda deneyimli Hayati Usta ile çalıştım. Kendisi, oğlu ile birlikte gayet hızlı bir şekilde (Yaklaşık 3 saat) tüm işlemi tamamladılar. Düzgün, kibar insanlar.
İletişim : Hayati Bey - 0 535 890 21 98 (Beyaz Golf sahibi dersiniz)
Adres : https://goo.gl/maps/mH4nzgRs7Aq
2. GOLF 7 sahipleri için aracın altında plastik bir koruma kapağı olduğunu belirteyim, bu kapak iyi var, açtığınızda aracın altının ne kadar temiz kaldığına şaşıracaksınız. Öncelikle bu kapakları söküp aracı lifte alıyoruz.
3. Aracın alttan görünümü
4. Daha sonra çamurlukların içlerindeki davlumbazları söküyoruz. Ön davlumbazlar üzerinde kabine bakan yüzde kalınca bir izolasyon süngeri mevcut. Sevindirici bir detay.
5. Ön davlumbaz (II).
6. Arka çamurluk iç görünüm. Davlumbazda kullanılan malzemenin iç tarafı daha sertçe bir plastik gibi ancak dışa bakan kısmı keçeye benziyor.
7. Ön çamurluk iç görünüm.
8. Sert fırça ile çamurluk içlerinin temizlenmesi. (Aracın altı ve çamurlukları özellikle yıkanmadı. Eğer aracınız yeni ise sert fırça ve basınçlı hava ile temizlik yeterli oluyor. Aracın yıkanması durumunda bağlantı noktaları ve küçük aralıklara giren suyun kuruması ve sağlıklı bir kimyasal uygulaması için mutlaka 1 gece yatması gerekiyormuş. Bu da sadece eski veya gerçekten altı kirli araçlarda taş eziği, vuruk vs görmek için gerekliymiş. Zaten altı kapalı araçlarda yıkamanın bir faydası olmadığını belirttiler, mantıklı geldi)
9. Basınçlı hava ile temizlik.
10. Az miktarda tiner ile olası tortu ve kirlerin temizlenmesi ve yüzeyin hazır hale getirilmesi. (Tiner sonrasında kimyasalın çok daha iyi yapıştığı belirtildi)
11. Paralelde, çıkartılan davlumbazların aracın içine bakan yüzeylerine pütür uygulanması ve kurumaya bırakılması. (Ön davlumbaz)
12. Paralelde, çıkartılan davlumbazların aracın içine bakan yüzeylerine pütür uygulanması ve kurumaya bırakılması. (Arka davlumbaz)
13. Amortisörlerin sarılarak arka çamurluk içine pütür uygulanması.
14. Isınan parçalar hariç tutularak araç altının pütürlenmesi. (Isınan yüzeylere bulaşmasında sorun olmuyormuş, sadece yüksek ısıda kimyasal sertleşip döküldüğünden buralara boşuna malzeme harcanmaması iyi olur)
15. Araç altı pütürleme.
16. Bağımsız süspansiyon bağlantıları ve hareketli elemanların pütürlenmesi. (Bu kısmı ben istedim, normalde yapmıyorlar ancak bu parçalar yoldaki tüm titreşimin lastik üzerinden gövdeye aktarıldığı noktalar. Kimyasalın titreşim emicilik özelliğini en iyi göstereceği yerler buralardır)
17. İşlem sırasında boyanın zarar görmemesi için aracın kaplanması (bundan fazla bir korumaya gerek olmuyor, kimyasal yaklaşık 1 gün boyunca çok kolay temizlenebilir şekilde duruyor)
18. iç kısım tamamlandıktan sonra davlumbazlar yerine monte ediliyor ve iç yüzeyleri de pütürlenerek keçeye benzer malzemenin ıslanarak suyu emmesi engelleniyor.
Temel olarak işlem yukarıda belirttiğim şekilde gerçekleşti.
Gelelim sonuca :
Öncelikle temel sıkıntım Golf 7 düzeyinde bir aracın içerisinde beklediğimden fazla tekerlek uğuldaması olması (lastiklerim Michelin Energy Saver ve yeniler, hava ayarları da tam) ve tümsek, çukurdan geçerken amortisörlerden biraz fazla tak/tuk sesi gelmesiydi.
Seslerde hissedilir derecede azalma olduğunu söyleyebilirim. Özellikle yollarımız genelde bozuk olduğundan sıkça karşılaştığımız tümsek, ufak tefek çukur ve bozuk yerlerde amortisör sesleri neredeyse kayboldu, araç sessizleştiği için daha yumuşak tepki verdiğini hissediyorsunuz. Kimyasalın tamamen kuruyup en iyi tepkiyi vermesi 3-5 gün alabiliyor. Sadece ilk 1-2 gün aracın yıkanmaması ve suya girmemesi gerekiyor. Sonrasında yıkanacağı zamanlarda da davlumbazlara doğrudan tazikli su tutulmaması tavsiye edildi.
Benim haricimde bir kullanıcı aynı ustada 1 gün ara ile üst üste iki kat uygulama yaptırmış ve desibel metre ile ölçüm almış. (araç Mercedes A serisiymiş). Ölçüm sonucunda birinci katta %30'a yakın ses izolasyonu sağlanırken ikinci katın yaklaşık %2 etki ettiği görülmüş. Bu nedenle üst üste uygulamanın bir faydası olmadığını anlıyoruz.
NOT : Özellikle ön davlumbazın şoför mahaline bakan iç kısmında (Kapı menteşelerinin olduğu taraf) araçların genel olarak ses ürettiğini belirttiler. Bu nedenle o bölgeye kendinden yapışkanlı esnek sünger uyguladık. Etkisi olup olmadığını kestiremiyorum anacak doldurulan veya kaplanan her boşluğun sesi azalttığına eminim.
Maliyet:
Bu konuda firma temsilcisini ve ustayı korumak adına net fiyat vermeyeceğim zira herkesin kendi pazarlık şekli var. Kabaca malzeme+işçilik (Malzeme için KDV ödeniyor) yaklaşık 800 TL diyebilirim. Piyasada bazı ustaların davlumbazları sökmeden üzerilerine pütür yaptığını biliyorum. Bu şekilde bir uygulamanın pek faydası olmayacaktır, zaten asıl işçilik ve zaman kaybı davlumbazların sökümü ve montajı.
Mutlaka malzemenizi kendiniz alın ve işlem yapılırken başında durun. Bir çok ustanın ucuz kimyasal kullanıp markalı ürün parası aldığını duydum. Zaten püskürtülen şey siyah bir sıvı, adam boya tabancasına kalın siyah astar koysa anlamayız. O nedenle malzemenizi kendiniz temin edip gözünüzün önünde uygulattırın.
Piyasada aynı uygulamayı kendi kimyasalları ile yapan tanıdık markalar var. Daha yüksek tutarlara bu uygulamayı yapıp her sene kontrole gitmeniz ve bir miktar daha ödemeniz durumunda ömür boyu garanti sunuyorlar. Öncelikle bu uygulamanın garantiye girecek bir durumu yok, bu tuzağa boşuna düşmeyin. Kimyasalı püskürtüyorsunuz ve yapışıp kalıyor. Taş gibi dış etkenlerden kolay kolay etkilenmiyor.
Senede 1 kere aracı lifte alıp altını kontrol edip varsa ezik vuruk yerlerini 1 kutu kimyasal ile yama yapsanız ömür boyu garanti olur. Maliyeti de 50 TL'yi geçmez. Kaldı ki çoğu kullanıcı hayatı boyunca aracının altını görmüyor bile O nedenle bu işlem için en iyisi boya ustalarımız. Zincir markalar her zaman göründükleri kadar kurumsal ve teknik açıdan üstün olmuyorlar, esnafımızı da destekleyelim ve fikirlerimizi aktarıp geliştirelim derim.
Sorularınız olursa takip ettikçe cevaplamaya çalışacağım.
Sağlıcakla.
Moderatör tarafında düzenlendi: