E: Evet / H:Hayır
2. el araç almak için dikkat edilecek hususlar (sürekli güncellenecek).
07.06.2020
2. el araç nasıl alınmalı?
- Öncelikle İlk sahibinden mi (
tescil belgesinin fotoğrafını isteyip kontrol et, ilk sahibinde olan araçlarda ilk tescil ve tescil tarihleri aynı olmalı) veya önceki tüm sahipleri belli az el değiştirmiş (2-3 kere gibi),
- Tüm bakımları yetkili serviste yapılmış ve fabrikadan çıktığı gibi tüm aksamları mükemmel çalışır durumda olan,
- Hasar onarım durumu belli ve açıkça gösterilen,
- Çalıntı-buluntu, hacizli, hacizden alma, pert kayıtlı, kara listede, change yapılmış vb. olmayan (sigorta acentelerine sorarak öğrenebilirsiniz),
- Sahibi tarafından özenli kullanılmış,
bir araç alınabilir elbette. Böyle araçlar bulabilmek için aşağıdaki şartlara dikkat edebiliriz ama yine de garantisi yok. O nedenle
en önemli madde 0. madde
Öncelikle yaklaşımımız almaktan değil almamaktan yana olarak 2. el aracı incelemek olmalı. Tüm şartlarımızı aşmayı başaran araç alınabilir olarak değerlendirilebilir:
Genel kontroller
0.
Aracın sahibini iyi tanıyor musun? E ise aracı görmene gerek yok al. H ise başla,
0. Aracın kullanıcısı çok mu? Birden fazla kişi kullanıyor mu? H ise devam,
1. Araç ilk sahibinden mi? Faturası var mı? E ise çok olumlu. H ise devam,
2. Araç kaçıncı sahibinde ve aradakiler biliniyor mu? H ise vazgeç. E Tüm sahipleri biliniyor ve makul sebepler ile el değiştirmiş ise devam,
3.
Son 1-3 ay içerisinde resmi satış görmüş mü? E ise nedeninin mutlaka öğren (pert vb ağır hasarlı araçlar bu şekilde TRAMER sisteminden kaçırılıyor, hasar kayıtları 1 ay vb. geç sisteme işleniyor, yani satın alacağınız araç kasko yapılabilir ve TRAMER sorgusunda temiz gözükürken, siz satın aldıktan sonra kaydı işleneceği için bir anda Pert veya kasko yapılamaz kara listesinde gözükebilir, bu nedenle son 1 ay içerisinde satış görmemiş olmalı). Sebebini kesin olarak öğrenemezsen vazgeç. H ise devam,
4.
Aracı şasi numarası, motor numarası, plaka bilgilerinin hepsinden TRAMER de sorgulat önemli hasar kaydı var mı?
Sadece Kaza yazan tutarı belli olmayan hasar kaydı var mı (var ise bu kazanın ne olduğunu mutlaka öğrenmeniz gerek, pert-total hasar uğrayıp kasko tarafından onarılmamış araçlarda böyle yazabilir)? E ise vazgeç, H ise devam,
5. Aracın şasi numarasını bir sigorta acentesinde kasko için sorgulatıp kasko fiyatı ve geçmiş hasar durumuna bakın (son 1 ay içerisinde satış görmemek kaydı ile) kasko yapılamaz "kara listede" gözüküyor mu? E ise vazgeç. H ise devam,
6. Tüm bakımları biliniyor mu ve yetkili serviste mi yapılmış? Belgesi var mı? H ise vazgeç. E ise devam,
7. Rutin bakım dışında büyük tamirat (motor, vites kutusu tamiri, hararet kaynaklı motor tamiri vb) var mı? E ise vazgeç. H ise devam,
8. Sizi vazgeçirecek ölçüde bir altını vurmaktan kaynaklı motor, aktarma organları, direksiyon vb ile kaporta, boya, dolu hasarı var mı? Boya kalınlık ölçümü ve gerekli kontrolleri güvendiğin bir usta ile yap. E ise vazgeç. H ise devam,
9. Sel veya yangın hasarı var mı? E ise vazgeç. H ise devam,
9. Sürmekte olan giderilmemiş ve "hallederiz şeklinde söylenen" elektrik elektronik vites kutusu motor vb sorunu var mı? E ise vazgeç. H ise devam,
10. TUV muayeneleri, bakım km değeri ve aracın mevcut km değeri birbiriyle uyumlu mu? H ise vazgeç. E ise devam,
11. En son bakımı ne zaman yapılmış, ağır bakımı yetkili serviste yapılmış mı? H ise vazgeç. E ise devam,
12. Hacizden alma, gümrükten alma, çalıntı-buluntu kaydı var mı? E ise koşarak vazgeç arkana bile bakma. H ise devam,
13.
Fiyatı rayicin çok altında mı? Aynı özellikteki (model yılı, km, vites vb. araçları filtreleyip ilanlarını fiyata göre sıralayın, alacağınız araç rayicin çok altında ise) E ise vazgeç, H ise devam,
14. Aracın yakıt ışığı yanıyor mu? E ise alıcılarını ve dikkatini 2 kat aç,
Pinti satıcılardan size hayır gelmez.
15. Aracın klima, radyo, camlar, tavan vb tüm fonksiyonları mükemmel durumda mı? H ise vazgeç. E ise devam,
16. Gömme şasi numarası bölgesinde gözle görülür bir anormallik yok ve trafik ve tescil belgelerinin ikisi ile de aynı mı? H ise vazgeç. E ise devam,
17. Yedek anahtarı var mı? H ise vazgeç, E ise devam.
İlanda yapılabilecek kontroller
1. Aracın fotoğrafları nerede çekilmiş? Sanayi sitesi, yıkamacı ise, çok temiz ise dikkat et. Olağan evde bahçede ise iyi. Hatta biraz kirli olmasında sakınca yok, daha da iyi.
2. Fotoğraflar gündüz açık ve net olarak gözüküyor mu? (Kapalı garaj ve cep telefonu flaşı gibi fotolar net olmaz)
3. Kesinlikle boya, değişen yok. Boyasız tamirat yok deniliyor özellikle vurgulanıyor mu? Bunlar vurgulanmıyor ise mutlaka bir veya birkaçı vardır.
4. Sahibinin verdiği bilgiler yeterli seviyede mi? Az bilgi ile çok bilgiye şüpheli yaklaş. Gerektiği kadar olmalı.
5. Sahibi ilave bilgi vermeye gönüllü mü ve tüm sorularınıza uzun uzun sakince cevap veriyor mu?
6. Aracı kimden, ne zaman almış? Neden satıyor?
7. Yukarıdaki sorularınıza cevap veriyor mu?
8. İlan ne zaman verilmiş? 15 günden fazla ise, fiyatı gerçekci değil.
9. Sahibi kim ve ne iş yapıyor?
10.
İlanda Opsiyonlandı, X kişiye hayırlı olsun, Kaporası alındı vb. saçma ve sizi aptal yerine koyan ifadeler yazıyor mu? E ise vazgeç.
Aracın başında yapılabilecek kontroller
1. Kaporta boya vb. hasar kontrolü, boya kalınlık ölçer ve bir usta ile yapılmalı.
2. Lifte kaldırıp aracın altının kontrolü, yağ vb. sızdırma olmadığı. Altı herhangi bir şekilde yere vurmuş mu? Önemli bir hasar mı?
3. Lastikler kaç km kullanılmış. Tüm lastiklerin DOT numarasına göre tarihleri ne? Hepsi aynı tarihli mi? Hepsi aynı marka model mi? 50.000,- km yapmış lastikler değişecek diye düşünebilirsiniz. Stepnenin kontrolü? 0 km mi takılmış mı? Tarihi marka, modeli ile aracın altındakiler aynı mı?
3. Lastik yanaklarında ve jantlarda sürtme izleri var mı? (Araç sahibi hakkında fikir verir). Hiç sürtme izi yok ise Türkiye şartlarında
aşırı titiz bir sahibi var demektir.
4. Klima vb. tüm aksamlar çalışıyor mu? Açılır tavan mükemmel durumda mı? Tavan ile ilgili şikayet su sızdırma geçmişi vb. var mı?
5. İç kısımda koltuklarda yırtık leke vb. var mı?
5. Koltuklarda çöküklük, pedallarda aşırı eskime, direksiyonda aşırı eskime ve parlaklık var mı? E ise km değerini tekrar kontrol et. Km doğru mu?
5.
İçinde nasıl paspaslar var? Orijinal paspas mı? Yoksa parıldayan vb. en ucuzundan mı? (araç sahibi hakkında fikir verir)
5. İçinde sigara içilmiş mi?
6.
Cam silecek suyu olarak ne var? Bildiğimiz su mu? Cam suyu mu? (araç sahibi hakkında fikir verir)
7. Tüm camların marka ve imalat yılı nedir? Ön camın markası ve model yılı? Mesela hepsinde VW logosu var mı? Yoksa ön camı değiştirip yerli cam mı takılmış? (araç sahibi hakkında fikir verir)
8.
Aracın üzerinde orijinal olmayan aksesuarlar var mı?
9. Chiptuning vb. uygulama var mı? E ise kesinlikle vazgeç. Ya da bile bile riski al.
10. Yakıt kayıtları var mı? Tüm yakıt kayıtları var ise bu olumlu işaret olabilir. Sahibi titiz diyebiliriz.
11. Yol bilgisayarındaki uzun süreli yakıt tüketimi çok yüksek mi? E ise sert kullanan bir sahibi var veya sürekli yoğun trafikte kullanılmış demektir.
12. Yedek anahtarı var mı? H ise vazgeç, E ise devam.