silvershadow

Emekli
Katılım
6 May 2015
Mesajlar
8,996
Tepkime puanı
1,342
İsim
Murat İNCİ
Bu işin üstadından  öneriler. 

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
E: Evet / H:Hayır

2. el araç almak için dikkat edilecek hususlar (sürekli güncellenecek). 07.06.2020

2. el araç nasıl alınmalı?

- Öncelikle İlk sahibinden mi (tescil belgesinin fotoğrafını isteyip kontrol et, ilk sahibinde olan araçlarda ilk tescil ve tescil tarihleri aynı olmalı) veya önceki tüm sahipleri belli az el değiştirmiş (2-3 kere gibi),

- Tüm bakımları yetkili serviste yapılmış ve fabrikadan çıktığı gibi tüm aksamları mükemmel çalışır durumda olan,

- Hasar onarım durumu belli ve açıkça gösterilen,

- Çalıntı-buluntu, hacizli, hacizden alma, pert kayıtlı, kara listede, change yapılmış vb. olmayan (sigorta acentelerine sorarak öğrenebilirsiniz),

- Sahibi tarafından özenli kullanılmış,

bir araç alınabilir elbette. Böyle araçlar bulabilmek için aşağıdaki şartlara dikkat edebiliriz ama yine de garantisi yok. O nedenle en önemli madde 0. madde :)

Öncelikle yaklaşımımız almaktan değil almamaktan yana olarak 2. el aracı incelemek olmalı.  Tüm şartlarımızı aşmayı başaran araç alınabilir olarak değerlendirilebilir:

Genel kontroller

0. Aracın sahibini iyi tanıyor musun? E ise aracı görmene gerek yok al. H ise başla,

0. Aracın kullanıcısı çok mu? Birden fazla kişi kullanıyor mu? H ise devam,

1. Araç ilk sahibinden mi? Faturası var mı? E ise çok olumlu. H ise devam,

2. Araç kaçıncı sahibinde ve aradakiler biliniyor mu? H ise vazgeç. E Tüm sahipleri biliniyor ve makul sebepler ile el değiştirmiş ise devam,

3. Son 1-3 ay içerisinde resmi satış görmüş mü? E ise nedeninin mutlaka öğren (pert vb ağır hasarlı araçlar bu şekilde TRAMER sisteminden kaçırılıyor, hasar kayıtları 1 ay vb. geç sisteme işleniyor, yani satın alacağınız araç kasko yapılabilir ve TRAMER sorgusunda temiz gözükürken, siz satın aldıktan sonra kaydı işleneceği için bir anda Pert veya kasko yapılamaz kara listesinde gözükebilir, bu nedenle son 1 ay içerisinde satış görmemiş olmalı). Sebebini kesin olarak öğrenemezsen vazgeç.  H ise devam,

4. Aracı şasi numarası, motor numarası, plaka bilgilerinin hepsinden TRAMER de sorgulat önemli hasar kaydı var mı? Sadece Kaza yazan tutarı belli olmayan hasar kaydı var mı (var ise bu kazanın ne olduğunu mutlaka öğrenmeniz gerek, pert-total hasar uğrayıp kasko tarafından onarılmamış araçlarda böyle yazabilir)? E ise vazgeç, H ise devam,

5. Aracın şasi numarasını bir sigorta acentesinde kasko için sorgulatıp kasko fiyatı ve geçmiş hasar durumuna bakın (son 1 ay içerisinde satış görmemek kaydı ile) kasko yapılamaz "kara listede" gözüküyor mu? E ise vazgeç. H ise devam,

6. Tüm bakımları biliniyor mu ve yetkili serviste mi yapılmış? Belgesi var mı? H ise vazgeç.  E ise devam,

7. Rutin bakım dışında büyük tamirat (motor, vites kutusu tamiri, hararet kaynaklı motor tamiri vb) var mı? E ise vazgeç. H ise devam,

8. Sizi vazgeçirecek ölçüde bir altını vurmaktan kaynaklı motor, aktarma organları, direksiyon vb ile kaporta, boya, dolu hasarı var mı? Boya kalınlık ölçümü ve gerekli kontrolleri güvendiğin bir usta ile yap. E ise vazgeç. H ise devam,

9. Sel veya yangın hasarı var mı? E ise vazgeç. H ise devam,

9. Sürmekte olan giderilmemiş ve "hallederiz şeklinde söylenen" elektrik elektronik vites kutusu motor vb sorunu var mı? E ise vazgeç. H ise devam,

10. TUV muayeneleri, bakım km değeri ve aracın mevcut km değeri birbiriyle uyumlu mu? H ise vazgeç. E ise devam,

11. En son bakımı ne zaman yapılmış, ağır bakımı yetkili serviste yapılmış mı? H ise vazgeç. E ise devam,

12. Hacizden alma, gümrükten alma, çalıntı-buluntu kaydı var mı? E ise koşarak vazgeç arkana bile bakma. H ise devam,

13. Fiyatı rayicin çok altında mı? Aynı özellikteki (model yılı, km, vites vb. araçları filtreleyip ilanlarını fiyata göre sıralayın, alacağınız araç rayicin çok altında ise) E ise vazgeç, H ise devam,

14. Aracın yakıt ışığı yanıyor mu? E ise alıcılarını ve dikkatini 2 kat aç, Pinti satıcılardan size hayır gelmez.

15. Aracın klima, radyo, camlar, tavan vb tüm fonksiyonları mükemmel durumda mı? H ise vazgeç. E ise devam,

16. Gömme şasi numarası bölgesinde gözle görülür bir anormallik yok ve trafik ve tescil belgelerinin ikisi ile de aynı mı? H ise vazgeç. E ise devam,

17. Yedek anahtarı var mı? H ise vazgeç, E ise devam.

İlanda yapılabilecek kontroller

1. Aracın fotoğrafları nerede çekilmiş? Sanayi sitesi, yıkamacı ise, çok temiz ise dikkat et. Olağan evde bahçede ise iyi. Hatta biraz kirli olmasında sakınca yok, daha da iyi.

2. Fotoğraflar gündüz açık ve net olarak gözüküyor mu? (Kapalı garaj ve cep telefonu flaşı gibi fotolar net olmaz)

3. Kesinlikle boya, değişen yok. Boyasız tamirat yok deniliyor özellikle vurgulanıyor mu? Bunlar vurgulanmıyor ise mutlaka bir veya birkaçı vardır.

4. Sahibinin verdiği bilgiler yeterli seviyede mi? Az bilgi ile çok bilgiye şüpheli yaklaş. Gerektiği kadar olmalı.

5. Sahibi ilave bilgi vermeye gönüllü mü ve tüm sorularınıza uzun uzun sakince cevap veriyor mu?

6. Aracı kimden, ne zaman almış? Neden satıyor?

7. Yukarıdaki sorularınıza cevap veriyor mu?

8. İlan ne zaman verilmiş? 15 günden fazla ise, fiyatı gerçekci değil.

9. Sahibi kim ve ne iş yapıyor?

10. İlanda Opsiyonlandı, X kişiye hayırlı olsun, Kaporası alındı vb. saçma ve sizi aptal yerine koyan ifadeler yazıyor mu? E ise vazgeç.

Aracın başında yapılabilecek kontroller

1. Kaporta boya vb. hasar kontrolü, boya kalınlık ölçer ve bir usta ile yapılmalı.

2. Lifte kaldırıp aracın altının kontrolü, yağ vb. sızdırma olmadığı. Altı herhangi bir şekilde yere vurmuş mu? Önemli bir hasar mı?

3. Lastikler kaç km kullanılmış. Tüm lastiklerin DOT numarasına göre tarihleri ne? Hepsi aynı tarihli mi? Hepsi aynı marka model mi? 50.000,- km yapmış lastikler değişecek diye düşünebilirsiniz. Stepnenin kontrolü? 0 km mi takılmış mı? Tarihi marka, modeli ile aracın altındakiler aynı mı?

3. Lastik yanaklarında ve jantlarda sürtme izleri var mı? (Araç sahibi hakkında fikir verir). Hiç sürtme izi yok ise Türkiye şartlarında aşırı titiz bir sahibi var demektir.

4. Klima vb. tüm aksamlar çalışıyor mu? Açılır tavan mükemmel durumda mı? Tavan ile ilgili şikayet su sızdırma geçmişi vb. var mı?

5. İç kısımda koltuklarda yırtık leke vb. var mı?

5. Koltuklarda çöküklük, pedallarda aşırı eskime, direksiyonda aşırı eskime ve parlaklık var mı? E ise km değerini tekrar kontrol et. Km doğru mu?

5. İçinde nasıl paspaslar var? Orijinal paspas mı? Yoksa parıldayan vb. en ucuzundan mı? (araç sahibi hakkında fikir verir)

5. İçinde sigara içilmiş mi?

6. Cam silecek suyu olarak ne var? Bildiğimiz su mu? Cam suyu mu? (araç sahibi hakkında fikir verir)

7. Tüm camların marka ve imalat yılı nedir? Ön camın markası ve model yılı? Mesela hepsinde VW logosu var mı? Yoksa ön camı değiştirip yerli cam mı takılmış? (araç sahibi hakkında fikir verir)

8. Aracın üzerinde orijinal olmayan aksesuarlar var mı?

9. Chiptuning vb. uygulama var mı? E ise kesinlikle vazgeç. Ya da bile bile riski al.

10. Yakıt kayıtları var mı? Tüm yakıt kayıtları var ise bu olumlu işaret olabilir. Sahibi titiz diyebiliriz.

11. Yol bilgisayarındaki uzun süreli yakıt tüketimi çok yüksek mi? E ise sert kullanan bir sahibi var veya sürekli yoğun trafikte kullanılmış demektir.

12. Yedek anahtarı var mı? H ise vazgeç, E ise devam.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
2. el araç almak için dikkat edilecek hususlar (bu mesaj tarafımdan sürekli güncellenecektir).

Öncelikle yaklaşımımız almaktan değil almamaktan yana olarak 2. el aracı incelemek olmalı :)  Tüm şartlarımızı aşmayı başaran araç alınabilir olarak değerlendirilebilir:

1. Araç ilk sahibinden mi? Faturası var mı?
Değerli Hocam 

Efsane bir konu olacak. Herkesin ihtiyacı olan bir konu...

İlk ilkeye de bayıldım. 

Tevazunuz gereği söylemeyeceğinizi öngörerek:

alper hocam bu konuda daha tecrübelidir.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Değerli @calik Hocam,

Kriterleriniz için "İkinci El Yazıtları" diyebilirim. Her zaman geçerliliğini koruyacak düzeyde.

 
Noter onayı almadan ödeme yapmayın, peşin parayla kesinlikle almayın.havale eft veya çek kullanın. Tek başınıza almaya gitmeyin yanınızda deneyimli bir tanıdık olsun. 

 
dün aracımı sattım hiç aklımda yokken, aracın ikinci sahibiydim şimdi 3.üncü ele geçti hem de 1 yıl içinde. şimdi tüm bu verilere dayanarak benden alan kişi Genel Kontrollerin 1'inci maddesine takılarak aracını satamıcak demek ki :)  aracın durumu nokta hatasız, aracın ilk sahibi İstanbul Kartalda Finansbank da bilgisayar mühendisiydi. hastalık hastası titizlikte kullandığı belliydi, koltuklarda minder, koltuk arkalarında kılıf falan vs. ekspertte de nokta hatasız çıktı sonrada aracı niye sattığını sormadım bile beni ne ilgilendirir ki hem hadi sordum sanki bi sıkıntılı durum varsa doğruyu mu söylicek sanki kesin ev alıcam yada çocuk oldu bagajlı araç ile değişiricem dicek kimseyi kandırmayalım. aldığımda 13.000 km idi sattığımda 16.000 km. al sat yapmıyorum, sadece alan arkadaş kendisi zorla aracımı sat bana diye yalvardı bende aldığım fiyatın üstünde makul bir fiyat isteyip kabul edince aracı sattım :)  şimdi 13.000 km de alıp 16.000 de sattığını duyan yeni arkadaş bu araçta sıkıntı mı var diye araçtan vazgeçilir mi? bu kadar sık eleyip incik bakan kimi gördüysem en makul fiyata alıp 1 ay içinde ya aracına biri vuruyor yada bir bisikletli çocuk aracı çiziyor :)  inancım nettir fazla incik cincik de yaramıyor. ekspertize sok genel görünüşüne bak, tramer kaydı plaka sorgula ve içine dışına bak içine sindiyse pazarlığını yap aracı al benim fikrim...

 
@tarihbilimi burası fikirleri paylaşmak ve diğer insanlar aradan kendine uyanı seçsin diye var ;) sizin ki de pekâlâ güzel bir fikir...

 
Arkadaşlar Geçen haftalarda başıma gelen bir olayı paylaşmak isterim.

İnternetten güzel bir araba bulduk boyası vs. Olmadığını söyleyen satıcı ile anlaştık.
Sonrasında emniyet ten ve sigortacımdan yapılan sorgulamalarda aracın tramer kaydı olmadığı ve temiz olduğunu teyit ettik. Satıcı ile randevulaştık. Saolsun İstanbul da Tanıdıklarımız olduğu için aynı Emrah hocam gibi@EMRAH ATTS

Aracı gösterdik önce biraz şüphelendiler ama boya çıkmıyor makinada.
Sonrada mikron boya ile kaputun boyandığı hatta bazı izlerin kaput altından anlaşılabileceği vs uzman bir usta tarafından anlatıldı. Büyük bir hatadan döndük. Ne yapın ne edin sahibinden aldığınıza emin olun. Mümkünse kurumsal yerlerden almaya çalışın. Biraz paranoyak olun ve aklınıza şüphe düşerse peşinden gidin kafanıza yatmaz ise vazgeçin. Çünki o metal yığınlarında kendimizin ve sevdiklerimizin canını taşıyoruz.

 
@ansolak

Değerli Üstadım 

Büyük gecmiş olsun öncelikle.

Eminim bu Paylaşımınız çok faydalı olacaktır. 

Aslında eksperlere sonsuz güven duymamak gerek.

Boya ölçme makineleri de mikron boya karşısında çaresiz.

Zanaatkâr ustalar var ince işcilikle bu tamiratları fark edilmeyecek kadar orijinaline benzeten.

Emrah üstadım gibi Dostlarımız sağolsunlar  haklısınız. Onlar olmasalar ne yapardık biz.  :000074-medium:

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Teşekkür ederim degerli hocam bu paylaşımda banada yer ayırdığınız için malesef ortalık bu tür araçlarla dolu ahmet hocama katılarak aman dikkat edin diyorum ahmet hocam bu konuda çok şanslıydı ama bunu farkedemeseydık boyut farklı olucaktı istemeden üzülecektık şimdiki canavar için tekrar hayırlı olsun

 
Bu mikron boya işi 2. el araç alımlarında çok tehlikeli öyle yapan yerler var ki (adını unuttum maslak sanayide) fabrika boyasının aynısı anlaşılmıyor bile.., duyduğuma göre önce boyanacak yere kumlama yapıp sonra bu mikron boya işi artık nasıl oluyorsa onu yapıyorlamış diye duydum., Otomobil sektöründe gerek boyama olsun, gerek kaporta tamir vs. işlerinde dünyada sayılı ülkelerdeniz, büyük sanaatkarlarımız var., hatta 1. sıradayız bile diyebilirim ama bizde üçkağıtçılık hat saffada satıcı kişiler bunu insanları kandırmak için kullanıyor., En başta malesef biz dürüst bir toplum değiliz.. Bu işçiliği çıkaran üstalar genelde nadir bulunacak koleksiyon statüsündeki araçlara yapıyorlar ama yine başka emellere kullanan insanlar çıkıyor.. Büyük geçmiş olsun @ansolak Ahmet hocam yeni aracınızda hayırlı olsun., @EMRAH ATTS Emrah hocamız varolsun çok yaşasın..

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Önceki aracimi satmak isterken başıma gelen ilginç bir olay:aracimla ufak bir kaza başıma gelmişti ve sağ arka kapıyı boyatmistik toyota serviste, satarken de alıcılara resimleri, servis raporunu, tramer kaydını gosteriyordum. Sonra birgun expere soktuk aracı ve her iki sağ kapıda boyalı çıktı, durup dururken yalancı olduk tabi, konuyu arastirinca servisin tek kapıyı boyadiginda ton farkı oluştuğunu gozlemledigini ve bana haber vermeden diğer kapiyida boyadigini öğrendim. Aman dikkat edin, benim başıma gelen sizinde başınıza gelmesin, servise bir yeri boyatirken tembih edin mutlaka veya çıkışta boya kalınlığıni olcturun

 
özellikle ikinci el araç aradığım şu dönemde :)    bir kaç  detay  da ben paylaşıyım

1) aracın genel görüntüsü   özellikle marşpiyel ( kapı altı ) kontrolleri  bana göre arabanın  en dikkat edilmesi gereken yeri çünkü her hangi bir  oynama  tutarsızlık varsa  araç %90 kazalı oluyor    oldu ki acemi bir sürücüden aracınızı alıyorsunuz tamir eğerki yapılmışsa  doğru yapılmış mı ? hasar ne boyuttaydı

kozmetik olarakta  kapı altı  simetrisi bana kalırsa çok önemli

2) egzost içi kontrolü eğer  egzost içi çok kara ise   aracın motorunda %75 oranında  arıza mevcut enjöktörler buji  gibi  ve daha hayati parçalarda muhakkak  aracı dyno ya çıkartın eğerki böyle bi problem varsa veya yetkili serviste ekspertiz yaptırın  aracın egzost içinin kara olması yakıt tüketiminin de normalden fazla   olduğuna işarettir.  %50 ihtimalle yanlış motor yağı  ve kötü yakıt kullanılmıştır    özellikle benzinli araçlarda  araç içinde çok hafif bi karartı olması gerekli  yani egsost un içine baktığınızda gün ışığında azda olsa   egsoztun metalik renklerini  görmemiz gerekir.

3) motor suyu  kontrolü   aracın motor suyu haddinden fazla eksikse  yüksek ihtimal 

a)  araç bakımsız  ( özel servis daha olsa  her  bakımda  fatura ve değişen filtre ekipmanlarının listesi muhakkak  araç sahibine veriliyor )

b ) aracın   su pompasında arıza var  su kaçırıyor  bluemotion olmayan  1.4 tsi 122 hp de  su pompası  475 tl +kdv   işçilik 200 lira değşim için  bluemotion  olan modeller için elektirikli su pompası  970 tl +kdv  200 tl işçilik   işçilik ücretinin yüksek olmasının sebebi triger kayışının komple sökülüp  altındaki su pompasının değişip tekrar toplanmasıdır

c) dsg viteslerde vites değişimi  yanı  vites kolunun sert  ileri geri hareket etmeside su pompası arızasına  işaret edilebilir  golf MK 6 da su pompası kronik olarak  70 - 90 bin km arasında arızalanıyor. su kaçırmaya başlıyor ve pompa işlevini yerine getiremez hale geliyor.

d) aracın  motor suyunda antrifiriz varmı yokmu yok ise  araç %99 ihtimalle  Don görmüştür yani   karlı ve soğuk  havalarda  aracın motor içindeki suyu donmuş ve   muhtemelen borulara ve motora  zarar vermiştir (  esnetmiştir boruların ve su muhavazasının patlamasını kolaslaştırmıştır )  su alıp geliyorum diyerek sessizce uzaklaşabilirsiniz denenmiştir :D

4) aracın kaportasında  boya veya değişen olmasa dahi kapı menteşelerinin kontrolü  sökülüp takilma olup olmadığı bagaj kapağı ve kaput içinde aynı şekilde kontrollerin sağlanması  

5) aracın motorunun muhakkak  soğuk şekilde çalıştırılması ve motorun sesinin dinlenmesi  ( motor arızalarının çoğu motor sıcakken anlaşılmaya biliyor )

6) aracın  kilometresine göre   direksiyon ve   vites topuzunun  üzerindeki deformasyonların incelenmesi   yüksek kilometreli araçlarda genellikle dsg vites kolu  soyulmuş oluyor

direksinyonda ise derin çizik  yani yüzük kullanımından kaynaklı  varmı ?  özellikle direksiyonun gözle görülemeyen  arka kısmının parmaklar ile  kontrol edilmesi

7) aracın plakasindan ziyade şase numarası üzerinden   tramer sorgusu yapılması ( bazı uyanıklar  aracı üstlerine alırken  250 lira bedel karşılığında yeni plaka alıyor   ve araç eski plakasiyla kaza tamirat vs gördüğü için yeni plakada sorgulamada boş gözüküyor muhakak  şase numarasıyla  sorgu yapılması 

8) tavan ve döşemelerde  sigara yanığı tamiri varmı   (küçükte olsa )  ilan sitelerinde bazen öyle araçlar görüyorumki aracın   döşeme rengi  kum beji  öyle hor ve özensiz kullanılmışki sanki fabrikadan   içrengi füme ve kum beji çıkmış gibi kirlenmiş :)    aracın iç döşeme temizliği sahibinin araca nasıl baktığınında  bize göstergesi ( şahsenben araç içinde sigara içtiğim için  2 haftada 1 düzenli olarak tavanı ve sürücü kapısındaki kumaşları  detaylı olarak temizletiyordum ) 

9) gün ışığında aracın  nasıl yıkandığına muhakakk bakın    kılcal çizikler yok  ise  sünger ile ( pasta cilasi yapılmış ise dikkate almayın )  var ise fırça ile gelişi güzel yıkanmıştır

10 ) aracı almadan önce muhakakk test sürüşü gerçekleştirin    trim seslerini dinleyin ve muhakak kasis'e girin  aracın amortisör sisteminin kontrolünü esnemelerini   tamamlayın

 

Tüm bu yazılanların eksiksiz yahut tastamam olduğu aracı bulmak epey zor tahmin edeceğiniz üzere. Ben her araç alma girişimimde sizinkilere benzer birçok çetrefil duruma rastladım. En kötüsüyse yaşadığım şu olaydı: Yakın arkadaşlarımdan birinin bana satmaya çalıştığı '' kediye çarptım tamponda ufak bir hasar olmuştu '' dediği aracı, şase / motor no ile direkt sigorta şirketinden sorgulattığımda tramerde görünmeyen, kasko ödeme tutarına itiraz dümeni nedeniyle sisteme yani sbm kayıtlarına henüz yansımayan 16 bin TL lik bir hasarla karşılaştım ki muhtemelen koca bir eşeğe çarpmıştı. Bu itirazın genelde kasıtlı olarak yapıldığını ve her seferinde araç satılana kadar tekrarlanabildiğini öğrendim. Neticede bu bir dava süreci ve şahit - bilirkişi - mahkeme yoğunluğu vs gerekçelerle bu sürecin  uzatılabildiğini öğrendim. Bu durumda aracın kayıtlı olduğu şahsı da adli olarak sorgulatabilirsiniz elbette, bu da mümkün davayı tespit açısından. Bundan dolayı eş dost faktörü benim için süresiz olarak devre dışı bırakmış oldu. Size ilaveten tavsiyelerim şunlar olacak :

* Galerilerden veya yetkili bayiden servis güvenceli diye lanse edilen ( düşük km li, özellikle elektrik arıza & yazılım güncelleme & objektif memnuniyetsizlik vs nedenlerle hatırlı veya filo müşterilerinden iade edilmiş, parça değişimi yapılmış..) araçları mümkün mertebe almayınız

* Her kimden yahut her nerden araç alırsanız alın '' Yedek Anahtarı '' nı sorgulayınız ve de deneyiniz..

 

Geri
Üst Alt