2. el araçlarda ekspertiz zorunluluğu dönemi


AhmetCakmak

Yönetici
Katılım
17 May 2017
Mesajlar
5,900
Tepkime puanı
8,698
Konum
İstanbul
İsim
Ahmet Çakmak
Türkiye genelinde yılda yapılan ikinci el oto satışı 5 milyonu aşıyor. 1 Nisan 2019 itibariyle 2. el otomobil alışverişinde yeni bir dönem başladı. Artık ikinci el otomobil alım satımlarında ekspertiz raporu ve garanti zorunlu oldu.

Yeni yönetmelikle başlayan bu zorunluluk yaşanan sorunları azaltacak ve ikinci el araç alanların sorun yaşaması engellenecek. Yeni düzenlemeye göre TS 13805 HYBstandartlarına uymayan ekspertiz merkezleri 1 Nisan itibariyle hizmet veremeyecekler. İkinci el araç alım satımındaki yeni düzenlemeyle hayatımıza giren önemli durumlar:

-8 yaş ve 160 bin km üstü araçlarda rapor zorunluluğu yok

-Otomobil alım satımı ile uğraşmayan kişilerden rapor istenmesi zorunlu değil

-Ekspertiz raporunda araç özellikleri, arıza ve hasar durumu, kilometre bilgilerine yer verilecek

-Verilen ekspertiz raporuyla ilgili yaşanılacak bir sorunda raporu veren firma satışı yapanı sorumlu tutabilecek

-Ekspertiz raporunun noter satışından hemen önce alınması yeni düzenleme ile şart oldu

-Yeni uygulamayla aracı satan firma en az 3 ay ya da 5 bin kilometre garanti vermek zorunda.(Garanti; motor, şanzıman, kaporta, diferansiyel ve elektrik sistemini kapsıyor)

TÜV SÜD D-Expert'in Genel Müdür Yardımcısı Ozan Ayözger “1 Nisan'dan itibaren ikinci el alım satımı yapan firmalar ve gerçek kişiler ekspertiz raporu almak zorunda. 8 yaş ve 160 bin km üstü araçlarda rapor zorunluluğu aranmayacak.İşi otomobil alım satım olmayanların satışlarında rapor aranmayacak. Hazırlanacak ekspertiz raporunda aracın özellikleri, arıza-hasar durumu ve km bilgilerine yer verilecek. Boyanın durumu, kaza, göçük, dolu hasarı şanzıman, motor, fren sistemi vb gibi parçaların durumu raporda yer alacak. Sadece TS13805 standardında HYB (Hizmet Yeterlilik Belgesi) almış firmalar raporu vermeye yetkili olacak. Raporla ilgili yaşanabilecek sorunda raporu veren yetkili firma ve satışı yapan sorumlu tutulabilecek. Yeni uygulamada garanti, aracı satan firma tarafından en az 3 ay veya 5 bin km olarak verilmek zorunda. Garanti ikinci el aracı motor, şanzıman, kaporta, diferansiyel ve elektrik sistemini kapsayacak. Yönetmelik kapsamında olan ikinci el araçlarda ekspertiz raporu alınmadığı takdirde noterlerde araç satışı ve devir işlemleri yapılamayacak. Ekspertiz raporları aracın anlık durum bilgisini verdiği için yönetmelik raporun noter satışından hemen önce alınmalı şartı getiriyor” açıklamasını yaptı.

Sözcü

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Tam 5 Yıldır Bunu Tavsiye ediyor ve Takip ediyordum. Bence Çok güzel oldu lakin exper fiyatları uçuşa geçmese bari.

SM-G950F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

 
@AhmetCakmak hocam, bu yeni yönetmeliğe göre bunu iş olarak yapmayan bizler, yaş ve km sınırları içindeki araçlarımızı satış yaparken rapor almak zorunda değiliz diye algıladım doğru mudur ?!

 
@AhmetCakmak hocam, bu yeni yönetmeliğe göre bunu iş olarak yapmayan bizler, yaş ve km sınırları içindeki araçlarımızı satış yaparken rapor almak zorunda değiliz diye algıladım doğru mudur ?!
Evet hocam öyle görünüyor şu cümleden "İşi otomobil alım satım olmayanların satışlarında rapor aranmayacak."

Zaten aksi taktirde herkes için zorunlu olsaydı gerçekten saçma olurdu. @Ender abinin dediği gibi o zaman eksper fiyatları uçar giderdi ama şu durumda eksper fiyatlarından yükselme olacağını zannetmiyorum. 

 
Teşekkürler cevabınız için. Bu uygulama işin ticaretini yapanlar tarafından vatandaşın gerektiğinde hak arayabilmesi ve sanayilerde / galerici sitelerinde danışıklı hazırlanan, yanıltıcı ve gerçeği yansıtmayan expertiz raporlarının önüne geçmek adına hayata geçirilmiş sanırım. Ticari araçlardaki kış lastiği uygulamasına benzer bir algı yaratılarak, bu esnaf kesimine de dolaylı yoldan ekmek sağlanıyor gördüğüm kadarıyla.

 
Geçmişte tütün eksperliği yapan adamlar (malboro tütünü ile tekel 2000 tütününü dil altı emme metoduyla 4 saniyede ayırt eden meslek erbabları) bugün sanayilerde adım başı oto expertiz açarsa youtubda Google da yandım anam diyen bi dünya keklikten geçilmez ortalık

25 yıllık abdülgafur ustanıza araç göstermeyip !

Önünüze gelen expertize girerseniz 

6000 devir verip motorun anasını ağlatan testleri bı halt zannedip elinize verilen kağıtla motordan 97 aldık sınıfı geçtik  deyip sevinmektense!

Ben aracı  ustama götürüp kaputu açtırıp sol kulağıyla motorun düşük frekans seslerini dinlemesi sonrası okey vermesini tercih ederim 

 
@Savatage siz de haklısınız. İnsanlar artık sıfır araca bile expertiz yaptırır oldu ki, Bursa Doğuş Otoda şahit oldum. Buna dair videolar yayınlayan ve konu dışı sigorta şişirmesini çok güzel bir dille anlatan Kocaeli Tarcanlar Oto Expertizin videolarını arada eğitim amaçlı izliyorum. Ben son iki aracımı ikinci el olarak Ankara dan aldım ve alırken Şaşmazda pert / kazalı araç alım -satımı yapan Serkan isimli çocukluk arkadaşımı yanımda götürüp baktırdım. Hasta muayene eder gibi araca bakışı, elle fiziki incelemesi, dokunuşları ve  baktığı yerler beni şaşırttı doğrusu. İlk baktığı şey ruhsat ve sonrasında varsa stepne dahil tüm lastik ve camların tarihleriydi. 

 
@Beşiktaş1903 güzel tespit, tebrikler. Son bir aydır abime ve eşine araç bakıyorum , corsa - i20 - polo segmentinde  otomatik ufak bir araç. Kullanacaklar acemi, hiç araçları olmadı bugüne dek ve ehliyetleri de birkaç yıl önce alındı. Haliyle mümkün mertebe ucuz yollu, az hasarlı bir araç bakıyorum. Beğendiğim iki corsanın ruhsatını istedim gönderemeyiz dediler cuma günü , yerimiz belli buyrun gelin dediler haftasonu.  Siz galerici misiniz deyince, kendi aracımız deyip kestirdiler. İletişim bilgilerini sigortacı kardeşime kontrol ettirince, abi bunlar kiralamacı / galerici cevabını aldım. Sarı site resmen sahibinden yazan kiralamacı ve galericilerle dolu maalesef. Site yönetimine geri bildirimde bulununca buna dair, ilanları iptal oluyor gizli galericilerin bilginiz olsun. Bu arkadaşların diğer bir ortak noktası da '' aracıMIZ '' yazmaları ki, baştan foyaları meydanda..

 
@Beşiktaş1903 Onu yapanların önüne geçmek pek mümkün olmuyor malesef. Bilinçli alıcı zaten ister gerçek sahibinden isterse de galeriden alırken ekspertiz raporu istiyor. Olan bilinçsiz alıcıya oluyor...

@issos Pert araçları hatasız diye satanlar genelde o tarz insanlar oluyor hocam. Dediğiniz gibi ilana bakınca anlaşılıyor az çok. Sarı site yıllardır piyasayı kendi tekelinde harcıyor, karşısına çıkabilecek sağlam bir rakip de yok. 

 
Geçmişte tütün eksperliği yapan adamlar (malboro tütünü ile tekel 2000 tütününü dil altı emme metoduyla 4 saniyede ayırt eden meslek erbabları) bugün sanayilerde adım başı oto expertiz açarsa youtubda Google da yandım anam diyen bi dünya keklikten geçilmez ortalık
25 yıllık abdülgafur ustanıza araç göstermeyip !
Önünüze gelen expertize girerseniz 
6000 devir verip motorun anasını ağlatan testleri bı halt zannedip elinize verilen kağıtla motordan 97 aldık sınıfı geçtik  deyip sevinmektense!
Ben aracı  ustama götürüp kaputu açtırıp sol kulağıyla motorun düşük frekans seslerini dinlemesi sonrası okey vermesini tercih ederim 
 
 
 
 
 
 
 
Ikisini de yapın daha Garanti olsun değerli hocam.

SM-G950F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

 
3 nisan da 2013 cleysee aldım ekspertiz raporu sormadılar bilsem ekletirdim onu da.

 
@Kysr038

2017 Aralık sonunda pejo bayisine girdim

Showroom da En dolu pejo 301 dizel manuel aracın ön camına 69900 yazmışlar. Gaza geldik tabi! Hemen test sürüşü istedim. Kullanım hissiyatının meşe odunu tadı verdiği aracı kabullenerek süslü satış temsilcisinin masasına oturdum. Uzattım kimliği!

Alıyorum yani 69900 e

Hatun bir tanede daha sattım diye  ohhh çekerken 

MTV 700 (alıcıya aitmişşş)

Trafik sigorta 800 (oradan zorunluymuş)

Kasko 1400 (oradan zorunluymuş)

Metalik farkını 1000 lira (halbuki showroomda 69900 yazdıkları araç metalik)Bindirdi .

Fiyat 73800 olunca Hadi bana eyvallah dedim çıktım.

O paraya kötü araba mı ? Değil

10 gün sonra Ocak 2018 de gittik 120 bin net manuel/high/TDI aldık

120 ye iyi arabamı? Allah eksik etmesin!

 

@AhmetCakmak @Ender @issos @Savatage Daha önce başka bir forumda bu konu geçmiş idi. Orada (şu anda en popüler olanlardan) bir ekspertiz firmasını bir arkadaşım savunmuş idi, çok bilimsel çalışıyorlar diye. Aradan 1 - 2 yıl geçti, o firmanın ekspertiz verdiği, ağır hasarlı bir araç geldi. Yani:

1. 100 - 500 TL ekspertiz raporu vererek 100 - 200 - 300 - 500 - 1000 bin TL lik arabaları garantili satışını yapabilmek, bu satış işleminin mali yükünü 100 - 200 TL lik ekspertiz ile bir firmaya yükleyebilmek matematiksel olarak imkansız. Bunlar çoğunlukla vatandaşın gözünü boyamak için, acelece devreye alınmış, popülizm uygulamaları. Bu işin matematik ve mali kısmı. Teorisi bile imkansız yani.

2. Uygulamada yine bir büyük yanlış mekanik aksama da garanti verilmesi. Bu da çok kişinin mağduriyetine yol açar açıyor. İki açıdan mağduriyet olur.

    2.1. Kötü niyetli kişiler motor ve vites kutusu gibi arızalı mekanik sistemleri geçici olarak onarır, bu durum ekspertiz testinde fark edilemez, satıştan hemen sonra arızalanınca, tüm mali yükü alan veya ekspertiz yapan firmaya yıkılmaya çalışılır. Ekspertiz yapan için hakkaniyetli değil.

   2.2. Tamamen iyi niyet de olsa mekanik aksamın ne zaman arıza yapacağı belli olmaz. DSG en açık örnek. Motor da olabilir. Ekspertiz de mükemmel çıkar, hakikaten de öyledir, 3000 km sonra tam hasara uğrayabilir. Ne satanın ne ekspertiz yapanın kusuru yoktur. Maliyeti yine satıcıya veya ekspertiz firmasına çıkar. Oysa 2. el bu demek zaten riskli olduğu için ucuz ve ortada bir kasıt yok ise satıcının sorumluluğu olamaz. 0 km de bile 2 yıl garanti ancak veriliyor.

3. Çalıntı/Change/Pert vb. hasarlı araçların çoğu anlaşılamayabilir. Satıcı da bilmiyor olabilir. O da başkasından almış olabilir.

Bu tarz olayları her gün yaşıyoruz, görüyoruz. Sizler bu haberlere inanıp, "ekspertiz yaptırdım" diye alım satım yaparsanız, maddi manevi büyük zorluklar yaşar, mahkemelerde uğraşır, hakkınızı da alamazsınız veya çok zor alırsınız (şayet ekspertiz yapan firma da bir sigorta şirketiyle anlaşıp aracınızın bedelini tamamen ödemeyi taahhüt etmiyor ise).

Yani dolduruşa gelmeyin.

Bir araba almak için arabadan önce 0 km den itibaren tüm sahipleri kim onlara bakılmalı. Sahiplerini tanıyor iseniz, arabaya bakmaya neredeyse gerek yok.

Sahibini tanımadığınız, geçmişi belli olmayan arabalar istediğiniz kadar ekspertiz yaptırın, çalıntı/change/pert/kara liste/ağır hasarlı/boyalı vb. çıkabilir mağdur olursunuz.

Bu ekspertiz firmalarının şu anki sorumluluk ve kurgusu açıkladığım nedenlerden dolayı yanlıştır ve insanları yanlışa sürüklüyor.

Ekspertiz firmalarından şu yönde fayda görebilirsiniz, çok bariz olarak almamanız gereken bir arabayı tespit edebilirler (ağır kaporta hasarlı mesela). Tanıdığınız bildiğiniz de olsa, 0 km alınmış da olsa bazı arabalar boyalı çıkabilir, ilk sahibinin de haberi olmayabilir, 0 km de boyalı satılmıştır veya sahibinin haberi olmadan bir yakını kaza yapıp boyatmıştır veya serviste sahibinden habersiz boyatılmıştır vb. Bu nedenle boya ekspertizi yaptırmak faydalı olabilir. Unutulmamalı ki bu da %100 garanti olmaz, hurda bir araçtan sökülerek aktarılan aynı renk parçalar da ekspertizde atlanabilir.

Arabanın önceki sahiplerini ve geçmişini bilmiyor iseniz, ekspertiz raporuna güvenip bir araba kesinlikle alınabilir denilmesi ise büyük hata olur.

Benden söylemesi.

 

Geri
Üst Alt