silvershadow
Emekli
- Katılım
- 6 May 2015
- Mesajlar
- 8,996
- Tepkime puanı
- 1,341
- İsim
- Murat İNCİ
1.6 TDI Dizel mi 1.2 TSI Benzinli motorlu mu?
Öncelikle Dizel aracın başlangıçtaki maliyeti o kadar yüksek ki bu amortismanı karşılamak için yılda 10 Bin - 15 Bin km kullanmak gerektiği söylenirdi.
Ama o eskidendi...Dizele talep artınca satılan araç sayısıyla beraber satış fiyatlarının arz talep dengesi gereği artışı kaçınılmaz oldu.
Aradaki makas o kadar açıldı ki dizel tercihinde ilk kriter olan 10.000 - 15.000 km kullanmak gerekliliği 25 Bin- 30 Bin'e kadar çıktı. Şöyle ki:
Manuel Comfortline almayı planladığınızı varsayarak 1.2 TSI ile 1.6 TDI liste fiyatları ( indirimsiz ) farkı:
72.100-57.500=14.600 TL fark var...
Bu farkı kapatmak için bana klırsa sizin bu aracı yedek şürücüyle ticari taksi olarak çalıştırmanız gerekli...
Yok olmaz derseniz detaylı bir hesap çıkartalım ve detayın dibine vuralım...
1. Yakıt tüketimine göre dizel makineler hem yakıt tüketimlerinin yüz kilometrede litre bazında düşük olması hem de birim litre yakıt tutarının düşük olması nedeniyle daima avantajlı konumdadırlar.
Bana kalırsa hayatımıza giren 1.2 TSI motor konudaki bütün ezberi bozmuştur. Çünkü fabrika verilerini bir kenara bırakıp gerçek tüketim verilerine dayanarak;
*Dizelin uzun süreli tüketiminin Şehir içi ve dışı ortalaması 100 km.'de 5 litre desek şu andaki yakıt fiyatlarına göre: 3,79 x 5= 100 km.'de 18,95 TL
*1.2 TSI için kendi uzun süreli tüketim verilerime dayanarak 100 km.'de 6 litre desek yakıt fiyatlarına göre 4,27 x 6= 100 km.'de 25,62 TL
*sizin kullanacağınızı düşündüğünüz ortalama maksimum 20.000 kilometreye göre Dizeldeki maliyetiniz fiyatları sabit varsayarak 3790 TL, 1.2 TSI 'da 5124 TL olacak aradaki fark yıllık yakıt gider farkı 1334 TL
şimdilik 5 yıl üzerinden hesaplayalım... 1334 TL x 5 yıl= 6670 TL
2. Ama aradaki vergi farkı da yok sayılmamalı 1.2 ile 1.6 lt hacim farkı nedeniyle birisi 537 TL diğeri 859 TL MTV ödemesi yapılmalı. 2015 MTV yükselişlerine göre 537 TL olan 591 TL; 859 TL olan 946 TL olduğuna göre bu aracı minimum 5 yıl kullanacağımızı varsayarak ikisi arasındaki farkın aynı oranda artacağını da öngörürsek şimdi 355 Tl olan fark toplamları 5 yıl sonunda 1230 TL civarına kadar açılacaktır.
Demek ki sadece MTV vergi farklarının yakıt giderlerinden çıkartırsak 6670 TL-1230 TL= 5440 TL aradaki fark 1.2 lehine azalmaya başladı.
Tekrar yıla bölelim ki hesabımız kolay olsun:5440/5=1088 TL yıllık
3. Kasko ve trafik sigortası maliyetlerinde de kaçınılmaz olarak farklar olacak ve bunu yıllık faizleriyle hesaplarsak yıllık minimum 300 TL kaskoda, 50-60 TL trafik sigortasında fark oluşabilir.. ve faizler dahil 400 TL varsaysak
1088Tl olan yıllık maliyetimizden 400 TL yi 1.2 TSI lehine düşersek yıllık 688 TL fark kalır....(Elimde kasko fiyatları olsa mutlaka daha hassas hesap yapma şansımız olur ve gelirse mutlaka güncellerim hesabımı)
Artık sonuca geldik:
Yıllık maliyet farkını başlangıçta ödeyeceğiniz farka bölersek
14.600 TL / 688 = 21 YIL'da fark kapanabilecektir....
4. Dizel güç üniteleri belli koşullarda ekonomik kullanıma sahiptir. Siz bu koşullarda mı kullanabileceksiniz?
* Bunlardan ilki uzun mesafeler kullanmaktır. Çünkü dizel makinelerin aksamı yüksek basınç altında çalıştığı için yüksek teknolojiyle üretilir ve dayanıklılık sınırları yüksektir. Bu nedenle geç ısınır ancak bu nedenle kısa mesafeler kullanılması hem motora hem de dizel partikül fitresi erken tıkanması/dolması gibi daha başka diğer parçalarının da dolaylı olarak erken yıpranmasına neden olacağı gibi verimli olduğu yüksek sıcaklıklara daha erişemeden kapatıldığı için ekonomik de olmaz. Benzinli makine ise kısa süreli kullanımda dahi olsa dizel makineye göre daha kısa sürede ısındığı için ekonomik optimal değerler erken ulaştığı için alışverişe ve kısa mesafeli yerlere gidiş gelişte daha az yakıt tüketecektir. Hatta Dizel makineye sahip bir BMW F30 kullanıcısının anlattığına göre henüz 10Bin'i bulmadan enjektör arızası nedeniyle servise götürdüğünde aracın kayıtlarından 50-80 km'lik menzillerin altında kullanılmasından dolayı arıza vermesinin kullanıcı hatası olarak kabul edildiği için garanti kapsamında tamir edilmediğini aktarmıştı. Golf forumunda henüz benzer bir örnek yok ama bu dikkate alınması gereken ve mesel olması gereken bir misal.
* İkinci koşul yüksek tork üretmeleri nedeniyle genelde yük ve yolcu taşımacılığında da tercih edilen bu makinelerin rampa ve yük durumuna benzinli makinelere göre daha az etkilenmeleridir. Benzinli makinelerle ama özellikle düşük hacimli olanlarla aralarındaki temel fark benzinli makinelerin ilk kalkış ve düşük hızlarda çıkılan yokuş ve de yüklü hareket etme ve hız kazanma esnasında aşırı yakıt tüketirken dizel makinelerin düşük devirlerde ürettikleri yüksek tork nedeniyle bu esnada benzinlilere oranla yakıt tüketmeleridir. Fakat çıkılan yüksek hızlarda tork benzinlilerde artarken dizellerde düşecek ve orta noktada birbirlerini yakalayacaklardır.
Söz gelimi TSI motorlu araçla ortalama 70 km hızda, 2 kişi yüksüz, klima kapalı, otoyolda, akşam saatlerinde 200 km'lik parkurda 4 litrelik ortalama tutturulurken tamamen aynı koşullarda dizelle bu tüketim yaklaşık olarak 3,5 litre civarında olabilir.
Dizel makine yüksek hızlara çıktıkça yakıt tüketimi logartmik olarak artar ve benzinli makineyi 140-160 km/s hızlarda yakalar ve hatta geçebilir.
5. Dizel makineler belli devirlerde ister istemez vuruntulu ve gürültülü çalışırlar. Bundan kaçınılmaz ve Sadece gürültüsü değil titreşimi de kimilerini rahatsız edebilir.
Ben aracımı boya koruma için götürdüğümde etrafına toplanıp ilk soruları "elektrikli mi? Abi " idi. Motor sesini duymayacağınız için sık sık marş basma hatasına düşseniz de korkmayın akıllı marş sistemi nedeniyle marş basmayacağıdan marş motoruna zarar veremezsiniz.
Fakat aynı zamanda dizel alması gereken kilometreyi yapmasına karşın benzinli makineyi sırf daha "konforlu" diye tercih eden Emir Hocam gibi emsaller var. [mentioned]TiFoSi_BJK[/mentioned]
6. Ayrıca konfor ve yol tutuşu bakımından da kesinlikle bir fark olmayacaktır 1.2 TSI ile 1.6 TDI arasında. Ayrıca 1.6 TDI Highline da alsanız bağımsız arka süspansiyonlara sahip olamayacaktır. Bu haliyle 1.2 TSI ile 1.6 TDI comfortline arasında her ikisinin de torsiyon çubuğuna sahip olmaları açısından yürüyen aksam bakımından fark olmayacaktır.
Kaldı ki şehir içi ve dışı limitler dahilinde kullanımda bağımsız ile arasındaki frene, yol tutuşa ve viraj kabiliyetine etkisinin fark edilemeyeceğini düşünenlerdenim.
Bana kalırsa bağımsız süspansiyon konfor için değil yol tutuş performansını sağlamak ve yol güvenliğini korumak için geçilmek zorunda kalmıştır. Yüksek hızlarda girilen virajlarda Ağırlık tarnsferinin fazla olması nedeniyle virajın dış tarafındaki arka tekerleğin havalanması örneğinde olduğu gibi ekstrem durumlarda düz bir çubuk üzerinde konumlanan iki arka tekerlekten birinin üzerine aşırı yük binip o yöne eğilince diğer taraftaki de ona bağlı olduğundan onunla birlikte hareket etmek durumunda kalmaktadır. Fakat bağımsız süspansiyonda aynı durumda diğer aksi istikametteki süspansiyonlarda herhangi bir etki mümkün olmadığından lastikler yerle temas etmeye devam etmektedirler.
İşte bu otomobil dünyasının altın kuralı olan tekerlekler yere bastığı sürece yön verilebileceğinden daima en iyi şekilde yere basmalıdır kuralının ortaya çıkışını da özetler.
Sadece viraj kabiliyeti değil, viraj çıkışında ya da ortalama hızlarda geyik testi benzeri ani kaçma manevralarında ve fren mesafesinin azaltılmasında ya da motor gücünün yere aktarılmasında bağımsız süspansiyonun faydaları saymakla bitmez.
Bağımsız süspansiyonlar girilen çukur veya karşılaşılan tümseklerde, tıpkı viraj örneğinde olduğu gibi diğer tekerleğin dengesini bozmadığı, onda sarsıntıya sebep olmadığından yanı sıra daha konforludur.
İlginçtir ama herkesin takıldığı konu yol tutuş ve fren mesafesi yerine konfordur. Keşke asıl amaçlananın konfor değil asıl amaçlanın yanı sıra ortaya çıkan sonuçlardan biri olduğu bilinse.
Bağısız süspansiyonların daha çok performans odaklı, kolay hızlanan ve aynı hızla viraj alması ve hızlandığı gibi yavaşlaması gereken araçlar olan 122 beygir ve üstü güç ünitelerine sahip modellerde kullanıldığını sanarak Highline'lara özgü olduğunu sananlar dahi var. Eğer yüksek hızlarda kullanmaktan hoşlanıyorsanız bu süspansiyonlar gerekli değil kaçınılmaz. Hatta bunun ikisini bir arada sunan Golf'ün 1.6 TDI bluemotion modeli var spor süspansiyonlu. Daha performans odaklı bir araç isteyenler sadece motor hacminin büyütmek değil lastik tabanlarını da genişletmek ve dolayısıyla her yüz kilometrede ortalama sadece bu farktan doğacak 0,5 ila 1 litre daha fazla tüketimi de sineye çekip bağımsız süspansüyonlarının da diyetini ödediklerinden alan ve veren memnundur. Fakaaat motorun performans isteğiyle hacminin büyütülmesiyle; bu farktan dolayı TSI ACT makinaların adını lastik rendesine, tüketimini 8.5 lt'lere çıkartıp ekonomikliğini büyüklere masallara çeviren Emir Hocam gibi kahramanlara selamı bir borç biliriz.
Sonuç olarak sakin kullanan biriyseniz kullanım yıllarınız boyunca torsiyon çubuğu ile bağımsız süspansiyon farkını asla fark edemeyeceksiniz; daha yeni aldığınız aracınızı dağ yollarına vurup süspansiyonlarını vicdansızca test etmeyecekseniz, bu testi yaparken arka koltukta oturamayacağınız için farkını anlamanız çok ama çok güç...