silvershadow
Emekli
- Katılım
- 6 May 2015
- Mesajlar
- 8,996
- Tepkime puanı
- 1,340
- İsim
- Murat İNCİ
Kış lastiği Nedir?
Uzun yıllar boyunca kabak lastiklerle kar buz üzerinde gezindik...
Yıllaaar sonra öğrendik ki aslında normal lastiğe zincir takmadan da buz ve karda ilerlenebiliyormuş...
"Bir yaşıma daha girdim.. olmaz öyle şey!" veya "Hadi canım sen de!"
Diyerek kendimize yaş ekledik de aklımızı başa getiremedik geçen yıllarca...
Yıllaaar sonra
"vakumlu mudur neyim bi lastik varmış... Öööyle çivili lastik gibi yapışıyormuş buzlu yola ? "
Dendiğinde olmaz öyle şey dedik demesine de yapılan testleri izlemek için "YouTube" un icadını bekledik...
Neden derseniz o zamanlar televizyonlarda iki haftada bir defa ve yarım saatlik programlar vardı... Onlar da kırmızı noktalı programlardan hemen önce gece yarısını yarım saat geçtikten sonra heyecanımız tavan yapmışken algılarımız açıkken yayınlandıkları için varlıklarını öğrendik..
Sonra üstad Demir BÜKEY geldi ve bizleri "İleri Sürücülük Teknikleri " ile tanıştırdı.
O olmadan önce araba kullandığını sanan ama aslında "sanan" kısmını altı kırmızı ile çizerek koyu renk italik ve tırnak içerisinde göstermek suretiyle vurgunun vurgusunun vurgusunun vurgusunu yaparak tadını kaçırmak isteyeceğim kadar sürücülük, direksiyon tutan neandertal adamdan daha fazla bir şey olduğunu öğrenene kadardı kralın kraliyetindeki hükümranlığı...
Ondan sonra sözcük dağarcığımıza heel and toe, kontra, sağ ayak freni, aquaplaning ve benzeri terimle girmeye başladı.
Aslında körpe zihinlerimizi Oto Haber'in dashboard, windscreen gibi kelimelerle güzelim Türkçemizi kirletmeye başladıktan hemen sonra mıydı yoksa ben mi uyduruyorum emin değilsem de pek bir severdi bu üstad nakşetmeyi yarışçılık terimlerini hafızalarımıza..
Sonra cam gibi buzda aynı hızda yola çıkan iki Audi birinde çivili lastikle diğerinde ise bildiğimiz lastikle aynı neredeyse aynı mesafede fren yaparak durduğunda kerametin arabada değil lastikte olduğunu anlamamız değil de anladığımızı sindirmemiz zaman aldı.
Sonra kış lastiği denen şeyin de lastik olmak bakımından aynı fakat Ferrari ile Murat 124'ün araba olmak bakımından benzerlikleri kadar benzediklerini, kimini hamurunun ısınmaya başladığında diğerininkinin erime noktası olacak kadar sıcaklık anlamına geleceğini öğrendik.
Sonra yüksek hızda minik parçalar halinde kopan lastiklerin yollarda parçalanan lastiklerin habercisi olduğunu,
her lastiğin bir hız ve yük grubu olduğunu,
Lastiğe fitil değil yama yapılmasını, rot, balans, kamber, kaster ve bilimum ecnebi uydurması kelimeyi içselleştirdik
her lastiğin göz kararı değil de üzerindeki talimatlara göre şişirildiğini öğrenmiş olduk..
Diyeceksiniz ki öğrendik de ne oldu?
Cehaletin okumayla giderilebileceğini biliyoruz ama üreticinin kullandığınız aracın hakkını vermeniz için sayfalar dolusu şeyler yazdığını bilmiyoruz.
Dahası Vw'de 17" lik jantlara ola ki zincir takmamamız gerekirse, mutfak davlumbazı değil de lastiklerin etrafındaki ses ve bilimum sıvı ve katıyı kaporta ve şasiden uzak tutan sert plastik muhafazaya verilen davlumbazı paramparça edebileceğini bilirdik.
Kış lastiklerinin üzerine zincir kullanımı zorunlu olduğu hallerde aracın zarar görmesini engellemek için Vw için Jetta ve Golf modellerinde en fazla 16"lastiklere sahip jantlar öneriliyor.
Bunun altında zinciri takmak için gereken boşluk olmaması kadar büyük çaplı jantlarla lastiklerin genişleyen taban anlamına geldiği ve bunun da normal yol koşullarında iyi bir şeyken kar veya buzda tam tersi dezavantaj olmasıdır. Çivili lastikler neredeyse motorsiklet tekerleği gibidir çünkü derin karı yarıp sağlam zemine tutunabilir böylece.
Kar veya buzda yavaş gidince kurtulamazsınız maalesef. Araç dursa bile geri geri kayarsınız veya isterseniz 15 km/s hızla gidelim tutunmayan lastik yine tutunamayacak ve henüz hayatın baharındayken gözünüzün yaşına bakmadan bunca güzelliği bırakıp gitmemenize sebep olabilecektir.
Kısacası yasal zorunluluk ticari araçlar için olsa da belirli bir ısının altına düşen coğrafyadaysak her ne kadar yasal zorunluluk olmasa da mantıksal ve hatta hayatidir.
kış lastiklerinin kullanılma sıcaklığı ideali 7 derecelik hava sıcaklığının altına düşüldüğünde başlar. Bunun nedeni kış lastiklerinin performansını 7 derecenin altında göstermeye başlamasında gizlidir. Bu sıcaklığa düşülmeden kullanılması halinde yüksek yakıt tüketimi ve lastiğin kendisini kısa sürede erkende eriyerek tüketmesi risklerini gerçekleştirmiş olacağımız kesin gibidir.
Kış lastikleri nasıl olur da karda buzda daha iyi yol tutar sorusunun yanıtı; özel hamuru ve sırt desen yapısı sayesinde düşük sıcaklıklarda daha iyi yol tutuşu için tasarlanmış olmasıdır.
Üzerinde bulunan normal lastiğe göre daha derin drenaj kanalları ve kılcal çizgiler ıslak zeminde daha başarılı tutunma sağlar; bu tutunmayı sağlama sürtünme yüzeyini arttırmakla mümkün kılar ve fren mesafesini ciddi biçimde kısaltır.
Yüksek yuvarlanma direnci ve yüksek sürtünme alanının yakıt konusunda dezavantajları olduğu kesin; 100 kilometrede yaklaşık 1 litre yakıt sarfiyatı artacaktır.
Yaz lastikleri 7 derecenin altında sertleşerek esneklik ve yol tutuş özelliğini kaybetmeye başlarken kış lastikleri derin diş aralıkları ve soğuk havalarda performans göstermek üzere geliştirilmiş hamuruna uygun olarak mükemmel yol tutmaya başlar.
Uygun tarih coğrafyadan coğrafyaya değişecektir ve bu nedenle kesin bir tarih vermek de doğru olmayacaktır.
Peki ya lastikleri 17 inch hatta 18 inch almayacaksak hangi ölçülerde alacağız?
Motor ve şanzıman farkı gözetmeksizin Golf için: 225 45 R 17 94H XL
Ama önce işe jant alarak başlayın çünkü lastikçiler tarafından her sök tak esnasında anı olarak bir çentik bırakacaklarını, bu çentiklerin yılda iki kez olmak üzere 5 veya 6 yıl sonra artık görmezden gelinemeyecek duruma gelebileceğini unutmamalı. Ayrıca 17 ve 18 inch lastikler inanılmaz pahalı. 16 inch boyutunda aynı marka ve model lastik adedinde yaklaşık 210 lira fark var bu farkla bir kerede 16 inch (Dover) jant hatta daha iyisi 15 inch (Lyon) jant alıp bunlara da lastik taktırıp kullanın.
Jant seçerken dikkat edilecek bir husus da sert kış koşulları yaşanan aşırı kar ve buz bulunan yerlerdeyseniz kaliperleri doğal olarak her dönüşünde temizleyen açıklıkları fazla 5 kollu modelleri tercih etmelisiniz. Ayrıca bu modeller aşırı buzlanma halinde kaliperlerin donarak işlev görmesini önlemek üzere üzerinde kar buz birikmesini önlediği gibi bir de az da olsa biriken kar ve buzu kolayca erişerek temizleme imkanı verdiği için tercih edilmelidir.
16 inch Dover jantlara uygun 205 55 16 lastikler jantlarla size adedi 312 liradan gelir
Örnek fiyat: http://m.akakce.com/c/?c=19201&f=93376,93390,93358
312×4= 1.248 TL
Jantlarla bir arada 2.248 TL
Kış Lastikleri denilince bu konuda bağımsız test kuruluşlarının fikir birliği halinde tek bir marka ve bu markanın tek bir modeli söylüyorlar:
Continental'in 2016 yılında piyasaya çıkarttığı son versiyonu olan TS 860. Selefi TS 850'ye göre ağır yağış almış zeminlerde fren performansı geliştrilmiş ve aynı zamanda karlı zemin üzerinde kullanım yol tutuş, fren performansı artarken bir miktar kullanım esnasında gürültü artmış. Kesinlikle tavsiye ederim. (Kaynak: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Continental-WinterContact-TS860-Preview.htm )
Şu değerlere bakar mısınız? İnanılır gibi değil.
Deneyimleyen arkadaşlarımızın yorumları da burada:
Çünkü üretici firma kullanıcı kılavuzunda kış lastiklerinin 17" ve üzeri büyüklüklere sahip olmasını olası zincir kullanımı durumda araca zarar verilmemesi için önermiyor.
Eğer kar ve buz olan bir bölgede yaşıyor veya yolunuz buralara düşüyorsa
Her ihtimale karşı Takmatik zincir alıp 1 kez güzel bir havada takma denemesi yaparak tecrübe edinmeniz karda buzda parmaklarınızı zincire yapıştırmamanız için eldiven de bulundurarak pratik yapmaya ihtiyaç duyulur.
Eğer ağır kış şartlarının yaşandığı İç Anadolu ve oradan da ötede yaşıyor veya seyahat ediyorsanız Continental yerine Nokian WR D4 tercih etmenizi önereceğim. Continental şehir koşullarında kullanmaya daha uygundur. Derin karda Nokian la sorun yaşamazsınız. Nokian ismine bakarak çin malı çakma markalar gibi sanmayın. Şu bir zamanlar cep telefonlarıyla meşhur Nokia markasının bir kuruluşu olup Finlandiya markasıdir. Son derece de guvenilirdir.
Testler ve değerlendirmeler burada:
http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/93100/nokian-wr-d4-review
Fakat uzun sözün özeti:
Kış lastiği veya yağmur lastikleri misali satış pazarlama hilesi olan bir şey değil; hayatî ve gereklilikten öte zorunlu bir şeydir.
Uzun yıllar boyunca kabak lastiklerle kar buz üzerinde gezindik...
Yıllaaar sonra öğrendik ki aslında normal lastiğe zincir takmadan da buz ve karda ilerlenebiliyormuş...
"Bir yaşıma daha girdim.. olmaz öyle şey!" veya "Hadi canım sen de!"
Diyerek kendimize yaş ekledik de aklımızı başa getiremedik geçen yıllarca...
Yıllaaar sonra
"vakumlu mudur neyim bi lastik varmış... Öööyle çivili lastik gibi yapışıyormuş buzlu yola ? "
Dendiğinde olmaz öyle şey dedik demesine de yapılan testleri izlemek için "YouTube" un icadını bekledik...
Neden derseniz o zamanlar televizyonlarda iki haftada bir defa ve yarım saatlik programlar vardı... Onlar da kırmızı noktalı programlardan hemen önce gece yarısını yarım saat geçtikten sonra heyecanımız tavan yapmışken algılarımız açıkken yayınlandıkları için varlıklarını öğrendik..
Sonra üstad Demir BÜKEY geldi ve bizleri "İleri Sürücülük Teknikleri " ile tanıştırdı.
O olmadan önce araba kullandığını sanan ama aslında "sanan" kısmını altı kırmızı ile çizerek koyu renk italik ve tırnak içerisinde göstermek suretiyle vurgunun vurgusunun vurgusunun vurgusunu yaparak tadını kaçırmak isteyeceğim kadar sürücülük, direksiyon tutan neandertal adamdan daha fazla bir şey olduğunu öğrenene kadardı kralın kraliyetindeki hükümranlığı...
Ondan sonra sözcük dağarcığımıza heel and toe, kontra, sağ ayak freni, aquaplaning ve benzeri terimle girmeye başladı.
Aslında körpe zihinlerimizi Oto Haber'in dashboard, windscreen gibi kelimelerle güzelim Türkçemizi kirletmeye başladıktan hemen sonra mıydı yoksa ben mi uyduruyorum emin değilsem de pek bir severdi bu üstad nakşetmeyi yarışçılık terimlerini hafızalarımıza..
Sonra cam gibi buzda aynı hızda yola çıkan iki Audi birinde çivili lastikle diğerinde ise bildiğimiz lastikle aynı neredeyse aynı mesafede fren yaparak durduğunda kerametin arabada değil lastikte olduğunu anlamamız değil de anladığımızı sindirmemiz zaman aldı.
Sonra kış lastiği denen şeyin de lastik olmak bakımından aynı fakat Ferrari ile Murat 124'ün araba olmak bakımından benzerlikleri kadar benzediklerini, kimini hamurunun ısınmaya başladığında diğerininkinin erime noktası olacak kadar sıcaklık anlamına geleceğini öğrendik.
Sonra yüksek hızda minik parçalar halinde kopan lastiklerin yollarda parçalanan lastiklerin habercisi olduğunu,
her lastiğin bir hız ve yük grubu olduğunu,
Lastiğe fitil değil yama yapılmasını, rot, balans, kamber, kaster ve bilimum ecnebi uydurması kelimeyi içselleştirdik
her lastiğin göz kararı değil de üzerindeki talimatlara göre şişirildiğini öğrenmiş olduk..
Diyeceksiniz ki öğrendik de ne oldu?
Cehaletin okumayla giderilebileceğini biliyoruz ama üreticinin kullandığınız aracın hakkını vermeniz için sayfalar dolusu şeyler yazdığını bilmiyoruz.
Dahası Vw'de 17" lik jantlara ola ki zincir takmamamız gerekirse, mutfak davlumbazı değil de lastiklerin etrafındaki ses ve bilimum sıvı ve katıyı kaporta ve şasiden uzak tutan sert plastik muhafazaya verilen davlumbazı paramparça edebileceğini bilirdik.
Kış lastiklerinin üzerine zincir kullanımı zorunlu olduğu hallerde aracın zarar görmesini engellemek için Vw için Jetta ve Golf modellerinde en fazla 16"lastiklere sahip jantlar öneriliyor.
Bunun altında zinciri takmak için gereken boşluk olmaması kadar büyük çaplı jantlarla lastiklerin genişleyen taban anlamına geldiği ve bunun da normal yol koşullarında iyi bir şeyken kar veya buzda tam tersi dezavantaj olmasıdır. Çivili lastikler neredeyse motorsiklet tekerleği gibidir çünkü derin karı yarıp sağlam zemine tutunabilir böylece.
Kar veya buzda yavaş gidince kurtulamazsınız maalesef. Araç dursa bile geri geri kayarsınız veya isterseniz 15 km/s hızla gidelim tutunmayan lastik yine tutunamayacak ve henüz hayatın baharındayken gözünüzün yaşına bakmadan bunca güzelliği bırakıp gitmemenize sebep olabilecektir.
Kısacası yasal zorunluluk ticari araçlar için olsa da belirli bir ısının altına düşen coğrafyadaysak her ne kadar yasal zorunluluk olmasa da mantıksal ve hatta hayatidir.
kış lastiklerinin kullanılma sıcaklığı ideali 7 derecelik hava sıcaklığının altına düşüldüğünde başlar. Bunun nedeni kış lastiklerinin performansını 7 derecenin altında göstermeye başlamasında gizlidir. Bu sıcaklığa düşülmeden kullanılması halinde yüksek yakıt tüketimi ve lastiğin kendisini kısa sürede erkende eriyerek tüketmesi risklerini gerçekleştirmiş olacağımız kesin gibidir.
Kış lastikleri nasıl olur da karda buzda daha iyi yol tutar sorusunun yanıtı; özel hamuru ve sırt desen yapısı sayesinde düşük sıcaklıklarda daha iyi yol tutuşu için tasarlanmış olmasıdır.
Üzerinde bulunan normal lastiğe göre daha derin drenaj kanalları ve kılcal çizgiler ıslak zeminde daha başarılı tutunma sağlar; bu tutunmayı sağlama sürtünme yüzeyini arttırmakla mümkün kılar ve fren mesafesini ciddi biçimde kısaltır.
Yüksek yuvarlanma direnci ve yüksek sürtünme alanının yakıt konusunda dezavantajları olduğu kesin; 100 kilometrede yaklaşık 1 litre yakıt sarfiyatı artacaktır.
Yaz lastikleri 7 derecenin altında sertleşerek esneklik ve yol tutuş özelliğini kaybetmeye başlarken kış lastikleri derin diş aralıkları ve soğuk havalarda performans göstermek üzere geliştirilmiş hamuruna uygun olarak mükemmel yol tutmaya başlar.
Uygun tarih coğrafyadan coğrafyaya değişecektir ve bu nedenle kesin bir tarih vermek de doğru olmayacaktır.
Peki ya lastikleri 17 inch hatta 18 inch almayacaksak hangi ölçülerde alacağız?
Motor ve şanzıman farkı gözetmeksizin Golf için: 225 45 R 17 94H XL
Ama önce işe jant alarak başlayın çünkü lastikçiler tarafından her sök tak esnasında anı olarak bir çentik bırakacaklarını, bu çentiklerin yılda iki kez olmak üzere 5 veya 6 yıl sonra artık görmezden gelinemeyecek duruma gelebileceğini unutmamalı. Ayrıca 17 ve 18 inch lastikler inanılmaz pahalı. 16 inch boyutunda aynı marka ve model lastik adedinde yaklaşık 210 lira fark var bu farkla bir kerede 16 inch (Dover) jant hatta daha iyisi 15 inch (Lyon) jant alıp bunlara da lastik taktırıp kullanın.
Jant seçerken dikkat edilecek bir husus da sert kış koşulları yaşanan aşırı kar ve buz bulunan yerlerdeyseniz kaliperleri doğal olarak her dönüşünde temizleyen açıklıkları fazla 5 kollu modelleri tercih etmelisiniz. Ayrıca bu modeller aşırı buzlanma halinde kaliperlerin donarak işlev görmesini önlemek üzere üzerinde kar buz birikmesini önlediği gibi bir de az da olsa biriken kar ve buzu kolayca erişerek temizleme imkanı verdiği için tercih edilmelidir.
16 inch Dover jantlara uygun 205 55 16 lastikler jantlarla size adedi 312 liradan gelir
Örnek fiyat: http://m.akakce.com/c/?c=19201&f=93376,93390,93358
312×4= 1.248 TL
Jantlarla bir arada 2.248 TL
Kış Lastikleri denilince bu konuda bağımsız test kuruluşlarının fikir birliği halinde tek bir marka ve bu markanın tek bir modeli söylüyorlar:
Continental'in 2016 yılında piyasaya çıkarttığı son versiyonu olan TS 860. Selefi TS 850'ye göre ağır yağış almış zeminlerde fren performansı geliştrilmiş ve aynı zamanda karlı zemin üzerinde kullanım yol tutuş, fren performansı artarken bir miktar kullanım esnasında gürültü artmış. Kesinlikle tavsiye ederim. (Kaynak: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Continental-WinterContact-TS860-Preview.htm )
Şu değerlere bakar mısınız? İnanılır gibi değil.
Deneyimleyen arkadaşlarımızın yorumları da burada:
Çünkü üretici firma kullanıcı kılavuzunda kış lastiklerinin 17" ve üzeri büyüklüklere sahip olmasını olası zincir kullanımı durumda araca zarar verilmemesi için önermiyor.
Eğer kar ve buz olan bir bölgede yaşıyor veya yolunuz buralara düşüyorsa
Her ihtimale karşı Takmatik zincir alıp 1 kez güzel bir havada takma denemesi yaparak tecrübe edinmeniz karda buzda parmaklarınızı zincire yapıştırmamanız için eldiven de bulundurarak pratik yapmaya ihtiyaç duyulur.
Eğer ağır kış şartlarının yaşandığı İç Anadolu ve oradan da ötede yaşıyor veya seyahat ediyorsanız Continental yerine Nokian WR D4 tercih etmenizi önereceğim. Continental şehir koşullarında kullanmaya daha uygundur. Derin karda Nokian la sorun yaşamazsınız. Nokian ismine bakarak çin malı çakma markalar gibi sanmayın. Şu bir zamanlar cep telefonlarıyla meşhur Nokia markasının bir kuruluşu olup Finlandiya markasıdir. Son derece de guvenilirdir.
Testler ve değerlendirmeler burada:
http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/93100/nokian-wr-d4-review
Fakat uzun sözün özeti:
Kış lastiği veya yağmur lastikleri misali satış pazarlama hilesi olan bir şey değil; hayatî ve gereklilikten öte zorunlu bir şeydir.
Moderatör tarafında düzenlendi: