silvershadow

Emekli
Katılım
6 May 2015
Mesajlar
8,996
Tepkime puanı
1,340
İsim
Murat İNCİ
Merhaba Değerli Hocam;

Kanaatimce sabırsız bir yapıdasınız  ve tamamını okumaktan sıkılırsanız sadece koyu renkli yerleri okuyunuz yok ben hem eğleneyim hem de bu arada bilgileneyim derseniz sonuna kadar ve tüm yazılanları okumanızı öneririm.

Sizi daha fazla bekletmeden ben Auto Hold ve Elektromekanik park frenini anlatmayı deneyeyim...  Beceremezsem burada pek çok hocam var daha diye içim de rahat....

Auto Hold her kontağı açtığınızda otomatik olarak devreye giren ve devrede olduğunu yeşil ışığının yanıyor oluşundan anladığımız, aracın ileri ya da geri kaymasını engelleyen sistemdir. Gereken durumlarda üzerine basarak devreden çıkartabiliriz. (söz gelimi çok sıkışık trafikte tampon tampona yokuş yukarı ya da yokuş aşağı pozisyonda durmak zorunda kalırsak, öne doğru hamle yaparak öndeki araca çarpma riskini ortadan kaldırmak için olabilir. Ancak ben aradaki takip mesafesini biraz daha geniş tutup  Auto hold'u devrede tutmanızı öneririm.) Kontağı kapattığımızda ise devreden çıkarak benzer işlevini  elektromekanik park frenini'ne devreder.

AmJ7or.jpg


WnYklN.jpg


Auto hold devredeyken;

İster yokuş aşağı isterse yokuş yukarı, siz aracınızın içinde ve araç çalışır durumda (start stop'unuz motoru durdursa bile ki aşırı bir eğim algılarsa start stop devreye girmeyecektir.)ve kemeriniz takılı ve de kapılar kapalıyken aracınızı bulunduğu pozisyonda tutar... Yani aracın öne veya geriye kaymasını önler... Bunu mevcut fren sisteminiz kullanarak ve dört tekerleği de kavrayarak tutmak suretiyle yapar.

Bu pozisyonda yukarıdaki koşullar geçerli olduğu sürece durur.(Eski nesil adıyla Hill Holder'dan farkı da budur. Hill holder ancak belli bir süreliğine bunu yapar.) Daha önceleri bu lükse sadece lüks araçlarda "hill holder" sahipleri ve otomatik vites sahibi mutlu azınlık sahipken artık standart tüm golf sahipleri bu duyguyu hissedebilsinler diye Alman mühendisler kısa süreli aracın kaymasını önleyici ve çok pahalı Hill Holder'i geliştirerek Auto Hold'a dönüştürmüşlerdir.

Fren pedalımızın iki kademeli olduğunu ilk kademesinin aracı kaymadan yerinde tutmaya yaradığını fark ettikten sonra şu Alman mühendislere bir kez daha hayran oldum. Dolayısıyla Freni hassas kullanmaya alışırsanız Auto Hold devrede  olmasına karşın aktive etmeden fren yapmayı da öğrenebilirsiniz zamanla.

Kısaca acemi şoförler için ideal, usta şoförler için gereksiz bir özelliğe sahip tuştur. Çünkü siz aracı, ileri ya da geri, harekete geçirecek gücü sağlayıp ara. hareket edecek duruma gelmeden aracı olduğu yerde tutacağından yokuş yukarı aracınızı stop ettirme derdiniz kalmayacaktır.

Ancak gerek mantığımız, gerekse kılavuz kitapçık buyurur ki;

"aracı yarım debriyaj tabir edilen kavrama durumunda uzun süre tutmak hem aktarma organlarına zarar verecek hem de ömürlerini kısa sürede tamamlamalarıyla sonuçlanacaktır."

Bu arada bir ayrıntı daha...

2012 Şasilerde öne doğru yerleştirilmiş bu tuş grubu; yapılan geri bildirimlerle olsa gerek tehlikeli adledilip, tespih kıvamında özellikle elektronik park freni tuşuyla ( kol dayamanın hemen bitiminde olduğundan) oynayanlar ve çocuklu ailelerde "hımmm bu neye yarıyormuş bakalım" diyen gözleri ve elleri fer fecir okuyup yazan; ebenlerine de sabır dilediğimiz çocuklardan korumak adına  veya çocukların şimdilerde hiç duymadığı büyüklerimizin bize bolca ettikleri "elleme bozcaksın" sözündeki gibi araç hareket halindeyken ilk kez çektiğinizde sonuçları hakkında fikir vermek adına kısa süre frenler devreye girerken iç mekanda bir sesli uyarıya MFA yani kadranlar arası göstergede bir uyarı belirir. Sonrası ise ABS siz yerleri kazıyan lastiklerin sesi.

Gelelim Auto Hold tuşunun önünde yer alan ve çekilerek kullanılan elektromekanik park freninin Üzerinde şu işaret vardır ((P)) yani ki yeni nesil, son teknoloji el freni.... Ama biraz daha fonksiyonlusu... açıklayayım.. İlk olarak Auto Hold devredeyken;  emniyet kemerinizi çözdüğünüzde, sürücü kapısını açtığınızda ya da kontağı kapattığınızda otomatik olarak devreye girer veya manuel olarak da devreye sokulabilir.

Auto Hold kapalıysa kontağı kapattıktan sonra elle  elektronik park frenini manuel olarak devreye sokmak suretiyle de kullanabilirsiniz. Devreden çıkması içinse kemerin takılı olması kapıların kapalı olması ve ayağınızın frenin üzerinde olması zorunludur. Bu üç şart sağlandıysa manuel olarak devreye soksanız dahi, yani Auto Hold kapalıyken  ayağınız frende ve basılı olduğu esnada düğmeyi aşağı doğru bastırarak devreden çıkartabilirsiniz.Yapılan son güncellemeyle artık manuel olarak devreye sokmuş dahi olsanız ve Autohold kapalı dahi olsa vitese takıp yürümek istediğinizde ilk anda tutuyor ama ikinci kez yüklendiğinizde veya ikinciye gerek kalmadan serbest bırakıyor.

Araç durmaktayken sürücü tarafındaki emniyet kemerini çıkarttığınızda ya da kapıyı açtığınızda eğer daha önce elle devre dışı bırakmadıysanız otomatik olarak devreye giren ve araç çalışır haldeyken sadece vitese takıp gaz vermenizle devreden çıkan elektrikli park frenidir. Ki bunu da eski usül geri geri gelirken arkada ne kadar mesafe kalmış diye eğilip bakmak maksatlı kapıyı açar açmaz zınk diye yeri kazıyarak durmamıza sebep olabileceğini de şimdiden size denemenize gerek yok diye kesinlikle saflık değil de  cansiperane bir edayla diğer üstadlarımız gibi ben de denedim.

Kötü haber, virajın tam ortasında şeytanın aklınıza soktuğu "Yav bakalım bu kitapçıkta yazan (ABS, XDS, EDL den bahsederek) üç harfli uyduruk teknolojik şeyler işe yarıyo mu?" deyip de  Allah ne verdiyse asılıp aracın arkasını kaydırabileceğiniz ve arkadaşlarınıza "el mi yaman bey mi yaman" gösterebileceğiniz fırsattan yoksunsunuz demektir.

Aslında bir kötü yanı da, aslen performans için üretilmiş araçlarda  varlığı halen korunan mekanik "el freni" kontrollü biçimde aracın ağırlık dengesini değiştirip hani şu ecnebilerin "Drifting" dediği olayın ilk adımını kendi çapında gerçekleştiren Yağız Türk gençlerinin performans için elden geçirdikleri esnada feleğin de çemberinden gani gani geçirilmiş Doğan görünümlü Şahin'lerinde en nazik tabiriyle aracın arkasını kaydırarak sokak aralarını imkansızlıktan piste çevirme olanaklarını da elden aldığı için esefle kınanmaktadır..... Ayrıca Amerikan yasalarına göre henüz bu teknoloji güvenli kabul edilmediği için; muhtemelen sonra bunu dava edeceklerine yönelik şüpheleri olduğundan halen mekanik el freni kullanmaya devam etmektedir.

Ancak yurdumuzda sadece yaramaz çocuklar yok... ve araç hareket halindeyken merakına yenilip bu tuşun işlevini yerine getirip getirmediğini deneyen yetişkin sürücülerimiz de var. "Araç hareket halindeyken acaba nasıl olur?" diyerek denemiş cesaret sahibi kişilerden bahsederken isimlerini Zatı muhteremler olarak değiştirsem de forumun tozlu sayfaları arasında yerlerini almış satırlarda deneyimlerini paylaşan ve bizi denemekten kurtaran "cesaret" timsalleri ve hayat kurtarcılarımızın önünde bir kez daha eğilerek saygılarımı sunuyorum. Çünkü bu kişiler elektromeknik park freninin aynı zamanda aracın sağ salim durdurmaya yetecek denli kuvvetli bir icat olduğunu aktarmışlardır....  O halde nasıl oluyor da araç çalışır durumda frene basmadıkça devreden çıkartılamıyor da araç çalışır durumda ve hareket halindeyken devreye giriyor diye sorarsanız yanıtı şöyle: Ola ki fren sistemi zarar görürse ya da sürücü ek bir fren gücüne ihtiyaç duyarsa bu fren sisteminin tuşunu ilk çektiğinde sistem önce kısaca arka tekerlekleri kilitleyip bırakarak aynı zamanda uyarı sesiyle sesli biçimde uyarı vererek frenleri bırakır ancak 3 saniyeden uzun çekili tutarsanız "Acil fren destek sistemi" olarak devreye girerek aracın arka tekerleklerini siz çekili tuttuğunuz sürece kilitler ve dolayısıyla lastikler asfaltta sağa sola dalgalı izler bırakarak  aracı durdurmaya ant içmişçesine kendisini tüketmek uğruna bu zorlu lastikler için intihar anlamına gelengörevini yerine getirir. Diğer bir deyişle  hidrolik fren sisteminden bağımsız olarak bir elektrik motorundan tahrikle çalışan bu sistem frenlerin de bağlı olduğu hidrolik sistemin olası arızasında Acil durum fren sistemi olarak kontrollü biçimde durmanızı sağlamaktadır.

Kılavuz kitapçıkta, elektronik park freninin  kullanılması için emniyet kemeri tokalı ; pardon; takılı ve araç kapılarının kapalı olduğu durumda otomatik olarak aktive olan bir fren olduğundan bahsetmektedir.

Eğer kemeriniz takılı değil kısa mesafe park manevrası yapıyorsanız Auto hold'un zırt pırt devreye girip sizi çileden aracı yoldan çıkartmasın diye aracın içerisine koydukları o tuştan veya elektromekanik park frenini ayağınızı frende basılı tuttuğunuz esnada tuşuna da basarak devreden çıkartabilirsiniz de...

Üstatlardan bazıları teknolojinin bu denli hayatımızı kontrol etmesine karşıdır ve araca biner binmez ilk işleri (bilinç altlarında güvenli buldukları davranışlarını sürdürmek suretiyle) eski alışkanlıklarını devam ettirmek adına bu tuşları devreden çıkartmakta ve bunun gerekli hatta zorunlu olduğunu düşünmektedirler ki; fikirlerin hepsine saygılıyız....

Bu arada "buzdolabının ışığı kapısını kapatınca boşuna yanıyo mudur?" diye merak eden efradın torunlarından biri olarak her iki tuşun da işlevini yerine getirmeye devam ettirmesine rağmen kontağı kapattıktan 1 dk. sonra göstergedeki diğer ışıklarla beraber ışığının kapandığını test etmiş bulunmaktayım. :)

Bazıları pratik kaygılarla bu tuşları işlevsizleştirmek için çözümler aramaktadırlar. Sundukları gerekçeler son derece sağlamdır:

1. Lüzumsuz fren balatası israfı ve fren sistemi zorlanmasını engellemek için

2. Gaz vermeden devreden çıkmadığı için lüzumsuz yakıt sarfiyatını engellemek için

3. Sıkışık trafikte veya park manevrası yaparken sıkışık bir alanda sıçrayıp öndeki araca çarpmamak için

Son bir sözüm daha var...

Eğer sadece koyu renkli (Bold) yazıları okuduysanız, kesinlikle sabırsızsınız ve cevabın eğlenceli kısımlarını kaçırdınız ve bu kocaman hayatın satır aralarında gizli asıl lezzetini de hiç tatmamış, dahası ıskalamış olmanız muhtemeldir. Ancak daha önemlisi bu yazıda sadece koyu renkli kısımları okuyacak denli sabırsızsanız kemerinizi de takmayacağınızı varsayarak, ama dikkat!Auto Hold'u mümkün olduğuncaelle devreden çıkartmayınız uyarılarını kulak ardı edip tekrar elektromekanik park frenini manuel olarak devreye almadan aracı terk etmeniz kuvvetle muhtemel olduğundan aracınız da Allah'a ve fizik kurallarına emanet olacaktır 

Saygılarımla; bu kadar uzun yazdığım ve bu esnada sizi sabırsızlığa sevk ettiğim için anlayışınıza sığınır, af dilerim.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Hocam sayfalarca karıştırarak elde edeceğimiz bilgileri çok güzel bi şekilde derlemişsiniz. Elinize sağlık.

 
Onur dedi:
Hocam sayfalarca karıştırarak elde edeceğimiz bilgileri çok güzel bi şekilde derlemişsiniz. Elinize sağlık.
Değerli Onur Hocam;

Ne mutlu bana aslında sıkıcı olan bu detayları okutabiliyorsam...

Dahası beğendirebiliyorsam. ;)

 
Daha geçen gün öğrendim.Auto hold devrede ve vites D konumunda iken frene basıp durunca,ayak fren pedalında olsa da olmasa da fren lambaları yanıyormuş... s=ohmygod

 
Arkadaşlar geçen gün başıma gelen olay arabayı otoparka bıraktım ve geç kaldığım işime koşarak gittiğim için kontağı kapattım ve indim arabadan akşam arabanın başına geldiğimde ön iki tekere sağolsun görevliler taş koymuş yanıma gelip abi araban az kaldı bizim odaya giriyordu dediler :)) viteste bari bırak dedi tabi kafamda deli sorular elektronik park freni neden devreye girmemiş 

 
Arkadaşlar geçen gün başıma gelen olay arabayı otoparka bıraktım ve geç kaldığım işime koşarak gittiğim için kontağı kapattım ve indim arabadan akşam arabanın başına geldiğimde ön iki tekere sağolsun görevliler taş koymuş yanıma gelip abi araban az kaldı bizim odaya giriyordu dediler :) ) viteste bari bırak dedi tabi kafamda deli sorular elektronik park freni neden devreye girmemiş 
İlk hareket sırasında veya park yerine gelene kadar emniyet kemerinizi takmayıp el frenini manuel indirmiş olabilir misiniz ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

 
@MSE arkadaki sandalyeyi çekmek için indim sandalyeyi çekip tekrar düzgünce yanaştırdım arabayı tekrar bindiğim de haliyle takmadım kemeri 

 
@MSE arkadaki sandalyeyi çekmek için indim sandalyeyi çekip tekrar düzgünce yanaştırdım arabayı tekrar bindiğim de haliyle takmadım kemeri 
Eğer sistem bendeki gibi çalışıyorsa durum anlaşıldı hocam. Elektromekanik park frenini manuel olarak indirdikten sonra kemerinizi de hiç takmadıysanız kontağı kapattığınızda park freni otomatik devreye girmiyor.

Bir sabah bende arabamı park komşum olan Tiguan ile kafaları tokuşturmuş halde bulmuştum :D  Bizimki sınırı geçmişti. 

Aslında burada ufak bir fark var. Benim aracım 2014 model. Bende auto hold emniyet kemeri takılmadan çalışmıyor ama sizde durum farklı, emniyet kemeri takılı olmasa bile auto hold aktif 2015 modellerde. Peki siz emniyet kemerinizi takmadan hareket etmek istediğinizde araç park frenini otomatik bırakıyor mu ?

 
@MSE evet bırakıyor aslında benim tecrübelerim kapı açıldıktan sonra her türlü elektromekanik park freni aktif olmasıdır. 

 
@joebrain @MSE

hocalarim aynı olay benim de basıma geldi. 2015 modellerde emniyet kemeri takılı olmasa bile el freni devreden çıkıyor ve devreye giriyor. 

tüm golflerde de kapıyı açınca araç çalışıyorsa zink diye devreye giriyor. 

buradaki olay bazen park ederken autohold sürekli devreye girmesin diye fren pedalına kademeli basıyoruz, o yüzden bazen tam basmadan durup kontagi çekip araçtan iniyoruz. dolayısıyla autohold devreye girmediği için elektromekanik park freni de devreye girmiyor  

sebebi bence bu

 
@maniax @MSE ama olması gereken kontağı kapattığım an el frenin devreye girmesidir diye düşünüyorum

 
@maniax @MSE ama olması gereken kontağı kapattığım an el frenin devreye girmesidir diye düşünüyorum
autohold sayesinde el freni devreye giriyor diye biliyorum kontagi kapattığınızda. 

o sistem bi şekilde devreye girmemiş olursa bu problemi yaşıyoruz 

ben kendimi alıştırdım. durunca tam basıyorum ki sakatlık çıkmasın :)

 

@maniax evet sanırım o kadarda sorumsuzluk yapmayalım sonuçta kıymetlimiz :D   teüekkürler...

 

Geri
Üst Alt