Benim bu memlekette en en EN çok hayret ettiğim konu, devletin bu denli yoğun hacimli bir piyasa olan 2.el araç işine müdahil olmaması. Her şeyden çatır çatır vergi, harç alan devletim nasıl bunu pas geçer anlamıyorum...
Yap şöyle 2.el araç başı X% vergi ancak arada devlet güvencesi sağla bak bakalım 2.elde dolandırıcılık kalıyor mu.
KM düşürmeymiş, pert araçmış, alayı biter.
Vergi de çözüm değil ne yazık ki satış fiyatına yansıtılır yine satılır.
Sorun perte çıkan aracın tekrar trafiğe çıkması bence. sadece o aracı alıcı kişinin değil trafikteki herkesin tehlikede olmasına sebep oluyor. Devletin buna engel olması lazım.
Perte ayrılan araçların parçaları çıkma parça olarak değerlendirimeli, onarımı ve tekrar trafiğe çıkması engellenmeli, sadece sıfır üretim araçlara ruhsat verilmeli ve yurtdışından ikinci el araç girişine ruhsat verilmemeli.
Olumsuzlukları yok değil ama;
1. Sigorta şirketlerinin pert araç satışına ilgi azalacağı için , pert aracı değerinde satamayacaklar , ağır hasarlı kazalarda perte ayırmak yerine onarım yoluna gidebilirler, birçok araç sahibi istemez bu durumu.
2. Sigorta ve kasko fiyatları artabilir, pert araçlardan zarar ettikleri için maliyetleri artacağından ötürü.
3. Kazada değişmesi gereken parçalarda Sıfır parça yerine diğer araçlardan çıkma parçalarla tamir değişim yoluna gidebilirler, şuan ki sigortacılık kanunları nasıl tam bilmiyorum, bunu bir şekilde poliçelere ekleyip yapabilirler mi... Ucuz kasko, ucuz sigorta vs...
4. Pert araç piyasası olmayacağı için piyasada araç sayısı azalacak bu da ikinci el fiyatlarını yükseltir. Ama daha ne kadar artacak Sıfır fiyatına dayandığı anda olay biter. Belki bu noktada bazı galericilerin işleri zora girer.
Km düşürme konusuna gelecek olursak,
Ekspertiz firmalarına ya da araç satışı esnasında noterlere, km şase no plaka vb bilgileri e-devlet benzeri sisteme girilmesini zorunlu hale getirse bile yine km düşürme olayları olacaktır. Nasıl ki muayeye girmeden önce km düşürme sahteciliği yapılıyor ya da muayene geçmişse o rakama yakın bir rakam tercih ediliyor, ekspertize/notere girdikten sonraki km ye yakın düşürme işlemi yapacaklardır.
En saçma ama kesin çözüm ise akaryakıt istasyonunda yakıt alırken nasıl ki plaka yazılıyor, pekala km de yazılabilir. Ama inanılmaz iş yükü ve olumsuzlukları beraberinde getirecektir. Benzinin mazotun akaryakıt istasyonu haricinde temini olamayacağını düşündüğüm için kesin çözüm dedim.
Ama insan faktörünü burada da unutmamak gerekir. Sahteciliği kabul edecek bir anlaşmalı akaryakıt istasyonunda km yi sürekli eksik yazdırmak , istasyonu geç tanıdık pompacı arkadaşa bunu yaptırmak, ya da sürekli km yerine mil cinsinden aracı kullanmak ve dikkatlerden kaçmasını sağlamak...