Buyrun Bakalım Değer Kaybı Mevzuu :)


erty

Üye
Katılım
27 Haz 2019
Mesajlar
307
Tepkime puanı
391
Konum
istanbul
İsim
Ertuğrul Gazi Budur
Merhabalar abilerim hocalarım  :)

Sompo Sigorta ile bir değer kaybı tahsil etme(me) hikayesi aktaracağım size.
Biraz uzun oldu ama hepimizin her an ihtiyaç duyabileceği bir konu olduğu için ve biraz da mevzuatsal işleri kurcalamayı sevdiğim için tecrübe ettiğim durumu olabildiğince açıklamak istedim.

24.07.2020 tarihinde bir kaza yapmıştık.
Ailemle Kuşadası'nda tatilin ilk günlerindeydik ve rezil olduk, İstanbul'da kasko üzerinden karşı tarafa rücu edilmek üzere yetkili serviste onarımı yapıldı. Kusur karşı tarafa verildi.
Aracımda sol ön çamurluk değişti, mekanik değişenler oldu, tampon tamir edildi ve 11280 TL toplam fatura çıkarıldı.
Karşı tarafın sigortası olan Sompo Sigorta'ya değer kaybı için tüm belgeleri ve dilekçeyi eksiksiz şekilde ilettim. Sigortacım şirketler kaybı doğru çıkartır sıkıntı olmaz dediği için bağımsız ekspere değer kaybı raporu düzenletmeden içim rahat şekilde başvurdum sigorta şirketine.
(Ek bilgi: 01.04.2020 tarihinden sonra tanzim edilen sigorta poliçelerinde kaporta hasarı ile birlikte diğer aksamlar da hasar görürse değer kaybı tespitinde hasar tutarı olarak tüm tutarın baz alınması gerektiği bilgisini aldım. Sadece plastik aksam/aksesuar/mekanik hasarı varsa değer kaybı talep edilemez deniyor ancak kaportada da hasar varsa tüm fatura tutarının hasar tutarı olarak baz alınması gerekiyor)
Bu yüzden bir kaza sonrası deger kaybına başvuracaksanız güncel olmayan bilgi ile sadece kaporta ya da farazi şu kadar alırsın bu kadar alırsın diyenlere, sizden vekalet isteyip alacağı komisyonun peşinde koşan yetkili servislere ve sigortacınıza kulak asmadan önce 350-400 TL kadar bir rakamı gözden çıkarıp bir bağımsız ekspere rapor düzenletip öyle başvurmanızı tavsiye ediyorum.
Diğer kurumsal şirketlerin kimi 2 gün kimi bir hafta kimi 15. günde değer kaybı bedelini yatırırken sevgili Sompo sigorta yanıt için yasal süre olan 15 günü de umursamayıp sürekli sıkıştırmama ve kusursuz dosyama rağmen 20 gün sonunda ite kaka 2049 TL değer kaybı yatırdı geçtiğimiz aysonu.
Aracım 27bin kmde, 2017 çıkışlı,  kaza öncesi hatasız bir araçtı. Bir kaporta değişen olmak uzere toplam 11280 TL'llik hasar sonucu oluşan değer kaybı sadece 2 BİN TL yani aracın kaza tarihindeki kasko değerinin 80'de 1'i kadarmış sevgili Sompo'ya göre. 🙂
Tutarı görünce hemen bir bağımsız sigorta eksperine rapor düzenlettim ve son mevzuata göre 12100 TL değer kaybı tespiti yapıldı. Ekte detayını görebilirsiniz. Raporda son güncelleme ile yeni tazmin edilen poliçelerde hasar tutarı olarak kaporta tutarının değil tüm hasarın hesap edilmesi gerektiği net olarak yazılıydı. (Bu arada bu son güncellemede aracın Km'sine göre oranlanan değer kaybı katsayılarında ciddi düşüş yapılmış, 165bin km üzeri de deger kaybına dahil edilmiş cüzi bir oranda ama örneğin 45bin ya da 60bin kmdeki araç için vatandaşın alacağı değer kaybı tutarı ciddi derecede düşürülmüş, totalde vatandaşın hakkı gasp edilmiş net şekilde)
Eksper raporu ile başvurup itirazda bulundum, rapora rağmen ek bir açıklama yapılmadan RED edildi.
Şimdi sigorta tahkim ve tazminat konusunda tecrübeli bir avukat arkadaşıma vekalet verip tahkim ve dava sürecine devam edeceğim.

Diğer aracım için kasko müşterisi olduğum Sompo Sigorta'nın da mağduriyet karşısında ne kadar kurumsal ve güven veren bir şirket olduğunu da böylece görmüş oldum..
Kazasız ve sağlıklı günler diliyorum hepinize. 🙂

FB_IMG_1601923656132.jpg

FB_IMG_1601923653182.jpg

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Geçmiş olsun. Sözde kurumsal Sompo Sigorta ama diğer çoğu KURUMSALCIK sigorta şirketi gibi ne oldukları belli olmuş bu olayda da. Böyle böyle milletin cebindeki üç kuruş malı bile ceplerine atıp devasa karlar elde ediyorlar. Kendi verdiği değer kaybı 2 bin lira, diğeri 12 bin lira. Hani çok az fark olsa neyse de... Karaborsa her yerde, işin standartı olmadığı sürece böyle devam edecek. Bilinçli tüketici olmak önemli.

 
Çok geçmiş olsun. Maalesef bu sigortacılık işinde kalpazan olmayan, sözünde duran bir tane firma yok. 

 
  • Beğen
Tepkiler: SCC
Geçmiş olsun. Sözde kurumsal Sompo Sigorta ama diğer çoğu KURUMSALCIK sigorta şirketi gibi ne oldukları belli olmuş bu olayda da. Böyle böyle milletin cebindeki üç kuruş malı bile ceplerine atıp devasa karlar elde ediyorlar. Kendi verdiği değer kaybı 2 bin lira, diğeri 12 bin lira. Hani çok az fark olsa neyse de... Karaborsa her yerde, işin standartı olmadığı sürece böyle devam edecek. Bilinçli tüketici olmak önemli.
@AhmetCakmak 

Sagolun üstad. Allah biliyor kendi aracım için kaç kez "bana Sompo falan deme düzgün şirketlerin tekliflerini ilet" demiştim sigortacıma. Ahı mı tuttu nedir 😀

kafamdaki Sompo imajı eskiden beri ucuz ve sıkıntılı firma idi, trafik sigortası yaptırdım 5-6 sene evvel yanılmıyorsam ama inşallah bir kusurlu kaza yapıp da karşı tarafı uğraştırıp sövdürmeyiz kendimize demiştim 🙂 tecrübe ettik böylece.

Mevzuat da sapır sapır döküluyor, 8.maddelik tebliğin 4 maddesini danıştay iptal etmiş. Yamalı bohçaya dönmüş her işimiz gibi.

Çok geçmiş olsun. Maalesef bu sigortacılık işinde kalpazan olmayan, sözünde duran bir tane firma yok. 
Sagolun hocam. Dediğiniz gibi bu sektör maalesef 'tutturabildiğine' tarzında yoz bir düzende gidiyor. Talep etmeyi de geçtim, amiyane tabirle kanırtmak gerekiyor.

Hadi ben kurcalıyorum, bizzat uğraşmayı da seviyorum. Bilmeyen vatandaşın hakkı ne olacak, yazık günah.

 
Hocam gecmis olsun. Benimde aracima park halinde iken carptilar. Sag arka kapida gocuk ve cizik olustu carpani buldum tutanak tutuldu ve servise biraktim araci. Sizinki gibi islem yapilacak. Ardindan deger kaybina basvuracagim. Bende eksper ile basvurmayi dusunuyorum siz ne kadara anlastiniz? Bir de avukat ve sigorta tahkimle ilgili islemler nasil ilerliyor bilgi verir misiniz?
 

Karsi tarafin sigortasi doga sigorta. Onlar da cok sorunluymus deger kaybi olayinda. Bayagi ugrastircak gibi.

Bir de benim aracim 2020 model highline. Sizin hesaba gore en dusukten bile hesaplaninca 15 bin cikiyor deger kaybi. Bu rakami hayatta odeyeceklerini sanmiyorum anca dava ile alabiliim o da belki. Dediginiz gibi bu isler tutturduklarina cogu insan bizim kadar ugrasmiyordur. Umarim karsiligini aliriz.

EK: Hocam simdi yonetmelige baktim da “rayicin %2si altindaysa hasar tutarini gecemez” diye bir madde var. Benimki buyuk ihtimal o sekilde olacak yani faturada ne yaziyorsa o sekilde odeme yapmak zorunda. Sizinkini de buyuk ihtimal o maddeye soktular o yuzden dusuk oldu.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
@ertyHocam geçmiş olsun, detaylı paylaşımlar için de ayrıca teşekkürler. 45-60k km arası araçlar daha genç sayılır, bunlar için 0.40 katsayı almak gerçekten haksızlık. Yılda 30k km yapan dizel kullanıcısına, aracı 1.5 yaşında ve 45k km de iken başına gelen ve hiç suçu olmadığı bir kazada 0.40 katsayı uygulasan ne düşünür bilemiyorum.

@umurs Size de ayrıca geçmiş olsun. Daha yaşını doldurmamış, 2020 model highline. Araç şu anda sıfırı olsa (yok maalesef) 340-350bin TL. Bu %2 altındaysa dediğiniz maddenin geçtiği yönetmeliği paylaşabilir misiniz?

 
Hocam gecmis olsun. Benimde aracima park halinde iken carptilar. Sag arka kapida gocuk ve cizik olustu carpani buldum tutanak tutuldu ve servise biraktim araci. Sizinki gibi islem yapilacak. Ardindan deger kaybina basvuracagim. Bende eksper ile basvurmayi dusunuyorum siz ne kadara anlastiniz? Bir de avukat ve sigorta tahkimle ilgili islemler nasil ilerliyor bilgi verir misiniz?
 

Karsi tarafin sigortasi doga sigorta. Onlar da cok sorunluymus deger kaybi olayinda. Bayagi ugrastircak gibi.

Bir de benim aracim 2020 model highline. Sizin hesaba gore en dusukten bile hesaplaninca 15 bin cikiyor deger kaybi. Bu rakami hayatta odeyeceklerini sanmiyorum anca dava ile alabiliim o da belki. Dediginiz gibi bu isler tutturduklarina cogu insan bizim kadar ugrasmiyordur. Umarim karsiligini aliriz.

EK: Hocam simdi yonetmelige baktim da “rayicin %2si altindaysa hasar tutarini gecemez” diye bir madde var. Benimki buyuk ihtimal o sekilde olacak yani faturada ne yaziyorsa o sekilde odeme yapmak zorunda. Sizinkini de buyuk ihtimal o maddeye soktular o yuzden dusuk oldu.
Size de geçmiş olsun hocam. Üzücü. Doğa Sigorta ile umarım benden daha iyi bir süreç yaşarsınız. Trafik sigortasında direkt elediğim bir firma ama umarım korktuğum gibi değildir 🙂

Hasara dair tüm işlemler tamamlanınca dosyanıza bakan hasar eksperinden dosyaya dair tüm evrakları mail yoluyla talep edeceksiniz. Eksperin kim olduğu bilgisine aksigorta hasar sayfasında erişmiştim ben, siz de kasko firmanızla görüşüp ya onlardan ya eksperden talep edersiniz bu evrakları. Bu aşamadan sonra bağımsız ekspere rapor düzenletip orada yazan tutarı talep ettiğiniz bir dilekçe ile meramınızı anlatacaksınız sigorta şirketine. Bunu yapmadan önce değer kaybı tazmini için ne evrak istediklerini Doğa Sigorta'ya sorun, dosyayı açmamak için yokuşa sürmesinler.

Ekspertizi 400 TL'ye yaptırdım ben, bu arkadaşı başka bir forumda görmüştüm ben yıllar evvel, uzun yıllar donanımhaber forumda bu konu hakkında bir başlık altında insanlara yardımcı olan düzgün bir arkadaştı, başka eksper düşünmedim yüzden. Rapor da kusursuz düzenlenmişti çok memnun kaldım. Reklam olmasın diye silmiştim antet ve imza kısımlarinı.

Aşağıdaki adresten ulaşabilirsiniz.

http://www.aydemirekspertiz.com/

O dediğiniz 3.madde 20.03.2020 tarihli tebliğde eklendi hocam ve açık ve net şekilde MADDİ HASAR yazıyor. MANEVİ yada BEDENİ değil MADDİ tüm hasarları hesap etmek durumunda o maddeyi işletmek için. Bende de orayı kaporta hasarı olarak yorumlayıp bir de oradan vurdu. Hukukta yorum kısmen olur, ama burada açık ve net bir ifade var. Göreceksiniz 4 madde gibi yakında iptal olacak o madde de.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
  • Beğen
Tepkiler: SCC
Maalsef aracımızı sigorta altına alıyoruz bir nevi rahat ediyoruz diye düşünürken, kaza yaşayıp da bir nebze güven duyduğumuz maddi kaybımızı telafi edecek dediğimiz sülük tiyniyetli organizelerden böyle bir muamele görmek çile üzerine çile.Haram zıkkım olsun!

Belirttiğiniz gibi , siz bi şekilde bu sülüklerle uğraşıp hakkınızı yedirmemek için takdire şayan bir uğraşı veriyorsunuz. Uğraşamayıp hakkını arayamanlar ne yapsın.

Milletin hakkını hukukunu denetleyen savunan ve iade eden doğru çalışan bir mekanizma olmalı.Geçmiş olsun .

 
@ertyHocam geçmiş olsun, detaylı paylaşımlar için de ayrıca teşekkürler. 45-60k km arası araçlar daha genç sayılır, bunlar için 0.40 katsayı almak gerçekten haksızlık. Yılda 30k km yapan dizel kullanıcısına, aracı 1.5 yaşında ve 45k km de iken başına gelen ve hiç suçu olmadığı bir kazada 0.40 katsayı uygulasan ne düşünür bilemiyorum.

@umurs Size de ayrıca geçmiş olsun. Daha yaşını doldurmamış, 2020 model highline. Araç şu anda sıfırı olsa (yok maalesef) 340-350bin TL. Bu %2 altındaysa dediğiniz maddenin geçtiği yönetmeliği paylaşabilir misiniz?
Sağolun hocam. 165k üzeri araclara %10 katsayi ile bir çay kaşığı bal çalmak için 35k-65k kmdeki araçları yarı fiyatına düşürdüler neredeyse. (ki 165k üzerine verilecek tazminatın ne kadar cüzi rakamlara tekabül ettigini ortalama bir hasar tutarı üzerinden formülü uygulayarak hesap edebilirsiniz)

Sigorta şirketleri totalde çok daha düşük tutarlar ödeyecek bu formüle gore. 165k üzerinin deger kaybını ve üzerine de fazlasını aslında diğerleri ödeyecek.

İlgili madde şu hocam :
"3. Araçta meydana gelen maddi hasarın, aracın rayiç bedelinin %2’sinin altında kalması halinde değer 
kaybı tazminatı araçta meydana gelen maddi hasar tutarını aşamaz."

 
Maalsef aracımızı sigorta altına alıyoruz bir nevi rahat ediyoruz diye düşünürken, kaza yaşayıp da bir nebze güven duyduğumuz maddi kaybımızı telafi edecek dediğimiz sülük tiyniyetli organizelerden böyle bir muamele görmek çile üzerine çile.Haram zıkkım olsun!

Belirttiğiniz gibi , siz bi şekilde bu sülüklerle uğraşıp hakkınızı yedirmemek için takdire şayan bir uğraşı veriyorsunuz. Uğraşamayıp hakkını arayamanlar ne yapsın.

Milletin hakkını hukukunu denetleyen savunan ve iade eden doğru çalışan bir mekanizma olmalı.Geçmiş olsun .
Sagolun hocam. O mekanizma sigorta tahkim komisyonu denen oluşum. Bireysel olarak başvurabiliyorsunuz, 5bin TL'ye kadar kararları itiraz edilemez şekilde baglayıcı. 5k uzeri dava konusu edilebilir. Ancak onlardan da son yıllarda çok şikayet var. Hakemlerin ve tahkim nezdindeki bilirkişilerin tamamen sigorta şirketleri lehine yorumlama yaptıklarından şikayetçi herkes. Aynı değirmene su taşıyorlar gibi ama yine de başvuracağım. İhtilaf konusu 5k uzeri olduğu için dava konusu yapılabilir benim durumumda.

 
@umurs Hocam bu arada tahkim ve avukat süreclerini de sormuşsunuz atlamışım onu, başvuru aşamasinda bireysel hareket edebilirsiniz deger kaybı raporunuz olduktan sonra. Avukata minimum %20 civarı bir pay vermeniz gerekecek zira. Rapordaki tutara göre yatırılan tazminat tutarında size göre ciddi bir fark olursa o zaman hukuksal yardım alarak devam etmenizi öneririm. Henüz avukatla görüşmedim ama bir vekalet ve bilirkişi tahkim başvuru vs. masraflar için bir başlangıç ücreti ile halloluyor diye biliyorum. Siz uğraşmıyorsunuz. 

 
Maalsef aracımızı sigorta altına alıyoruz bir nevi rahat ediyoruz diye düşünürken, kaza yaşayıp da bir nebze güven duyduğumuz maddi kaybımızı telafi edecek dediğimiz sülük tiyniyetli organizelerden böyle bir muamele görmek çile üzerine çile.Haram zıkkım olsun!

Belirttiğiniz gibi , siz bi şekilde bu sülüklerle uğraşıp hakkınızı yedirmemek için takdire şayan bir uğraşı veriyorsunuz. Uğraşamayıp hakkını arayamanlar ne yapsın.

Milletin hakkını hukukunu denetleyen savunan ve iade eden doğru çalışan bir mekanizma olmalı.Geçmiş olsun .
Hocam şirkete gayet düzgün bir uslupla gelin anlaşalım diyorum bir haftadır, ama avukata başka vatandaşa başka oluyorlar. Gizli bir prensip gibi. Reddedeyim ben, insanların çoğu uğraşmaz nasılsa diyorlar. Bunların istatistiklerinin tutulduğuna ve yönetim kurullarında bu tip prensip kararlar alındığına eminim. İşin para olmadığını idrak edemiyorlar. 1 lira alacak olsam dahi yine hukuki olarak hakkımı arayacağım. Kaza sonrası tatilde rezil olmuşum, aracım servisteyken araçsız kalmışim mağdur olmuşum, yeterince cebimden masraf etmişim, aracım kazalı duruma düşmüş, siciline işlenmiş, daha diretiyor.

Karşıdaki adamın trafik sigortası 500'ken 1500 olacak, tek derdi bu adamın, aracında pek bir hasar da yok, valla kafası benden rahat. Komşum sayılır bir de yazlık beldede. Öyleymiş yani. Bir kez de arayıp tatildesiniz sıkıntı oldu mu ne durumdasınız demedi. Aks taşıyıcı eğrilmiş biraz daha zorlasa çekicilik olacak araç. Trafik sigortası orada arşın burda dedi çekildi 🙂 Uykularım kaçar yahu benim. 

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Eskiden 3-5 sigorta markası vardı. Şimdi ise sayısı epey fazla. 

Ucuz sigorta.. neden ucuz?

Bir yerde okumuştum; sigorta yaptırırken kaskoyu bilindik güvenilir şirketlerden (markadan) yaptır, trafik sigortanı da markası önemli değil ucuz olandan yaptır diye.  Sebebi de yukarıdaki yaşanmış örnekte apaçık ortada. "Bırak karşı taraf uğraşsın" mantığı. 

Yani olası bir kazada suçsuz da olsanız, karşı tarafın sigortasının kalitesi de önemli..

Geçmiş olsun.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:

Eskiden 3-5 sigorta markası vardı. Şimdi ise sayısı epey fazla. 

Ucuz sigorta.. neden ucuz?

Bir yerde okumuştum; sigorta yaptırırken kaskoyu bilindik güvenilir şirketlerden (markadan) yaptır, trafik sigortanı da markası önemli değil ucuz olandan yaptır diye.  Sebebi de yukarıdaki yaşanmış örnekte apaçık ortada. "Bırak karşı taraf uğraşsın" mantığı. 

Yani olası bir kazada suçsuz da olsanız, karşı tarafın sigortasının kalitesi de önemli..

Geçmiş olsun.


Sağolun hocam. Hepsinin teminatı aynı diye ucuzu yap geç deniyor. Halbuki sigortanız karşılamazsa karşı tarafın hasarını ya da eksik ödeme yaparsa karşı taraf doğrudan size rücu etme hakkına sahip. Hiç bir şey yapmasa sigorta şirketiyle sorun yaşarsa sizi arayıp başınızı ağrıtır, Hepsinden de önemlisi hak'tır. Kaskomu iyisinden yapayım trafik sigortam farketmez denmemesi lazım.  Sompo, Doğa, Unico falan direkt eliyorum ben. 7. kademe hasarsız bir trafik poliçesinde 40-50 lira oynar kurumsal şirketle kurumsalcık şirket arasında. Değmez yani baş ağrıtmaya.

 

Geri
Üst Alt