Bugün günlerden lastik basıncı..


ogzogz

Paylaşımcı Üye
 
Katılım
2 Mar 2017
Mesajlar
4,361
Tepkime puanı
5,825
İsim
Ogz
Herkese selam.

Lastik , lastik basıncı ile ilgili bir çok konu mevcut. Kendimce karşılaştığım durumları belki bir çok konu altına da yazdım ancak faydalı olabilecek olduğunu düşündüğüm konuda ve son bir haftadırda forum içinde yazılanlar ile bağlantılı olarak yeni başlık açmak istedim.

Araçlardaki lastik etkiletlerinin o araca özel olarak, lastik havasının ne kadar basınçta olması gerektiğinin kılavuzu olarak bulunduğunu biliyoruz. Golf 8 ile  farklılıklar olduğundan kabaca bir test yapmak istedim. 

Aşağıdaki veriler akaryakıt istasyonundan

opsi.jpg

Tabloda uyan lastik ebatını bulamıyorsanız aracınızın lastik basınç etiketinde yazan lastik ebatları ile eşleştirmek gerekir. Lastik etiketini bulup konuya hakimseniz zaten yukarıdaki tabloya gerek yoktur.

205 55 16 için 36 psi denmiş. Azami denmiş..

Yolda lastiğiniz patladı yedek lastiği taktınız, istasyona geldiniz havaları eşitleyeceksiniz. Acemisiniz. Bu veriler tablolar bana göre bunun içindir. Lastik sıcak, bilginiz yok etrafta kimse yok ama hava basma ihtiyacınız var. Tablo sıcak lastiğe göre azami olarak belirtmiş. Yani aracınızda kaç kişi var ,yük var mı aracın ağırlığı vs. yok, bilinmez. 

Tablonun altında da uyarısını yapmış zaten. Buraya yazmıyorum okuyabilirsiniz.

Dün deneme yaptım..

Sıcak lastiğe [golf 7 tdi dsg comf. 16"(etiket öneri 32psi 32psi) primacy 4] kendime ait dijital göstergeli pompa  (mc12208) ile 36psi bastım. Hava 27 °C 'ydi. Tek Kullanıcı ve yarım depo yakıt. Başka yük yok. Yani ortalam araç ağırlığından 100 kg fazla diyebilirim. Sıcak asfaltta iyi hissettiriyor ancak kavşaklara yaklaşırken sıklaşan uyarı çizgileri aracı ciddi sarsıyor diyebilirim. Asfalt ek yerleri, küçük çukur vs. Hele ki bir de parke yollara girince insana taş döktürür. Parke kalitesine göre değişkenlik gösterebilir  :) . (Süspansiyon vs. olarak düşünmeyelim, aynı aracı tek kullanıcı olarak 100bin km'den fazladır kullanan birisi olarak yazıyorum ve bugüne kadar böyle kullanılmış olduğunu , sadece benim yorumum olduğunu, kişilere göre tercih, coğrafi koşullar sürüş tarzına göre değişiklik gösterebileceğini belirtmek isterim )

Bana çok sert hissettirdi.

Bu sabah lastikler yol yapmamış yani soğuk ve güneş görmemiş haldeyken, dün 36 psi olarak ayarlanmış lastiklerin hepsi 34.5 Psi olarak görünüyordu. (Kontrol anında 23,5 °C)

34.5 psi olan lastikleri 33.5 psi ayarladım. 50 metre gittim. Sonra yarım psi daha düşürdüm yani 33 psi yaptım. Tam istediğim seviyedeydi. Yarım psi, konfor ile konforsuzluk arasındaki geçişi etkiliyor diyebilirim.

Altını çiziyorum, tek kullanıcı ve yük olmadan aldığım değerler..

Tavsiyem tek kullanıcı olarak aracınıza uygun havayı tespit etmeniz. Örneğin tek kullanıcı olarak günlük işe gidip geliyorsunuz. Ve başka yolcu, yük vs. yok. O zaman idealinizi basıp kullanabilirsiniz.

Uzun yolda yolcu sayınıza yükünüze bakarak benim gözlemim her 100 kg artışta 1 psi eklenebilir. Bunu şehiriçi de belli bir yük ile kullanım yapıyorsanız uygulanabilir.

Tabii ki bu durumu kısa yollarda birisini aracınıza aldınız, hemen havaları yükseltelim olarak bakmayalım. :)  Uzun yola çıkacaksınız, o zaman kontrol etmekte güvenlik ve yakıt dengesi açısından fayda sağlayacaktır.

Sadece yakıt tüketimi olarak bakarsak 40 psi basalım az yaksın.. lastiğimiz, nasıl ki az havada yıpranıyor, çok havada da yıpranacaktır. Eğer ki ideal basıncı bulursanız, hem lastik yıpranması, ömrünü de düşünerek eşitleyecek, sürüş konforu artacak, yakıtınız da ideal seviyede olacaktır.

Yeni araç ya da bakımlı araç servisten çıkarken ya da teslim edilirken . Örneğin bakım olarak düşünürsek, hem bakım, bakım yapılmasından ötürü olan yakıt ortalama düşüşü durumu daha da azalacak,  hem de direksiyon hissi değişir, oh be araç bakım sonrası fark etmiş  kendine geldi demiş olduğum zaman da olmadı değil  :)

Herkesin kontrol sıklığı değişken. Kimisi neredeyse bakımdan bakıma..

Bu sebeple servislerin 40 psi basması  da çok yönlü olarak bana mantıklı geliyor. 

Net olarak "basınç değeri bu" olarak değil, olabilir-olmalı-olması gerekir daha uygun oluyor. 

Özet olarak az yaksın diye konfordan ,lastikten , güvenlikten olmayalım. Az yaksın istiyorsanız trafiği okuyup, gaz ve fren kullanımını azaltabildiğimiz kadar azaltırsak yakıt tüketimi azalacaktır.

Bu arada lastiğin hamurunun sertliği ya da yumusaklığı da göz önünde bulundurulmalı. Hankook prime2'de 32 psi iyiyken, Michelin primacy 4'te 33 psi iyi diyebilir. Ayrıca Michelin resmi sitesinde de lastik basınç önerisinde aracıma 33 olarak tavsiye ediyor.

Ortalamalara göre belirlenmiş standart değerler, kişilerin kullanımına göre değişkenlik göstereceğini ve herkes kendine uygun çıkarımını yapıp kontrol sıklığına göre maksimum fayda ile sürüş sağlayabilir.

Buna bağlı olarak pompalardaki farklılıklar da göz önünde bulundurularak , devamlı aynı yerde ya da kendinize ait pompanız varsa onu kullanmanız ve aldığınız değerleri karşılaştırarak sonuca ulaşılması daha sağlıklı olacaktır.

Umarım faydalı olur, biraz uzun olmuş kusura bakmayın :)

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
225 /45/17  Michelin primacy 4' lastıkler  32  basıyorum   benım  için oncelik komfor  

 
@ogzogz Bilgilendirme için teşekkürler. Kendi aracımı tek kişi ile 32psi kullanıyorum gayet konforlu (y)

 
@mardan1978 32 ön lastikler için inik olmuyor mu? 225/45/17 Contilere 34 basıyorum ben. Önler  sanki inik gibi gözüküyor 34 havada bile. 

 
195/65/15

Araç etiketi yüksüzken 29 psi önermiş, ben 33 psi kullanıyorum. 36 psi ile yakıt hissedilir derecede azalıyor ama konfor azalıyordu. Lastikler soğukken kontrol etmeye çalışıyorum.

Lastiklerim Hankook.

 
@ogzogz Katkı vermesi açısından bende aşağıdaki tabloyu paylaşayım.

Ekli dosyayı görüntüle 48024
@Terms Ahmet hocam inç kısmında mm yerine cm yazılmış galiba. Gözden kaçmış olmalı. Sonuç doğru. Elinize sağlık güzel olmuş.

Ben de konu lastik basıncı olsa da Golf ile uyumlu 16 inç verilerini ekleyeyim, yeni Golf'lerde standart 36 psi olduğundan 32 psi ya da başka bir değer diyemiyorum ..

lastik.jpg


Ahmet Özgün  diyor ki..



 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Konu gibi konu. Elinize sağlık. 
 

Lastik basıncı konusunda bisikletlerden dolayı çok hassasım. Yol bisikletinde ayar sürücü kilosuna göre yapılır. Sıcak asfaltta gideceksem ön 90 psi, arka 100 psi basarım. Soğuk asfaltta veya bilmediğim yollarda gideceksem ön 80, arka 90 (bilek ve dirseklerdeki titireşimi azaltmak için ön daha az). 
Dağ bisikletinde ise zemin düz ve sertse önü de arkayı da 45 psi, zemin gevşek ve teknikse 30-35 psi. 
 

Bu değer 60.000 km bisiklet kullanılarak bulunduğu ve lastikler sürekli indiği için önemli ve ideal değerler. Aynısını arabaya da yansıtmaya çalışıyorum fakat orada ayarı daha basite indirgedim. Şehiriçi normal kullanımda 32, şehirlerarası yüklü kullanımda 34 psi kullanıyorum. 
 

2 psi dahi konfor ve viraj alırken lastiklerin ezilmesi konusunda gerçekten fark ediyor. Konfordan ziyade güvenlik açısından lastik basınçlarını sık sık kontrol etmekte fayda var. 

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Konu gibi konu. Elinize sağlık. 
 

Lastik basıncı konusunda bisikletlerden dolayı çok hassasım. Yol bisikletinde ayar sürücü kilosuna göre yapılır. Sıcak asfaltta gideceksem ön 90 psi, arka 100 psi basarım. Soğuk asfaltta veya bilmediğim yollarda gideceksem ön 80, arka 90 (bilek ve dirseklerdeki titireşimi azaltmak için ön daha az). 
Dağ bisikletinde ise zemin düz ve sertse önü de arkayı da 45 psi, zemin gevşek ve teknikse 30-35 psi. 
 

Bu değer 60.000 km bisiklet kullanılarak bulunduğu ve lastikler sürekli indiği için önemli ve ideal değerler. Aynısını arabaya da yansıtmaya çalışıyorum fakat orada ayarı daha basite indirgedim. Şehiriçi normal kullanımda 32, şehirlerarası yüklü kullanımda 34 psi kullanıyorum. 
 

2 psi dahi konfor ve viraj alırken lastiklerin ezilmesi konusunda gerçekten fark ediyor. Konfordan ziyade güvenlik açısından lastik basınçlarını sık sık kontrol etmekte fayda var. 
Teşekkürler @SCC Serhat Hocam.

Standart olarak önerilen veriler elbette belirli kıstaslar ile artı ve eksi durumlar göz önünde bulundurularak belirleniyor. 

Ancak asıl veri , verdiğiniz bisiklet örneği için de geçerli olmakla birlikte , bilinçli kullanımla, tecrübeyle ortaya çıktığına, yerini bulduğuna inanıyorum. Bu sebeple daha da keyifli bir hâl alıyor  ve paylaşımınız da bunu doğrulayan güzel bir örnek oldu diyebiliriz. 

Bu arada paylaştığınız her bisikletli fotoğrafı görünce , sadece ekmeğe giderken kullanmaktan birkaç adım öteye çıkasım geliyor  :)

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Elinize sağlık Oğuz hocam.

Ben Golf 7 varken 225/45/17 için 33psi civarı basıyordum, yeterli oluyordu. Tabi istasyondan istasyona değer gösterme konusunda fark olsa da gözüme iyi geldiyse pek takılmıyorum. 

 
Moderatör tarafında düzenlendi:


Geri
Üst Alt