Direksiyonda bosluk


Direksiyon ile ilgili:

1. İddia edildiği gibi "boşluk" olması. Bunu net olarak tespit edip emin olmamız gerek. Gerçekten de direksiyon hafif sağ sol yapıldığında taşıt yön değiştirmiyor mu, yani boşluk var mı? Bunda emin isek servise başvurup kontrol ettirmeli, eğer boşluk var ise direksiyon kutusu değiştirilir. Benim bir tanıdığım Seat Leon için boşluk nedeniyle direksiyon kutusu değişimi yaptırmak zorunda kaldı (Golf ile aynı direksiyon kutusu).

İlave olarak, düzgün bir rotcuya gidip orada da tespit ettirebilirsiniz. Rotcu hiçbirşey sökmeden boşluk olup olmadığını hemen görecektir.

2. Elektro-mekanik direksiyonunun özelliği - rüzgar düzeltme:

Bizim direksiyonlarımız biliyorsunuz elektrik destekli (bu sınıftaki diğer markalar da öyle). Direksiyonumuza hidrolik pompa değil, elektrik motoru yardım ediyor (Şekil 1). Bu elektrik motoru da aracın yükünde + hızına göre destek veriyor (Şekil 3).

Bahsedilen hızlar için geçerli olan bir de "rüzgar düzeltme" fonksiyonu var. Yani Golf ler yan rüzgara maruz kaldığında taşıt bunu anlıyor ve direksiyon sistemine rüzgara karşı düzeltme kuvveti uygulamasını istiyor. O nedenle köprü vb. viyadüklerden geçerken yandan rüzgar yediğinizde önce hafif yalpa yapan taşıtınız hemen durumu fark edip rüzgara karşı direksiyon kuvveti uyguluyor (sizin dışınızda). Böylece siz de rüzgara karşı direksiyonu özellikle yan yan tutmanız veya zorlamanız gerekmiyor. Sanki hiç rüzgar yokmuş gibi dümdüz kuvvet uygulamadan tutuyorsunuz (hatta bıraksanız bile düz gidiyor olabilir) Aşağıda (Şekil 2).

Yukarıda bahsedilen sorun direksiyonun bu özelliğinden kaynaklanan bir yanlış algılama mı bundan emin olmak gerek. Yani siz yan rüzgar var iken direksiyon ile sağ-sol oynar iseniz, yan rüzgar da olduğu için boşluk var hissi oluşmuş olabilir mi? Lütfen denemelerimizde buna dikkat edelim rüzgarsız bir ortamda olsun.

3. Elektro-mekanik direksiyondan kaynaklanan elektronik arıza:

Yukarıda açıklamaya çalıştığım ve aşağıda şekillerle görüldüğü gibi direksiyon sisteminde mekanik değil de elektronik bir arıza olduğunda direksiyonumuz kendi kendine uygunsuz kuvvetler uygulayıp bahsedilen probleme benzer arızalar yaratabilir. Araç güz gitmeyebilir, direksiyonu bırakınca bariz şekilde yan gidebilir, direksiyonu bırakmasanız da bir tarafa çekebilir vb. Böyle bir arıza da olabilir.

4. Bazı Golflerde düşük hızlarda + parke yolda + hafif sağa veya sola manevralarda direksiyondan tıkırtı sesi gelebiliyor (çok zor duyuluyor, dikkatli dinlemek gerek). Bu da görülebilen bir arıza ama yukarıdaki bahsedilen probleme yol açmıyor. Hatta sesten başka bir etkisi yok. Ses de çok az duyuluyor. Benim gibi bozuk yola hemen hiç girmiyorsanız bu sesi duymamış olabilirsiniz.

Sonuç olarak:

1. Direksiyonda mekanik boşluk olup olmadığını hem yetkili servise hem de rotçuya kontrol ettirip emin olun. Boşluk var ise muhtemelen değiştirirler.

2. Boşluk yok ise, rüzgar düzeltme de olmadığından emin iseniz, elektronik bir arızadır ve daha detaylı servis ile kontrol edilmeli.

Normal kullanımınızda rahatlıkla fark edebileceğiniz bir anormallik olmalı.

SSP_317_steering_function_motorways.JPG

SSP_317_112_steering_function_motorways.JPG

SSP_317_022_steering_maps.JPG

Kaynak: VW Self-study programme 317 The electro-mechanical power steering with dual pinion: Design and Function

 
Moderatör tarafında düzenlendi:

@calikdeğerli hocam çok degerli bir konuya değindiniz bu kadar ayrıntılı anlatımınızdan dolayı size teşekkür ederim 

arkadaşa defalarca söylememe rağmen bunu iddia etti bende kendi aracımda test ettim çok hafıf farkediyorum ama bu kutuya milden giren kramer dişlinin boşluğu buda olmak zorunda her dişli arasında bilimum boşluklar olmalı buda öyle bir durum bitane scırocco su var onun direksiyonu hep agır bundan yola çıkarak alışkanlığını degiştirmeyi 

kabul etmediğine kanaat getirdim :'(

 
@EMRAH ATTS rica ederim. Ekte gördüğünüz gibi VW de Golf için 4 harita var. Bu haritalar her modelde farklı. Scirocconun ki de elbette farklı. Ayrıca Wolsburg da direksiyon sertliğini her modele göre ayarlayan ve belirleyen (yani o haritaları çıkaran) bir kişi var. İşi sadece tüm VW grubunun direksiyon sertliğini ayarlamak.

Sizin de dediğiniz gibi, "sanma veya hissetmenin" ötesinde arızanın bariz olarak anlaşılabilmesi gerek. Normal sürüşünüzde birşey hissetmiyorsanız, çok kurcalamak ille de hata aramak doğru değil derim :)  

Selamlar,

 
@calik

Mükemmel bir anlatı olmuş. .

Zevkten dört köşe okudum  okudun okudum...

Ellerinize sağlık Değerli  Hocam

 
@EMRAH ATTS rica ederim. Ekte gördüğünüz gibi VW de Golf için 4 harita var. Bu haritalar her modelde farklı. Scirocconun ki de elbette farklı. Ayrıca Wolsburg da direksiyon sertliğini her modele göre ayarlayan ve belirleyen (yani o haritaları çıkaran) bir kişi var. İşi sadece tüm VW grubunun direksiyon sertliğini ayarlamak.

Sizin de dediğiniz gibi, "sanma veya hissetmenin" ötesinde arızanın bariz olarak anlaşılabilmesi gerek. Normal sürüşünüzde birşey hissetmiyorsanız, çok kurcalamak ille de hata aramak doğru değil derim :)  

Selamlar,
VW de bununla ilgi bir Atölye alanı mevcut. Geçenler de  Bir belgesel de de izledim. bütün işleri bu Direksiyon üzerine. toplam 3 mühandis 6-7 de teknik elemanları var... belgesele konu yeni Tiguen  di ... sanırım hassasiyet artırma çalışması idi tam hatırlayamadım. ama Direksiyon için ne kadar önem verdiklerini şahsen izleyerek şahit oldum. :)  

 
Benzer bir boşluk bendede oluyordu. Özellikle Ankara çevreyolunda 100km/s ten sonra. Böyle bir tık bir tarafa atıyordu direksiyon. Önce kış lastiğinin dişlerine verdim. Direksiyonu bırakınca şeritten çıkma olmuyordu. Balansta bir sıkıntı yok yani. Sonra araç basınç uyarısı yaptı. Havaları kontrol edince 32 den 27e düştüğünü gördüm. Şu an bir sıkıntı yok. Lastik basıncına bir baktırın derim. Birde bende profil seçme var, spordan comfort a geçerkende birşeyler ters gitmiş olabilir.

Life is too short to drive boring cars...

 

Geri
Üst Alt