Arka sis lambasının (tek olarak) kullanımı tarihte ilk kullanıldığı yıldan itibaren tek olarak kullanılması zaruri bir durumdur,
Arka sis lambasının yaydığı yüksek yoğunluklu ışık —>fren lambalarından daha yoğun ve şiddetli olduğu için frenleme esnasında arkadan gelen sürücünün bunu algılamasını geçiktirdiği için tek olarak yanması kararlaştırılmıştır, frenleme esnasında yaşanacak (sadece 1sn.ye gecikmenin) nelere sebeb olduğu yapılan testlerde gözlenmiştir,
Diğer husus;
Yapılan araştırmalarda yoğun sisli havalarda insan beyni yön algısını kaybettiği gözlemlenmiştir, bu sebebten arka sis lambası trafik akış yönünde tek bir tanesi yanması ile arkada seyreden sürücünün “yoğun sisli” havalarda o an da yaşayacağı potansiyel panik ile yön algısını kaybetmesinin önüne geçilmesi hedeflenmiştir,
Efendim maliyet hesaba katılarak düşük segment araçlarda tek konuluyor, Porsche gibi lüks segment araçlarda çift konuluyormuşş muş..? Geçmişte 40-50 yıldır üretilen Audi A8, Mercedes E serisi, Mercedes S600, Porsche 911 Turbo, Rolls Royce gibi Lüks segment araçlarda da tek sis lambası kullanıldığını görürsünüz.!
Peki o zaman örnek verdiğiniz videolardaki Porsche araçta arka sis lambası neden çift kullanılmış..? Cevap çok basit bu araçtaki lambalar Neon Led (Tube Led) teknolojisi mevcuttur,
Neon Led (Tube Led) teknolojisinde arka sis lambasının yaydığı ışık yoğunluğu yapısı gereği yoğunluğu noktasal led diyot kullanılan lambalara göre ışık yoğunluğu daha zayıftır, bu sayede üretimi planlanmış araç regülasyonları geçebilmektedir.
Geçmişte üretilen düşük segment, orta segment, lüks segment araçlarda ise arka sis lambası (halojen veya noktasal led diyot teknolojisi) kullanıldığı için EU regülasyonlarını sağlayamaz,
Şuan da bile üretilen bazı orta segment ve lüks segment araçta arka sis lambalarında noktasal led diyot teknolojisi kullanıyor, Özetlersek istisnalar kaideyi bozmaz..!! 2024 model yaklaşık 10 milyon liralık araçta arka sis lambaları neon led olması sebebiyle çift olarak yandığı için., geçmişte üretilen milyarlarca aracı yok sayamazsınız..!!
Peki
sizin araçta arka sis lambalarında Noktasal Led diyot mu yoksa Neon Led mi kullanılmış..?? Cevap çok açık sanırım değil mi.?
Öncelikle şuan ki regülasyonlar da tek taraf diye bir zorunluluk bulunmamaktadır…!Bu konuda herhangi bir firmaya “istisnayi” bir kural mümkün olamaz…
Led lerin yapısal farklılıkları bu konu üzerin de etkisi olmadığını size daha önceki mesajlarda örnek kullanımlarıyla gösterdiğimi düşünüyorum…Bu örnekleri BMW firması kullanım örnekleriylede çeşitlendirebilirim…Üst segmente çıkıldıkça simetrik kullanımın artması şeklinde…
Videolarda Taycan , Macan ve Cayane modellerinin led çeşitlerini dikkatli incelemenizi öneriyorum…Led çeşit farklılığımı yoksa araç segment farkı ile mi bu tercihler yapılmış…?
Yoksa Porsche firması aynı yıl çıkardığı iki suv modelinde neon led veya noktasal led farklılığımı , yada segment farklılığına dayalı maliyet hesabınamı önem vermiş….?Led yapısal çeşitliği ve ışık yoğunluğu dinamik olarak kullanım tercihine göre kolaylıkla ayarlanabilir bir durum olmasına rağmen…!
Audi markasıda da bu tarz kullanımın araçların da segment olarak üste çıkıldıkça tercih edildiğini diğer videodan görebilirsiniz…Yukarıda buna örnek A5 modelini inceleyebilirsiniz…
Yön algısı kaybı ve fren tepki süresi konusuyla ilgilide, fren lambası ve sis lambası karıştırılması , daha hızlı tepki süresiyle ilgili yapılan geliştirme ise ; fren lambalarında kullanılan animasyon (yani şekil değişimi) ile insan gözünün bu değişimlere daha hızlı tepki vermesinden yararlanılmasıdır…Audi bunun öncüsüdür…Bununla ilgili yaptıkları araştırmalara ulaşabilirsiniz…
Zaten bu örnekleri istisna (Bu konuda bir istisna olması teknik olarak mümkün değildir) olarak değil araç üreticelerinin maliyet çözümü olarak burada belirttim…Daha önceki mesajlarını cevapladığım forumdan arkadaşımın belirttiği gibi bu olay bir mühendislik hatası değil(Regülasyonlardan dolayı zaten bu mümkün olmaz) firmaların son yıllardaki maliyet kaygılarından kaynaklanmaktadır…
Son yıllardaki olarak ,özellikle belirterek geçmişte üretilen araçlarıda yok saymadığımı belirtmek istiyorum…
(“ ……konuluyormuşş muşşş” lu bölüme gelicek olursak) Forum içi bilgi paylaşımı özelinde talihsiz bir yazım stili…!
Bu kullanımın sadece üst segment araçlarda kullanıldığı söylediğim bir bölüm bulunmamaktadır mesajlarımda! Aynı grup bünyesindeki araçlarda segmentin arttığında firmanın maliyet kaygısı azaldığı için bu tercihe yöneldiğini belirtmişim…!
Not:Golf 7 ile 7.5 arasında bagaj kapağı açıldığında içte kalan lambaların sönmeside led çeşidi ile ilgili değil, tamamen firmanın “bluemotion” olarak lanse ettiği farklı çevreci özellikler grubu kapsamında ( firmanın teknik basın açıklaması kaynaklarında belirtilmiştir) ,aracın elektrik kontrol ünitesi üzerinde yapılan değişikler ,farklılığı ile elde edilmiş bir durumdur…Ledlerin dayanımı bu konu ile ilgili değildir…
Golf 7.5 makyajlı kasa ile” bluemotion” ibaresi kaldırılmıştır…
Bu konu sizin başka bir başlık altında yaptığınız bilgilendirmeye ek olarak belirtilmiştir…