(tamir işlemi / onarım) vs.. belirli bir sebebten farlar yerinden sökülürse o zaman far ayarı yapılması gerekir (halojen dahil tüm diğer far teknolojileri için de bu geçerlidir),
Diğer türlü (far yerinden sökülmedikçe veya far yerinden oynatılmadığı sürece) far ayarı kolay kolay bozulmaz, yani gerek yoktur,
Adaptif Bi-Xenon farlar
Adaptif Bi-Xenon farlar (DLA özellikli)
Matrix Led Farlar
Bu far tiplerinde aracı düz bir zemin üzerinde farları duvara karşı açıp (farların yüksekliğini / far çizgisi) aşşağı da mı, ayarsız mı vs.. diyee kontrol etmek (ayar bozukta olsa / ayar doğru ayarlanmışta olsa) bu far tiplerinde duvara karşı far çizgisini kontrol etmek tamamen yanlış sonuç verecektir..!!
Peki neden..?
Çünkü bu far tipleri aracın hızına ve hava şartlarına göre değişen, sürekli değişken aydınlatma özelliklerine sahiptir,
Fakat
Halojen, adaptif olmayan Bi-Xenon, matix özelliği olmayan Led far tiplerinde aracın hızı 0km’de de olsa, aracın hızı 160 km’de olsa tek tip standart aydınlatma dediğimiz (çevre yolu aydınlatmasına) sahiptir..!!
Oysa ki;
Adaptif Bi-Xenon
Adaptif Bi-Xenon (DLA özellikli)
Matrix Led farlar
Bu tiplerinde aracın yolu aydınlatma şekli (sürekli değişkenlik) gösterir,
Örneğin;
0-30 km hızlarda mercekler (yaya aydınlatma moduna geçer) bu hız aralığında daha ileriyi değil çevredeki ve kaldırımdaki insanları görmek daha önemlidir. Bu sebebten far mercekleri biraz aşşağıya iner ve aynı zamanda mercekler sağa-sola doğru açılarak etrafınızdaki insanları görüşünüzü kolaylaştırır,
YANİ bu far tiplerine sahip araç sahibi arkadaşların farları açıp aracı duvara karşı çekip far çizgisini kontrol etmesi tamamen yanlış sonuç verecektir, Çünkü o esnada araç durur vaziyette olsa bile farlar standart/geleneksel (adaptif özelliği olmayan veya matrix olmayan farlardaki gibi) o esnada normal aydınlatma (çevre yolu) aydıntlama modunda değildir..!!
31-60km hızlarda (şehir için aydınlatma moduna geçer) far mercekleri yine sağa-sola doğru açılır ama bu sefer çok açılmazlar, yine standart far modundan daha alçak bir aydınlatma sağlamır ama bu sefer (yaya aydınlatma moduna göre) biraz daha ileri aydınlatılır, şehir içi aydınlatma modu sokak ışıklandırmalarına ve belirli koşullara göre devreye girer,
61-100 km hızlarda standart (çevre yolu aydınlatma moduna) geçer, bu aydınlatma modu bildiğimiz halojen, adatif olmayan Bi-Xenon ve matrix olmayan Led farlardaki gibi bildiğimiz geleneksel aydınlatma modudur.
100 km ve üstün hızlarda (otoban aydınlatma moduna) geçer, bu far modunda sol far merceği karşıdan gelenin gözünü rahatsız etmemek için sabit kalır, sağ far merceği ise yukarı kalkar ve bu sayede yüksek hızlarda (kısa farlar) ile daha uzağı görebilmeye olanak verir,
Yağmurlu ve karlı havalarda (sistem yağmur sensörü) ile koordineli olarak çalışır, görüş zayıfladığı için ve farlar da ıslak zeminde yansıma yaptığından bunun neticesinde görüş mesafesi daha da azaldığı için sistem merceklerin konumunda değişiklik yaparak ve ışığın yoğunluğu (azaltıp-yükselterek) farklı farklı ayarlamalar yaparak aydınlatmayı iyileştirmeye çalışır.
Özetlersek (adaptif ve matrix far) gibi akıllı far sistemlerinde —>öyle farları açıp duvara karşı aracı çekeyim farların aydınlatma çizgisi doğru mu değil mi bakayım demek tamamen yanlış fikir verecektir..!! Çünkü araç durur vaziyette olsa bilee (far merceklerinin konumu) koşullara sürekli değişkenlik gösterir,
Son olarak;
Aracınızın farları (adatif özelliği olmayan Bi-Xenon veya matrix özelliği olmayan Led far) olsa bile aracı duvara karşı konumlandırarak far çizgisini kontrol etmek yine de sağlıklı sonuç vermez..!! Hatta analog far ayar makinesinde bile far ayarı yapmak yanlış far ayarı ile sonuçlanır, Çünkü Xenon / Led gibi far teknolojileri çok yoğun ve şiddetli ışık yaydığı için analog far ayar makinasının perdesine düşen ışık, çok yoğun ışık sebebiyle perde üzerinde “saçaklanma” oluşturur ve doğru ayar yapmayı engeller, bu sebebten (digital far ayar makinasına) ihtiyaç duyulur, digital far ayar makinasında far ayarı esnasında perdeye yansıyan ışık —>öncesinde özel bir filtre üzerinden geçirilerek yüksek yoğunluktaki ışığın saçaklanma yapması engellenir, bu sayede teknisyene doğru far ayarı yapma imkanı sağlanır.
Herkese iyi bayramlar
@metinkar
@ogzogz
@hosmyy
@Brk34