Atmosfer basıncının 1.6tdı motor gücüne etkisi


Excalibur

Yeni Üye
Katılım
26 Şub 2020
Mesajlar
14
Tepkime puanı
5
İsim
Umut
Araç
B8,5 passat Mk7,5 golf
Selamlar, malumunuz bayram dolayısıyla birçoğumuz yollardaydık. Ben de 1.6tdı soft yazılımlı golf ile istanbul kayseri arasında gittim geldim. Kayseriye vardığımda araçta güç düşüklüğü hissettiğim için obd üzerinden performans değerlerini kontrol ettim ve tahmini hesaplanan beygir gücü olarak maksimum 110hp veriyordu, normalde istanbulda 138-139hp civarında alıyorum. Bir sıkıntı olduğunu düşünerek bayram sonu temkinli bir şekilde istanbula geri döndüm lakin yolda obd üzerinden verileri okumaya devam ettim. Deniz seviyesine yaklaştığımda eski güç değerlerine tekrar yaklaştı. Bu denli %20den fazla güç düşüşü sizce normal mi yoksa yazılımla ilgili bir problem mi var.
 

aynı araca sahibim soft yazılım var istanbuldan erzincana gittiğimde aracın gücü hissedilir derecede düşüyor 3-4 gün önce obd cihazı aldım bi burda ölçücem birde erzicana gittiğim zaman ölçücem bakalım ne çıkacak. işin garibi golften önce 1.0 tce 100 beygir cliom vardı yine erzincana gittiğimde arabada bi performans düşüklüğü oluyordu istanbula döner dönmez düzeliyordu :D
 
Selamlar, malumunuz bayram dolayısıyla birçoğumuz yollardaydık. Ben de 1.6tdı soft yazılımlı golf ile istanbul kayseri arasında gittim geldim. Kayseriye vardığımda araçta güç düşüklüğü hissettiğim için obd üzerinden performans değerlerini kontrol ettim ve tahmini hesaplanan beygir gücü olarak maksimum 110hp veriyordu, normalde istanbulda 138-139hp civarında alıyorum. Bir sıkıntı olduğunu düşünerek bayram sonu temkinli bir şekilde istanbula geri döndüm lakin yolda obd üzerinden verileri okumaya devam ettim. Deniz seviyesine yaklaştığımda eski güç değerlerine tekrar yaklaştı. Bu denli %20den fazla güç düşüşü sizce normal mi yoksa yazılımla ilgili bir problem mi var.
Normal hocam size şu video sizde bı fikir oluşturabilir bence:
 
eğer yazılım yapılırken maf sensörüne müdehale edildiyse bence ondan kaynaklıdır.
çünkü sensör mevsime basınca göre hava yakıt karışımını ayarlıyor.
 
Hocam turbo beslemeli araçlarda atmosfer basıncının pek bir etkisi olmaz. Zaten çekilen hava turbo tarafından getirilebilecek maksimum basınca getiriliyor. Sadece atmosferik araçlarda bir etkisi var ki eğer atmosferik motor ITB (her silindir için ayrı boğaz) manifoldluysa. Turbo beslemeli araçlarda güce etki edecek ana etken sıcaklıktır. Özellikle MQB TDI'larda yani Chargecooler'a (Havanın su ile soğutulduğu sistem) sahip araçlarda, sistemdeki soğutma sıvısı ne kadar sıcaksa içeri giren hava da o kadar sıcak olur. Bu değerin terim adı IAT'dir (Intake Air Temperature). Sistem aynı basıncı verse de sıcak havayla istenen etkide yanma/patlama alınamaz, bu da güç düşüklüğüne neden olur. Yani sıcak havada motorun gücü potansiyel olarak düşer, soğuk havada potansiyel olarak artar. Bu oran intercoolerlı araçlar için de geçerli ancak chargecoolerda soğutma sıvısının motordan gelen sıcaklıkla ve motorun dışarıya verdiği sıcaklıkla aldığı ısı bir de sıcak havayla birleşince performansı iyice düşürür. Bu yüzden sıkı ve uzun soluklu koşan dizellerin manifoldlarına nitro oksit sıkılır. Nitro oksit, oyunlardan alışkın olduğumuz N2O gazıdır, benzinli araçlarda yakıt hattına karışırken dizellerde manifolda sıkılır, benzinlilerde yanma odasını yanarken buharlaştığından soğutur, bazı benzinlilerde bunun su hali olan Water Injection bulunur. Araçta kaçak vs. olsa zaten yürümez.

Edit: Nemli havada nem ile havanın bir yere tutunması daha kolay olur, böylece radyatör daha etkili soğur ya da ısınır. Aynı nemli havada soğuğu ya da sıcağı daha fazla hissetiğimiz gibi. Nemli hava yapışır.

Edit: Nitro oksit soğuk bir gazdır, muhafazası için özel tüpler gerekir.
 
Hocam turbo beslemeli araçlarda atmosfer basıncının pek bir etkisi olmaz. Zaten çekilen hava turbo tarafından getirilebilecek maksimum basınca getiriliyor. Sadece atmosferik araçlarda bir etkisi var ki eğer atmosferik motor ITB (her silindir için ayrı boğaz) manifoldluysa. Turbo beslemeli araçlarda güce etki edecek ana etken sıcaklıktır. Özellikle MQB TDI'larda yani Chargecooler'a (Havanın su ile soğutulduğu sistem) sahip araçlarda, sistemdeki soğutma sıvısı ne kadar sıcaksa içeri giren hava da o kadar sıcak olur. Bu değerin terim adı IAT'dir (Intake Air Temperature). Sistem aynı basıncı verse de sıcak havayla istenen etkide yanma/patlama alınamaz, bu da güç düşüklüğüne neden olur. Yani sıcak havada motorun gücü potansiyel olarak düşer, soğuk havada potansiyel olarak artar. Bu oran intercoolerlı araçlar için de geçerli ancak chargecoolerda soğutma sıvısının motordan gelen sıcaklıkla ve motorun dışarıya verdiği sıcaklıkla aldığı ısı bir de sıcak havayla birleşince performansı iyice düşürür. Bu yüzden sıkı ve uzun soluklu koşan dizellerin manifoldlarına nitro oksit sıkılır. Nitro oksit, oyunlardan alışkın olduğumuz N2O gazıdır, benzinli araçlarda yakıt hattına karışırken dizellerde manifolda sıkılır, benzinlilerde yanma odasını yanarken buharlaştığından soğutur, bazı benzinlilerde bunun su hali olan Water Injection bulunur. Araçta kaçak vs. olsa zaten yürümez.

Edit: Nemli havada nem ile havanın bir yere tutunması daha kolay olur, böylece radyatör daha etkili soğur ya da ısınır. Aynı nemli havada soğuğu ya da sıcağı daha fazla hissetiğimiz gibi. Nemli hava yapışır.

Edit: Nitro oksit soğuk bir gazdır, muhafazası için özel tüpler gerekir.
Söylediklerinizde haklısınız bu olması gereken durum. Ancak denemelerim sırasında söylediğiniz şartlar kayseri lehine olmasına rağmen orda daha düşük güç elde ettim. Benim aklıma da acaba turbo yeterli basıncı sağlayamıyor mu sorusu takıldı.
 
Söylediklerinizde haklısınız bu olması gereken durum. Ancak denemelerim sırasında söylediğiniz şartlar kayseri lehine olmasına rağmen orda daha düşük güç elde ettim. Benim aklıma da acaba turbo yeterli basıncı sağlayamıyor mu sorusu takıldı.
Hocam MAF sensörü hava yakıt karışımını düzgün ayarlayamıyor ya da soğutma suyu sıcaklığı çok yüksekse güç kaybı oluyordur.
 
Hocam MAF sensörü hava yakıt karışımını düzgün ayarlayamıyor ya da soğutma suyu sıcaklığı çok yüksekse güç kaybı oluyordur.
Hocam dönüşünüz için teşekkürler, en yakın zamanda maf sensörünü kontrol ettireceğim.
 
Yazılımınızda bir sorun olabilir. Diğer arkadaşlarında dediği gibi bu atmosferik motorları etkileyecek bir durum. Turbo kompresörlü motorlar hissedilebilecek kadar bir fark yaratmamalı.
 
Hocam turbo beslemeli araçlarda atmosfer basıncının pek bir etkisi olmaz. Zaten çekilen hava turbo tarafından getirilebilecek maksimum basınca getiriliyor. Sadece atmosferik araçlarda bir etkisi var ki eğer atmosferik motor ITB (her silindir için ayrı boğaz) manifoldluysa. Turbo beslemeli araçlarda güce etki edecek ana etken sıcaklıktır. Özellikle MQB TDI'larda yani Chargecooler'a (Havanın su ile soğutulduğu sistem) sahip araçlarda, sistemdeki soğutma sıvısı ne kadar sıcaksa içeri giren hava da o kadar sıcak olur. Bu değerin terim adı IAT'dir (Intake Air Temperature). Sistem aynı basıncı verse de sıcak havayla istenen etkide yanma/patlama alınamaz, bu da güç düşüklüğüne neden olur. Yani sıcak havada motorun gücü potansiyel olarak düşer, soğuk havada potansiyel olarak artar. Bu oran intercoolerlı araçlar için de geçerli ancak chargecoolerda soğutma sıvısının motordan gelen sıcaklıkla ve motorun dışarıya verdiği sıcaklıkla aldığı ısı bir de sıcak havayla birleşince performansı iyice düşürür. Bu yüzden sıkı ve uzun soluklu koşan dizellerin manifoldlarına nitro oksit sıkılır. Nitro oksit, oyunlardan alışkın olduğumuz N2O gazıdır, benzinli araçlarda yakıt hattına karışırken dizellerde manifolda sıkılır, benzinlilerde yanma odasını yanarken buharlaştığından soğutur, bazı benzinlilerde bunun su hali olan Water Injection bulunur. Araçta kaçak vs. olsa zaten yürümez.

Edit: Nemli havada nem ile havanın bir yere tutunması daha kolay olur, böylece radyatör daha etkili soğur ya da ısınır. Aynı nemli havada soğuğu ya da sıcağı daha fazla hissetiğimiz gibi. Nemli hava yapışır.

Edit: Nitro oksit soğuk bir gazdır, muhafazası için özel tüpler gerekir.
Hocam basınç hesaplanırken deniz seviyesi 0 kabul edilerek, yüksekliği formülde değer olarak kabul edersin. Haliyle turbo istenilen basıncı ayarlaması için yükseklik parametresine ihtiyaç duyar. Aracımızda deniz seviyesinden kaç metre yüksekteyiz ile alakalı bir sensör olmadığı için bu tarz problemler yaşanır.


1. Temel Hava Basıncı Formülü (Deniz Seviyesinde):


Hava basıncı, birim yüzeye dik olarak etki eden hava sütununun ağırlığıdır.


Formül:

1744007443161.png

Açılımı:


  • P: Basınç (Pascal, Pa)
  • ρ: Havanın yoğunluğu (yaklaşık 1.225 kg/m³ deniz seviyesinde)
  • g: Yerçekimi ivmesi (9.81 m/s²)
  • h: Yükseklik (metre cinsinden)

Bu formül genelde sıvılar için daha uygundur, ancak hava gibi gazlarda küçük yükseklik değişimlerinde yaklaşık olarak kullanılabilir.

2. Yükseklikten Hava Basıncı Hesabı (Uluslararası Standart Atmosfer Modeli):


Yaklaşık formül:
1744007419098.png
Açıklamalar:


  • P: Yükseklikteki basınç (Pa)
  • p0: Deniz seviyesindeki basınç (101325 Pa)
  • L: Sıcaklık gradyanı (0.0065 K/m)
  • H: Yükseklik (m)
  • t0: Deniz seviyesindeki sıcaklık (Kelvin, genelde 288.15 K)
  • G: Yerçekimi ivmesi (9.81 m/s²)
  • M: Havanın molar kütlesi (0.029 kg/mol)
  • R: Evrensel gaz sabiti (8.314 J/(mol·K))

Bu formül, daha yüksek doğruluk isteyen mühendislik ve havacılık uygulamalarında kullanılır.




📌 1.000 metre yükseklikteki hava basıncını hesaplayalım (yaklaşık olarak) :​


1744007407863.png
 
Son düzenleme:
rakımdan tüm araçlar etkilenir zaten bu durumu tecrübe etmişsiniz
 

Geri
Üst