Lastiğin Kimyası ve yapısı


silvershadow

Emekli
Katılım
6 May 2015
Mesajlar
8,996
Tepkime puanı
1,340
İsim
Murat İNCİ
Lastiğin Kimyası ve yapısı;​

 ​

Lastik aldık başımıza da dert aldık diyorsunuzdur şimdi içinizden...​

Eh malın var derdin var diye boşuna söylemiyorlar.​

Gülmekten yere düşecek kadar güzel bir yorumlamaydı.​

Burası otomobil başlığı altında değil de psikolojik çözümlemeler veya itiraflar başlığına doğru yol alıyoruz sonumuz hayrolsun...​

İlk olarak bir lastiğin ana hammaddesi olarak doğal kauçuk, sentetik kauçuk, karbon siyahı ve çeşitli yağlar kullanılır . Bir lastiğin toplam ağırlığı içerisinde kauçuk bileşiklerin payı % 80’den fazlasına tekabül eder. Kalan ağırlık çeşitli takviye malzemeleri ve güçlendiricilerden oluşur.​

Fırsat bu fırsat detayın dibine vuralım....​

MALZEME ADI                        ÇALIŞTIĞI SICAKLIKLAR                    FİZİKSEL VE KİMYASAL ÖZELLİKLERİ​

[NBR]                                      -40 C +110 C                                Benzin, mazot, çeşitli sanayi ve gres yağlarına karşı dayanıklıdır. Keçe imalatında en çok tercih edilen malzeme çeşididir.                                                                                   ​

[si]  Silikon Kauçuklar (Si)                                      -60 C +200 C                                Yırtılmaya karşı direnci zayıf olan bu malzemenin, oksijen ve ozonun etkilerine karşı direnci oldukça yüksektir.​

[FPM]                                        -30 C +250 C                                Çeşitli organik solventlere, madenî yağlara, greslere ve  katkı maddeli olanlarına, uçak motor yağlarına ve yüksek sıcaklığa dayanıklıdır.​

[AU] Neopren Kauçuk (EU)                                        -30 C +90 C                                  Hava, ozon, su, yağ ve karışımlarına dirençli olup yüksek basınç, kopma, yırtılma ve aşınmaya karşı dayanıklılığı mükemmeldir.​

[EU]                                        -20 C +120 C                                Sıvı ve gaz hâlindeki petrol ürünlerine, atmosfer şartlarına, ozona, suya ve tuzlu suya dayanıklıdır. Yanması güçtür.​

[EPDM]                                    -45 C +150 C                                Dış etkenlere, ozona, tuzlu suya, sıcak ve soğuk suya dayanıklılığı oldukça iyidir.​

[RSS-NR]                                    -60 C +90 C                                Çeşitli asit ve bazlara, alkole, soğuk ve sıcak suya  dirençlidir. Yüksek esneklik ve mekanik özellik gerektiren yerlerde kullanılır.​

Poliüretan Kauçuk (AU): Yapısının sonsuz değişkenliği vardır. Su ile CO2 çıkararak​

süngerleşir. Yapısı, yağ ve yakıt dayanımı verir. Fakat hidrolize olur. Hareketliliği orta​

derecededir. Kendi kendine takviye ettirilebilir.​

Nitril Kauçuğu (NBR): Genellikle % 25–40 akrilonitril içerir. Hareketliliği hidrojen​

bağları ile sınırlandırılmıştır. Açıktaki gruplar gergide kristalizasyonu önler. Artan C=N​

grupları yağa dayanımı artırır, resiliensi azaltır.​

Tiokol (Polisülfid) (T): Düşük hareketlilik, yüksek geri dönüş zamanı ve inert yapıya​

sahiptir. Polar karakteri dolayısıyla ile hidrokarbonlara dayanıklıdır, fakat ısı özellikleri​

zayıftır. Gerildiğinde kristalleşmez.​

Etilen Propilen (EPDM): Doymuş yapıdadır, hareketliliği düşük ve kendisini​

toplama müddeti uzundur. Çapraz bağlantı için doymamış termonomeri olabilir.​

İyi yaşlanma, elektrik, dış şartlara dayanım gerektiren kablo, radyatör hortumu, profil​

gibi imalatta kullanılır.​

Polibutadien (BR): Çifte bağ etrafında dönme serbestîsi, kısa kendini toplama​

zamanı, açıktaki gruplar kristalizasyona mani olduğundan takviyeye gerek vardır. Çifte​

bağlar reaktivitesini sağlar.​

Butil Kauçuğu (IIR): Sıkı bir yapısı vardır, sterik yapısı serbest dönüşü önler.​

Esnekliği azdır, histerisisi yüksektir. Deformasyonu yavaş, geçirgenliği azdır. Yapısı,​

gerilmede kristalleşmeyi ve kendini takviyeyi sağlar. Çapraz bağlanma için isopren​

gruplarına ihtiyacı vardır, fakat yapısı inerttir.​

Stiren Bütadien Kauçuğu (SBR): Stiren ve bütadien’in soğuk tip reçete ile kontinü​

sistemle üretilen, Emülsiyon Polimerizasyonu ile elde edilen ve %22,5 - %24,5 bağlı stiren​

içeren bir kopolimer olup genel maksat kauçuğudur. Yüksek sıcaklık, yağ ve çözücülere​

karşı çok dirençlidir. Fiziksel özelliklerinin geliştirilmesi için karbon siyahı ve diğer dolgu​

maddelerinin ilavesi gerekir.​

 ​
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
lastikçilerde gördüğümüz hep üst üste koyulmasıdır. ben de dik koyulur diye bildiğim için yazlık lastikleri bu şekilde sakladım kış boyu ve yazlık lastikleri takarken lastikçi  lastiklerin şeklinin bozulduğunu söyledi ve üst üste mi koydunuz dedi.

sonuç olarak; üst üste koymanın hatalı olduğunu söylemiş oldu ama aynı zamanda dik sakladığım lastiklerin de zarar gördüğünü söyledi ve artık ne yapacağımı bilemez durumdayım :)

yere basacak şekilde dik koymuştum, acaba yere değmemesi mi gerekir? desem asmanızı da önermem demişsiniz

@silvershadow

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
SB1907_23 dedi:
lastikçilerde gördüğümüz hep üst üste koyulmasıdır. ben de dik koyulur diye bildiğim için yazlık lastikleri bu şekilde sakladım kış boyu ve yazlık lastikleri takarken lastikçi  lastiklerin şeklinin bozulduğunu söyledi ve üst üste mi koydunuz dedi.

sonuç olarak; üst üste koymanın hatalı olduğunu söylemiş oldu ama aynı zamanda dik sakladığım lastiklerin de zarar gördüğünü söyledi ve artık ne yapacağımı bilemez durumdayım :)

yere basacak şekilde dik koymuştum, acaba yere değmemesi mi gerekir? desem asmanızı da önermem demişsiniz
En ideali kendi jantlarında kalmaları die biliyorum ama şekli konusunda pek emin değilim.

 
SB1907_23 dedi:
lastikçilerde gördüğümüz hep üst üste koyulmasıdır. ben de dik koyulur diye bildiğim için yazlık lastikleri bu şekilde sakladım kış boyu ve yazlık lastikleri takarken lastikçi  lastiklerin şeklinin bozulduğunu söyledi ve üst üste mi koydunuz dedi.

sonuç olarak; üst üste koymanın hatalı olduğunu söylemiş oldu ama aynı zamanda dik sakladığım lastiklerin de zarar gördüğünü söyledi ve artık ne yapacağımı bilemez durumdayım :)

yere basacak şekilde dik koymuştum, acaba yere değmemesi mi gerekir? desem asmanızı da önermem demişsiniz

@silvershadow
Değerli Hocam;

Kafanız hiç karışmasın Hocam;

Nem almayacak, doğrudan nemli bir şeyle temas etmeyecek şekilde stoklanması idealdir.

Lastikçilere değil üreticinin sözlerini dikkate almalı.

Üretici ne diyorsa doğru odur.

Ben rodaj yoktur diyen bayi ve satış temsilcisi ve servis elemanı gördüm.

Kılavuz kitap nasıl bizim için esas ise lastikler için de üreticilerin sitesine girip bakmanızı öneririm.

Size önerilerimin tamamı üretici firmaların sitelerinden derlemedir.

Lastikçi veya servis personeli çok bilmişlik yapar... yapar ki sözü dinlensin müşteriyi yönlendirebilsin...

 
@silvershadow

ben sizin söylediklerinizin tam karşılığını öğrenmek için sormuştum hocam

bahsettiğiniz duruş bu mudur?

Ara%C3%A7-Lasti%C4%9Fi-Se%C3%A7imi.jpg


hatalı olan da bu?

lastik.png


 
Ardakaşlar Golf ümü teslim aldım ve mutluyum :)   Araç üzerinde hankook lastik geldi. Bu lastiğin + ve - leri nelerdir? Kış lastiği için ne önerirsiniz.

 
alkuru dedi:
Ardakaşlar Golf ümü teslim aldım ve mutluyum :)   Araç üzerinde hankook lastik geldi. Bu lastiğin + ve - leri nelerdir? Kış lastiği için ne önerirsiniz.
Değerli Hocam;

Hankook marka lastikler genel olarak Dunlop'lardan kat be kat iyidir.

Kullanan cyberbrain nickli Murat Hocam sportif kullanımda beklentilerini karşıladığını, yol tutuş ve frenleme değerlerinin uygun olduğunu söylemişti.

Bu lastiklerin yumuşak hamurlu olması yol tutuş ve frenaj mesafesine olumlu katkıda bulunurken bir yandan da kendine özgü hamuru optimal ısıya çabuk eriştiği için daha uzun süre yüksek performansla kullanmak mümkün olduğunu belirteyim.

 
Ardakaşlar Golf ümü teslim aldım ve mutluyum :)   Araç üzerinde hankook lastik geldi. Bu lastiğin + ve - leri nelerdir? Kış lastiği için ne önerirsiniz.
Değerli Hocam;

Hankook marka lastikler genel olarak Dunlop'lardan kat be kat iyidir.

Kullanan cyberbrain nickli Murat Hocam sportif kullanımda beklentilerini karşıladığını, yol tutuş ve frenleme değerlerinin uygun olduğunu söylemişti.

Bu lastiklerin yumuşak hamurlu olması yol tutuş ve frenaj mesafesine olumlu katkıda bulunurken bir yandan da kendine özgü hamuru optimal ısıya çabuk eriştiği için daha uzun süre yüksek performansla kullanmak mümkün olduğunu belirteyim.
hocam izninle bir düzeltmede bulunayım..hankokların çok iyi bir lastik oldugu fikrine katılıyorum ancak kat be kat iyi oldugu konusu süpheli..şöyleki lastik konusunda çok fazla arastırma ve deneyımleme sansına sahip oldum çok fazla test sitesini inceledim ...bu konuda adac testleri almanya koşullarında bıle olsa bence gercege en yakın testlerdir..205 55 R16 gibi en çok kullanılan lastik ebadına göre dunlop hankkooktan daha iyi bir lastik..burada önemli olan lastik markası dışında lastigin modeli..bu lastik boyutunda kendı deneyımlerım ve test sonuclarına göre michelin primacy 3 Türkiye yollarında dahi çok iyi bir lastik sonrasında goodyear effiecnt grip ve benım corsa da kullandıgım contienetal cp5 geliyor..bu 3 marka diğer test şirketlerince de genelde hep ilk 5 de yer alıyor..Türkiye yollarında ise goodyear ve continin çok güzel sonuçlar verdigini soyleyebilirim..dunlopun gecen yıl cıkardıgı bluresponse modeli ise gayet basarlı sonuclar almış..aynı turdeki hankook ventus prime ise 8. sırada yer almış..

aşağıda tabloyu inceleyebilisiniz.. https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2015_Sommerreifen_Test_205_55_R16.aspx?ComponentId=228381&SourcePageId=31821

trocken:kuru zemin

nass: ıslak

komfort gerausch: gürültü konfor

verschleiß:aşınma

kraftstoffverbrauch:yakıt tüketimi

almanya fabrikasında genelde ucuz yollu lastikleri kullanıdklarını soyleyebilirim..banada bridgestone turanza e300 geldi..haylı gurultulu ve eski dizayn bir lastik..yakıt tuketimi yuksek yol tutusu kotu..yukarıdaki testte adı gecen modellerı kullandıklarını daha duymadım..hankook hangi modelini kullanıyor fabrika buda önemli..master modellerden daha ziyade artık dizaynı eskimiş yada yeni modellerden onceki modeli kullnıyorlar...bu arada lastikler eski değil taze ama dizaynları eski..

 
Eski aracımda michelin vardı, cok yumuşak yanaklı konforlu lastiklerdi, yeni araçta continental lastik var, sizce avantaj dezavantajları nedir?

Sent from my iPhone using Tapatalk

 
Benim araç da Dunlop Sportmaxx'lerle geldi. İyi ya da kötü olduğu hakkında en ufak bir fikrim yok  :'(

 

@ercanerten Dunlop konusunda @silvershadow Murat hocam sizi bilgilendirir. Ama sandığımızdan çok daha iyi bir lastik olduğunu söyleyecektir size. Ayrıca aklımda kalan oldukça sessiz bir lastik olduğu. Diğer markalara göre ses konusunda daha iyi.
 

Geri
Üst Alt