Aslında benzinlikte lastik sıcakken ölçüyoruz da yüksek çıkıyor ya. Aslında çıkan değer gerçek değer. Ve biz hep o değer ile geziyoruz. Lastik soğukken basacağımiz değer sadece lastik soğuk iken geçerli değil mı?
Olması gereken, etikette verilen, basınç değeri soğuk lastikler için verilmiştir. Soğuktan kasıt hiç yol yapmamış durumdaki lastikler.
30 psi vurup 2-3 km gittikten sonra ölçseniz 32 - 33 olacak, otoyola çıkıp 150 km/saat 1 saat sürerseniz belki de 36 - 38 psi değerine yükselecekler. Bu demek değil ki lastik basınçlarınız doğru. Sıcakken ölçerek doğru basınç olup olmadığını anlamak kesin olarak mümkün değil.
Diyelim ki olması gereken değer 30 psi. 2 senaryo olsun:
1-Soğuk lastikler 30 psi değerine ayarlı olsun, yola çıktınız 1 saat otoyolda sürdünüz oldular 36 psi. Hedefinize vardınız lastikler soğudu oldular tekrar 30 psi.
2-Soğuk lastikler düşük basınçta 26 psi değerine ayarlı olsun, yola çıktınız 1 saat otoyolda sürdünüz, basınçları düşük olduğu için daha çok ezilip açılacaklarından daha çok ısınırlar ve basınçları olur 40 psi! Hedefinize vardıktan sonra lastikler soğudu oldular tekrar 26.
Siz de 1 saat sonra yolda ölçtünüz, 2. senaryoda daha yüksek basınç ölçersiniz ama gerçekte lastik basınçları 1. senaryoya göre daha düşük ve hem yol tutuşunuz, hem yakıt tüketiminiz hem de ısınma kaynaklı yıpranmanız fazla olacaktır.
Yani yolda sıcak yaptığınız ölçüm hatalı sonuç verir.
Ayrıca dış hava sıcaklığına da doğrudan bağlıdır basınç değerleri. Bugün hava sıcaklığı 30 C ve soğuk lastikleri ayarladınız 32 - 32. Yarın hava soğudu oldu 15 C kışa girdik diyelim. Soğuk lastik basınçlarınız düşer olur 30 - 30 mesela. Yeniden basınçlarını artırmalısınız. Böyle aşırı hava sıcaklığı değişiminde de tekrar ayarlanmalılar. Bizim Golflerdeki lastik basınç uyarı sistemi ise hava sıcaklığından kaynaklanan 4 lastiğin de aynı anda basınçlarının azalıp artmasını anlayamaz çünkü supaplarda basınç algılayıcı yok bizde.
Sözün özü, soğuk lastik de olsa, bir miktar fazla basınç iyidir ve ben tercih ederim.