Öncelikle şunu baştan belirteyim araç üreticisi; motor soğutma suyunda
(en az %40 oranında antifiriz) olması gerektiğini özellikle belirtmektedir.
İlave olarak şunu da belirteyim saf yapıda olan antifrizin donma noktası -12 °C derecedir.
Antifirizin motor için 3 ana görevi vardır., donma koruması sağlamak, korozyon/pas oluşumunu engellemek ve motorun "ideal çalışma sıcaklığına" en kısa sürede ulaşmasına sağlamak.
(Antifriz-Saf Su karışımının) oranındaki değişiklikler motorun optimum sıcaklığa ulaşmasını (olumlu/olumsuz) doğrudan etki etmektedir..!! Yani şunu demek istiyorum evet dediğiniz gibi İstanbul 'da son 100 yıldır sıcaklık -16°C derecenin altına düşmemiş olabilir fakat yukarda da belirtiğim gibi antifriz-saf su karışımın oranındaki değişiklik motorun en kısa sürede ideal çalışma sıcaklığına ulaşmasını (+/- olarak) doğrudan etki etmektedir.
Diğer bir deyişle motor soğutma suyundaki antifriz oranı (motorun ısı iletimine) doğrudan etki etmektedir..!!
Piyasada 2 tip antifriz bulunur;
-Konsantre yapıda olan antifrizler., bu tip antifrizler araca uygun oranda saf su ile karıştırılarak., uygun oranda bir karışım elde edilir.
,-Kullanıma hazır (ready mix / ready to use) yapıda olan antifrizler., bu tip antifrizlerde;
saf su ile karışım hazırlanmasına gerek yoktur., çünkü üretim aşamasında kullanıma hazır yani önceden antifriz/saf su karışımı elde edilerek şişelenmiştir.
Özetlersek;
Araç üreticisi motor soğutma suyunda
(en az %40 oranında antifiriz) olması gerektiğini özellikle belirtmektedir.
Aynı zamanda araç üreticisi şuna da belirtiyor; motor soğutma suyundaki (
antifriz oranı %60 'ı) aşmamalıdır.
Yaşanılan bölgenin iklim koşullarına bağlı olarak motor soğutma suyunda kullanılması gereken antifriz-saf su karışım oranları;
%40 antifriz / %60 saf su karışımı donma noktası: yaklaşık -24 °C derece ***(düşük seviye korozyon-pas koruması /en iyi ısı iletimi)
(Adana, İzmir, Antalya, Afrika kıtası, gibi) kışın soğuk geçmediği "sıcak iklim kuşağında" bu oran kullanılabilir FAKAT bu oranda karışım hazırlanan bir aracın kullanım ömrü boyunca (soğuk bir şehir yolculuğu yapıp/yapmayacağı) mutlaka dikkate alınmalıdır..!! Çünkü donma noktası -24°C derece yaklaşık bir değerdir ve hiç bir zaman kesin sabit bir değer olamaz., Bu olaya matematiksel formüllere dayalı denklem gibi düşünmeyiniz..!!
Farz-ı misal siz -24°C derece donma noktası kadar dayanak bir karışım hazırladınız., bu karışım kesin olarak -24°C dereceye kadar dayanacak diye bir şey söz konusu değildir., Bu sıvı karışımı -22°C derece de donabilir., -19°C derece de donabilir., hatta -14 °C derece de donabilir.., Neden çünkü motor soğutma suyu sürekli ısınıp-soğuduğu için ve zamanla kullanıma bağlı olarak bu "donma noktası değeri" kötüleşir..!! Motorun içindeki bu sıvının vaad ettiği donma noktası değerinde sürekli kayıplar oluşur..!!
Bu oranda bir karışım hazırlanması durumunda; kışın olası bir soğuk şehire yolculuk esnasında akraba düğünü veya Uludağ gezisi vs.. gece araç park halindeyken soğutma suyu donar ise başınıza iş alırsınız., çok yüksek onarım masrafları ile karşı karşıya kalırsınız.
%50 antifriz / %50 saf su karışımı donma noktası: yaklaşık -36 °C derece ***(iyi seviye korozyon-pas koruması / çok iyi ısı iletimi)
En ideal karışım oranıdır, hem çok iyi donma noktası sağlanmış olur, hem de optiumum ısı transferi sağlanmış olur
., soğuk motorun en kısa sürede "ideal çalışma sıcaklığına" ulaşması sağlanmış olur
. bu sayede motorun ısınması için geçen süre kısalmış olur, motorun ısınması için geçen süre kısalması demek motor yağının daha kısa sürede ideal çalışma sıcaklığına ulaşması demektir., bunun neticesinde motorun içindeki silindir gibi hareketli parçaların aşınması önlemeye yardımcı olunur. Araç üreticileri bu sebeblerden dolayı fabrikada üretim/montaj aşamasında motora %50-50 karışım dolumu yapar.
%60 antifriz / %40 saf su karışımı donma noktası: yaklaşık -52 °C derece ***(çok iyi korozyon-pas koruması / vasat ısı iletimi)
(Alaska, Kanada 'nın bazı bölgeleri, Rusya 'nın bazı bölgeleri, Sibirya vs...) çok çok iyi donma noktası sağlanmış olur ama motorun ısı iletimi (ısı transferi) kötüleşir., bunun neticesinde soğuk motorun kısa sürede ideal çalışma sıcaklığına ulaşmasından feragat edilmiş olur
., Çünkü bu tip çok soğuk (extreme iklim koşullarında)
ilk öncelik motor soğutma suyunun donmasını engellemektir..!!
Golf Mk7 ve Mk7,5 araçlar için konuşursak sistemin kapasitesi yaklaşık 7-8 litre dir. bu ne demek oluyor..? yapılacak %50-50 karışım için ihtiyacınız olan antifriz miktarı (konsantre yapıda yani saf antifriz miktarı) yaklaşık 3,5-4 litre arasıdır., geriye kalan 3,5-4 litre için de saf su ihtiyacınız olucaktır.
SORUNUZ: fiyat karşılaştırması yaptım da motul marka olan 6 litre tam 300tl tutuyor. Diğer liquil sadece sizin verdiğiniz sitede fiyat uygun. Orasıda izmirdeymiş bunun dışında hep 90tl falan litre fiyatı. Ben 5 litre +1 litre alacağım eğer eksik kalırsa saf su ile tamamlarım diye düşündüm. Bu şekilde de -25 den aşağıya inmez sanırım. Tekrardan yazayım - 20-25 derece istanbul için uygun olmaz mı?
CEVAP: bahsettiğiniz Motul 6 litre antifriz 600 tl. tutuyor dediğiniz bu antifriz (saf mı yoksa kullanıma hazır mı) olduğunu bilmiyorum..? Sanırım bu almak istediğiniz Motul kullanıma hazır olanlardan..? Fark etmez (saf mı yoksa kullanıma hazır mı bilmediğim )Motul 'den de alabilirsiniz veya saf olan Liqui Moly KFS13 'te alabilirsiniz., Burada sizin bütçeniz ön plana çıkıyor., kullanıma hazır olanlar biraz daha masraflı olur hepsi o kadar ama avantajı ise: saf su ile karışım yapmak ile uğraşmazsınız. Gerçi her halükarda bir miktar saf su ihtiyacınız olacak., çünkü yeni dolum öncesi sistemin içini temizlemeniz gerek. dolayısıyla her halükarda en az 7-8 lt. saf su almanız gerekecek., sonra bu sistemin içini temizlemekte kullandığınız saf suyu tahliye edip., yeni sıvının dolumunu gerçekleştireceksiniz. 2015 model yani 6 yaşında olan bir aracınız var ve sistemin içinde tortular/pislikler oluşmuş olabilir., yeni dolum öncesi sistemin içini saf su ile temizlemeniz motorun ve radyatör gibi ilgili aksamların sağlığı açısından önemlidir.
KSF13 için verdiğim Link 'teki satıcının İzmir 'de olmasının sizin için bir sakıncası var mı..? Verdiğim link 'teki bu satıcı Liqui Moly 'nin Türkiye Distribütör dür., yani acaba güvenilir bir satıcı mıdır diye endişeniz olmasın., Ana distribütör 'den daha güvenilir bir yer olamaz sanırım..
Not: aldığınız antifrizin üretim tarihine veya son kullanım tarihine (bidonda hangisi yazıyorsa) dikkat ediniz..!! eski tarihli antifrizin vaad ettiği koruma/donma vs.. öellikleri daha kullanmadan kötü etikelnmiş olur.