Formül ile olayı inceleyecek olursak;
Fsürtünme=μ x cismin ağırlığı
μ = sürtünme katsayısı (her cisim için farklıdır)
Formülden de anlaşıldığı üzere yüzey alanıyla bir bağlantısı yoktur
Yakıttaki değişimin olası nedenleri:
* Yuvarlanma direnci yüksek bir lastik tercih etmiş olabilirsiniz,
** Kauçuğun kimyasal yapısı+lastiğin desten tasarımındaki değişimler olarak düşünebilirsiniz.
225/45/17 için Goodyear Efficientgrip Performance (yakıt değeri C sınıfı) vs Eagle Asymmetric 3 (yakıt değeri E sınfı) ele alırsak yuvarlanma dirençlerinin etkisini de kabaca anlayabilirsiniz.
** Yuvarlanma direncinin etkisi lastiğin temas eden yüzeyiyle de orantılı olarak da etki gösterir. Bu nedenle bir lastik modelinde ölçüler değiştiğinde etiket değerleri de değişir, her ölçüde aynı performansı bekleyemezsiniz. Lastik tercihi yaparken bunu da göz önüne almalısınız.
* Geçtiğiniz jant bir önceki janta göre daha ağır olabilir,
** Araç ağırlığını arttırdığı için değil, aracın tepkilerinin ve yol hissiyatının tırtlaşması sonucu gaza fazla basıyor olabilirsiniz.
Ezcümle toparlarsak,
Yakıt artışı, jant ağırlığınıza, seçtiğiniz lastiğin yuvarlanma direncine, taban genişliğinize (temas eden yüzey alanına yani buna diş yapısı lastik basıncı da dahil edilebilir) bağlı olarak ortaya çıkmaktadır diyebiliriz.
Not: Aracınızın jantını değiştirdiğinizde uygun olmayan ölçüde lastik tercih ederseniz aracınızın teker dönüş çaplarını (tur sayısını) değiştirmiş olursunuz. Bu da sizin takometrenizin doğru çalışmamasına dolayısıyla da daha fazla gaz ile oynamanıza neden olacaktır
Örn: 205/55/16 lastik ve 16" janttan 17" dijona geçtiniz ve 225/
55/17 tercih ederseniz, lastiğin dış çapı bundan etkilenecektir olması gerekenden (45 yanak) daha büyük kalacaktır. Bu konjonktürde yanak genişliği tercih hatası ile saçma sapan değerler elde etmiş olunacaktır. Bu örneği genel bilgi amaçlı verdim. Mevcut durumun bu örnek ile bağlantısı yoktur.