Fren enerjisi geri kazanımının mantığı


Evet, daha önce bir konuda yazmıştım. Şuan herhangi birşey düşündüğünüzde ve varmıdır acaba dediğinizde, bunun var olup ve hatta aşağıdaki yazdıklarımla eşleşmesini görünce artık şaşırmıyorum.  Vizontele'deki ".. benim aklıma gelmişti" repliği geliveriyor insanın aklına..

@forzaGilles  konu ile ilgili aşağıdaki anlamadığı yerleri sormuş 

Bu güzel paylaşım için kendi adıma teşekkür ederim., 

Yalnız yazınızdan net anlayamadım şeyler var; 

Şimdi motor daha ısınmamış haldeyken (50°C derecenin altındayken veya tam tersi motor ısınmış da olabilir) ışıklara yaklaştık ayağımızı gazdan çektik (ama fren yapmadık) bu senaryoda akü şarj oluyor diyorsunuz., Tamam ama ayağımızı gazdan çektiğimiz zaman bir enerji açığa çıkmıyor ki..?

Bir enerji açığa çıkması lazım (fren yaptığımızda evet enerji açığa çıkıyor) ve sistem bu enerjiyi aküyü şarj etmek için kullanıyor..? Nasıl bir şey oluyor da fren yapmamamıza rağmen ortaya çıkan enerji oluyor da sistem o enerjiyi kullanıyor..? 

Ya ben anlamadım yada gözden kaçırdığım bir şey var :)  


Bunun üzerine ben de 


3 saat önce, ogzogz yazdı:

Ayağınızı gazdan çekince oluşan duruma eski tabir ile motor freni denilebilir.

Şimdi var mı bilmiyorum ama bisikletlerde tekerleğe temas eden dinamo dediğimiz (oyuncak araba motorunun daha büyüğü) parça vardı.bu sayede bisiklet hareket edince önünde ve arkasında bulunan ampüller yanar ve ışıklandırma sağlanırdı. Burada o dinamo alternatör olduğunu düşünürsek (tabi herhangi bi akü olmadığından depolanacak yer yok ama) yokuş aşağı inerken de pedal çevirmesek de  o ampüller yanmaya devam edecektir. 

Arabada da alternatör kayış ile motora bağlı olduğundan, dönmeye devam edecektir. Sadece gaz vermediğimiz için yakıt yakmamış olduğundan  hareket ettiğinden depolamaya geçmiş oluyor. 

(Bunun üzerine bizim araçlarda yelken modu da var diyebilirsiniz. Evet o da belli koşullar dahilinde galiba 70 km üstünden yavaşlayınca devreye giriyor. Ama mantıken enerji ihtiyacı düşükse o da devreye girmiyordur. Denemek lazım.)

Şu şekilde düşünülmüş olabilir. Sistemin adı fren enerjisi geri kazanımı. Yani zaten gaza basmıyorsak ya duracağız ya da araç kendi salınımında ilerleyeceği anlamı taşımaktadır. Bu durumda voltmetrede görülen veriler bunu gösteriyor. 

Yani aşağıdaki Sinan Koç'un yorgunluk algılamayı test ettiği gibi frenlerde de bi enerji oluşup ya da kinetik enerji ile gönderiyor depoluyor değil. Tamamen alternatörün devreye girip çıkmasındaki yükün kontrolü. 


Videoda fren yapınca depolama ve ilk harekette depolanan enerji geri düşmekte.

Yani bunu birisi bana yazsa, yok artık önce bakmış sonra yazmış derdim.  Verdiğim örneklerin yaklaşık 9 sene önce videosu varmış meğer. 

Şimdi bu videoyu ben görünce dejavu, videoyu hazırlayan için geleceği tahmin etmek olarak anlayabilir.  

 
Moderatör tarafında düzenlendi:

arkadaşlar,

konu başlığı açtım ama kimse bakmıyor diye buraya yazyorum.,

Merhaba sevgili golf tutkunu arkadaşlar,

2014 model golf -7 midline araç sahibiyim sıfır almıştım aracımı.Ancak bir süredir süregelen iç gösterge panelinin bazı yerlerinde kireçli su misali lekelenmeler mevcut.Bezle silmeye çıkartmaya çalıştım ama çıkmadı lekeler iç kısımda gibi duruyor.Acaba hiç bu sorunla karşılanlar oldumu çözüm önerileriniz nedir? keyifli sürüşler herkse..

 
@ogzogz sizin konu hakkında fikriniz nedir hocam. Bizim yeni akü niye nazlaniyor.
Net birşeyi servis bile söyleyememiş. Sıralamayla deneyeceksiniz. Öncelikle şarj. Hareket olmazsa şarj olmaz. Cep telefonu, sıfır aldığınızda 24 saat şarjda kalsın gibi efsanevi bi cevap vardı. Artık yok. Ancak şarj etmezseniz elbette bitecek. 

Yukarıda şarj ile ilgili tespitlerim var oradan okuyun. Tamamen şarj edin. Ona göre.. zaten serviste değişmiş akünüz, baktınız  olmuyor servis sorun varsa akü garantisinden  işlem yapar. 

Ama aküyü takalım  yeteri kadar şarj etmeyelim sonra akü bitti olmaz.

Retrofit olayları beni aşan şeyler. Sonradan ledlere  sıcak bakmıyorum. Kaliteliymiş , arıza ışığı yakmazmış falan filan.. Açıkçası nereye ne kadar enerji harcanacak ona göre hesaplanmış bir sistem. Kimisi görüntüsü hoş olsun diye takıyor, kimisi bunun holojen ampule göre daha tasarruflu olduğunu düşünerek(ki öyle ama  bunu düşünüp de takan yok) .

Yani kafa karışmasın önce düzenli şekilde bir kaç gün en aşağı 15 20 dakika sürüşler yapın.(sürüşler yapın, ayağınız sürekli gazda olmasın, arada salınımlı kullanın, kısa dur-kalklar da işe yaramaz.mümkünse uzun yol yapın deneyin.)

Serviste aracın km kaydı var. Ne zaman akü değiştirdiği yazıyor. Şu anki km belli. Yani kullanılmayan aracın şarj da olmayacağı kesin. Akü değişti, kullanılmadı, akü bitti. Buna kullanıcı hatası derler. Eğer hareket ediyorsa biraz kullanın.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Özetle fren enerjisi geri kazanımı demek  sedece fren yaptığımızda değil, gazdan ayağımızı çektiğimizde de meydana geldiğini anlamış oluyoruz.
Son 2 gündür bunu yaşayarak deneyimlemiş oldum.

1 aydır aracın start stop sistemi devreye girmiyordu.

Son 1 aydır Sürüş stilimin sürekli gaza basarak devam edip hızlı bir şekilde durduğumu yani Volkswagen in deyimiyle yelken gibi süzülme tarzını kullanmadığımı farkettim.

2 gündür ışık gördüğüm yerde gazdan ayağımı çekerek aracın kendi kendine yavaşlamasını süzülmesini sağladım. Start stop devreye girmeye başladı. 

Sizin de dediğiniz gibi; aracı 10 dk rolantide bekletmek akü şarjında işe yaramıyordu, start stop devreye girmiyordu..

 
@ogzogz Bilgiler için teşekkür ederim.
Forumdan uzak kaldığım günlerde paylaşım olmuş görememişim .

Şimdi gördüm ve tane tane okudum. Bilgilendirici paylaşım için çok teşekkürler.

 
@ogzogz öncelikle bilgilendirmeleriniz için teşekkürler üstad.

Aynı durum manuellerde de geçerli mi?

Ayrıca yukarıda belirttiğiniz gibi motor freni olayına benzetme yaptınız.(Bu tür araçları daha önce kullandım.Sonraları koldan kademeli  farklı sistem çıkmıştı) .Bu özelliğe(motor/egzoz frenine) sahip olmayan araçlarda aynı mantıkla gaz kesince haliyle yavaşlama oluyor.Böylesi durumda bizleri "aracı yığdırıyorsun! " ikazıyla bu durumun motora zarar verdiğini hatırlatırlardı ustalarımız.Yani demem şu ki üstadım: Manuelde aracı viteste iken yavaşlatma yerine geriden duruma göre ayarlayarak yapıyorum.Tabiki kaçınılmaz durumlar ekseriyette oluyor.Sizin dediğiniz olay manuelde de uygulanabilr mi / uygulaması nasıl olmalı?

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
@ogzogz öncelikle bilgilendirmeleriniz için teşekkürler üstad.

Aynı durum manuellerde de geçerli mi?

Ayrıca yukarıda belirttiğiniz gibi motor freni olayına benzetme yaptınız.(Bu tür araçları daha önce kullandım.Sonraları koldan kademeli  farklı sistem çıkmıştı) .Bu özelliğe(motor/egzoz frenine) sahip olmayan araçlarda aynı mantıkla gaz kesince haliyle yavaşlama oluyor.Böylesi durumda bizleri "aracı yığdırıyorsun! " ikazıyla bu durumun motora zarar verdiğini hatırlatırlardı ustalarımız.Yani demem şu ki üstadım: Manuelde aracı viteste iken yavaşlatma yerine geriden duruma göre ayarlayarak yapıyorum.Tabiki kaçınılmaz durumlar ekseriyette oluyor.Sizin dediğiniz olay manuelde de uygulanabilr mi / uygulaması nasıl olmalı?


Manuel araçta denemedim ancak aşağıdaki yazıda manuel ya da DSG ayrımı yapılmamış..

Volkswagen der ki:

Fren Enerjisi Geri Kazanımı

Frenleme sırasında açığa çıkan enerji, geri kazanım yöntemi ile alternatör tarafından elektriksel enerjiye dönüştürülür. Bu elektrik enerjisi aküde depolanır ve gelecek hızlanmalar için hazırda bekletilir. Bu sayede akü elektrik tüketicilerini besleyebilir ve alternatörün motor üzerine uyguladığı yük azaltılabilir.

Uygun alternatör ve akü ile birlikte sisteme akıllı bir akü yönetim sistemi de dâhildir. Bu akıllı akü yönetim sistemi, akünün şarj durumu için ek denetim fonksiyonları içerir.

Fren enerjisi geri kazanım sistemi, Volkswagen’in BlueMotionTeknolojileri altında topladığı verimli ve çevre dostu teknolojilerin arasında yer alır.


Motor freni durumu ise gaz verilmediği zaman kavramanın motora tutunması ile çevirimin devam etmesi ile oluşan yavaşlama. 

Yani fazladan motor çevirimi ve motor kulaklarında esnemenin ekstra olarak zorlanması yani kullanım ömrüne etkisi olarak adlandırılabilir.

Motor frenini ben de ara ara kullanıyorum. Özellikle ani duruşlar yaparken. Eğer D konumunda kullanıyorsam S konumuna alıyorum. Nedeni ise 70 km üzeri hızlarda D konumunda yavaşlamaya geçerseniz yelken modu devreye girmiş ve motordan kavrama ayrılmış oluyor. Frenle müdahale edince kavrama tutunur yavaşlama kolaylaşır . Yavaşlama anında S moduna alırsanız vites düşüşü D konumuna göre daha erken ve yüksek devirde vites düşürür. Yani motor freni yapmış olursunuz. Bu da durmayı hızlandırır. 

Motor freni balata ömrünü uzatır. Ancak motor kulaklarına da ekstra baskı yaptırmış olursunuz. 

Özetle fren enerjisi geri kazanımı tamamen (gerekli koşullar sağladığında sadece) gaz pedalına göre çalışıyor diyebilirim.

Gaza basarsanız kazanım yok.

Gazdan ayağınızı çekerseniz kavrama tutunsa da, motor freni olsa da,  kavrama tutunmayı bırakmış da olsa kazanım var. 

Tekrar belirteyim bazıları balata ve diskin birbirine teması ile oluşan bir enerji olduğunu ve bunun depolandığını düşünebiliyor. Böyle bişey yok. 

 
geri kazanim enerjisinin saglanabilmesi icin start stop un aktif olmasi gerekiyor mu? yoksa Deaktif durumdayken sarj kazanimi saglanir mi? Epydir bunu kurcaliyorum. ama tam emin olamadim birturlu..

 
geri kazanim enerjisinin saglanabilmesi icin start stop un aktif olmasi gerekiyor mu? yoksa Deaktif durumdayken sarj kazanimi saglanir mi? Epydir bunu kurcaliyorum. ama tam emin olamadim birturlu..
Start stop'u kapamak geri kazanıma etki etmiyor. 

 
Screenshot_2021-05-12-11-32-33-01.jpeg

Fren enerjisi geri kazanımı Golf 6'da başlamış..

Efsanenin Yolculuğu'nu izleyenler hatırlar..



 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Konuyu ucundan yakalmışken bir soru sormak isterim.
Aracın Akü Voltaj değeri kaç olmalı ? ( 1.6 tdi golf)

Kontak kapalı ?
Kontak yarım açık?
Marş anında ?
Şarj Dinamosu devreye girdiğinde ( araç rolantide çalışıyorken)?

Konuya ek olsun diye buraya yazıyorum...
(Farlar kapalı)
Kontak kapalı 12.6v <
Kontak yarım açık 12.0v <
Marş anında 11v < (akü sağlık durumuna göre değişir.)

Şarj Dinamosu devrede -akü şarjlı ve ekstra enerji ihtiyacı yoksa- 12.9v <

*Sürüş anında klima vs. yani ekstra yük ya da akü şarj ihtiyacı durumunda : 13.5v-13.6v

Yukarıdaki değerler genel olarak deneyimlerim sonucu alınan değerlerdir. Hava sıcaklıklarına kullanılan aksesuar donanıma göre de artabilir ancak düşmez.. Ayrıca fren enerji geri kazanımı durumunda frenleme ve süzülme anında tekrar gaz basıncaya kadar 14.6 v civarına çıkar daha sonra 12.9v civarına geri gelir. Farlar açıkken bu değer 13.2 v
 
1.2 tsi bluemotion larda silindir kapama teknolojisi var mı
 
1.2 tsi bluemotion larda silindir kapama teknolojisi var mı
Ana konuya yazınız.
ilgili konuya uygun başlık altında sorunuz. Ya da baktınız böyle bir konu yok, yeni konu açınız.
Ayrıca google'da act motor hangi modeller var yazarsanız da çıkar.
 
foruma saygımdan cevap yazmıyorum size değil
 

foruma saygımdan cevap yazmıyorum size değil
Tam bir işgüzarlık. Saygısızlık.

Onca bilgi paylaşıyorum. Sorulan sorunları yönlendirmeye çalışıyorum. Goygoy yapmıyorum.
Açıklayıcı, örneklerle, ispatlarla açıklamaya çalışıyorum.
Cümle olmayan, noktalama işaretleri bulunmayan yazıları anlamaya çalışıp ne demek istemiş olabiliri de düşünüp uzun uzun anlatmaya çalışıyorum,
gelen cevaba bakınız..

Yok, bugün hava kaç derece?
 

Geri
Üst Alt