Evet araştırmalarımdan ve usta ile görüş alışverişimizden ögrendiklerimi anlatayım dilim döndüğünce.
Şunu bilirsiniz manuel araçta debriyaja basmak baskı gergi plakasını gerer ve kavrama ile volan'ı birbirinden ayırır. Boşa aldığınızda ise şanzıman dişlileri ayrılır ve debriyajı bıraktığınız zaman gergi plakası bırakılır ve kavrama volan ile birleşir, buda gergi plakası ve kavrama üzerindeki tüm yükü ortadan kaldırır. En sağlıklı durma hali bu olsa da gergi plakası bu yüke fazlasıyla dayanmak için tasarladığından çok uzun süreler gerili halde kalmak zorunda bırakılmadığı sürece bir sorun olmaz. Tabii burada önemli olan debriyaja basarak duruyorsanız gerçekten tam olarak basıyor olmanız, aksi takdirde kavrama sürtünmeye ve dolayısı ile hem aşınmaya hem ısınmaya başlar ve ömrü çok ciddi kısalır.
Önce şunu netleştirelim, DSG'nin boşta olması yada olmaması tamamen vites kolu ile yönetiliyormuş, yani N'ye almadığınız sürece araç kesinlikle boşa almıyor, sadece debriyaja basıyor. Yani DSG'de vitesi boşa almadığınız sürece dururken mekatronik debriyaja basacaktır, manuel’den farklı olarak duruyorsanız mekatronik debriyaja tam basar, bu kavrama üzerinde yük oluşmaması demektir ancak mekatronik debriyaja basmak zorunda olduğundan ve bunu solenoid'lere basınç uygulayarak yaptığından yük altında kalır. Burada tavsiye edilen 10-15sn den fazla sabit durulacak ise vitesin boşa alınması şeklinde yazılmış birçok kaynakta ve ustada aynısını söyledi. Hadi siz deyin 20-30sn. Mekatronik içinde en çok kronik arıza noktalarından biri basınç oluşturan kapsülün patlaması yani yan duvarının kırılması, bunun ne önemli sebebinin bu olduğunu ve aslında o kapsül çeperinin üretim kaynaklı malzeme kalitesi ve çeper inceliği nedeniyle basınç altında kırıldığını iletti usta. Malzeme de sorun varsa öyle ya da böle bir gün gidecek yani o kapsül
Frene basarak durmak ya da Auto Hold ile durmak arasında fark yokmuş, DSG'ye fren basılı sinyali gidince mekatronik debriyaja tam basıyor yani. Buradaki en önemli durum Auto Hold frene basıyorsa kesinlikle hatasız frene basılı sinyali gidiyor, ama siz frene basarak duruyorsanız pedal'a uyguladığınız basınç az kalırsa dsg kavrama yapmaya başlıyor, yani frenle duruyorsanız adam akıllı frene basmanız gerekiyor. Yine en sağlıklısı süre uzunsa boşa almak, zira boşa almak ve sonra vitese takıp gitmek de mekatronik için debriyaja iki kez bas çek anlamına geldiğinden solenoid’ler ve basınç merkezinde yük ve ısınma demek.
Auto Hold'u kullanın mutlaka demesinin nedenleri olarak siz freni bırakır bırakmaz kavramaya başlaması, frene tam basmıyorsanız kavrama yapmaya çalışması ve en önemlisi eğimde az ya da çok olsun frenden çekip gaza basıp kalkana kadar geçen kısa sürede bile aracın geriye kaçma yükünün tamamının kavrama gücü ile önce tersine çevrilmesi sonra ileri hareket etmesi esnasında kavramaya auto hold kullanmaya göre hatırı sayılır bir fazladan yük getirmesi olduğunu söyledi. Eğime ve ne kadar az zamanda frenden çekip gaza basmanıza göre değişken olarak her kalkışın 2-3-4 kalkışa eşdeğer olacağını söyledi usta, ki bu 1300-1400 kilo ağırlığı geriye kaçmaya başlamışken kaldırmak veya dururken kaldırmak arasında oluşacak fark gayet fizik kurallarına uygun geldi banada.
Benim aracım 2014 ve bende öyle atlama zıplama yaşamıyorum, sadece bazen gaza ilk anda çok basarsam olabiliyor ama o da ilk alışma döneminde oldu sonrasında çok çok nadiren oluyor. Kendisiyle
@ogzogzhocamın da dediği gibi gayet iyi anlaşıyoruz, mesele alışmak sanırım. Önceki aracımda da hill holder vardı belki ondan belki de araçlar arası çalışma farkı olduğundan bilmiyorum ama ben gayet memnunum.
Park halinde ki duruma gelince, şanzımanda normal sürüş esnasından kullanılan dışında park vitesi için
@İlker34 hocamın da dediği ve aşağıdaki şekilde de göreceğiniz gibi kilit dişlisi bulunuyor. Vites kolunda ise bir solenoid kolu kilitliyor ve bir halatla bu park dişlisine kitlenecek olan karşı hareketli parçaya bağlı. Yokuşta dururken binecek yükün tamamıyla bu iş için yapılmış ve yürüyen dişli aksamıyla hiç bir ilgisi olmayan bu iki parçaya bindiğini ve bunlara yokuşta durmakla vs. herhangi bir zarar gelmesinin mümkün olmadığını söyledi usta ve kaynaklardan okuduğum bilgi de aynı yönde. Olası tek durumun park vitesindeyken araca çarpılması sonucu vites kolu ile kilitleme mekanizması arasındaki halatın kopması olduğu yazılıyor. Onun dışında bu halatında öyle yokuşta parktan zor çıkan vitesin sebebi olduğu ancak kopmasının yada başka bir zarar görmesinin mümkün olmadığı yazılmış, zaten bu iş için tasarlandığını yazılıyor. Diyelim bir şekilde P konumunda araç çalışmadı vs. aracı P'den mekanik olarak almak ve kilitlenen parçayı halat vasıtası ile kilit dişlisinden ayırmak için vites kolundaki solenoid'i boşa çıkarak mekanik bir parça bulunuyor vites kolu mekanizması içinde.
Yani P konumuna almadan N'ye alın, sonra Park Freni çekin sonra freni bırakıp en son P'ye alın gibi bir yöntemin tamamen gereksiz olduğu yazılıyor. Ama içiniz rahat edecekse tabi ki hiçbir zararı yok bunu yapmanın, sadece bilin ki boşuna yapıyorsunuz
Kusura bakmayın uzun oldu baya ama umarım faydalı olur