Hocam maalesef bu kadar teknik işlerde düz mantık işlemez, detaya bakmak lazım
GoodYear ses basınç seviyesini baz almış ancak bu gerçekte duyulan sesle aynı şey değil. Ölçüm cihazı SPL ölçüyorsa 3Db de 2 kat gösterir ama gerçek duyumda SPL değeri kullanılmaz, Perceived Loudness kullanılır.
Ses basınç seviyesi evet 3Db de bir iki katına çıkar ve logaritmik arttığı için lineer hesaplanmaz, yani 1Db o zaman 2/3 kat artırır diyemeyiz bu birinci yanılğı.
Asıl yanlış bilgi ise duyulan ses 10Db artış ile 2 katına çıkar, buda logaritmik olduğu için 1Db fark duyulan seste çok çok az bir fark demektir. Logaritmik artışda önce artış yavaş olup sonra hızlanır bundandır ki 1Db ses farkı insan kulağında çok çok az bir artış olarak hissedilir.
SPL değeri aslen yüksek sesin verdiği hasarı gösterdiğinden ses seviyesi ölçümlerinde özellikle iş sağlığı vs gibi konularda kullanılır ancak zararlı seviye 90'dan başlar ve 90Db ses'le insan 8 saat çalışabilir kabul edilir, arttıkça süre düşer mesela 92Db için bu süre 6 saat'e düşer ama 100Db'de 2 saate düşer. Bu duyulan sesin şiddeti değil kulak içine oluşturduğu basınç farkındandır.
Özetle 69 le 70 db arasındaki farkı başka diğer o kadar gürültü içinde arabada fark etmek ancak ölçüm cihazlarının işi
Ha desen ve hamur sertliği ile zemin şartları birleşince oluşan titreşim farkının getirdiği konforsuzluk ve ses frekans dağılımı farkları asıl rahatsız eden etmendir, bunu da ölçüm değer vs ile anlamak mümkün değil, hassas kulak biri karşılaştırcak ancak
Buyrun ikisinin teknik grafikleri:
Compared to a 60 dB sound…
- 63 dB has 2 times the SPL
- 66 dB has 4 times the SPL
- 69 dB has 8 times the SPL
- 70 dB has 10 times the SPL
- 72 dB has 12 times the SPL and so on…
Compared to a 60 dB sound…
- 70 dB sounds 2x as loud
- 80 dB sounds 4x as loud
- 90 dB sounds 8x as loud and so on…