Golf 7 de Rodaj


Değerli Hocam;

Bana da mantıklı geldi. Elbette yağ değişiminin bir zararı olmaz.

İlk zamanlar en yüksek metal çapağının dolaşıma girdiğini tahmin etmek güç değil.

Mıknatıslarda biriktirilen metal tozları böylelikle yeniden dolaşıma katılmayacaktır.

İlk bir kaç yüzde değiştirilmesi motor ömrünü uzatacaktır. 

Motor yağının değişim süresini daha önce de konuştuğumuz gibi fabrika önerisi maksimum dayanma süresi gözetilerek dikkatsiz sürücüler için icat etmiş.

 

Eski zamanlardaki imalat tekniklerinde bu faydalı olabilir. Günümüz motorunda zararı olmaz, faydası tartışılır. Yapılacak ise de 3000 km de 1 değişim yeterli. Ben yapmam.

Bunun yerine rodaja dikkat ederim.

Yağ değişim süresinin ortasında ilave 1 hava filtresi değişimi şart Türkiye de. 

 
Bende yağ konusundan devamla, başka bir bakış açısı ile;

Aldığım araçlarda hep periyodik bakım (yıl/km hangisi önce ise) yağ değişimi yaptım, zira zaten daha sık yağ değişiminin motor ömrünün tamam lanmasını artık 200 mü 250 bin mi her neyse bir miktar daha uzatmaya yönelik olduğu görüşü ile yapıldığı düşünüldüğünde, şimdiye kadar araç değişimlerimde yıl olarak 4-6 yılda bir ve km olarak da 50 ile 80 bin aralığı olmuş şu durumda yeni teknoloji ile üretilen araçlar da göz önünde bulundurulduğunda bu erken yağ değişim maliyetini kendi adıma üstlenme gereği görmedim, tabii yine belirteyim tamamen kendi kişisel bakış açımı paylaşıyorum, araba işi sevda sevgi keyif dir, dolayısıyla nasıl keyif alınıyorsa öyle yapılmalı, :)

Sent from my iPad using Tapatalk

 
Ben aracı teslim almaya gittiğimde gene Doğuş tarafındaki servise soracağım otomatik viteste rodaja gerek var mı diye. 

Forumdan gereken cevabı aldım aslında; "ilk 1500 km aracın gaz pedalına nazik davranılacak." sonra 150ps'lik kendi çapında küçük bir aygır olan arac ile vın vin.. 

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Ben aracı teslim almaya gittiğimde gene Doğuş tarafındaki servise soracağım otomatik viteste rodaja gerek var mı diye. Forumdan gereken cevabı aldım aslında; "ilk 1500 km aracın gaz pedalına nazik davranılacak." sonra 150ps'lik kendi çapında küçük bir aygır olan arac ile vın vin.. 
aslinda gaza yuklenilmeyecek konusunun ucu epey acik. mesela minumum ve max kac km hizla gitmeliyim ? ornegin 90 km ya da 120 km yi gecme diye kesin bi bilgi var midir? buna dikkat ederek kullanacagim. @silvershadow ve diger bilgili arkadaslar bir rakamsal ornek verebilirse sevinirim.

mobil cihazdan tapatalk ile gonderildi..yazim yanlisi icin kusura bakmayin.

 
aslinda gaza yuklenilmeyecek konusunun ucu epey acik. mesela minumum ve max kac km hizla gitmeliyim ? ornegin 90 km ya da 120 km yi gecme diye kesin bi bilgi var midir? buna dikkat ederek kullanacagim. @silvershadow ve diger bilgili arkadaslar bir rakamsal ornek verebilirse sevinirim.

mobil cihazdan tapatalk ile gonderildi..yazim yanlisi icin kusura bakmayin.
Hocam burada asıl mesele motoru ani zorlamalardan korumaktır. Kademeli şekilde 150 160a kadar yolu var. ;)

 
Ben 300 km den sonra basmaya başlarım şu an 2500 km ye gelmek üzere herhangi bir sıkıntı yaşamadım..

 
Şu anda 500 km'nin üzerinde araç. Fren ve lastik rodajı tamamlandı. Sıra motor rodajının tamamlanmasında. 

motor rodajını tamamladıktan sonra otobana çıkıp bir basmak iyi gelir heralde, motoru açmak için doğru muyum ?

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Şu anda 500 km'nin üzerinde araç. Fren ve lastik rodajı tamamlandı. Sıra motor rodajının tamamlanmasında. 

motor rodajını tamamladıktan sonra otobana çıkıp bir basmak iyi gelir heralde, motoru açmak için doğru muyum ?
Motor rodajınında sonlarına doğru ara ara gazlamak iyi gelecektir diye düşünüyorum :) Rodaj bitimi bütün alman aygırları sizindir ;)

 
Şu anda 500 km'nin üzerinde araç. Fren ve lastik rodajı tamamlandı. Sıra motor rodajının tamamlanmasında. 

motor rodajını tamamladıktan sonra otobana çıkıp bir basmak iyi gelir heralde, motoru açmak için doğru muyum ?
Değerli Hocam;

Bahsi geçen motor açma... "bana kalırsa " bir deyim ve tevatürdür.

Yok aracın içinde kurum olurmuş, yok gazlamazsan "kurum"dan ötürü motor sağır olurmuş... :000073-medium:

Hocam anlamı o kilometreden sonra yüksek devirde kullanmanızda bir sakınca yok anlamındadır.

Siz gazladıkça motor optimal ısıya ulaşır ve daha önemlisi gaza basış tepkilerinizi kaydeden sistem performanslı kullanım sınırına ulaştıktan sonra artık başlangıçta gaza dokununca 1 saniyelik :

"acaba gerçekten gaza basmak mı istedin yoksa yanlışlıkla mı bastın?"

tarzındaki bekleme ve düşünme süresini bırakıp güç ünitesine daha fazla yakıt gönderecek ve daha siz dokunur dokunmaz araç uçuşa geçecektir.

Güzel günlerde kullanın HOcam.

Bilirkişimize soralım bakalım var mı böyle bir hakikat? yoksa batıl itikat midir diye? Ben açığım, bilimsel ve yeni şeyler öğrenmeye.. @calik

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Değerli Hocam;

Bahsi geçen motor açma... "bana kalırsa " bir deyim ve tevatürdür.

Yok aracın içinde kurum olurmuş, yok gazlamazsan "kurum"dan ötürü motor sağır olurmuş... :000073-medium:

Hocam anlamı o kilometreden sonra yüksek devirde kullanmanızda bir sakınca yok anlamındadır.

Siz gazladıkça motor optimal ısıya ulaşır ve daha önemlisi gaza basış tepkilerinizi kaydeden sistem performanslı kullanım sınırına ulaştıktan sonra artık başlangıçta gaza dokununca 1 saniyelik :

"acaba gerçekten gaza basmak mı istedin yoksa yanlışlıkla mı bastın?"

tarzındaki bekleme ve düşünme süresini bırakıp güç ünitesine daha fazla yakıt gönderecek ve daha siz dokunur dokunmaz araç uçuşa geçecektir.

Güzel günlerde kullanın HOcam.

Bilirkişimize soralım bakalım var mı böyle bir hakikat? yoksa batıl itikat midir diye? Ben açığım, bilimsel ve yeni şeyler öğrenmeye.. @calik
Estağfurullah, ben sizlerden daha çok şey öğreniyorum.

Murat Beyin dediklerinin tamamı doğru benim bildiğim kadarı ile. Desteklemek açısından:

20-30 yol önce normal ömrü 100.000,- km cıvarı olan Tofaş-Fiat, Renault motorlarında böyle rodaj açma tabiri ile sert kullanılan motorlar en iyi performanslarını 20.000-50.000 km arası gösterir sonra da 100.000,- de ömürlerini tamamlarlardı. "Motoru açma" demek, motoru alıştırmanın ötesinde eskitmek bana göre. Yani boşu boşuna fazladan devir çevirerek ömrünün sonuna yaklaştırıyorsunuz (gerçek motor ömrü (çalışma yükü + devir sayısı) ile doğru orantılıdır, uygulaması mümkün olmadığı için motor ömrünü aracın km si olarak konuşuyoruz, Örneğin 6000 d/dk tam yükte da 10.000,- km sürekli kullansanız ömrü biter ya da çoğu gider)

Biliyorsunuz BMW M serisi vb. tüm performans motorları, yağ sıcaklığı normal değerine ulaşmadığı zaman, siz tam yüklesiniz de (tam gaz yapsanız da) motoru korumak için tam gaz yapmıyor, ısınmasını bekliyor. Bunu biliyoruz kesin bilgi.

Yine kesin bilgi: Bazı imalatçılar (marka söylemek istemem) motorun maksimum gücüne yazılımda "süre" sınırlaması getiriyor. Yazılıma diyor ki "bak bakalım bu motor 200 BG de kaç dk. çalışıyor ise say, toplamda örneğin 10 saati buldu ise "bir daha hiçbir zaman 200 BG e çıkacak yakıtı verme, ömrünün sonuna kadar çıkarma" :)  Yani bir süre motor canavar gibi sonra daha sakinleşiyor. Bunu yapan firma da var.

Motorların ECU yazılımlarında rodaj a özgü bir kısım var mı bilgim yok (ben olsam mutlaka koyarım), tahminim ise rodaj çok önemli olduğu için burada da olması gerektiği ve olduğu yönünde. Ben "yakıt yani maksimum güç" anlamında bir koruma olduğunu düşünüyorum (maksimum güç beyanı için kanun koyucu en az %5 tolerans tanıyor, buna benzer bir güç kısıtlamasına gidebilir imalatçı) . Hız anlamında koyamıyorlardır çünkü "sollamaya çıktım hızını kesti" vb. diyerek dava bile edebilir sürücü.

Rodaj ve sonrası için motoru hep aynı hızda çalıştırmayın önerilir. Buna zaten hepimiz kullanım şartlarımız gereği uyuyoruz. Sürekli uzun yol yapan otobüs vb. taşıtlarda ara sıra motorun hızını birkaç dakika değiştirmekte yarar var. Normal binek araç kullanıcısı bizler için gerek kalmıyor zaten.

Sonuç olarak rodaj" için @silvershadow Beyin dediği gibi "belirli km dolana kadar eziyet etmeden, maksimum hızlara çıkmadan kullanmak yeterli" bence de. Rodaj km sinden sonra özellikle birşey yapmaya gerek yok.

Güle güle kullanın.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Estağfurullah, ben sizlerden daha çok şey öğreniyorum.

Murat Beyin dediklerinin tamamı doğru benim bildiğim kadarı ile. Desteklemek açısından:

20-30 yol önce normal ömrü 100.000,- km cıvarı olan Tofaş-Fiat, Renault motorlarında böyle rodaj açma tabiri ile sert kullanılan motorlar en iyi performanslarını 20.000-50.000 km arası gösterir sonra da 100.000,- de ömürlerini tamamlarlardı. "Motoru açma" demek, motoru alıştırmanın ötesinde eskitmek bana göre. Yani boşu boşuna fazladan devir çevirerek ömrünün sonuna yaklaştırıyorsunuz (gerçek motor ömrü (çalışma yükü + devir sayısı) ile doğru orantılıdır, uygulaması mümkün olmadığı için motor ömrünü aracın km si olarak konuşuyoruz, Örneğin 6000 d/dk tam yükte da 10.000,- km sürekli kullansanız ömrü biter ya da çoğu gider)

Biliyorsunuz BMW M serisi vb. tüm performans motorları, yağ sıcaklığı normal değerine ulaşmadığı zaman, siz tam yüklesiniz de (tam gaz yapsanız da) motoru korumak için tam gaz yapmıyor, ısınmasını bekliyor. Bunu biliyoruz kesin bilgi.

Yine kesin bilgi: Bazı imalatçılar (marka söylemek istemem) motorun maksimum gücüne yazılımda "süre" sınırlaması getiriyor. Yazılıma diyor ki "bak bakalım bu motor 200 BG de kaç dk. çalışıyor ise say, toplamda örneğin 10 saati buldu ise "bir daha hiçbir zaman 200 BG e çıkacak yakıtı verme, ömrünün sonuna kadar çıkarma" :)  Yani bir süre motor canavar gibi sonra daha sakinleşiyor. Bunu yapan firma da var.

Motorların ECU yazılımlarında rodaj a özgü bir kısım var mı bilgim yok (ben olsam mutlaka koyarım), tahminim ise rodaj çok önemli olduğu için burada da olması gerektiği ve olduğu yönünde. Ben "yakıt yani maksimum güç" anlamında bir koruma olduğunu düşünüyorum (maksimum güç beyanı için kanun koyucu en az %5 tolerans tanıyor, buna benzer bir güç kısıtlamasına gidebilir imalatçı) . Hız anlamında koyamıyorlardır çünkü "sollamaya çıktım hızını kesti" vb. diyerek dava bile edebilir sürücü.

Rodaj ve sonrası için motoru hep aynı hızda çalıştırmayın önerilir. Buna zaten hepimiz kullanım şartlarımız gereği uyuyoruz. Sürekli uzun yol yapan otobüs vb. taşıtlarda ara sıra motorun hızını birkaç dakika değiştirmekte yarar var. Normal binek araç kullanıcısı bizler için gerek kalmıyor zaten.

Sonuç olarak rodaj" için @silvershadow Beyin dediği gibi "belirli km dolana kadar eziyet etmeden, maksimum hızlara çıkmadan kullanmak yeterli" bence de. Rodaj km sinden sonra özellikle birşey yapmaya gerek yok.

Güle güle kullanın.
Hocam maşallah size, kendinizde bulunan bu engin bilgi denizinden bizi mahrum bırakmayın sakın, gerçekten her cümlesi her kelimesi bilgi olan bir yazı olmuş, mutlaka herkesin birşey öğreneceği bir yazı, tebrik ederim :'(

 

@cradlemelih  Hepiniz öylesiniz. Bu ortamı oluşturanlara @silvershadow @yusuf ve sürmesi için emek veren sizlere, herkese (bilmediğim için haksızlık olmasın diye isimlerini yazamadım) yeri gelmişken tekrar teşekkür etmek isterim. Subjektif tartışmaların olduğu, işe yarar bilgiyi bulmanı zor olduğu ortamlar faydalı olmuyor malumunuz o nedenle bu ortam değerli bana göre.

Selam saygılar.

 

Geri
Üst Alt