Estağfurullah, ben sizlerden daha çok şey öğreniyorum.
Murat Beyin dediklerinin tamamı doğru benim bildiğim kadarı ile. Desteklemek açısından:
20-30 yol önce normal ömrü 100.000,- km cıvarı olan Tofaş-Fiat, Renault motorlarında böyle rodaj açma tabiri ile sert kullanılan motorlar en iyi performanslarını 20.000-50.000 km arası gösterir sonra da 100.000,- de ömürlerini tamamlarlardı. "Motoru açma" demek, motoru alıştırmanın ötesinde eskitmek bana göre. Yani boşu boşuna fazladan devir çevirerek ömrünün sonuna yaklaştırıyorsunuz (gerçek motor ömrü (çalışma yükü + devir sayısı) ile doğru orantılıdır, uygulaması mümkün olmadığı için motor ömrünü aracın km si olarak konuşuyoruz, Örneğin 6000 d/dk tam yükte da 10.000,- km sürekli kullansanız ömrü biter ya da çoğu gider)
Biliyorsunuz BMW M serisi vb. tüm performans motorları, yağ sıcaklığı normal değerine ulaşmadığı zaman, siz tam yüklesiniz de (tam gaz yapsanız da) motoru korumak için tam gaz yapmıyor, ısınmasını bekliyor. Bunu biliyoruz kesin bilgi.
Yine kesin bilgi: Bazı imalatçılar (marka söylemek istemem) motorun maksimum gücüne yazılımda "süre" sınırlaması getiriyor. Yazılıma diyor ki "bak bakalım bu motor 200 BG de kaç dk. çalışıyor ise say, toplamda örneğin 10 saati buldu ise "bir daha hiçbir zaman 200 BG e çıkacak yakıtı verme, ömrünün sonuna kadar çıkarma"
Yani bir süre motor canavar gibi sonra daha sakinleşiyor. Bunu yapan firma da var.
Motorların ECU yazılımlarında rodaj a özgü bir kısım var mı bilgim yok (ben olsam mutlaka koyarım), tahminim ise rodaj çok önemli olduğu için burada da olması gerektiği ve olduğu yönünde. Ben "yakıt yani maksimum güç" anlamında bir koruma olduğunu düşünüyorum (maksimum güç beyanı için kanun koyucu en az %5 tolerans tanıyor, buna benzer bir güç kısıtlamasına gidebilir imalatçı) . Hız anlamında koyamıyorlardır çünkü "sollamaya çıktım hızını kesti" vb. diyerek dava bile edebilir sürücü.
Rodaj ve sonrası için motoru hep aynı hızda çalıştırmayın önerilir. Buna zaten hepimiz kullanım şartlarımız gereği uyuyoruz. Sürekli uzun yol yapan otobüs vb. taşıtlarda ara sıra motorun hızını birkaç dakika değiştirmekte yarar var. Normal binek araç kullanıcısı bizler için gerek kalmıyor zaten.
Sonuç olarak rodaj" için
@silvershadow Beyin dediği gibi "belirli km dolana kadar eziyet etmeden, maksimum hızlara çıkmadan kullanmak yeterli" bence de. Rodaj km sinden sonra özellikle birşey yapmaya gerek yok.
Güle güle kullanın.