Selamlar,
Antifreeze, yağ ve fren hidrolik sıvısı konusunda okuduğum kadarıyla kullanıcıların aklında sorular var, aslında yazacaklaımın yeri bu başlığın altı değil ancak kısada olsa sıvılar konusunda bilgi vereyim.
1) VW G13 antifriz: Bu soğutma sıvısı VW tarafından 2013 yılında kullanılmaya başlandı. Rengi pembe - mor arasıdır. G13 antifrizin VW tarafından 2000 yılı ve sonrasında kullanılan pembe renkli G12+ ve 2005 yılından itibaren kullanılan yine pembe renkli, G12++ antifrizden tek farkı Glikol yerine Gliserin bazlı üretilmiş olmasıdır. Gliserin; glikole kıyasla daha çevreci bir maddedir.
G13 antifriz OAT yani organik antifrizlerin aksine eski nesil mavi antifrizler gibi Silikat maddesi içermektedir. Glikol yerine daha çevreciolan gliserin kullanımı glikolün koruyucu etkilerinden eksik kaldığından eski antifrizler gibi silikat katkıları eklenmesi zorunlu olmuştur.
G13 antifriz kimyasal yapısı gereği G12+ yada G12++ ile karışabilir. Ancak kendi fikrim her ne kadar üretici karışabildiğini söylese de farklı özelliklerdeki kimyasalların çok zorunlu kalınmadıkça karıştırılmamasını öneririm.
Sisteme konulduktan sonra antifrizin ömrü en eski mavi tip antifrizler için 2 yada 3 yıldır. Kırmızı, pembe ve mor renkli antifrizler için kullanım ömrü 5 yıldır. Sistemdeki antifrizli su karışımı üzerine eksilmeden dolayı su ilave edilmedikce geçen yıllar ve yapılan kilometreler sonunda donma ısısından hiçbir kayıp vermez. Yani siz -35 derecelik bir karışım hazırlasanız ve bunu 10 yıl yada 200,000 km kullansanız bile süreç sonunda karışım yine -35 derece civarı olacaktır. Antifrizin değiştirilmesinin esas sebebi antifrizin korozyon önleyici ve tortulalşma önleyici yapısıdır. Geçen zaman içinde ve ısınma - soğuma sonrası antifriz korozyon önleyici özelliğini yitiriyor, ve bu nedenle değişimi gerekiyor. Antifrizli soğutma sıvısının sadece derecesine bakarak değişip değişmeyeceğine bu nedenle karar verilemez.
İsterseniz aracınızın soğutma sıvısını yenilerken G13 yerine G12+ yada G12++ yani pembe renkli antifriz kullanabilirsiniz hiçbir sakıncası yoktur.
Ancak VW'nin 1996 yılında kullanıp 2000 yılında bıraktığı G12 kırmızı antifriz ve 1996 öncesi kullandığı G11 mavi antifrizi araçlarınızda kullanamazsınız, aynı zamanda bu antifrizleri G12+, G12++ ve G13 ile karıştıramazsınız.
Antifriz alırken; Mobil, Castrol, Total gibi kalitesiyle kendini ispatlamış yada orjinal ürün almanızı tavsiye ederim. Merdiven altı markaların hem konsantrasyonu düşüktür hemde antifrizin en önemli fonksiyonu olan korozyon önleme özelliği çok düşüktür. Aynı zamanda merdiven altı markalar özelliğini çok çabuk yitirir ve dayanıksızdır.
2) Fren hidroliği: Fren hidoliğinin piyasada 3 tipi var. Bunlar Dot3, Dot4 ve Dot5. Birde Dot4 standartlarında Dot5.1 var, ana standart dışı olduğundan onu konu dışı bırakıyoruım. Dot 3,4 ve 5 arasındaki temel fark kaynama dereceleridir. Piyasada hidrolik yağı olarak adlandırılsada aslında fren hidroliği bir yağ türevi değildir. Fren hidroliği çeşitli alkolleri bünyesinde barındırdığından ve her markanın formülasyonu farklı olduğundan farklı marka hidroliklerin birbiriyle karıştırılmaması gerekir. VW araçlarınızda Dot 4 tipi fren hidroliği bulunmaktadır. Her ne kadar VW araçlarında kullanılacak tüm sıvılarda VW onayını almış olanların kullanılmasını istese de, aracınızda fren hidroliğini yenilerken eski hidroliği sistemden tamamen boşaltmak şartıyla, piyasada satılan Mobil, Castrol, Motul gibi bilindik markaların dot 4 tipi fren hidroliklerinden dilediğinizi kullanabilirsiniz. Ancak burada farkında olunması gereken konu koyduğunuz hidrolik yağının ne olduğunu aracı sattığınız kişiye belirtmenizdir. Aksi halde siz X marka yağı koyarsınız diğer kullanıcı servise gider, servis hidrolik değişimi yaparken sistemi tamamen boşaltmak yerine alttan rekorları açıp, hidrolik dolu basınç makinasını sisteme bağlamak suretiyle üstten yeni yağ verip alttan eski yağı boşaltarak yeni yağın aşağıdan aktığında rekoru sıkmak suretiyle değişim yapar, farklı markalardaki, yağlar birbiriyle karışır.
Üreticiler tarafından fren hidroliğinin 2 yada 3 yıl sonunda değiştirilmesi öngörülmektedir. Fren hidroliğinin değiştirilmesine en büyük sebep, bu sıvının alkollerden oluşan yapısı nedeniyle havadaki nemden etkilenmesidir. Su alkol içinde çözülebildiğinden fren hidroliği bünyesine havadaki nemi alarak su toplar. Bunun sonucunda hidrolik sıvısının kaynama ısısı düşer. Ayrıca hidrolik bünyesinde toplanan su, fren sisteminde korozyonlara neden olur. Aracını özellikle deniz iklimine sahip nemli bölgelerde kullananların fren hidrolik değişiminde üreticinin tavsiye ettiği sürelere uymasını tavsiye ederim. Kara iklimine sahip yerlerde aracını kullananlar yada aracı çok düşük kilometrede olanlar dilerlerse değişim süresini bir yıl daha uzatabilirler.
3) Motor yağı: VW araçlarında iki tip bakım prosedürü uyguluyor. Sabit kilometre bakımı ve uzatılmış koşula bağlı bakım. Sabit kilometre bakım için önerilen yağlar benzinli araçlar için VW502 partikül filtresiz dizeller için VW505. Uzatılmış ve koşula bağlı bakım için ise benzinli araçlar için VW504 ve partikül filtreli dizeller için VW507 yağı öneriyor. Almanya'da VW araçlarında koşula bağlı 30,000 km veya 2 yıl uzatılmış servis prosedürü uygulanıyor ve motor yağı olarak Castrol Edge LONGLIFE III 5w30 kullanıyor. Ülkemizdeyse VW sabit kilometre bakım prosedürü uyguluyor ve bu süre 15.000 km ve 1 yıl. Ancak yağı yine longlife tip Castrol edge kullanıyor. 15.000 km ve 1 yıl bakım prosedürü için o yağ kesinlikle gereksiz ve şart değil. Aracınızda dilerseniz VW'nin 504 ve 507 onayına sahip Mobil 1 ESP Formula 5w30 yağını kullanabilirsiniz ve bu yağ Castrol Edge Longlife eşdeği ve uzun servis aralığına uygun bir yağdır. Zaten VW 504 ve 507 onayını vererek bunu belgelemiştir. Dilerseniz 15.000 km ve 1 yıl içinde değiştirmek şartıyla Castrol Edge C3 (dexos) 5w30 kullanabilirsiniz, hiçbir sakıncası yoktur. Kısacası yurtdışında perakende olarak piyasada Castrol C3 5w30'a kıyasla az bir fiyat farkıyla satılan Castrol Edge Longlife III 5w30 yağ ülkemizde Castrol tarafından sadece VW servislerine 208 litre fıçı ve 1 litrelik (pahalı olsun diye) ambalajlarda verilerek artı servis bünyesinde pazarlanarak o parayı etmeyecek bir yağ için boşuna cebiniz boşaltılıyor.