Sayın
@Lycian
Belli ki bu islere lisans / yüksek lisans düzeyinde alakalı sekilde egitim almış bilgidesiniz.
Almamışda olabilirsiniz
Olay lise düzeyinde kimya egitimine dayanıyor aslında
Aşagıda linkini (wikipedi) verdigim şekilde
Oksidasyon reaksiyonunda
Reaksiyon hızına etkiyen etmenler seklinde cok güzel bir acıklama var
Gelelim motor yağının oksidasyon tepkimelerine
Arac km yapmadan bir motor yagının Karter havuzunda durdugu yerde zamana / aya/ yıla bağlı olarak oksidasyona maruz kalması (karterde karter havalandırma ile hep havaya oksijene temaslı bir sistem var orası sabit)
Yani motor yağının kimyasal yapısı icinde bulunan
Fe (demirin) , demiroksit
Mg (magnezyumun) magnezyum oksit
Pb (kursunun) kurşunoksit
Al (Alüminyumun) alüminyum oksit
Vsvsvsvs.....
Seklinde osidasyonu icin arac yatar sekilde ve
normal dıs ortam hava sıcaklıgında (20 derecede) iken
Oksidasyona 1 birim dersek
Arac calışırken , yakıt kaynaklı yanma sonucu motor ici sıcaklığının ve yağ sıcaklığının 90-110 derecelere cıktığı ortamda
Motor yağı oksidasyonu logaritmik artışla 3 birim değil 30 birim olur
+ Reaksiyon basıncı ?
Motor çalışırken Silindir yüzeyi arasındaki motor yağının maruz kaldığı yüksek basınç malulumuz
Yatan aracla yürüyen araç arasında
Motor yağı oksidasyon hızı arasında
Böyle bir fark var sonuçta
Reaksiyon hızına etkiyen etmenler icin
https://tr.wikipedia.org/wiki/Reaksiyon_hızı