Şu kısmı tam kafamda oturtamadım : "artan dayanım yüksek hızlar için dayanım sağlar uzun ömür açısından dayanım sağlamaz". Belki de dayanım yanlış kelime. Hız endeksi yükseldikçe lastiğin yol tutuş, tüketim, konfor gibi parametrelerini daha yüksek hızlarda da muhafaza etmesi ve standardını belli çizginin altında düşürmemesi sağlanır. Bu da lastiğin içerdiği kimyasallar ile alakalı bir şey, neticede sırt deseninde bir değişiklik yok.
Ayrıca yük endeksi malum lastik başına daha yüksek basınç altında daha fazla yük taşımayı tarif eden bir değer. Bunun için de hem fiziki müdahele (XL versiyonlarda olduğu gibi güçlendirilmiş yanak) hem de ilave kimyasal devreye giriyor.
Kimyası ve hatta iskeleti takviye görmüş bir lastiğin diğerinden daha uzun dayanması bence gayet mantıklı. Neticede lastikde aşınmanın çok büyük kısmı dişleri etkiliyor, bir miktarda yanaklar zarar görebiliyor. Yüksek hız endeksine sahip lastiğin dişlerinin diğerlerine göre daha dayanıklı olması beklenir, aynı sürede ömrünü tüketecek ise yüksek hıza nasıl dayanacak? Ya da tam tersi, durum öyle ise yüksek hız endeksli lastik düşük hızlarda daha uzun dayanmalı?
Bu mantık silsilesi içinde, abartılı bir fark olmasa da hız ve yük endeksinin lastik ömrüne katkısı olacağını düşünüyorum. En azından bu iki değerin yüksek olmasının araca bir zararı olmadığı gibi özellikle uzun yolda (tatil yolunda) yüklü ve dolu bir araç için güvenlik açısından kesinlikle katkısı olacağını düşünüyorum.
Ben zorunluluktan 94W aldım, seçeneğim olsa muhtemelen daha ucuz olacağından ve ihtiyacım olmadığından 91V veya 91T alırdım.
Bu arada yurt dışında sigorta raporlarında üreticinin önerdiği değerin altında lastik kullanımı, kaza anında aracı sigorta kapsamı dışında bırakıyor, Türkiye'de buna dikkat ediliyor mu bilmiyorum. Nedeni de gerekli güvenlik önlemini almamış olmak. O yüzden ucuza kaçalım derken yanlış lastik seçiminin kurbanı da olmayalım, kullanma kılavuzlarını okuyalım!!
NOT : Gün geçtikçe eLine 2'ye olan sevgim artıyor
Lastikler 500km'ye yaklaştı, artık gerçek performanslarını göstermeye başladılar. Yakıt tüketimi son derece iyi. Ara dönemde, Nokian'lar gelene kadar 1 ay kadar zorunlu kullandığım Petlas Imperium yaz lastikleri ile kıyasladığımda, 0,5 litre ve üzerinde yakıt değişti. Konfor zaten bariz şekilde arttı. Fren mesafeleri ve ıslak zemin yol tutuşu çok çok iyi. Bence önümüzdeki yıl bu lastikler piyasada ciddi yer bulacak.