Nokian eLine 2 inceleme ve kesinlikle tavsiye !


İncelemesini yaptığınız lastik iyidir veya kötüdür orası ayrı konu da., Sadece 200km kullanarak lastiğin iyi bir lastik olduğuna kanaat getirmeniz., bu kadar kısa süre tecrübe ettiğiniz ve daha lastiğin üretim aşamasındaki koruyucu katman üzerinden silinmeden  inceleme ve kesinlikle tavsiye diye konu açıp yorumlayarak yaptığınız büyük gaflete rağmen benim söylediklerimi "sizin deyişinizle" kafanızda tam oturtamamanız., buna ilaveten bana cevap olarak yazdığınız yazıda pek çok kez kendinizle çelişmeniz ve yanlış yönlendirmeler silsilerine.,

Kusura bakmayın 200 km kullandığı bir lastiği kesinlikle tavsiye diye yorumlayan ve başlık atan birisine benim verecek cevabım olamaz
Öncelikle benim yazdıklarımın tavsiye veya inceleme niteliği taşımadığını düşünüyorsanız, konu başlığını da yanlış buluyorsanız ilk yorumunuzu bu yönde yapmanız daha doğru olurdu. "Bu kadar az km yaparak nasıl bu kadar emin olabiliyorsunuz" gibi bir soru sorduğunuzu görmedim. Şu aşamada yazdıklarınız ve "benim verecek cevabım olmaz" cümlesi biraz yakışıkşız kaçmış. Birine cevap vermek istemiyorsanız "hiç" vermeyin. Ancak bir hatayı, yanlış bilgiyi düzeltmek niyetindeyseniz memnuniyetle okurum, zaten bu tarz platformların amacı paylaşımlarla doğruyu bulmak ve yaymak.

İlk postta özellikle de yazmışım "henüz 200 km olmasına rağmen" diye. Bugün de 500 km olduğunu yine belirttim. Bazı rakamlar vererek neye göre yorum yaptığımı desteklemeye çalışıyorum.

Gelelim lastik testi nasıl yapılır konusuna.

ADAC başta olmak üzere lastik testleri yapan (TÜV SÜD mesela) herhangi bir kuruluşun test prosedüründe "lastikler önce belli bir kilometre yıpratılıp ondan sonra teste tabi tutulur" şeklinde bir ibare yok. Yıpranma testi dışında; lastikler piste çıkmadan önce fren sistemi ve motor "başka bir lastik takımı" ile ısıtılıyor, ayrıca test pisti de ıslak test için sulanıp belli ölçüde kumlanıyor (kayganlık sağlaması adına) ve pist hazır olduktan sonra test lastikleri takılıp test yapılıyor. Islak test standardı 80'den 20km hıza düşülmesi, kuru tutuş standardı ise 100-0 km ABS devreye girecek şekilde kazık fren.

Yani bu işin erbabları lastikleri aldıkları gibi teste tabi tutup çıkan istatistikleri yayınlıyorlar ancak bizlerin 200km ve 500km sonunda beyan ettiklerimiz "cevap vermeye bile değer görülmeyen boş laf" :)

Şu sorulara bilimsel dayanağı ile bilikte bir cevabınız varsa bu konuda biraz daha net bilgiye ulaşabiliriz. 

- Koruyucu katman nedir? Hangi tür malzemeyi içerir?

- Koruyucu katman  ne kadar sürede/hangi mesafede lastikten ayrılır?

- Koruyucu katman üzerindeyken ve çıktıktan sonra yapılan testler arasında çıkan sonuçların karşılaştırmalı olarak istatistiki bir verisi var mı? Ne kadar yanıltıcıdır?

- Hız endeksi yüksek lastiklerin lastik ömürleri aynı lastiğin düşük hız endekslisine göre daha uzun mudur?

- Yük endeksinin lastiğin ömrüne herhangi bir katkısı var mıdır?

Ben kullandığım lastiği neden bu kadar çabuk tavsiye ettim onu da açıklayım. Bir lastiğin "wear test" denen yıpranma dayanımı testi 12.000 km kullnım sonunda ve belli aralıklar ile ağırlığı tartılarak yapılıyor. Yani bu veriye ulaşmanın yolu normal şartlarda yaklaşık 1 yıl. 1 yıldan önce bu lastik aşınmaya karşı çok dayanıklı derseniz tamamen kafadan atma bir bilgi olur. Dikkat ederseniz benim postumda buna ilişkin bir bilgi yok, sonraki postlarda hız endeksi ve yük endeksi üzerine bununla ilişkili bir şeyler yazıldı, onların da dayanakları var, okonuya burda girmcem.

Geriye kalan veriler nelerdir:

- Yol tutuş (özellikle virajlarda)

- Islak/kuru fren

- Yakıt ekonomisi

- Gürültü

- Konfor (aslen darbeleri emme potansiyeli)

- Aquaplaning (su üzerinde kızaklama)

Bu yukardakileri değerlendirebilmek için sürmeniz yeterli. Her gün gittiğiniz yolda hangi virajda ne kadar savrulma eğiliminde olduğunuzu veya savrulduğunuzu, baştan ya da kıçtan kaydığınızı bilirsiniz. Yeni lastiklerle de her gün gittiğiniz yolda hızınızı arttırıp daha stabil gidebiliyorsanız yol tutuş iyidir.

Islak/kuru fren de yol üzerinde çok kolay denenecek bir parametre. Zaten derecelendirmesi A olan bir lastikten beklentileriniz bellidir, yine her zaman kullandığımız bir yolda, belli noktalarda (mesela aynı yerde ışıklara yaklaşırken her sabah belediyenin suladığı için kayganlaşan bir yolum var) yapıştırırsınız freni aracın ne kadar çabuk tepki verdiğine bakarsınız. Bu testi üst üste 4-5 kez yaptığınızda karakter belli olur.

Yakıt ekonomisi gayet ölçülebilir bir parametre, benim orta ekranım daima anlık tüketimi gösterir. İş yerine vardığım zamanda sabah başlangıçtan oraya varana kadar ortalama tüketimime bakarım (takıntı diyelim). Bu rakam trafikte olağan dışı bir durum yoksa en fazla 0,1-0,2 litre değişir çünkü sabah daima boş yoldan gidiyorum. Çok soğuk günleri hesaba katmaz isek aynı şartlar altında yakıt tüketimimin zaten değişmesi beklenmez. Bu değerde ben 0,4-0,6 litre arasında bir düşüş görüyorsam kolaylıkla lastiğin etki ettiğini söyleyebilirim. (yukarıda da belirttim zaten)

Gürültü konusu kulaklarınız hassas ise farkını en rahat hissedebileceğiniz parametre. XL olamsı nedeni ile bu lastikler SL olanlarda bir tık (genelde 1 db) daha gürültülü. Bunu sürerken zaten hissediyorsunuz ancak ucuz lastik gürültüsü gibi uğultu yok. 

Konforda gürltüye ilave olarak en önmeli etkenin darbeleri emme gücü olduğunu düşünüyorum, bu konuda çok memnun kaldım. Testi çok basit, refüj ile ayrılmamış şehir içi yollarda "tırrr tırr" öten bir yapı var, genelde sarı renk ile boyuyorlar. Bolca ses ve titreşim yapıyor ki daldıysanız karşı şeride geçtiğinizin farkına varın. İşte onların üzerinden geçerken bu lastikler ile dünya değişiyor, bu kadar tarif etmem yeterli sanırım. Onun dışında tümsek ve çukurlarda arabanın süspnasyion tepkisi de bariz şekilde yumuşadı, iyileşti.

Aquapalnning geçen hafta Ankara'yı sel götürmesi nedeni ile çok kolay deneme fırsatım olan bir mevzu. Michelin ile makul sayılabilecek hızlarda iki kere ciddi kaza atlattım. Ondan sonra su gördüğüm yerde ya kaçtım ya da girmem gerekiyorsa iyice yavaşladım ancak lastiklerin her türlü hızda aquaplanning konusunda çok tutarsız ve güvensiz olduğunu söylebilirim. Bu lastikler ile farkında olmadan daldığım suda (Anadolu Bulvarında İstanbul yolu ayrımı köprüsünün altında yaklaşık 100km hız ile) araba sadece doğal olarak yavaşlayarak yere çökü ancak en ufak yoldan çıkmadan devam etti. Bu güveni kazandıktan sonra bir iki defa da bilerek sadece sol veya sağ tarafı suya soktum çıkartım, hızlı ve yavaş denedim, ben son derece güvende hissettim.

Bilimsel araç kullanmadan, tamamen kişisel tecrübe ile ve yöntemlerini yazdığım şekilde yaptığım bu değerlendirme buradaki herhangi birinin lastik testinden daha az  deneyim mi içeriyor? Bu kadar bilgi bir lastiği tavsiye etmek için yeterli gelmiyorsa bu işin standardı nedir? Ne kadar süre ile test etmek lazım? Pistte yarım günde yapılan test sonuçlarını sürekli önümüze alıyorsak bu sonuçlar tamamen yarasız mı?

 

2016 sonu aldığım Golf 7 14.TSi üzerinde 205 / 55 / 16 ebatlı Michelin Energy Saver+ lastikler gelmişti. Nedense ilk günden itibaren lastiğe ısınamadım, zaten mevsim itibariyle hemen kışlıklara geçip (uzun araştırmalar sonucunda Nokian WR D4 aldım, kesinlikle tavsiye ederim) geçtiğimiz yaz lastikleri bolca denedim.

Bu lastikler düşük sürtünme katsayısı ile yakıt ekonomisi sağlamak üzere geliştirildiğinden yol tutuş konusunda hiç güven vermiyordu. Sadece ıslak değil kuru zeminde de araba kayma eğilimine girdiğinden bir sonraki sezonda lastikleri değiştirme kararı aldım.

Yine uzun bir araştırma süreci sonunda fiyat/performans olarak Nokian eLine 2'de karar kıldım.

Etiket değerleri açısından hem yakıt tasarrufu hem de ıslak zemin yol tutuşunda kendi ebadında A/A alan tek lastik. Bunun yanında 68 desibellik gürültü düzeyi ile de sessiz.

Ekli dosyayı görüntüle 15162

İlave olarak lastik o kadar yumuşak yapıda ki arabamın resmen süspansiyonu değişmiş gibi oldu. Çukur ve tümseklerden geçerken darbe emilimi bariz şekilde iyileşti. Yoldaki pürüzlerden direksiyona yansıyan titreşimler azaldı. Muhtemelen başka lastiklere benzemeyen sırt ve diş tasarımı ile bunu başarmışlar.

Ekli dosyayı görüntüle 15163

Konfor dışında asıl önemli olan yol tutuşu konusunda ise söylenecek bir şey yok. Özellikle ıslak zeminde bu kadar iyi yol tutan bir lastik görmedim. DSG 7 vites olduğu için 1.  ve 2. vitesler çok kısa, özellikle hafif ıslak zeminlerde araba kolayca patinaja kalabiliyor. Ancak Nokian ile yokuş eğiminde dahi çok minimum patinaj ile yola sarılıp devam ediyorsunuz. Bu kadar fark olacağı aklıma gelmezdi. Ayrıca su birikintilerinden geçerken son derece rahat hissettim, Michelinlerle araba ciddi fren yapıyor ve kontrol zayıflıyordu, bunlarla resmen suyu yarıp geçiyorsunuz (yine de fazla zorlamamak lazım :)

Gürültü düzeyi yazıldığı gibi 68db olmayabilir ancak Petlas, Hankook vb. daha hesaplı lastiklerden kesinlikle sessiz. Benim gibi lastik ve yol sesi konusunda takıntılı biri için gayet iyi düzeyde. Henüz lastikler 200km yol yaptığı için ses düzeyinin biraz daha düşebileceğini düşünüyorum, şimdilik dişler çok yeni.

Özetle her açıdan 10 numara bir ürün çıkartmışlar. Fiyatına gelince ben geçtiğimiz ay Dolar kuru bu kadar yükselmeden önce tanesini (2018 / 16. hafta üretim) 324 TL'ye aldım. O Vakit Efficient Grip, Premium Contact gibi muadil ve rakip lastikler yakın fiyata satılıyordu ancak etiket değerleri ve yorumları bu lastik kadar iyi değildi. 

Uzun süreli kullanım testleri henüz yapılmadı ancak ilk izlenim olarak gözüm kapalı herkese tavsiye ediyorum.

Lastik konusunda her zaman savunduğum gibi, 4 lastikte 400 TL bile farketse iyisini almak zorundayız. Bindiğimiz araçlar dünya para ve can taşıyoruz. 400 TL çoğu kişinin 1 aylık sigara parası, taksici değilsek bu işin ucuzuna kaçmamamız gerektiğini düşünüyorum.

Keyifli sürüşler...
Nokian Eline 2 lastiklerde karar kıldım ve bugün aldım hocam. Yarın öbür gün taktıracağım bi lastikçiye gidip. Umarım beklentileri karşılar :)

 
@huseyinkaraduman Daha önce kullandığınız yaz lastiğine bağlı olarak bir miktar gürültü artabilir (çok değil, yanaklar güçlendirilmiş olduğu için bu olağan bir durum). Ben genel olarak memnun kalacağınıza eminim. Bir de lütfen hava basıncı için katalog değerlerini mulaka dikkate alın. Benim aracımda ekonomi için 35 konfor için 30'a kadar düşürülebliir gösteriyor. Ben 31-32 tercih ediyorum, şu an için gayet iyi. Havalar ısında bir revizyon gerekebilir.

Güle güle kullanın.

 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Nokian kış lastikleri tr için ideal ancak yaz lastiklerinin hamur karışımı sebebiyle tr yollarına uygun değildi. Sesi az tutunusu iyi diye alınan lastik ikinci yılda dağılma emaresi gösterip üçüncü yılda dagilabilir. Bu seri lastik kullananların uzun süreli deneyimlerine göre alabilirim. 

 
@Mobydick şu an üzerinde olanlar continental premium contact 5 hamurları sertleşti herhalde çok ses yapıyorlar çukurlarda olsun pat küt sesler geliyor. 4,5 yıldır kullanıyorum araç alındığından beri. 27.000 km oldu araç. Sessiz lastik konforlu olsun diye tercih ettik bakalım durum ne olacak.

 
@Mobydick Merhaba Türker Bey  benimde golf 5 aracım var 195 65 15r hangi lastik takıcam konusunda çok arada kaldım sizin eline 2 aldığınızı gördüm forumda şuanki yorumlarınız benim için önemli son durumu nedir hala daha çok memnunmusunuz özellikle viraj performansı nasıl michelin vs ye göre?

 
[mention=4063]Mobydick[/mention] Merhaba Türker Bey  benimde golf 5 aracım var 195 65 15r hangi lastik takıcam konusunda çok arada kaldım sizin eline 2 aldığınızı gördüm forumda şuanki yorumlarınız benim için önemli son durumu nedir hala daha çok memnunmusunuz özellikle viraj performansı nasıl michelin vs ye göre?
Hocam patronlar üç araç da kullanıyorlar 2012 land rower ,525 x drive ve fiesta da hatta ben aldırdım ve bu araçlar yıllık 50 bin km yapıyor gayet memnunlar diğer markalarla fiyat farkı çoktu. Nokian


Sent from my iPhone using GolfTutkusu mobile app powered by Tapatalk
 
@Mobydick Merhaba Türker Bey  benimde golf 5 aracım var 195 65 15r hangi lastik takıcam konusunda çok arada kaldım sizin eline 2 aldığınızı gördüm forumda şuanki yorumlarınız benim için önemli son durumu nedir hala daha çok memnunmusunuz özellikle viraj performansı nasıl michelin vs ye göre?
Merhabalar, ben halen çok memnunum. Başta da belirttiğim üzere çok az bir miktar yol gürültüsü var. Kışlık lastiklerin hafif uğuldaması gibi ama asfalt düzgün ise hiç bir sıkıntı yok. Asla rahatsız edici düzeyde değil, ben etiket verisi 68db olduğu için daha sessiz beklerdim.

Onun dışında ıslak/kuru yol tutuşunu Michelin Energy Saver ile kesinlikle kıyaslayamam, son derece güvenilir lastikler.

İlave olarak yumuşak yapısı gereği yoldaki ufak darbeleri güzel sönümlüyor yani benim aracımda konfor arttı.

En son 15 günde 3.600km uzun yol yaptım, gayet rahat ve güzel bir sürüş oldu, dağ yollarında virajlarda filan epey zorladım, yol tutuş benim için fazlası ile yeterli.

Dikkat edilmesi gereken şey çukurlara filan hızlı girilmemesi. Arabayı traktör gibi kullananlar için bu lastikler fazla yumuşak kaçar.

 
E line 2 energy saver dan  kötü tek tarafı hafif uğultu. Ve ilginçtir yoldan bağımsız ( bazıları hariç) uğultu bazen var bazen yok . Bunu bi türlü anlayamadım. Bunun dışında konfor, viraj , performansı ,yağmur ,su birikintisi geçişi, yakıt  A benim için .  

 
Salih Bey,

Geçenlerde lastiğim patladı, lastikçim hazır sökmüşken sadece balans değil genel bir rot ayarı da yapalım dedi. Ayarlarda kısmen şaşma olduğunu gördük ve ayar sonrası ses ciddi şekilde azaldı. Bir ihtimal sizde de benzer durum olabilir diye yazdım, genel maksatlı bir kontrol yapılmış olur.

Bir de eğer lastikleri alalı 4-5.000 km oldu ise ön arka yapabilirsiniz, çoğunlukla bu işlemin de uğultuyu azalttığı bir çok yerde yazıyor, kendim denemedim.

 

Geri
Üst Alt