silvershadow

Emekli
Katılım
6 May 2015
Mesajlar
8,996
Tepkime puanı
1,340
İsim
Murat İNCİ
Bağımsız Süspansiyon ve Torsiyon Çubuklu Süspansiyon sistemi hakkında..

1.2 TSI  1.6 TDI'da kullanılan Sabit Askı Sistemi.

Bu sistemde tek bir metal dingil (torsiyon Çubuğu)  her iki tekerleği birbirine bağlar. Yani bir tekerlek üzerine gelen kuvvet ve oluşan titreşim diğer tekerleği de etkiler. Titreşimlerin fazla olması oldukça konforsuz bir sürüşe neden olmaktadır. Fakat bu askı sistemini meydana getiren parça az ve sistem basit olduğundan darbe dayanımı ve ömrü daha uzundur. Bu nedenle ağır taşımacılık yapan araçlarda sık kullanılan bir sistemdir.

Golf-Achsen-Verbundlenker-Achse-19-fotoshowImageNew-6ee07b52-652055.jpg


1.4 TSI ile 2.0 TSI ve 2.0 TDI'da kullanılan Serbest Askı sistemi de denen Bağımsız süspansiyon sistemi.

Binek arabaların tümünde ön askı sistemi olarak kullanılır. Bu sistemde süspansiyonlar birbirinden bağımsız olarak çalışırlar. İki tekerlek arasında doğrudan aks bağlantısı bulunmadığından, sağ ve sol tekerleklerde süspansiyon mekanizmaları bağımsız olarak çalışır ve çok daha konforlu bir sürüş sağlanmış olur. Yaysız kütle az olduğundan ve aşağıda tutulabildiğinden lastiklerin yol tutuşu çok iyidir ve titreşimler çok daha iyi absorbe edilebilir. Fakat bu sistemlerde tekerlekler çok hareketli olduğundan ve birbirleri ile bağlı olmadıklarından yanal kuvvetlere dayanıklılıkları daha az ve aşınmaları daha kolaydır. Fakat binek otomobillerde bu sistemin kullanılması rahat bir sürüş ve konfor için olmazsa olmazlardandır. En çok kullanılan serbest askı sistemi MacPherson sistemidir.

Golf-Achsen-Mehrlenker-Achse-19-fotoshowImageNew-5f1643f-652054.jpg


 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Yabancı kaynaklı bir yayın tarafından düzenlenen testlerde aynı hızlarda, aynı yol ve yük  koşullarında

Viraj testi

Bağımsız süspansiyon.



Torsiyon çubuklu süspansiyon



*******************************************************************************************************

Frenleme testleri:

Bağımsız süspansiyon



Torsiyon çubuklu süspansiyon



 
@silvershadow

Hocam Golflerde bütün güvenlik donanımı standartken, bu kadar güvenliğe önem veren bir kuruluşun, şu torsiyon-bağımsız ayrımını yapmasını anlayamıyorum, maliyet kaygısı falan diyorlar ama, güvenlik ekipmanlarından kısmıyorlarsa bundan da kısmamaları gerek.

Zira resimlere bakınca ciddi bir fark var.

 
Torsiyon istiyorsanız PSA grubunun araçlarına bakmanızı öneririm. Golflerde kullanılan torsiyon çubuklu arka süspansiyonların ne konfor ne de yol tutuş konusunda herhangi bir rahatsız edici durumu yok. Tabi ki, kullananlar bunu daha iyi bizlere aktarabilirler. Konuda ki fotoğrafların photoshop olduğunu söyleyebilirim.

 
Hocam fotograflarda bir yanlislik var gibi geldi. Ilk resimlerdeki gibi yatma eski aracim clio da bile yoktu.

2 araca ardi sira binin. Hangisinde torsiyon oldugunu soylemesinler anlamazsiniz bile. Geyik testlerine bakin torsiyonun ne oldugunu size ustune basa basa hissettiren psa grubu bile focus tan cok asagi kalmaz. Ki burda torsiyonla bile harika bir is cikaran vw den bahsediyoruz. Bahsedildigi gibi bir elmayla armut degil, nasi desek biri normal elma, biri Golden tip elma. ☺

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

 
Yamuk kasis ve kanal çizgisi geçişlerinde süspansiyon farkı net anlaşılıyor. Bağımsız süspansiyon çok başarılı,diğer süspansiyon aracın dengesini bozuyor (bağımlı olan) arka lastikiğin biri tümsek yada kanaldan geçerken diğer lastiğede sarsıntı yolluyor. Boğazici köprü çıkışı beylerbeyi inişinde yamuk bir çizgi var oradan geçerken 50-60km hızda net belli oluyor,bağımlı bağımsız:)

 
@berreday

Belki viraj alma testini anlarım ama ani durma testinde bağımlı bağımsız neden fark olsun anlamadım. Eğer ani fren durumunda aracın arkası havalanıyorsa, fark bence araç yapısından ya da ön süspansiyondan gelir, ki bu durumda her ikisi de aynı. Arka süspansiyon bu durumda bir fark yapmayacaktır.

Ayrıca, burada http://en.volkswagen.com/en/innovation-and-technology/technical-glossary/verbundlenker-hinterachse.html torsiyon süspansiyonun viraj almada avantajlı olduğu konusunda bilgi var. Bağımsız süspansiyon tabi ki daha gelişmiş bir süspansiyon olabilir ama viraj alma bakımından antiroll bar etkisi yapan torsiyon çubuğunun avantajı olduğu da biliniyor.

maviŞimşek

 
@silvershadow Hocam peki 1.6 TDi ile DCC aldığımız zaman nasıl şekilleniyor süspansiyonlar ?
 
ansolak dedi:
Hocam fotograflarda bir yanlislik var gibi geldi. Ilk resimlerdeki gibi yatma eski aracim clio da bile yoktu.

2 araca ardi sira binin. Hangisinde torsiyon oldugunu soylemesinler anlamazsiniz bile. Geyik testlerine bakin torsiyonun ne oldugunu size ustune basa basa hissettiren psa grubu bile focus tan cok asagi kalmaz. Ki burda torsiyonla bile harika bir is cikaran vw den bahsediyoruz. Bahsedildigi gibi bir elmayla armut degil, nasi desek biri normal elma, biri Golden tip elma. ☺

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Değerli Hocam,

Haklı olmak payınız yüksek.

Çok düşündüm açıkçası bu fotoğrafları paylaşırken.

Benim aklıma yatmayan kısmı kameranın bu çekimi yaparken araçların aynı noktadan aynı hızla geçtikleri anda çekilmiş olduklarına dair arka arkaya pozlar tıpkı güvenlik kameralarındaki anlık veriler gibi olması halinde daha inandırıcı olurdu.

Bu fotoğraflardan bağımsız süspansiyonlu olan araç dikkat ederseniz daha virajın girişinde ve bu noktada ağırlık transferinin tam olarak gerçekleşmesi gereken virajın apex noktasına henüz varmamış.

Aynı  şey fren testleri için de geçerlidir.

Frenlemenin hangi anında yapıldığını anlamak güç ve arka arkaya pozlar olsa daha inandırıcı olacaktı.

Fakat şu kesinlikle gerçek bu araçları bu hale getirmek için bayağı bir sıkıştırmak ve limitleri zorlamak gerek.

İddiam odur ki standart bir sürücü ve/veya aracın  limitlerini asla test edecek kadar zorlamayan bir sürücü aradaki farkı bozuk bir yola hızla girmediği sürece anlayamaz. Aracın arka tekerleklerinden birinin gireceği çukur veya karşılaşacağı tümsek karşısında süspansiyonlarının absorbe edeceği sınırı aştığı anda şaside ileteceği kısmı torsiyonlu olanda torsiyon çubuğunun diğer ucundaki tekerleği tam tersi harekete zorlayacaktır. İşte bu fazladan bir salınıma yol açacaktır.  Ardından buradaki süspansiyon sistemine iletilen kinetik enerji eğer onun absorbe edeceğinden fazlaysa yansıyacak ve dalga efekti yapacaktır.  Aracın içerisindekilerden özellikle arkada oturanlar bunu titreşim veya sarsıntı olarak yani konforsuzluk olarak algılayacaklardır.

Yüksek hızlarda girilen virajda, virajın dışına doğru gerçekleşen ağırlık transferi  özellikle arka tekerleklerden virajın iç kısmında kalan tekerleğin torsiyon çubuğunun da baskısıyla havalanmasına ve yerden kesilmesine neden olabilmektedir. Bu yol tutuşunun azalmasına ve aracın lastiklerinin merkezkaç kuvvetinin de etkisiyle tutunamayarak viraj dışına kaymasına veya savrulmasına yol açabilmektedir.

Peki en kötü senaryo dahilinde yukarıdaki iki olasılıklar biri ve hatta ikisinin aynı anda gerçekleşmesi esnasında  bu tekerleklerden birinin havada veya tutuşunun zayıfladığı anda frenleme ihtiyacı doğarsa ne olacak?

Araç frenleme yeteneğini önemli ölçüde kaybedebilecek ve istenen mesafede durması mümkün olabilecek midir?

İşte dikkat çekmeyi istediğim asıl mesele budur.

 
mcanerol dedi:
@silvershadow Hocam peki 1.6 TDi ile DCC aldığımız zaman nasıl şekilleniyor süspansiyonlar ?
Değerli Hocam,

Elbette ki DCC süspansiyonların vereceği tepkiyi sertliği ile absorbe ederek  ve ağırlık merkezini de aşağı çekerek ağırlık transferinin gerçekleşmesine standart bir torsiyon çubuklu süspansiyondan daha kontrollü olunmasını sağlayacak bir tepki verecekse de bana kalırsa;

bağımsız süspansiyon ile DCC mükemmel bir kombinasyon.

 
@silvershadow 

Hocam anlatiminiz gercekten muhtesem. O kadar guzel bilgiler ki cogumuz anahtari alip biniyor aracina lakin muhendisler tarafindan hangi extreme durumlara gore aracin tasarlandigini ancak böyle teknik yazilarla anlayabiliyoruz. Tesekkur ediyorum şahsen.

Ayrica aracin limitleri bu kadar yuksek olunca ustune ESP sistemi de olunca torsiyonlu hali bile sinifinda lider. Bagimsiz suspansiyon ile ise kendiyle yarismis arac, ne mutlu bize.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

 
Normal bir kullanıcının (!)  hiçbir biçimde iki süspansiyon sistemi arasındaki farkı anlaması olanaklı değildir.

 
17 Dijonlu bağımsız ve torsiyon tespitim şöyle;

Bağımsız süspansiyon bozuk ve çukurlu yollarda daha iyi ve esnek. Emiş ve konforda torsiyona göre daha başarılı.

Hız yükseldikçe virajda aracın yatması bana fazla geldi bağımsızın, bunda lastik markası ve hava basıncının etkisi olsa bile torsiyon daha tok hissi veriyordu. Uzun yolda seri kullanımda bağımsız torsiyona göre beşikteymişiz hissi vermişti.

Bu farkındalıkta benim spor yay sevme opsiyonum var.  :'(

 

Ben şöyle birşey paylaşmak istedim...

/monthly_2016_04/large.12-3.jpg.880f449f2d1a8679f444df51a03c30a7.jpg

 
Moderatör tarafında düzenlendi:

Geri
Üst Alt