Elektroniğin kontrol etmediği manuel klasik otomobillerde, yokuşta park ederken, debriyaja basıp fren pedalıyla durduktan sonra el frenini çeker motoru stop ederdik; vitesi eğime göre ileri 1 veya geri konuma takar, debriyajı bırakırdık. Bu durumda, araç, el freninin yetersiz olduğu durumda dahi, kayma kuvvetinin, büyükten küçük dişlilere doğru olan şanzıman, kavrama ve sonunda motor kompresyonuyla karşılanan direnç sayesinde kaymaz. Hatta, el freninde kışın donma nedeniyle balatanın yapışmasını önlemek için, kaldırımı kullanarak veya bagajda taşıdığımız takozla emniyete alıp, el frenini boşa da alabilirdik. Ertesi gün çalıştırırken, önce debriyaj, sonra marş, sonra çekiliyse el frenini boşaltıp ilgili vitesi seçerek davranırdık. Ama, elektroniğin, motor ve transmisyon sisteminin kontrolüne tümüyle hükmettiği yeni teknolojilerde, sürücünün her eylemi bu sisteme endirekt biçimde müdahil olmaktadır. Dolayısıyla, bilinçli ve(ya) motor ve otomobil tutkunu bir sürücü, elektronik kontrol sisteminin hangi algoritmayla çalıştığını bildiğinde en doğru davranışı bulacaktır. El freni, autohold, start/stop, fren pedalı, otomatik vites konumları ve kontak arasındaki ilişkiyi ortaya koyan ve aracın davranışını kontrol eden mantığın bir akış diyagramı (flow chart) olsa, motordan, otomobilden anlayan herkesin, nasıl davranacağını gayet güzel bulacağını düşünüyorum. Ancak bu bilgi olmayınca, tüm sistemin nasıl çalıştığını bilmeden, tavsiyeler üzerine davranmak zorunluluğu doğuyor. Böyle bir akış diyagramı bulabilir miyiz?
Not: Şunu da eklemeliyim; bu tür bilgi, yalnız bilinçli ve(ya) motor ve otomobil tutkunu sürücüler dışındakileri ilgilendirmez. Onların, bilenlerin tavsiyeleriyle yetinmeleri ve davranmaları da elbette ayıplanmaz ve yadsınamaz.