Amerikalıların 3-5binde yağ değişimi yapıp eski-yeni yağı sürekli analize gönderme fetişi gibi, bizim buralarda da kısmen yağ, sıvı,filtre vb değişim fetişi var. Bence abartmayıp makul olmak lazım.
Otomobil üreticilerinin verdikleri bakım aralıkları belli istatistik ve ticari hesaplara göre belirledikleri, sıkıntı ve risk oluşturmayacak "garanti" denebilecek aralıkladır. İşi ve aracını bilen bir kişi için bu süreler uzayabilir veya kısalabilir. bence hiç sakıncası yoktur.
Kendi aracım için (eğer yanlış hatırlamıyorsam) Avrupa'da dizel yakıt filtresi 90binde, polen ve hava filtresi 60binde, yağ yerine göre 30binde değişiyor. triger yıldan bağımsız 210-240 bin km'de değişiyor. benzinli olsa buji 90binde.
Türkiye tamam tozlu ülke, ama arabistan değil. Yakıt kalitesi de düzgün yerden alırsanız Avrupa ile aynı. Kaçak yakıt ayrı. Ankara'dayım. Antalya gibi nem yok.
Zamanında çok araştırdım, filtre üreticilerinin whitepaperlarından tutun üniversitelerin, enstitülerin akadamik makalelerine kadar. Çok kısa aktarayım. Hava ve polen filtresi gibi akışkanı "hava" olan filtrelerde sık filtre değişimi iyi bir şey değildir. Aksine zararlıdır. neden? Hava filtresinde filtrenin verimini artıran şey "toz keki"dir. (Dust cake). yeni filtre üzerinden bir miktar toz keki oluşana kadar filtre tam verimde çalışmaz, daha geçirgendir. Hatta derler ki motora giren yıpratıcı tozun %90'ı ilk 1000km'de toz keki oluşana kadar giriyormuş. Sık sık filtre değiştirince motora daha çok toz alıyorsun. Ayrıca, bariz tıkalı olmadığı sürece filtrenin tozlu olmasının çekişe motora falan ölçülebilir bir negatif etkisi yok. Hele turbo motorlarda ihtiyacı olan havayı fazlası ile alabiliyor.
Akışkanı sıvı olan yağ ve yakıt filtrelerinde ise çalışma prensibi farklı olduğundan, kullanıldıkça artan verimden söz edilmiyor. Onları değiştirmek iyi yani.
Neyse, rutin bakımı artık tamamen esnek şekilde kendim yönetmeye başladım. Araç 154500'de. Son dönemde hep şehir içi sıkışık trafikte kullandığımdan 250 saat gibi bir limit belirledim kendimce, iş makinesi hesabı. Hafta sonu 9400km'de yağ ve yağ filtresi değiştirdim. Motorda şanzımanda sıfır kaçak ve terleme. Hava filtresi 21bin, yakıt filtresi 32bin km'de. Performans gayet iyi. Yakıtı nerdeys ehep PO ve Shell kendi istasyonlarından alıyorum. Hiç sıkıntı yaşamadım. Sırasıyla 30bin'de hava filtresini, 45binde'de yakıt filtresini bizzat kendim değiştirmeyi düşünüyorum. Daha da gider aslında da durumlarını görmek istiyorum
122binden triger değişirken devirdaimi ve antifrizi kısmen G13 ile değiştirmiştim (akanın yerine ilave). 144bin'de antifrizi kendim komple değiştirdim. Eski silikalı kap duruyor, ilk günkü gibi temiz ve parlak. Fren hidroliklerini de 4-5 yılda (her 70 bin km'de gibi) balata ve/veya diskler ile birlikte değiştiriyorum. (Son değişimde hava yapma şüphesine düştüm, sonra serviste bir daha makinede değiştirttim) . İki yılda bir değişim Ankara için saçma, fazla da gider gerçi ama 4-5 yılda balata değişimi ile birikte değiştirtip fren konusunu kapatmak makul geliyor.