Güncel Bakım Masrafları


Hocam ambiyans aydınlatmalı yesil sarı turuncu kırmızı Isıkları olan 150 liralık made in china kalemlerle fren hidroliginin neyi ölçülüyor ?

Nemi ? (Kabul)

%kac neme geldim ?

Nokta atışı parametre ölcümü yapsana ?

kanda Kolestrol gibi / tansiyon gibi / kan sekeri gibi

3 kurusluk kalemlerle bu iş bilimsel degildir.

Fren hidroligi kaynarsa ayvayı yersin ?? (Dogru itirazımız yok)

Fren hidroligini ne zaman kaynatırsın ?

@SCC gibi nepale gidip himalayaların (everst) zirvesinden (8882 metre) ayagın full frende 20- 30 km hızda inersen o arabanın diskleri 500-600 dereceye ısınır.

Diskler ısınır (buraya dikkat)

ısınan Disklerle iliskili olarak kalipere kadar uzanan fren hidrolik hortumlarında gezinen hidrolik ne kadar ısınır ? termal ısı transferi hesaplamaları yapan biri varsa normalde 230 derecede kaynayan fren hidroligi disklerden transfer yoluyla aldıgı ısıyla 270 dereceye kadar gelir hapı yutarsın derse ?

Evet fren hidroligi önemli bir sıvıdır.

Bu isler ısıklı kalemlerle falan bilimsel çözümleme yapılacak isler degil

+ Himalayaların zirvesinden full frenli inmeyene sorunsal problemler olamaz.
Doğru söylüyorsunuz.

Bazıları tadına bakıp ölçüyor. En sağlıklısı bu.

Ya da ne zaman fren tutmadı o zaman değiştirelim..
 

Amerikalıların 3-5binde yağ değişimi yapıp eski-yeni yağı sürekli analize gönderme fetişi gibi, bizim buralarda da kısmen yağ, sıvı,filtre vb değişim fetişi var. Bence abartmayıp makul olmak lazım.

Otomobil üreticilerinin verdikleri bakım aralıkları belli istatistik ve ticari hesaplara göre belirledikleri, sıkıntı ve risk oluşturmayacak "garanti" denebilecek aralıkladır. İşi ve aracını bilen bir kişi için bu süreler uzayabilir veya kısalabilir. bence hiç sakıncası yoktur.

Kendi aracım için (eğer yanlış hatırlamıyorsam) Avrupa'da dizel yakıt filtresi 90binde, polen ve hava filtresi 60binde, yağ yerine göre 30binde değişiyor. triger yıldan bağımsız 210-240 bin km'de değişiyor. benzinli olsa buji 90binde.

Türkiye tamam tozlu ülke, ama arabistan değil. Yakıt kalitesi de düzgün yerden alırsanız Avrupa ile aynı. Kaçak yakıt ayrı. Ankara'dayım. Antalya gibi nem yok.

Zamanında çok araştırdım, filtre üreticilerinin whitepaperlarından tutun üniversitelerin, enstitülerin akadamik makalelerine kadar. Çok kısa aktarayım. Hava ve polen filtresi gibi akışkanı "hava" olan filtrelerde sık filtre değişimi iyi bir şey değildir. Aksine zararlıdır. neden? Hava filtresinde filtrenin verimini artıran şey "toz keki"dir. (Dust cake). yeni filtre üzerinden bir miktar toz keki oluşana kadar filtre tam verimde çalışmaz, daha geçirgendir. Hatta derler ki motora giren yıpratıcı tozun %90'ı ilk 1000km'de toz keki oluşana kadar giriyormuş. Sık sık filtre değiştirince motora daha çok toz alıyorsun. Ayrıca, bariz tıkalı olmadığı sürece filtrenin tozlu olmasının çekişe motora falan ölçülebilir bir negatif etkisi yok. Hele turbo motorlarda ihtiyacı olan havayı fazlası ile alabiliyor.

Akışkanı sıvı olan yağ ve yakıt filtrelerinde ise çalışma prensibi farklı olduğundan, kullanıldıkça artan verimden söz edilmiyor. Onları değiştirmek iyi yani.

Neyse, rutin bakımı artık tamamen esnek şekilde kendim yönetmeye başladım. Araç 154500'de. Son dönemde hep şehir içi sıkışık trafikte kullandığımdan 250 saat gibi bir limit belirledim kendimce, iş makinesi hesabı. Hafta sonu 9400km'de yağ ve yağ filtresi değiştirdim. Motorda şanzımanda sıfır kaçak ve terleme. Hava filtresi 21bin, yakıt filtresi 32bin km'de. Performans gayet iyi. Yakıtı nerdeys ehep PO ve Shell kendi istasyonlarından alıyorum. Hiç sıkıntı yaşamadım. Sırasıyla 30bin'de hava filtresini, 45binde'de yakıt filtresini bizzat kendim değiştirmeyi düşünüyorum. Daha da gider aslında da durumlarını görmek istiyorum :)

122binden triger değişirken devirdaimi ve antifrizi kısmen G13 ile değiştirmiştim (akanın yerine ilave). 144bin'de antifrizi kendim komple değiştirdim. Eski silikalı kap duruyor, ilk günkü gibi temiz ve parlak. Fren hidroliklerini de 4-5 yılda (her 70 bin km'de gibi) balata ve/veya diskler ile birlikte değiştiriyorum. (Son değişimde hava yapma şüphesine düştüm, sonra serviste bir daha makinede değiştirttim) . İki yılda bir değişim Ankara için saçma, fazla da gider gerçi ama 4-5 yılda balata değişimi ile birikte değiştirtip fren konusunu kapatmak makul geliyor.
Çok güzel özetlemişsiniz. Sadece bir ek aslında sıvı olan filtrelerde de (yakıt ve yağ) "dust cake" benzeri bir durum yine teknik olarak mevcut. Ancak filtre veriminin artmasında hava filtresi kadar büyük fark mevcut değil. Mazot filtelerinde hydrophobic bir katman daha olur su seperasyonunu sağlayan uzun dönemli bu katmanın etkinliği düşüyor mu onu merak ediyorum. Bununla ilgili bir paper ben bulamadım.

250 saat sınırı aslında çok kritik bir eşik. Herkes yağ değişim aralığını uzun dönemli ortalama hız verilerini değerlendirerek 250 saate göre ayarlamalı. Aracını çok seven 200 saat yapsın :)

Dizel konusunda Ankarada hangi shell istasyonlarını tercih ediyorsunuz?
 
  • Beğen
Tepkiler: SCC
Çok güzel özetlemişsiniz. Sadece bir ek aslında sıvı olan filtrelerde de (yakıt ve yağ) "dust cake" benzeri bir durum yine teknik olarak mevcut. Ancak filtre veriminin artmasında hava filtresi kadar büyük fark mevcut değil. Mazot filtelerinde hydrophobic bir katman daha olur su seperasyonunu sağlayan uzun dönemli bu katmanın etkinliği düşüyor mu onu merak ediyorum. Bununla ilgili bir paper ben bulamadım.

250 saat sınırı aslında çok kritik bir eşik. Herkes yağ değişim aralığını uzun dönemli ortalama hız verilerini değerlendirerek 250 saate göre ayarlamalı. Aracını çok seven 200 saat yapsın :)

Dizel konusunda Ankarada hangi shell istasyonlarını tercih ediyorsunuz?

Teşekkür ederim.

Sıvı filtreleri konusunda o kadar kesin bilgi bulamadım o yüzden girmedim. Ama, hava filtreleri kadar belirgin faydası olmasa da filtre kullanıldıkça (belli bir yere kadar) verim artışı olduğuna inanıyorum.

Şansıma, İvedik OSB'deki Shell (Ostim Çeşme'nin ilerisi, Melih Gökçek bulvarı üzerinde köşede) ve biraz ilerisindeki PO Çakırlar bayi değil, eve yakın ve genelde yolumun üstü. Başka yerlerden almama gerek olmuyor. İkisinden de son derece memnunum.
 
Doğru söylüyorsunuz.

Bazıları tadına bakıp ölçüyor. En sağlıklısı bu.

Ya da ne zaman fren tutmadı o zaman değiştirelim..

Aynen o düdük kalemle tadına bakıp geciyorlar. Nemli ? Ne kadar nemli abicim

Fabrikasyon hidrolik 234 derecede kaynarken
7 yıllık hidrolik kaç derece de kaynıyor 190 mı ? 203 mü ? 215 mi?

Disk ısınırsa ısı transferi olur hidrolikte ısınır ?
Bana hidroligin ne kadar ısındıgını test edicek veri lazım ? Nem %4,7 ye cıkmıs artık 196 derecede kaynar verileri lazım



Arabayla drag/enduro/pist/formula/cross/wrc yarıslarına girmiyorsan

Sehirici+sehirdışı hicbir sürüş fren hidroligini kaynatamaz. Dağ Zirvelerinden full frenli disk balata locked konumunda 1 saat inersen o disk ultra ısınır . Fren hidroligine ne kadar ısı transfer eder o zaman bakarız ölceriz.

Bu iş bu kadar kritik ise tüvtürk muayenelerinde fren hidrolik nem testi yapılması gerekirdi ....sallayan yok muayenede
 
Aynen o düdük kalemle tadına bakıp geciyorlar. Nemli ? Ne kadar nemli abicim

Fabrikasyon hidrolik 234 derecede kaynarken
7 yıllık hidrolik kaç derece de kaynıyor 190 mı ? 203 mü ? 215 mi?

Disk ısınırsa ısı transferi olur hidrolikte ısınır ?
Bana hidroligin ne kadar ısındıgını test edicek veri lazım ? Nem %4,7 ye cıkmıs artık 196 derecede kaynar verileri lazım



Arabayla drag/enduro/pist/formula/cross/wrc yarıslarına girmiyorsan

Sehirici+sehirdışı hicbir sürüş fren hidroligini kaynatamaz. Dağ Zirvelerinden full frenli disk balata locked konumunda 1 saat inersen o disk ultra ısınır . Fren hidroligine ne kadar ısı transfer eder o zaman bakarız ölceriz.

Bu iş bu kadar kritik ise tüvtürk muayenelerinde fren hidrolik nem testi yapılması gerekirdi ....sallayan yok muayenede
Bir araba üretiliyor. Deniyor ki 2 yılda bir fren hidroliği kontrolü, gerekirse ekleme ya da değişim yapılıyor.

Evet, asıl durum şundan kaynaklı, bu araç nerede kullanıldığı da önemli. Ankara'da da kullanılabilir İzmir'de de Kars'ta da.
Sonuç sana göre bana göre belirlenmiş bir süre değil bu 2 yıl olayı.

Üretici bunu tek tek şu ilde kontrole gerek var şurada gerek yok demiyor. Bu araç yer değiştirmiyor mu, değiştiriyor.

Yani herkes kendine göre, kendi ayağına göre uzatabilir yorganını. Ama buradan yola çıkarak farklı bir sonuç çıkmamalı.
Her zaman dediğim gibi, kullanıcı kullanılan koşullar belirler bazı değişimleri ya da dayanımları. O sebeple edindiğim tecrübelere bana göre benim kullanım koşullarıma göre bu tecrübeyi edindim derim.

Ama elde bir kullanım kılavuzu var, tamir onarım bakım kılavuzu var ona uymak en basiti.
Antifirizin derecesini ölçen cihaz gibi,Fren hidroliğini ölçen cihaz da bu. Gözle ancak seviye kontrol edilir. Başka nasıl nem ölçülebilir ki?
 
Fabrikasyon sıfır araçta hiç nem kapmamış Dry(kuru) Fren hidrolik kaynama dereceleri ile

Nem kapmış (wet) fren hidrolik kaynama dereceleri ?

İyide ?

Ne kadar ıslanmış? Nemlenmiş?
%??? Kaç nemlenirse kaynama noktası cortluyor.

(2 yılda bir değisir oldu bitti)
Hamurabi kanunları gibi ?
IMG_20250107_213654.jpg
 
Son düzenleme:
Arkadaslar mekanik calisan aksamlarda hic bir zman olasilik hesaplamalari yapilmaz.olmasi gereken maksimum degisim ve guvenlik durumlari hesaplanir.Fren hidroligi isindikca nemlenme ve suya donusme durumu mevcut.İsinizi sansa yada orda nem var burda yok gibi öngörmelere birakmayin.İki yilda bir hidroligi degistirin gunun birinde duramazsiniz keske dememek icin…Bu isler sakaya gelmez.
 
IMG_3368.jpeg
bugün 45.000 bakımını kendimiz yaptık, en son (30.000) bakımını 2024 nisanda Eröz de yaptırmıştım ancak işcilikten memnun kalmamıştım. Polen filtresinin yönünü ters takmışlardı ;(

0w20 motor yağı 2200tl
mann hava filtresi 550tl
mann yağ filtresi 200tl

motor yağını egemot’tan, filtreleri amazon’dan sipariş verdim

IMG_3365.jpeg
yetkili servisin taktığı yağ filtresi, yerli malı

IMG_3367.jpeg
yetkili servisin taktığı hava filtresi, fransız malı
 
Ekli dosyayı görüntüle 81189
bugün 45.000 bakımını kendimiz yaptık, en son (30.000) bakımını 2024 nisanda Eröz de yaptırmıştım ancak işcilikten memnun kalmamıştım. Polen filtresinin yönünü ters takmışlardı ;(

0w20 motor yağı 2200tl
mann hava filtresi 550tl
mann yağ filtresi 200tl

motor yağını egemot’tan, filtreleri amazon’dan sipariş verdim

Ekli dosyayı görüntüle 81190
yetkili servisin taktığı yağ filtresi, yerli malı

Ekli dosyayı görüntüle 81191
yetkili servisin taktığı hava filtresi, fransız malı

Polen filtresi ters olayı mı şimdi mi yoksa önceki bakım sonrası mı görüştünüz ?

Bu arada sizde ki motor kodu nedir? DPCA mi DXD mi?
 
Son düzenleme:
Polen filtresi ters olayı mı şimdi mi yoksa önc eki bakım sonrası mı görüştünüz ?

Bu arada sizde ki motor kodu nedir? DPCA mi DXD mi?
bakımdan 2-3 ay sonra poleni çıkarıp bi kompresörle hava basayım derken fark ettim.

dpca diye biliyorum, evo1 olması lazım. 2022 35tfsi
 
Ekli dosyayı görüntüle 81189
bugün 45.000 bakımını kendimiz yaptık, en son (30.000) bakımını 2024 nisanda Eröz de yaptırmıştım ancak işcilikten memnun kalmamıştım. Polen filtresinin yönünü ters takmışlardı ;(

0w20 motor yağı 2200tl
mann hava filtresi 550tl
mann yağ filtresi 200tl

motor yağını egemot’tan, filtreleri amazon’dan sipariş verdim

Ekli dosyayı görüntüle 81190
yetkili servisin taktığı yağ filtresi, yerli malı

Ekli dosyayı görüntüle 81191
yetkili servisin taktığı hava filtresi, fransız malı
Polen filtresi hangi markaydı ters takılan ?
 
Arkadaslar mekanik calisan aksamlarda hic bir zman olasilik hesaplamalari yapilmaz.olmasi gereken maksimum degisim ve guvenlik durumlari hesaplanir.Fren hidroligi isindikca nemlenme ve suya donusme durumu mevcut.İsinizi sansa yada orda nem var burda yok gibi öngörmelere birakmayin.İki yilda bir hidroligi degistirin gunun birinde duramazsiniz keske dememek icin…Bu isler sakaya gelmez.
İşin özeti bu aslında..
Bence de fren hidroliğini Ankara nemsiz diye bir yol izlenip frenlerin tutmaması beklenmemeli.. fren balatası gözle görülür ancak hidrolik zorlanmamalı..
 
iyi forumlar👋🏻konu olarak açılmamış aradım. tamirhane aslan ustayı nasıl bilirsiniz ?antalyada ilk tamirhaneyi boyadığı zamandan beri youtubeden takip ediyorum.
 

bakımdan 2-3 ay sonra poleni çıkarıp bi kompresörle hava basayım derken fark ettim.

dpca diye biliyorum, evo1 olması lazım. 2022 35tfsi
Kısa bir uyarı. Ne hava ne polen filtresine basınçlı hava uygulamayın. Arada çıkarıp kaba kirleri dökmek için hafifçe vurulabilir o kadar. Filtre kağıdı diye bilinen filter media kompozit malzemelerden (selülöz, nano fiber etc) oluşur. Basınçlı hava bu farklı katmanlı yapının bozulmasına sebebiyet verebilir.
 

Geri
Üst Alt