@yusuf
Değerli Hocam;
Aylar önce sizinle tanışmamızı sağlayan sorunun yanıtını bu kez siz veriyorsunuz.. X(
Aradım buldum size verdiğim yanıtı.
Aynen aktarıyorum...
Bu yanıtım aslında soruyu soran dostlarıma yanıt olduğu kadar dostumun dostluğunun ilk kıvılcımlarını gördüğüm o güzel anları hatırlamama da vesileyse bir taşla iki kuş..
@MSE
@major24
"Değerli Yusuf Hocam,
Bu soru yağmur yağarken koşan mı? yoksa yürüyen kişinin mi? daha fazla ıslanacağı paradoksuna benzer.
Şöyle ki; koşarak birim yolu daha kısa sürede almak mümkündür bu daha az yağmur damlasına maruz kalacağımız anlamına gelir mi?
Gelmez çünkü yürüseydi maruz kalacağı yağmur damlalarından kaçarken normalde yürüseydi yavaşlığı nedeniyle önüne düşecek damlalar da yakalanmış oldu.
işi asıl zorlaştıran ise yağmurun homojen yoğunlukta yağmaması....
Yani koştuğu için normalde maruz kalmayacağı daha şiddetli yağışa da maruz kalmış olabileceği gibi Vice versa yürüdüğü ve hızı yavaş olduğu için şiddetli yağışa maruz kalmış olabilir.
Benzer biçimde.
ilk ve en önemlisi sürüş güvenliğini tehlikeye düşürecek pozisyon olmayacak durumda yapılacak denemelerde.
Rampa aşağı boş viteste aracın kendi ağırlığı ile ivmelenmesi ile ulaşabileceği hızın vitestekine göre daha fazla olacağından daha uzun mesafe alacağınızı kesin olarak söyleyebilirim.
Fakat aynı zamanda viteste olmadığından cut off sistemi benzin pompalanmasını durdurmadığı için saatte en az 0.5 litre ile en çok 1 litre yakıt tüketerek yol alacaksanız. Dolayısıyla aracın vitese takılınca yakıt tüketmeye başlayacağı nokta ötelendiği için daha az yakıt tüketimi mümkün gibi görünüyor.
Bu olasılık dümdüz ve sonunda uzun bir düzlük olan durumda boş viteste daha az tüketim olacağı inanıyorum.
Fakat frene ihtiyaç duyacağınız virajları çok bilinmeyenli denkleme katarsak ibre tamamen tersine dönecektir.
birincisi aracın kendi ağırlığı ile ivmelenmesi avantajı, aleyhimize döner; çünkü hızın frene basma ihtiyacı doğurduğunda düşürecek kompresyondan da yoksunuz.
ikincisi virajda yol tutuşuna ihtiyacımız olduğu için viteste tutmamız zorunludur.
üçüncüsü frene bastığınız anda fren enerjisi geri kazanım sistemi viteste değilseniz sizi BMT nin en önemli nimetlerinden birinden mahrum bırakacaktır.
Dolayısıyla yol koşulları belirleyicidir.
Uzun düzlüklerle sonlanan Rampa inişlerde boş vites tercih edilebilir ancak sonrasında frenleme ihtiyacı olacak Rampa inişlerde hem sürüş güvenliği hem de yakıt tasarrufu için uygun olan viteste bir üstte olmak kaydıyla viteste olması avantajlı."